کد خبر 363261
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹

با توجه به تورم و شرايط اقتصادي کنوني در جامعه، مشکلات اقتصادي بعضي از خانواده ها را درگير خود کرده و اين موضوع مشکل مشترک بسياري از افراد جامعه است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، پول، پول و پول! هدف اصلي بعضي از افراد در زندگي، فقط کسب درآمد بيشتر است و خوشبختي را فقط و فقط در پول بيشتر مي دانند. چنين افرادي به محض اين که با مشکلات مالي رو به رو مي شوند، احساس نااميدي شديدي نسبت به آينده مي کنند و گاهي به تصميمات عجيب و غريبي فکر مي کنند! در هفته هاي گذشته و در ستون پيامک هاي مردم در همين صفحه، چندين پيامک در اين باره چاپ شده است که در ادامه خواهيد خواند.

*خانمي ۲۴ ساله هستم. ۶ سال است ازدواج کرده ام وضعيت مالي تقريبا ضعيفي داريم. از بي پولي خسته شده ام. همه خوشبختي را در پول مي بينم و گاهي براي رسيدن به پول به کار خلاف فکر مي کنم و بعد عصبي مي شوم. چه کار کنم؟ لطفا راهنمايي ام کنيد.

*مادري 35 ساله هستم. 20 سال است که خانه داري مي کنم. شوهرم کارمند است و هنوز مستاجريم. مشکلات مان هميشه هست در حدي که حوصله زندگي را ندارم. راهنمايي ام کنيد.

*خانمي 28 ساله ام که 2 سال است ازدواج کردم. شوهرم کارمند است و درآمد مشخصي دارد و نمي تواند خيلي از خواسته هاي مالي ام را برآورده کند. دوستش دارم ولي ديگر اعصاب ندارم. چه کنم؟

افزايش درآمد لزوما پولدارترتان نمي کند

با توجه به تورم و شرايط اقتصادي کنوني در جامعه، مشکلات اقتصادي بعضي از خانواده ها را درگير خود کرده و اين موضوع مشکل مشترک بسياري از افراد جامعه است. مشکلات اقتصادي براي برخي بيشتر و عميق تر و براي برخي ديگر خفيف و بي خطرتر است. گرچه به دست آوردن پول و ثروت در گرو تلاش، کار و پس انداز است اما افراد با توجه به توانمندي ها، استعدادها، مدرک تحصيلي و وضعيت اقتصادي خانواده شان درآمدهاي متفاوتي دارند.

با اين حال، ذکر اين نکته ضروري به نظر مي رسد که افزايش درآمد لزوما به معناي بهبود اوضاع معيشتي خانواده نيست، بلکه افزايش درآمد افزايش هزينه ها را در پي خواهد داشت. بعضي خانواده ها درآمد مالي متوسط و حتي بالايي دارند، اما مشکلات مالي آن ها ناشي از مديريت نادرست هزينه هاست که با اصلاح آن مي توانند به بهتر شدن شرايط زندگي شان اميدوار باشند.

خانم ها با توجه به جايگاهي که در خانواده به عنوان همسر و کانون عاطفه دارند، مي توانند در اصلاح الگوي مصرف نقش بسيار مهمي داشته باشند و با سوق دادن اين نقش در مسير قناعت، تاثير خود را در خانواده پر رنگ تر کنند. زوجين بهتر است با همفکري و گفت و گو با هم براي وضعيت اقتصادي آينده خود برنامه ريزي داشته باشند تا بتوانند بر مشکلات اقتصادي فائق آيند و رفاه نسبي را براي خود فراهم کنند. همچنين راهکارهاي ارائه شده زير مي تواند در اين زمينه کمک کننده باشد.

دست از مقايسه برداريد

شايد شما جزو آدم هايي هستيد که صبر و شکيبايي کمتري دارند و مي خواهند يک شبه ره صد ساله را طي کنند و مدام با مقايسه خود با ديگران زندگي را به کام خود و اعضاي خانواده تلخ مي کنند. در اين صورت، بايد توجه داشته باشيد که لازمه مقايسه، شرايط مساوي با ديگران در ساير امور زندگي به خصوص عمر زندگي زناشويي است.

از سوي ديگر زندگي خيلي از افراد از بيرون زيبا و دوست داشتني است و در بسياري موارد شادي هاي کوچک دورو برتان، به تمام مکنت و سرمايه آنان که باعث رنجش شما شده است، مي ارزد. سعي کنيد افکار مزاحم را از خود دور کنيد و افکار مثبت و اميدوارانه را جايگزين آن ها کنيد.

به خانواده هاي ضعيف تر از خودتان فکر کنيد

به جاي اين که فکر کنيد فردي درمانده هستيد، به داشته هايتان، سلامتي جسمي تان و به محبتي که در بين شما و همسرتان وجود دارد بينديشيد و به کساني فکر کنيد که شرايط شان از شما بدتر است. با اين حال، شما نيز در زندگي تان با مديريت مالي، مي توانيد توان اقتصادي خود و خانواده تان را تقويت کنيد. تلاش کنيد عادات نامناسب خود را از بين ببريد و بين انتظارهاي ديگران و توان مالي خود، توازن برقرار کنيد و تمرين کنيد که بتوانيد در مواقع لزوم به ديگران «نه» بگوييد.

برنامه ريزي مالي داشته باشيد

برنامه ريزي هاي مالي همراه با مشخص کردن اهداف کوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت اقتصادي براي خانواده تان انجام دهيد و توجه داشته باشيد اهداف بايد قابليت تحقق داشته باشند و در تعيين آن ها از خيال پردازي دوري کنيد.

خواسته هاي خانواده تان را فهرست کنيد

مديريت در مسائل اقتصادي حرف اول را مي زند. بنابراين در يک فرصت مناسب، فهرستي از خواسته هاي اعضاي خانواده تهيه کنيد. نظر و انتخاب هاي مورد نياز همه اعضاي خانواده را بنويسيد. وسايل مورد نياز را آن قدر باتوجه به ارزش و ضروري بودن شان با هم عوض کنيد که به بهترين انتخاب و ضروري ترين آن ها با توجه به درآمدتان دست يابيد. بهتر است بدانيد بهترين انتخاب، انتخابي است که بيشترين مطلوبيت را براي خانواده ايجاد کند و ضروري ترين باشد.

سريع خريد نکنيد

قبل از خريد يک وسيله، قيمت هاي چندين فروشگاه و مدل هاي مختلف آن وسيله را با يکديگر مقايسه کنيد. آن گاه وسيله اي را بخريد که ضمن تحقق خواسته نهايي و مطلوب بودن براي خانواده، پايين ترين هزينه را داشته باشد؛ به طور مثال براي خريد تلفن همراه يا تلويزيون، چندين مدل مختلف، امکانات و قيمت آن ها را با يکديگر مقايسه کنيد تا بهترين مورد براي خريد را بگيريد.

همچنين خريد از مراکزي که به هر علت تخفيفات خاص خود را در زمان هاي متفاوت دارند به ايجاد تعادل در سبد خانوار شما کمک خواهد کرد به شرطي که قبل از رفتن براي خريد از اين مراکز، فهرستي از خريدهاي مورد نيازتان تهيه کنيد و به جز آن چيزي نخريد. در غير اين صورت، بار مالي خريدهاي اضافي تان را احساس خواهيد کرد.

دانش اقتصادي تان را افزايش دهيد

با مطالعه کتاب و نشريات تخصصي، سطح دانش اقتصادي خانواده را افزايش دهيد. همچنين از تجربيات افراد باتجربه تر مانند پدر و مادر، دوستان و آشنايان، اقوام و ديگر اعضاي خانواده تان استفاده کنيد. توجه داشته باشيد که بعضي تجربيات، فقط در زندگي مشترک به دست مي آيد و شما مي توانيد با صحبت با ديگران، از آن ها بهره ببريد.

از تفريحات کم هزينه بهره ببريد

سعي کنيد با داشتن تفريحات سالم و کم هزينه، مانند صرف هفتگي يک وعده غذا در دامان طبيعت به سلامت روان خود و همسرتان کمک کنيد تا از شر افکار مزاحم در امان باشيد. داشتن تفريحات کم هزينه و خلاقانه به شما براي تجديد روحيه و شروعي دوباره، کمک زيادي خواهد کرد.

شکرگزار خداوند باشيد

در حد درآمد خود خرج کنيد و شکرگزار ميزان روزي تان باشيد. خداوند در آيه 7 سوره ابراهيم مي فرمايد: «اگر شکر کنيد، به طور حتم روزي شما را افزون خواهم کرد و اگر ناسپاسي کنيد، به طور قطع عذاب من سخت خواهد بود.»

ارزش خودتان را در گرو پول ندانيد

از نگاه روانشناختي گاهي بي هدفي در زندگي و داشتن انتظارات بالا و دغدغه هاي ذهني در مسائل مالي مي تواند در زندگي مشترک ايجاد مشکلاتي کند. اگر شما ارزش و احترام خود را در گرو پول و ثروت بدانيد و به ديگر نکات مثبت خود توجه نکنيد، آن گاه براي داشتن امنيت و احترام دائم ذهن شما درگير مسائل اقتصادي مي شود و فقط در اين صورت است که احساس برتري و مهم بودن در جامعه و جمع دوستان مي کنيد.

البته هيچ کدام از موارد گفته شده به اين معنا نيست که از تلاش مضاعف براي کسب درآمد بيشتر و حلال اجتناب کنيد. به ياد داشته باشيد که بسياري از افراد متمکن در گذشته به لحاظ اقتصادي وضعيت نامطلوبي داشته اند و صرفاً با توکل، تلاش مضاعف و البته خلاقيت و ابتکار توانسته اند به موقعيت خوب اقتصادي دست يابند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس