کد خبر 366284
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳

شخصیت‌های سیاسی و عشایری عراق ضمن درک نگرانی‌های دولت عراق در تسلیح عشایر تاکید کردند که این امر باید از طریق نهاد نظامی و با گرفتن ضمانت‌هایی از شیوخ عشایر انجام شود تا تسلیحات به دست گروهک‌های تروریستی نرسد.

به گزارش مشرق، با مسلح شدن اولین هنگ نیروهای عشایر در استان الانبار نگرانی‌ها درباره تکرار تجربه قبلی شوراهای بیداری در مسلح کردن اعضای قبایل وجود دارد.

این در حالی است که شخصیت‌هایی سیاسی و قبیله ای خواهان تسلیح عشایر از طریق نهاد نظامی و برگزیدن شیوخ معروف از میان عشایر برای گرفتن ضمانت از آنها در نرسیدن سلاح به دست گروهک‌های تروریستی هستند.

«فرید الابراهیمی»، عضو کمیته عشایر در مجلس نمایندگان عراق گفت: این یک ضرورت جدی است که تسلیح عشایر تحت نظارت دولت و از طریق نهاد نظامی انجام شود تا تعامل بین عشایر و سرویس‌های امنیتی کشور اعتبار داشته باشد.

وی افزود: برخی اعضای قبایل عشایری به اعتراف شیوخ آنها با تروریسم همکاری می‌کنند و این قضیه به زیان هم مناطق عشایرنشین و همه خاک عراق است، بنابراین باید ساز و کاری ساماندهی شود که ضامن رسیدن سلاح به دست کسانی باشد که حامی سرزمین و کشور خود در برابر تروریسم هستند.

الابراهیمی با اشاره به ضرورت وجود ضمانت‌هایی واقعی و قوی در تحویل سلاح و مهمات به فرزندان عشایر غرب عراق گفت: می توان از طریق شیوخ معروف قبایل برای تسلیح فرزندان عشایر وارد عمل شد زیرا توزیع کورکورانه سلاح برای هم منطقه عشایرنشین غرب عراق و هم برای دیگر مناطق خطرناک می شود.

«حسن خلاطی البزونی»، نماینده مجلس عراق هم در گفت‌وگو با  فارس نگرانی‌ها درباره تسلیح عشایر را طبیعی خواند و گفت: ما قبلا در این زمینه تجربه مشابهی داشته‌ایم که آن هم تسلیح شوراهای بیداری در برخی استان‌ها بود که تجربه بسیار تلخ و دردناکی بود زیرا بسیاری از آنها پول و سلاح از دولت گرفتند اما این هزینه‌ها حیف و میل شد یا سلاح هایشان به دست گروهک‌های تروریستی رسید.

به گفته وی، اما امروز عراق در وضعیت جدیدی غیر از آن چیزی است که قبلا بود زیرا عشایر از دست داعش به ستوه آمده‌اند و با نیروهای امنیتی در مبارزه با تکفیری‌های داعش مشارکت کردند، در عرصه نبرد حضور یافته و شهداری زیادی دادند و پیروزی هایی را هم محقق کرده و در معرض جنایات‌هایی از سوی داعش قرار گرفته بنابراین، شریک اساسی و قدرتمند دولت در مبارزه با تروریسم هستند.

البزونی تسلیح عشایر از سوی دولت را ضروری و اساسی خواند و گفت: ما می‌خواهیم نیروهای عشایر برای دفاع از سرزمین خود در برابر حملات تروریست‌ها مسلح شوند اما در عین حال در این عرصه با نیروهای امنیتی هماهنگی کامل داشته باشند.

وی تاکید کرد: تجربه موفقیت گروه‌های مقاومت عراق در آزادسازی مناطق تحت اشغال تروریست‌های داعش ثابت کرد که فرزندان عراقی خود برای مقابله با تروریسم داناتر و فهیم تر عمل می کنند.

نماینده مجلس عراق با اشاره به ضرورت قوی مجهز شدن نیروهای عشایر برای حضور در عرصه نبرد با تروریست‌های داعش گفت:جذب فرزندان عشایر در صفوف نیروهای گارد مالی یکی از راهکارهای مسلح ساختن عشایر است و نیروهای گارد ملی همان نیروهای محلی هستند که در هر استانی حضور دارند و با توجه به اینکه اهالی هر منطقه نسبت به اماکن حضور تروریست‌ها اطلاع بیش‌تری دارند در مقابله با آنها قوی‌تر عمل می‌کنند.

البزونی در عین حال تصریح کرد: مسلح کردن عشایر باید نظام‌مند و از طریق دولت و نیروهای امنیتی صورت گیرد تا عشایر نقش بزرگ خود را در بیرون راندن گروهک های تروریستی به خوبی ایفا کنند بخصوص که تا بحال ظرفیت خود را در مبارزه با تروریسم به خوبی نشان داده اند.

شیخ «شاکر الفهداوی»، یکی از شیوخ عشیره بوفهد در استان الانبار هم گفت:تسلیح عشایر باید در چارچوب های قانونی و با گرفتن ضمانت‌هایی از عشایری باشد که سلاح دریافت می‌کنند تا مبادا این تسلیحات به دست گروه‌های تروریستی نرسد.

الفهداوی به خبرنگار فارس در بغداد گفت: عشایر همان گونه که می‌خواهند دولت آنها را مسلح کند تا برای حفاظت از جان و مال و سرزمین خود به جنگ با تروریست‌ها بروند از سوی دیگر خوب می‌دانند که اگر یکی از اعضا از عشیره جدا شده و به دشمن ملحق شود همان سلاح تهدیدی جدی محسوب می شود همان گونه که تاکنون برخی فرزندان عشایر از سوی داعش فریفته شده و  با فروختن اهل و دیار خود به صفوف این گروه جنایتکار تروریستی ملحق شدند.

شیخ عشیره بوفهد تاکید کرد: گرفتن ضمانت از شیوخ عشایرموجب می‌شود که این شیوخ مسئول سلاحی باشند که به فرزندان عشایر تحویل می‌دهند و این گونه نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد در عین حال فرزندان عشایر امروز خوب می‌دانند که دشمن جز شرارت کاری ندارد بنابراین همگی برای مقابله با آن متحد هستند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس