این ناظران مسائل بین‌المللی اعتقاد دارند سیاست‌های باراک اوباما در دو سال باقی‌مانده از ریاست جمهوری تحت تأثیر تسلط جمهوری‌خواهان برکنگره با مداخله بیشتر در خاورمیانه دنبال خواهد شد.

گروه بین‌الملل مشرق - روزنامه الاخبار لبنان نوشت که بسیاری از افراد آگاه از روند تغییرات در سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا بعد از پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره اعتقاد دارند که واشنگتن همچنان به دنبال افزایش مداخلات خود در خاورمیانه خواهد بود و قصدی برای خروج از این منطقه ندارد.

در ایالت دنور آمریکا که جمهوری‌خواهان جشن در اختیار گرفتن مجدد ایالت کلرادو را برپا کرده بودند، یکی از فعالان سیاسی ضمن ابراز خرسندی از بازگشت جمهوری‌خواهان و دستیابی آن بر اکثریت کنگره گفت که بعد از شکست‌های متعددی که در نتیجه حاکمیت دموکرات‌ها در کشور ایجاد شده، جمهوری خواهان از این به بعد جلوی عقب‌نشینی ها و امتیاز دهی‌های بیشتر را می‌گیرند و دیدگاه‌ها و اولویت‌های خود را توجیه و تفسیر می‌کنند.

نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای همچنان مورد توجه رسانه‌ها و تحلیلگران آمریکایی و مراکز مطالعاتی و سخنرانان دانشگاهی قرار دارد. مشخص است که جمهوری‌خواهان در 2 سال پایانی ریاست جمهوری باراک اوباما وی را رها نخواهند کرد تا هر کاری که دوست دارد انجام دهد. تنها مطرح شدن این سخن که سناتور جان مک کین رئیس کمیسیون دفاع در کنگره خواهد بود، بدان معنا است که مسائل زیادی در بوته آزمایش قرار می‌گیرد که اولین آن‌ها نقش واشنگتن در منطقه خاورمیانه به ویژه در دو پرونده سوریه و عراق خواهد بود. این در حالی است که مواضع مک کین در قبال مسائل منطقه‌ای از جمله سرنوشت دولت بشار اسد سوریه و مداخلات آمریکا در منطقه کاملاً بر همه روشن است. 

نقش آینده مک کین در کمیسیون دفاع در ابعاد سیاسی و تبلیغاتی عنوان اصلی مرحله آینده خواهد بود، چه در مورد پرونده‌هایی که مک کین وارد آنها خواهد شد و یا در مورد بودجه تسلیحاتی و افزایش آن برای نیروهای مسلح مطرح خواهد بود.



این در حالی است که جمهوری ‌خواهان در دیدگاه‌های خود نسبت به عوامل فشار بر دولت دموکرات‌ها نیز با هم دچار اختلاف نظر هستند، اما مسلم است که آن‌ها نمی‌گذارند اوباما در خاورمیانه مانند سال‌های اولیه حاکمیتش سیاست‌های خود را ادامه دهد و مواضعی که یک مقام کنونی آمریکایی آن‌ها را شکست خورده نامیده است، تکرار کند. آن‌ها به وی آزادی عمل در پرونده‌های مربوط به نقش آمریکا در اروپای شرقی بویژه اوکراین و خاورمیانه را نخواهند داد.

یک دیپلمات سابق در این زمینه می‌گوید که جمهوری‌خواهان در سیاست‌های خود در خاورمیانه سخت‌گیرتر و جدی‌تر خواهند بود. البته وی می‌افزاید که مشکل جمهوری‌خواهان این است که در میان خودشان در مورد نقش آمریکا در خاورمیانه و مرزهای دخالت آمریکا و ابزارهای این دخالت با هم اختلاف نظر دارند. آن‌ها حتی در مورد عملکرد جان مک کین در زمینه اتخاذ تصمیمات واضح و عملیاتی برای حضور آمریکا در خاورمیانه نیست دچار اختلاف نظر هستند.



برخی عناوین سیاسی وجود دارد که منابع آگاه آن را از جمله مسلمات سیاست‌های واشنگتن قلمداد می‌کنند. دو مورد از این محورها عبارت است از:


اول:
احتمال اول در دو سال آینده بهبود مناسبات با ایران و سخن گفتن از گفتگو با این کشور در سطح وسیع خواهد بود، اوباما می‌گوید که تا حد زیادی در مذاکرات جدی است و احتمالاً سیاست‌های وی در مورد خاورمیانه بسیاری از آمریکایی‌ها را شگفت‌زده خواهد کرد. اوباما به صورت تقریباً دائمی اصرار دارد که روی این گفتگوها حساب کند.

این در حالی است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند افقی برای توافق هسته‌ای متصور شوند. اوباما در مقابل اصرار دارد که سیاست باز خود را در کوتاه مدت با ایران ادامه دهد و دولت‌های عربی از جمله هم‌پیمانان سنتی این کشور نیز باید با این گفتگوها و لوازم مربوط به آن همزیستی کنند، به ویژه اینکه اعتقاد ثابتی وجود دارد که این گفتگوها می‌تواند برای توقف گسترش گروهک تروریستی داعش نیز مورد استفاده قرار گیرد. این بدان معناست که دولت‌های عربی خسارت‌دیده از گفت‌وگو با ایران باید نقش خود را برای توقف اقدامات داعش انجام دهند.

دوم: دلایل قطعی از چندین منبع وجود دارد که نشان می‌دهد دو سال باقی مانده از ریاست جمهوری اوباما برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها شاهد کاهش حضور آمریکا در خاورمیانه نخواهد بود. بازگشت جمهوری‌خواهان به کنگره تاثیرات خاصی را در روند سیاست خارجی و تصمیم سازی‌های اوباما در مورد چارچوب‌های نظامی مداخله آمریکا خواهد داشت و این مداخله پس از این بیشتر از قبل خواهد بود. البته این مداخله هرگز با حضور نظامی مستقیم مانند مدل گذشته در عراق نخواهد بود.

دوری از مداخله نظامی تصمیمی نهایی است که سیاست‌گزاران دموکرات و جمهوری‌خواه در مورد آن به توافق نهایی رسیده اند، اما میزان دخالت‌های سیاسی و کمک‌های نظامی افزایش خواهد داشت. شخصیت‌های برجسته تأکید دارند که آمریکایی‌ها پس از این پرونده‌های منطقه را با سخت‌گیری بیشتری دنبال خواهند کرد و احتمالاً شاهد دخالت ملموس‌تر آمریکا در تمامی ابعاد در افغانستان و عراق و سوریه خواهیم بود.



یکی از منابع مطلع در این راستا می‌گوید که تصمیمات اینچنینی هرکز با اعتراضات داخلی مواجه نخواهد شد، چیزی که افکار عمومی آمریکا آن را رد می‌کند، بازگشت نظامیان آمریکایی به هر کدام از مناطق درگیری است، اما آنهان هرگز با افزایش کمک ها و یا مداخلات سیاسی مخالفت نمی‌کنند، به ویژه اینکه اخبار مربوط به کشتار آمریکایی‌ها و غیر آمریکایی‌ها از سوی گروهک تروریستی داعش به صورت گسترده‌ای پوشش داده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • اهوازی ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    0 0
    باید با ارئه اسناد جنایات جرج بوش در عراق و افغانستان و.... جمهوریخواهان را زیر فشار قرار داد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس