پیشروی‌ها و موفقیت‌های نظامی گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف عراق و خصوصاً عملیات اخیر این گروه علیه شهر الرمادی و هیت در استان الانبار، در حالی‌است که چند ماه از اعلام تشکیل ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری آمریکا می‌گذرد.

گروه بین‌الملل مشرق - برای مخاطبان گزارش‌های تحولات عراق از استان الانبار گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" عراق توصیه می‌کنیم در این گزارش علل پیشرفت تروریست‌ها در این استان مورد بررسی قرار گرفته است.


تحولات میدانی استان الانبار


از حدود پنج ماه پیش که گروه تروریستی داعش طی برنامه ریزیهای قبلی آمریکا و اروپا با همکاری میدانی ، مالی و اطلاعاتی کشورهای حامی تروریسم تکفیری در منطقه خاور میانه (عربستان سعودی،قطر،ترکیه،اردن) از مناطق تحت سیطره این گروه در خاک کشور سوریه به عراق حمله ور شد ، به طور مرتب در حال پیشروی در شهرها و روستاها و مناطق مختلف این کشور بوده است.

تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

در این میان پیشروی های این گروه در استان "الانبار"بدلیل بافت خاص مذهبی و قومی (عشایر اهل سنت بعضا حامی نظام سابق صدام دیکتاتور سابق عراق) و موقعیت جغرافیایی آن (هم مرز با دو شهر دیر الزور و رقه تحت کنترل تروریستهای داعش در سوریه) از شتاب و گستردگی های بیشتری برخوردار بوده است.
 
از بدو ورود عناصر داعش به خاک عراق، شهرها و روستاهای استان الانبار یکی پس از دیگری به کنترل این گروه تروریستی تکفیری و هم یمانان بعثی آن در آمده است. در این میان شهر "رمادی" مرکز اداری ، اقتصادی ، نظامی و امنیتی استان الانبار ، به دلایلی ذکر شده و ایضا قرار گرفتن در مسیر شاهراه مواصلاتی بغداد به شهرهای دمشق و رقه در سوریه ، گذرگاه و شهرهای مرزی کشور اردن و مناطق مرزی عراق با عربستان (مهد تروریسم تکفیری در جهان) از اهمیت ویژه ای برای داعش برخوردار بوده و هست.

تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛
موقعیت استان الانبار، شهر رمادی،اتوبان رمادی به سمت کشورهای سوریه و اردن بر روی نقشه مشخص شده است

شهر "الرمادی" با جمعیتی در حدود 500 هزار نفر، مرکز اداری و امنیتی – اقتصادی استان الانبار در غرب کشور عراق و 108 کیلومتری شهر بغداد پایتخت این کشور قرار دارد. این شهر محل زندگی عشایر بزرگ و پر جمعیت اقلیت اهل سنت عراقی (عشایر الدلیم ، آلبوریشه ، آلبوخلیفه ، آلبوعلوان ، آلبوعبید ، آلبوفهد ، آلبوعساف ، آلبوذیاب و ...)  بوده که عموما سابقه مبارزه با اشغالگران آمریکایی (پس از سقوط رژیم دیکتاتوری بعثی سابق) و گروههای تکفیری مرتبط با شبکه القاعده را دارند.
  
تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

از ابتدای حضور عناصر داعش در منطقه الانبار عراق، شهر رمادی به دلایل ذکر شده هدف ثابتی برای حملات این گروه بوده است که به دلیل حضور و مقاومت نیروهای ارتش و برخی از عشایر بومی منطقه کلیه تلاشهای داعش برای اشغال این شهر بی نتیجه باقی مانده است.

اما طی هفته های گذشته عناصر این گروه با تهدید و تطمیع برخی از سران عشایر رمادی از سه محور "شمالی، جنوبی، غربی و شرقی" حملات متمرکزی را با هدف تسلط کامل بر این شهر آغاز کرده و با اشغال محلات مهم این محورها راه خود را به سوی مرکز شهر رمادی خصوصا منطقه موسوم به "مربع امنیتی" (مکان قرار گیری ساختمانهای ادارات مهم دولتی همچون استانداری، مقر فرماندهی پلیس و ارتش و ...) هموار کرده است.
 
تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛
موقعیت محلات مرکزی و جنوبی محل استقرار داعش و درگیری میان عناصر آن با نیروهای عشائر و ارتش و پلیس عراق با رنگ صورتی مشخص شده است لازم به ذکر است که درپی تشدید درگیریها محلات فوق از سکنه خالی شده است
 
تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

کانون نبردها میان نیروهای ارتش و پلیس و عشایر عراق با تروریستهای داعش در منطقه "سجاریه" (واقع در شرق شهر) ، "حی حوز" و "المعلمین" (واقع در جنوب شهر) قرار دارد. داعش طی روزهای گذشته سیطره خود را بر این محلات تثبیت کرده و به سمت مرکز شهر پیشروی کرده است.

طی درگیریهای شدیدی که از روز جمعه گذشته میان داعش با عشایر آلبوفهد (که یکی از بزرگترین عشایر بومی شهر رمادی بوده و تصدی فرماندهی پلیس و استانداری الانبار و رمادی را نیز برعهده دارند) در منطقه سجاریه که مقر اصلی فرماندی یگانهای نظامی موسوم به "الصحوات"(شوراهای بیداری همپیمان با دولت) رخ داده ، این منطقه به کنترل عناصر داعش در آمد و عناصر این گروه در دو مرحله 55 نفر از اعضای قبیله آلبوفهد را بصورت میدانی اعدام کردند.

تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛ 

پس از کنترل داعش بر سجاریه، خط امدادی – تسلیحاتی – تدارکاتی نیروهای صحوات و ارتش و پلیس عراق در شهر رمادی که از پادگان نظامی ارتش عراق در منطقه "حبانیه" واقع در حاشیه شرقی این شهر ارسال شده و به دست مدافعان شهر می رسید بدست عناصر داعش قطع شده و خود این پادگان نیز به محاصره عناصر داعش اعزامی از شهر فلوجه در شرق حبانیه و غرب آن (نیروهای داعش اعزامی از رمادی) افتاد و بدین وسیله زنگ خطر سقوط شهر بدست داعش به صدا در آمد.
 
تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

به موازات درگیریها در این محور ، عناصر داعش در مناطق جنوبی شهر نیز اقدام به پیشروی به سمت مربع امنیتی ساختمانهای اداری و حکومتی در قلب این شهر کردند. برخی منابع خبری از داخل شهر رمادی از محاصره کامل مربع امنیتی و حملات شدید خمپاره ای و زمینی عناصر داعش به آن خبر داده اند.
 
تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛
گزارش تصویری واحد رسانه ای گروه تروریستی داعش از نبردهای شهر الرمادی

یک منبع میدانی در یگانهای نظامی عشیره آل‌بوفهد در پاسخ به چگونگی نفوذ داعش به داخل محلات شهر گفت که عناصر این گروه تروریستی طی هفته های اخیر با پنهان شدن در میان مردم آواره شهرهای جرف الصخر و هیت (در شمال غرب رمادی) که در پی درگیریهای ارتش عراق با تروریستهای داعش در این مناطق از خانه و کاشانه خود رانده شده بودند و به مناطق امن همچون رمادی پناه آورده بودند، خود را به داخل شهر رسانده و اقدام به تشکیل صدها هسته نظامی خفته در محلات مختلف رمادی همچون "حی التامیم و المعلمین و الشرطه و حوز" کرده بودند.
وی افزود، این هسته های خفته داعش همزمان با هجوم هم قطارانشان به محلات جنوبی و مرکزی و شرقی شهر در زمان تعیین شده برخی ساختمانهای مهم و مرتفع این مناطق را اشغال و بر روی پشت بام آنها تک تیر انداز مستقر کرده و هر جنبنده ای را هدف گلوله های خود قرار می دادند.

فیلم حضور نیروهای عشائر البوفهد در خیابانهای شهر رمادی برای نبرد با داعش از اینجا قابل دریافت است


همزمان گروه دیگری از عناصر داعش از دو منطقه "البوبالی" و "المحامظیه" واقع در شمال رمادی (که طی عملیات‌ها و حملات ماههای گذشته داعش و با همکاری برخی عشایر خائن و تکفیری منطقه به اشغال تروریستها در آمده بود) بوسیله صدها قایق از رودخانه فرات عبور کرده و به دو منطقه حمله کردند.
دسته اول به سمت بخش شرقی رمادی رفته و ضمن قطع مسیر امدادی نیروهای امنیتی شهر، پادگان الحبانیه را در محاصره خود گرفتند و دسته دوم به سمت مربع امنیتی در مرکز شهر رفته و نبردها برای تصرف این منطقه را اغاز کردند.

نیروهای داعش تا کنون سه خودرو زرهی از نوع "همر"را در نزدیکی مواضع مدافعان مربع امنیتی شهر رمادی منفجر کرده اند که این اقدام به هدف بازگشایی مسیر برای پیشروی و شکستن مقاومت مدافعان این مرکز صورت پذیرفته است.
   
تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛
گزارش تصویری واحد رسانه‌ای داعش از حمله با خودرو زرهی همر بمب‌گذاری‌شده
به مواضع عشائر و ارتش عراق در رمادی

هم اکنون درگیریهای شدیدی میان عشایر و پلیس و ارتش عراق از یکسو با تروریستهای داعش از سوی دیگر در تمامی محلات و محورهای عملیاتی در بخشهای شرقی و غربی و جنوبی شهر رمادی ادامه دارد.

همزمان با تشدید حملات داعش به این شهر سران عشایر بزرگ ساکن در رمادی طی پیامهایی خطاب به نخست وزیر عراق از وی درخواست کمک و پشتیبانی نظامی کرده اند. در پیام صادر شده از سوی سران عشایر عراقی منطقه غرب عراق ، با هشدار نسبت به احتمال قریب الوقوع سقوط شهر رمادی بدست داعش و وقوع فاجعه انسانی و قتل عام گسترده مردم ، از دولت عراق درخواست شده تا با اعزام نیرو و تسلیحات و مهمات و پشتیبانی هوایی از پیشروی عناصر داعش جلوگیری کنند.

برخی منابع رسانه ای از داخل شهر رمادی از سقوط زندان مرکزی این شهر که محل نگهداری زندانیان خطرناک و تروریستهای تکفیری بوده است خبر داده اند.

بلافاصله پس از درخواست عشایر منطقه ، دولت عراق با اعزام یک لشکر از نیروهای ویژه ارتش به همراه محموله های سلاح و مهمات را به منطقه صادر کرده است. بالگردها و هواپیماهای ارتش عراق طی عملیاتهای مکرر بر فراز آسمان شهر رمادی و مناطق حاشیه ای آن مواضع و مراکز استقرار و خطوط مواصلاتی و جاده های تدارکاتی گروه تروریستی داعش را هدف بمباران و حملات متمرکز خود قرار می دهند.

 
تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

بنابر آخرین اخبار نیروهای ارتش و عشایر بومی منطقه موفق به بازپس گیری مجدد منطقه سجاریه واقع در شرق رمادی شده و نبردهای سنگین در محلات "خمسه کیلو،القطانه ، الجزیره ، التامیم و اطراف خیابان 60" ادامه دارد. در درگیریهای روز گذشته 36 نفر از تروریستهای داعش به هلاکت رسیده و بیش از 190 بمب و مین کار گذاشته توسط آنها در خیابان‌ها و معابر و ساختمان‌های دولتی و غیر دولتی خنثی شده است.

تازه‌ترین تحولات میدانی عراق؛

فیلم کشته های داعش در نبرد با عشائر عراقی البوفهد در رمادی از اینجا قابل دریافت است

پیشروی ها و موفقتیهای نظامی گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف عراق و خصوصا عملیات اخیر این گروه علیه شهر الرمادی و هیت در استان الانبار در حالی است که چند ماه از اعلام تشکیل ائتلاف مبارزه با ترور به رهبری آمریکا با هدف مبارزه و نابودی داعش و سایر گروههای تروریستی تکفیری می گذرد.
در صورت سقوط شهر رمادی بدست داعش و بر افراشته شدن پرچم‌های سیاه این گروه بر فراز ساختمانهای این شهر ، این به معنای شکست فضاحت بار دیگری برای سیاست های این ائتلاف و کشور آمریکا و باراک اوباما رییس جمهور این کشور خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    مشرق بابا دمت گرم تازه داشتم از شبکه های خبری تحولات رمادی رو چک میکردم دیدم شما هم تحلیل گذاشتین بابا سرعت بابا دقت مث همیشه بهترینها در مشرق بهترینها برای مخاطبین مشرق
  • م ح ک ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    پیروزی تنها با اتکا به خدا ، اتحاد همه عراقیها و کمک دوستان واقعی عراق میسر است.
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    سلام مشرق لطفا این پیام رو منتشر کن هل من ناصر ینصرنی شیعیان دو شهر نبل و الزهرا در شمال سوریه که سه سال در محاصره تروریستها هستند، به کمک فوری نیاز دارند. زیرا اوضاع ایندو شهرک بحرانی است و از همه شیعیان تقاضای کمک کرده‌اند. حداقل کاری که ما می توانیم انجام دهیم اطلاع رسانی در مورد این موضوع و تقاضای توجه مجامع بین المللی به ساکنین ایندو شهرک است.
  • پسر ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    0 0
    لعنت بر غرب وحشی انشاءالله خودشون یه روز درگیر همین جنایت ها باشن تا ببینیم عکس العملشون چیه
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
    3 0
    خالا عمليات فريب نباشه هدف جاي ديگري باشد بعد نيرو هاي رزمنده شيعه پس چيکار ميکنند بايد بشتابند به الرمادي و قتلگاه کنند آنجا را نبايد فراريشان داد
  • رحمن ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 2
    خیر تقصیر را به گردن آمریکا نیندازید آمریکا از اولش هم در مبارزه با داعش یک دروغگوی بی شرم بوده شما عراقیها باید دست روی زانوی خود بگزارید و یا علی بگویید و نقشه های خود را هم با آمریکا مشورت نکنید مطمینا عملیاتها را به داعش اطلاع خواهند داد تا تلفات شما را بالا ببرند الآن شکست اعتلاف آمریکا یعنی پیروزی برای آمریکا چرا؟چون با شکست خوردن است که امریکا می تواند در عراق باقی بماند و نیروهای شیعه و سنی عاشق عراق را از بین ببرد تا فضای کافی برای خود فروختگان و عملا باز شود گول آمریکای لعنتی را نخورید آمریکا را از عراق بیرون کنید .
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    نميشه همه زنداني ها رو اعدام كنند؟
  • ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
    0 0
    این نظرات رو فک کنم خود مشرقیها میذارن! مردم هم که نمیفهمن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس