جنشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی گفت:افرادی که می‌گویند سال نخست جنگ پیروزی‌های بزرگی نداشتیم حرفشان نه منطقی نه مستدل و نه از نظر تاریخی حماسی فکر درستی است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، امیر سرتیپ عبدالرحیم موسوی که در سومین همایش سلسله عملیات‌های غرب خوزستان در دانشگاه دافوس ارتش سخن می‌ گفت‌، با اشاره به اینکه یکی از برکت‌های برگزاری این سلسله همایش‌ها زنده نگه داشتن روح تحقیق و پژوهش است‌، گفت: خوشبختانه با مطالعه‌ حدود 60 مقاله که برای این همایش ارائه شده بود‌، نکات خوب و مستندی دریافت کردم که بسیار ناب و مهم هستند. یکی از این نکات رفع محکومیت از جنگ کلاسیک است‌. معتقد هستم که عملیات سوسنگرد کاملا کلاسیک و موفق بوده است و همانند عملیات‌های ثامن الائمه‌، طریق القدس‌، فتح المبین‌، الی بیت المقدس‌ و والفجر 8 می‌باشد این عملیات‌ها نیز کلاسیک هستند. فرماندهی و مدیریت جنگ آمیزه‌ای از علم و هنر است که بخشی از آن ذاتی و اکتسابی است. اگر بگوییم در این چنین عملیات‌هایی فکر دخیل نبوده است در حقیقت نزدیک سه چهارم قوه عاقله جنگ را نفی کرده‌ایم. خلاقیت ‌،ابتکار‌، نوآوری‌، منعطف بودن‌ بخشی از ویژگی‌های فرماندهان و مدیران جنگ بوده است.

وی ادامه داد: رفع مظلومیت از سال‌های نخست جنگ نیز دیگر نکته‌ای بود که در این مقاله‌ها به آن اشاره شده است. بدون شک اگر بخواهیم به بررسی عملکرد نیروی هوایی و دریایی ارتش در دوران جنگ تحمیلی و به ویژه نخستین ماه‌های جنگ بپردازیم کتاب قطوری از پیروزی و افتخار آفرینی‌های حماسی در آن به چشم می‌خورد که در روند جنگ بسیار تاثیرگذار و قطعی بوده‌ است. در سال نخست جنگ بیش از 150 عملیات از انواع مختلف انجام شده است که هر کدام از آنها با توجه به هدف و منظور از موفقیت صد درصدی برخوردار بود‌ه‌اند که باعث شدند فتح‌الفتوح‌های آینده را در جنگ تحمیل رقم بزنند.

جانشین فرمانده کل ارتش با بیان این مطلب که آزاد سازی سوسنگرد را یک پیروزی بزرگ می‌دانم، گفت: برای من این سوال پیش آمده است که چرا یک فکر یا جریان‌هایی می‌خواهند موفقیت‌ها و حماسه‌های بزرگ سال اول جنگ را نادیده بگیرند؟! در جواب به آنها باید بگویم که این اندیشه نه منطقی ،‌ نه مستدل و نه از نظر تاریخی- حماسی فکر درستی است. دفاع مقدس ما براساس آنچه مقام معظم رهبری فرموده‌اند آبروی ما به حساب می‌آید. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ملت قهرمان ما از اسفند ماه سال 1357 زمانی که امیر سرلشکر حسنی سعدی و مرتضوی فرماندهی پادگان فعلی یعنی دانشگاه دافوس را برعهده داشتند،‌ گردان‌هایی را برای دفاع از انقلاب اسلامی به سنندج حرکت دادند و برای ما تا پایان جنگ تحمیلی قطره قطره آبرو جمع کردند. اکنون می‌پرسم چرا می‌خواهیم این آبرو را که قطره قطره جمع شده است‌، سطل سطل بیرون بریزیم.

سرتیپ موسوی خاطرنشان کرد: ما اکنون سه دهه است که سود دفاع‌، حماسه‌ها، خون‌های ریخته شده و تلاش‌هایی را می‌بریم که باعث شده است،‌ یک کشور آرام با ثبات را داشته باشیم. امروز به برکت خون شهدا آقایی و سیادت داریم و سلطه گران،زورگویان و دزدان سرگردنه بگیر جرأت دست درازی به سوی ما را ندارند چرا که فهمیده‌اند اگر این اشتباه را مرتکب شوند، هرگز یقه آنها را رها نخواهیم کرد.‌

وی در پایان سخنان خود در رابطه با سومین نکته نابی که از مقاله‌های دریافت شده در سلسله همایش عملیات‌های غرب خوزستان دریافت کرده است‌، گفت: با مطالعه این مقاله‌ها متوجه شدم که عملیات سوسنگرد جلوه‌ای از مدیریت جهادی بوده است و یادآور می‌شوم که تئوریسین مدیریت جهادی حضرت مقام معظم رهبری هستند. بدون تردید اگر دفاع مقدس خواستگاه اصلی مدیریت جهادی نباشد قطعا یکی از ریشه‌های اصلی مدیریت جهادی در دفاع مقدس نهفته است که نمونه کوچکی از آن در عملیات سوسنگرد توسط مقام معظم رهبری جلوه کرده است.

در بخش پایانی این مراسم سرهنگ کریمی معاون پژوهش و تولید علم دانشگاه دافوس ضمن قرائت بیانیه پایانی همایش سلسله عملیات‌های غرب خوزستان گفت: برای این همایش 180 مقاله دریافت شد و 5 میزگرد تخصصی را با همکاری یگان‌های مختلف ارتش برگزار کردیم. آثار ارسالی هفت مرتبه داوری شد که قرار است امروز از شانزده مقاله تقدیر شود.

وی ادامه داد: مقاله‌های ارسالی نسبت به سال گذشته 120 درصد افزایش کمی و کیفی داشته‌ است.

در پایان این همایش با حضور حجت الاسلام‌آل هاشم رئیس سازمان عقیدتی – سیاسی ارتش‌، امیر سرتیپ عبدالرحیم موسوی ‌ جانشین فرماندهی ارتش ‌، امیر سرتیپ علیرضا برخور جانشین نیروی هوایی ارتش ‌، امیر سرتیپ ابراهیم گلفام رئیس سازمان حفظ اثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش‌، امیر سرتیپ آراسته و سردار سدهی رئیس دفتر ارتباطات نیروهای مسلح از امیر سرتیپ 2 خلبان آزاده، داود سلمان، جانباز 79 درصد‌، امیر سرتیپ 2 پرویز نصری ،‌ امیر سرتیپ 2 محمود فتاحی سرهنگ ایرج رادمهر و سرهنگ محمود سلیمیان تقدیر شد.

علاوه بر این تعدادی از مقاله نویسان و سازمان‌هایی که برای این همایش فعالیت کرده بودند نیز تجلیل شدند.

همچنین از سند فراخوان کارکنان پدافند هوایی در جنگ تحمیلی‌، هشت عنوان کتاب و سند طرح عملیاتی البرز نیز رونمایی شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس