با پایان یافتن جنگ تصور می‌کردم که مسئولیتم را در برابر کشورم به پایان رسانده‌ام اما این موضوع کاملا اشتباه بود چرا که پس از آن متوجه شدم باید در قالب یکی از مصدومان و قربانیان سلاح‌های شیمیایی، جهانیان را با عوارض گازهای شیمیایی آشنا کنم.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، حسن حسنی‌سعدی از جمله قربانیان و جانبازان70 درصد شیمیایی دوران دفاع مقدس است. او با آغاز جنگ تحمیلی در حالی که یک جوان 18 ساله بود به جبهه رفت و در جریان عملیات «والفجر8» قربانی سلاح نامتعارف شیمیایی شد.
چشم‌های کم سو، سینه‌ای پر از درد
حسنی‌سعدی که هم‌اکنون در موزه صلح تهران فعال است درباره چگونگی حضورش در جبهه و لحظه‌ای که شیمیایی شده است می‌گوید:49 سال پیش در شهر کرمان متولد شدم. با آغاز تهاجم نظامی عراق علیه کشورم همانند بیشتر جوان‌ها به دفاع از میهنم پرداختم. سال 1362 بود که به صورت دواطلبانه و بسیجی از طریق لشکر41 ثارالله به جبهه رفتم .

ساعت هشت صبح روز 24 بهمن‌ماه 1364 دشمن ساحل شرقی اروند را که من هم در آنجا بودم مورد حمله شیمیایی قرار داد. از این بمب‌ها یک مایع تیره رنگ خارج می‌شد ابتدا تا یک ساعت هیچ مشکلی نداشتم چرا که عوارض گاز خردل با تاخیر آغاز می‌شود.

اما بعد از آن حالتی وحشتناک و دردآلود وجودم را فرا گرفت. روی پوستم تاول‌های بزرگی ظاهر شد. چشمانم به سوزش افتاد،‌تنفسم دشوار شد و بدنم می‌خارید. اکنون که سه دهه از این ماجرا می‌گذرد تاول‌هایم خوب شده‌اند اما بینایی و تنفسم نه.
چشم‌های کم سو، سینه‌ای پر از درد
با پایان یافتن جنگ تصور می‌کردم که مسئولیتم را در برابر کشورم به پایان رسانده‌ام اما این موضوع کاملا اشتباه بود چرا که پس از آن متوجه شدم باید در قالب یکی از مصدومان و قربانیان سلاح‌های شیمیایی،جهانیان را با عوارض گازهای شیمیایی آشنا کنم و همین مسئولیتی جدید را بر روی دوشم نهاد.
چشم‌های کم سو، سینه‌ای پر از درد
خانه ای که حسنی سعدی در آن شیمیایی شد
در همین راستا، سال 84 به تهران آمدم و در موزه صلح مشغول روایتگری شدم. هرچند جنگ تن ما را زخمی کرده است اما نسبت به برقراری صلح در آینده احساس مسئولیت می‌کنم. در این زمینه یکی از کارهایی که در حال انجام است طرح «گزارشگران جوان» نام دارد. این در این طرح دانش‌آموزانی که به موزه صلح می‌آیند با جنگ و عوارض شیمیایی آشنا می‌شوند سپس خودشان به عنوان گزارشگر می‌توانند برای هم سن و سالان خود در مدرسه یا جمع‌های دوستانه مشاهدات خود از موزه را گزارش کنند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس