کد خبر 363622
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲

این روزها روایت های زیادی از حماسه رزمندگان در سوسنگرد منتشر شده است. این مطلب هم معرفی چند شهید از حماسه آفرینان جبهه های سوسنگرد است:

گروه جهاد و مقاومت مشرق - این روزها روایت های زیادی از حماسه رزمندگان در سوسنگرد منتشر شده است. این مطلب هم معرفی چند شهید از حماسه آفرینان جبهه های سوسنگرد است:

معرفی چند حماسه آفرین جبهه‌های سوسنگرد
1- شهید ولی اله تاک:
روحانی شهید ولی اله تاک در سال 1337 در شهرضا به دنیا آمد. شهید تاک در سال 1354 عازم قم شد و دروس حوزوی را در مدارس وثوق، علویه، ملاصادق و حجره فرا گرفت.در مبارزات مردم انقلابی ایران علیه رژیم ستم شاهی شرکت فعال داشت و با شروع جنگ تحمیلی، درس و مدرسه را رها کرد و به همراه دوستان شهیدش کشاورزیان و سید رجب موسوی  راهی جبهه های حق علیه باطل شد تا آنجا در کلاس سنگر و خاکریز درس جهاد، شهادت و فتح را بیاموزد.
ابتدا در شهر سوسنگرد مشغول جهاد گردید و سپس در عملیات هویزه شرکت نمود . پس از آن به سوسنگرد بازگشت. اخلاص و تلاش های بی وقفه وی در امر تدارکات و خدمات رسانی به رزمندگان چنان بود که در نزد آن ها به «شهردار» ملقب گردید. این شهید در عملیات های طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس شرکت نمود تا اینکه سرانجام در منطقه شلمچه به فیض شهادت نائل آمد.

معرفی چند حماسه آفرین جبهه‌های سوسنگرد

2- روحانی شهید محمد رضا کشاورزیان:
روحانی شهید محمد رضا کشاورزیان در سال 1341 در دامغان به دنیا آمد. در مبارزات مردم علیه حکومت طاغوت مشارکت داشت و مجروح گردید. شهید کشاورزیان پس از فراگیری دروس متوسطه برای فراگیری دروس حوزوی راهی قم شد. با شروع جنگ تحمیلی عازم جبهه سوسنگرد گردیده و در عملیات های این منطقه با مسئولیت تدارکات گردان شهید علم الهدی شرکت فعال داشت.
با تشکیل تیپ عاشورا به عنوان مسئول تدارکات تیپ به خدمت مشغول شد. شهید کشاورزیان پس از فتح بستان برای مقابله با پاتک دشمن جهت تصرف بستان، به چزابه رفت و به عنوان مسئول محور در عملیات شرکت داشت. تا اینکه در این جبهه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

معرفی چند حماسه آفرین جبهه‌های سوسنگرد

3-شهید نعمت اله ربیعی:
شهید نعمت اله ربیعی در شهر مبارکه اصفهان به دنیا آمد. در ابتدای دوران دفاع مقدس در جبهه سوسنگرد حضور پیدا نمود و پس از مدتی به واسطه رشادت هایی که از خود نشان داد، فرماندهی گروه خمپاره به وی واگذار شد.
اخلاق حسنه و حسن معاشرت شهید ربیعی زبانزد دوستان بود. پس از آزادسازی بستان فرماندهی سپاه این شهر را به عهده گرفت. شهید ربیعی در عملیات های مختلف شرکت نمود تا اینکه در اسفند ماه 1363 در عملیت بدر در مسئولیت فرماندهی گردان در لشگر نجف اشرف به شهادت رسید.

معرفی چند حماسه آفرین جبهه‌های سوسنگرد

4-شهید حاج ابراهیم رجب بیگی:
 شهید حاج ابراهیم رجب بیکی در سال 1337  در اصفهان به دنیا آمد. به هنگام مبارزات علیه حکومت شه توسط ساواک دستگیر شد. شهید رجب بیکی یکی از بنیانگذاران جهادسازندگی در شهر خود بود. وی در روز ششم جنگ به عنوان فرمانده اولین گروه از برادران جهاد سازندگی دامغان برای دفاع از میهن اسلامی مان راهی جبهه جنوب شد.
شهید رجب بیگی به همراه افراد خود در مقابله با تجاوز دشمن در منطقه سوسنگرد و نیز خدمات رسانی به مردم محروم و آواره منطقه خدمات شایانی را نمود. تا اینکه در روز پنجم محرم (24 آبان 1359) در منطقه جلالیه سوسنگرد به هنگام امداد رسانی به مناطق محاصره شده سوسنگرد ، هدف آتش تانک دشمن متجاوز قرار گرفت و به شهادت رسید.

معرفی چند حماسه آفرین جبهه‌های سوسنگرد

5-شهید سید محمدجواد دیده ور:
شهید سید محمدجواد دیده ور در سال 1334 در شهر کازرون  در یک خانواده روحانی به دنیا آمد. روح آسمانی او از همان اوان کودکی با نماز و نیایش و ذکر اهل بیت گره خورد. شهید دیده ور در جریان حرکات توفنده مردمی روزهای انقلاب با شرکت در تظاهرات و راهپیمایی ها با نهضت امام(ره) همراهی می کرد. وی در 20 مهر ماه 1359 به همراه جمعی از دوستانش عازم جبهه سوسنگرد شد.
او پس از مدتی فرماندهی محور عملیاتی در جبهه سوسنگرد را به عهده گرفت : سرانجام در عملیات امام مهدی(عج) در غرب سوسنگرد در 26 اسفند 1359 عاشورایی گردید.

6-شهید سید غلامرضا نوری:
شهید سید غلامرضا نوری در سال 1341 در ساری به دنیا آمد. در سال 1360 در جبهه سوسنگرد حضور یافت و در واحد تفنگ 106 مشغول به خدمت گردید. شهید نوری در عملیات چزابه با دلاوری در مقابل تجاوز دشمن ایستادگی نمود، تا اینکه به همراه همرزمانش موفق به عقب راندن دشمن بعثی گردیدند.
شهید نوری پس از سال ها حضور در جبهه ها در مهرماه 1363 در منطقه جفیر به شهادت رسید.

معرفی چند حماسه آفرین جبهه‌های سوسنگرد

7-شهید بابا محمد رستمی:
شهید بابا محمد رستمی‌ در سال‌1325 در شهرستان قوچان، دیده‌ به‌ جهان‌ گشود همزمان‌ با شروع انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌ رهبری‌ امام‌ خمینی ‌(ره)، علیه‌ رژیم‌ ستم ‌شاهی‌ به‌ جمع‌ انقلابیون‌ پیوست‌ و در مبارزات‌ مردمی‌ علیه‌ رژیم‌ دست‌ نشانده‌ آمریکایی‌ شاه‌ مشارکت‌ فعال‌ داشت.
با پیروزی‌ انقلاب‌ شکوهمند اسلامی‌ و همزمان‌ با تشکیل‌ سپاه، به‌ صورت‌ افتخاری‌ وارد این‌ جریان‌ اصیل‌ انقلابی‌ شد و قبل‌ از شروع‌ جنگ‌ تحمیل، حفاظت‌ از شهر مشهد را به‌ اتفاق‌ نیرو های‌ مخلص‌ و وفادار به‌ انقلاب، در برابر توطئه ‌های‌ ضد انقلاب‌ و ایادی‌ دشمن‌ و استکبار جهانی‌ به‌ عهده‌ داشت. در غائله‌ گنبد و کردستان‌ که‌ دشمنان‌ قصد ریشه‌ کن‌ کردن‌ نظام‌ نوپای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ را داشتند به‌ عنوان‌ فرمانده‌ عملیات‌ سپاه‌ مشهد، مردانه‌ وارد میدان‌ شد و در کنار شهید والامقام «چمران» به نبر با ضدانقلاب پرداخت.

با شروع جنگ تحمیلی از پیشتازان‌ امر دفاع‌ مقدس‌ و از شخصیت‌ های‌ برجسته ‌ای‌ بود که‌ در امر سازماندهی‌ نیرو ها گام های‌ مهمی‌ را برداشت‌ و توانست‌ خدمات‌ ارزنده ‌ای‌ را در مدتی‌ که‌ مسؤولیت‌ نیرو های‌ خراسان‌ را بر عهده ‌داشت، انجام‌ دهد. این شهید با فرماندهی «ستاد خراسان» متشکل از نیروهای مردمی و پاسدار خراسان و از اولین یگان های رزمی سپاه در جنوب در عملیات آزاد سازی سوسنگرد، نقش فعالی داشت. شهید بابا محمد رستمی با مسئولیت عملیات سپاه خراسان در 19 دی 1359 در منطقه سبزوار به شهادت رسید.

8-شهید حسین بهرامی:
شهید حسین بهرامی در سال 1336 در روستای ولشکلای ساری به دنیا آمد. پس از اخذ دیپلم در حوزه علمیه منطقه خود به فراگیری دروس دینی پرداخت و مأنوس قرآن و نهج البلاغه گردید. در سال 1355 در رشته ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد قبول شد و همزمان به تحصیل در حوزه و دانشگاه مشغول گردید.
شهید بهرامی مدتی عهده دار حفاظت از بیت امام شد ولی در روز 25 جنگ به جبهه رفت و عضو گروه حسین علم الهدی برای شبیخون به تانک های دشمن شد. سپس به همراه شهید علم الهدی درسوسنگرد حضور یافت و در عملیات امام مهدی(عج) فرماندهی محور را برعهده داشت. با شهادت اسحاق عزیزی، حسین فرماندهی گردان علم الهدی را برعهده گرفت.
از خصوصیات او حضور در مسجد سوسنگرد و اقامه نماز قبل از اذان، قرائت زیاد قرآن، خوشرویی و حسن معاشرت با رزمندگان بود. در جبهه برای بچه ها تفسیر قرآن، نهج البلاغه و کتاب آداب نماز امام(ره) را می گفت. شهید بهرامی در 31 اردیبهشت 1360 در عملیات امام علی(ع) سوسنگرد به درجه رفیع شهادت رسید.

معرفی چند حماسه آفرین جبهه‌های سوسنگرد

9-شهید ایرج رستمی:
شهید ایرج رستمی در سال 1320 در شهر آشخانه بجنورد دیده به جهان گشود. وی در دوران تحصیل شاگرد نمونه بود و پس از پایان تحصیلات به ارتش پیوست. پس از پیروزی انقلاب و با گسترش دامنه آتش فتنه توسط ضدانقلاب از سوی ارتش به کردستان اعزام و با شهید چمران در منطقه پاوه، سردشت جانفشانی های بسیاری از خود نشان داده و در یکی از عملیات ها در منطقه گلو (کلو) سردشت از ناحیه پا مجروح گردید. با شروع جنگ تحمیلی شهید رستمی برای تشکیل ستاد جنگ های نامنظم در اهواز به یاری دکتر چمران شتافت و با طرح ریزی چندین عملیات در منطقه، به عنوان یکی از فرماندهان محوری ستاد، ضربات سختی به دشمن وارد آورد.
در عملیات آزادسازی سوسنگرد جزء مدافعین این شهر بود. شهید رستمی به عنوان یک افسر لایق تیپ هوابرد 55 شیراز فرماندهی بسیاری از نیروهای جنگ های نامنظم را عهده دار بود و فرماندهی منطقه دهلاویه را برعهده داشت. تااینکه سرانجام در بامداد 30 خرداد 60 درحالیکه به اتفاق همرزمانش درگیری سختی  با دشمن داشتند براثر اصابت گلوله توپ دشمن به درجه رفیع شهادت رسید.

در یادداشتی به خط شهید چمران که بعد از مجروحیت شهید رستمی نوشته شده، آمده است:
دوست عزیزم آقای رستمی قهرمان پرافتخار ما، هر وقت که به تو فکر می کنم از شدت شوق قلبم می لرزد و اشک به چشمانم حلقه می زند. امیدوارم که هرچه زودتر صحت و سلامت خود را بازیابی و با هم در کوه ها و دشت ها و درّه ها و در خطرناکترین سنگرها برای پاسداری از ایران و انقلاب فداکاری کنیم.

معرفی چند حماسه آفرین جبهه‌های سوسنگرد

10-شهید محمد رضا سبحانی(سرباز نمونه جمهوری اسلامی)
هنگامی که سرما و سیاهی از سال 1338 رخت بر می بست؛ محمدرضا سبحانی در شهر سوسنگرد به دنیا آمد. نوجوان بود اما مبارزات انقلابی خود را با پخش اعلامیه های امام خمینی (ره) و حضور در راهپیمایی ها آغاز کرد. با پخش عطر شکوفه های پیروزی انقلاب ، به سوی کمیته انقلاب اسلامی شتافت تا در شناسایی با مبارزه با عوامل ضدانقلاب ، یاران امام را یاری کند.سرانجام شهید سبحانی به سربازان هنگ مرزی ژاندارمری سوسنگرد پیوست تا از مردم و مملکت اسلامیش محافظت کند. رژیم بعث عراق با گلوله های آتشینش زنان و کودکان را نشانه گرفت؛ این فرزند غیرتمند انقلاب به سوسنگرد و بستان رفت و برای مقابله با متجاوزان بعثی در منطقه سوسنگرد بستگان را دور خود جمع کرد و در ششمین روز از حمله عراق، دست به نبردی جانانه علیه دشمن زد.

شهید سبحانی مبارزه کرد، مقاومت و ایستادگی کرد، بر قلب سیاه دشمن تاخت، تا جایی که فشنگ داشت، نیروهای دشمن را نشانه گرفت تا غارتگران را از خانه و کاشانه مردم بی دفاع بیرون کند.یکی از تک تیراندازان دشمن، اسوه سرباز مقاومت را در منطقه خزعلیه شهرستان سوسنگرد با شلیک به دست و پایش زخمی کرد؛ محمدرضا گلوله ها را به جان خرید اما دشمن به این هم راضی نشدو فرمانده مزدور عراقی با دستور اکید خود اعلام کرد تا او را دستگیر کنند. محمدرضا حتی یک گلوله  هم برای شلیک به خائنان نداشت، دست وپای زخمی شهید سبحانی را بستند. نیروهای متجاوز تا جایی که توانستند بر پیکر این سرباز تاختند، او را لگد زدند تا تمام تیرهای شلیک شده اش را تلافی کنند، شهید سبحانی همچنان مقاومت می کرد. دشمن متجاوز با ادعای حمایت از اعراب خوزستان،این سزباز دلاور اسلام را به نخل خرما بست، بنزین روی پیکر زخمی و خون آلود و زنده اش پاشید، شعله ای آورد و این سرباز اسلام را زنده زنده سوزاند. شهید سبحانی با پیکری سوخته روی نخل خدا را ملاقات کرد؛ باقیمانده پیکرسوخته اش پنج روز بعد به صورت مخفیانه و دور از چشم دشمن در نهمین روز مهر 1359 توسط مردم این شهر سوخته و مقاوم تشییع و به خاک سپرده شد. 

معرفی چند حماسه آفرین جبهه‌های سوسنگرد
 
11-شهید حسن لطفی:
شهید حسن لطفی در سال 1332 در تهران متولد شد. شغل وی تکنسین هواپیمایی هما بود که با شروع جنگ تحمیلی کار خود را رها و برای دفاع از میهن اسلامی مان به ستاد جنگ های نامنظم در اهواز اعزام گردید و در جبهه سوسنگرد مشغول به خدمت گردید. او در بسیاری از عملیات های نامنظم این گروه بر علیه دشمن متجاوز شرکت نمود و فرماندهی بخشی از نیروهای این ستاد را در عملیات های مختلف به عهده داشت. ایشان در یکی از عملیات ها در حالی که بر اثر اصابت تیر به سینه اش مجروح شده بود هدایت نیروهای تحت امر خود را تا اتمام عملیات رها نکرد. آخرین مسئولیت شهید حسن لطفی فرماندهی نیروهای ستاد جنگ های نامنظم در محور مالکیه و چولانه جبهه سوسنگرد بود.
این شهید بزرگوار در مورخه 22 اردیبهشت 1361 در عملیات بیت المقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمد. از این شهید عزیز سه فرزند به یادگار مانده است.

معرفی چند حماسه آفرین جبهه‌های سوسنگرد

12-شهید عباس پالیزگیر:
شهید عباس پالیزگیر در سال 1339 در تهران و در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. در سال 1358 پس از اتمام تحصیلات متوسطه وارد دانشگاه صنعتی ارومیه گردید. او قبل از انقلاب با همکاری روحانیون به مبارزه فرهنگی و مسلحانه علیه رژیم شاه پرداخت و در دستگیری از مستمندان و مستضعفان بسیار فعال بود. در مبارزات انقلاب در تظاهرات بسیار فعالانه مشارکت داشت. پس از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ در مهرماه 1359 به جبهه های جنگ حق علیه باطل شتافت و در قالب نیروهای جنگ‌های نامنظم شهید چمران در جبهه سوسنگرد شرکت کرد. در طول 9 ماه مبارزه و رشادت های بسیار زیاد در جبهه های سوسنگرد مشهور به عباس 106 شد. این شهید عزیز که یکی از رزمندگان شجاع، مدافع و مؤثر جبهه سوسنگرد بود، سرانجام در یک درگیری در منطقه دغاغله که تحت اشغال دشمن بود در یک عملیات ایذائی در اردیبهشت ماه سال 1360 به شهادت رسید.

*روابط عمومی مجمع پیشکسوتان جهاد و شهادت جبهه سوسنگرد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سیروس ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    کاش از فرمانده شهید دکتر علی اکبر پیرویان که نقش زیادی در سوسنگرد داشت و در همانجا به شهادت رسید هم یادی می شد.
  • ابراهیم ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    0 0
    سلام شهید رجب بیگی متولد دامغان هست نه اصفهان لطفا تصحیح کنید ممنون برادرزاده شهید
  • حسن ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
    0 0
    یاد وخاطره حماسه آفرینان آزادسازی شهرسوسنگردقهرمان بویژ سردارسرلشکربابامحمد رستمی فرمانده مقتدر سپاه خراسان وفرماندهی کل نیروهای خراسانی درروزهای سخت اول انقلاب ودفاع مفدس گرامی باد متاسفانه سرداذان خراسان خیلی گمنامند بخصوص شهید رستمی انگارغربت وگمنامی سهمدیار غریب الغرباست -یادش گرامی وراهش همشه پر رهروباد
  • علی خانزاده ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۸
    0 0
    باسلام یاد مدافعان شجاع سوسنگرد خاصه شهیدعلی خانزاده موصوف به علی شیرسوسنگرد که درعملیات امام مهدی عج 26 اسفند 59 داوطلبانه به روی مین رفت ودیگرشهدای مخلص سوسنگرد شهیدان حمیداحمدی. مهدی حشمتی فر.حسن ساده.حشمت ترک زاده. نادریزدانیان. علی تجلایی. مصطفی الموسوی وهمه شیران به خون خفته جبهه سوسنگرد وهویزه وخوزستان به خیر .......،

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس