کد خبر 363795
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۷

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ماهیت احتراق سوخت؛ تولید آلایندگی است اما ما تلاش می کنیم با کاهش ذرات مضر در سوخت های توزیعی و افزایش کیفیت بنزین توزیعی بر اساس استانداردها از سهم آلایندگی خودروها بکاهیم.

به گزارش مشرق، معصومه ابتکار در حاشیه همایش مدیریت منابع و مصارف آب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: گزارشی در مورد طرح بهشت آباد تاکنون به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال نشده و ما درباره طرح بهشت‌آباد اظهارنظری نکرده ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه "انتقال آب رودخانه کارون به زاینده‌رود صحت ندارد"، گفت: مسئول منابع آب کشور وزارت نیرو است و ما به‌عنوان سازمان حفاظت محیط زیست بر آثار زیست‌محیطی طرح‌ها نظارت می‌کنیم.

وی افزود: تحت هیچ شرایطی انتقال آبی که بخواهد به رودخانه کارون یا هر رودخانه دیگر لطمه بزند، مورد تایید نیست.

ابتکار با بیان اینکه "برخی برداشت ها و اظهارنظرها در مورد دلایل خشک شدن زاینده رود درست نیست"، اذعان داشت: زاینده‌رود از قرن‌ها و سال‌های پیش، رودخانه ای پرآب بوده و مدت‌هاست که خشک شده و نباید این شائبه پیش بیاید که آب زاینده‌رود از کارون سرچشمه می‌گیرد و یا ما با انتقال آب کارون به دنبال احیای زاینده رود هستیم.

وی ادامه داد: سرچشمه رودخانه زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری است و رودخانه‌های کارون و زاینده‌رود هر کدام حق‌آبه خودشان را دارند.

* پس از مدت‌ها حق‌آبه رودخانه زاینده‌رود را دادیم

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: پس از مدت‌ها حق‌آبه رودخانه زاینده‌رود را دادیم و این حق‌آبه نباید خدشه‌دار شود چراکه این یک رودخانه تاریخی است و یک رودخانه نباید فدای رودخانه دیگری شود.

وی افزود: رودخانه زاینده‌رود باید زنده بماند که برای این منظور باید کارهای مختلفی از جمله اصلاح الگوی کشاورزی اصفهان و اطراف آن و همچنین مدیریت مصرف آب انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با ابراز نگرانی نسبت به آینده تالاب گاوخونی اصفهان گفت: مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوی کشاورزی باید در منطقه اصفهان انجام شود که این کار مورد تایید وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری اصفهان قرار گرفته است.

*نباید انتظار داشته باشیم که مشکلات آلودگی هوا یک شبه حل شود

ابتکار در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل آلودگی هوای تهران گفت: سوخت خودروها همیشه یکی از منابع اصلی آلودگی است و آلوده بودن هوای پایتخت عوامل متعددی دارد که یکی از آنها بنزین است.

وی افزود: ماهیت احتراق سوخت؛ تولید آلایندگی است اما ما تلاش می کنیم با کاهش ذرات مضرر در سوخت های توزیعی و افزایش کیفیت بنزین توزیعی بر اساس استانداردها از سهم آلایندگی خودروها بکاهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: نباید انتظار داشته باشیم که مشکلات آلودگی هوا یک شبه حل شود، ولی اطمینان می دهم کیفیت هوا رو به بهبود است.

وی ادامه داد: دولت برای کاهش آلودگی هوا برنامه دارد و مصوبه دولت بیست و پنج گام دارد که از جمله آنها توجه به حمل ونقل عمومی، توسعه مترو و اتوبوسرانی و از رده خارج کردن میلیون های خودروی فرسوده و اصلاح الگوی حمل ونقل درون شهری است.

معاون رئیس جمهور اذعان داشت: تاکنون توزیع بنزین یورو 4 در شهرهای تهران،‌کرج، تبریز واصفهان انجام شده و مشهد نیز در ماه آینده به شهرهایی که بنزین یورو4 استفاده می کنند، اضافه می شود.

وی افزود: توزیع گازوئیل استاندارد نزدیک به یورو 4 با 157 PPM گوگرد در مقایسه با توزیع گازوئیلی که هفت هزار PPM گوگرد داشته، اتفاق مهمی است و همچنین خودروهای تولیدی کشور بعد از هشت سال که در زمینه استاندارد یورو 4 تاخیر داشته اند در شرایط اجرای این استاندارد قرار گرفته اند.

*مردم باید در استفاده از خودروی شخصی خود تجدیدنظر کنند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان "نمی شود طی یکسال تمام آنچه را که در هشت سال گذشته انجام نشده بود اجرایی کرد"، گفت: درحال حاضر خودروسازی کشور استاندارد یورو 4 را اجرا می کند و این دستاورد بزرگی است که در حال انجام است.

ابتکار با بیان "برای کاهش آلودگی هوا 16 دستگاه باید به صورت همزمان حرکت کنند"، گفت: کمیته ملی کاهش آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست هفته ای دو بار به طور مستمر تشکیل جلسه می دهد و اجرای تمام طرح های مصوب دولت را مورد بررسی قرار می دهد.

وی ادامه داد: اینکه صرفا دستگاههای دولتی، شهرداری و راهور ناجا توجه به کاهش آلایندگی هوا را وظیفه خود می دانند کافی نیست چرا که بدون همکاری مردم این اهداف محقق نمی شود و مردم باید در استفاده از خودروی شخصی خود تجدیدنظر کنند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به چرایی کندی حرکت دولت در اجرای طرح های مصوب شده گفت: برخی مشکلات و محدودیتهایی نیز وجود دارد که از جمله آنها مشکلات اعتباری است اما درعین حال دولت مصمم است که با کمک دیگر دستگاهها و از جمله شهرداری برنامه کاهش آلودگی هوا را قدم به قدم پیش ببرد.

ابتکار خاطرنشان کرد: امیدوارم تا پایان سال جاری مشکل آلودگی عمده کلان شهرها حل شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یک کارشناس ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    0 0
    آلودگی هوای تهران کار یک نفر نیست که یک نفر بتونه حلش کنه! 1- موتورخونه ها از آبان تا بهار 24ساعته کار میکنند و گاز کشنده و سرطانزای اکسید نیتروژن تولید میکنند. 2- ترافیک باعث 5 برابر شدن زمان سفر داخل شهر و احتراق ناقص اتومبیل و تولید آلاینده های بیشتر میشه. 3- سوخت نامناسب آلایندگی خودرو و موتور رو شدیدتر می کنه 4- خودروهای فرسوده دیزلی هم باعث افزایش ترافیک و گازهای خطرناک اکسید گوگرد می شوند. 5- کاهش درختان و فضای سبز در زمستان تصفیه هوا رو کاهش می ده. 6- شهرداری با فروش تراکم بیش از حد (فروش هوای پاک و آسمان آبی من و شما) هم جلوی جریان هوا رو می گیره و هم بر شدت آلایندگی موتورخونه ها و ترافیک اضافه می کنه! 7- وارونگی هوا و متراکم شدن دود به ویژه در مناطق 1 و 2 8- خودمون هم هوای همدیگه رو نداریم!!!