نخست‌وزیر ژاپن در سخنانی که احتمالا خشم چین را برمی‌انگیزد، گفت که می‌خواهد روابط دفاعی عمیق‌تری میان کشورش با آمریکا و استرالیا برقرار شود تا از برقراری صلاح در سراسر منطقه آسیا- اقیانوسیه اطمینان حاصل شود.

به گزارش مشرق، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن پیش از نشست گروه 20 در استرالیا، دیدگاه‌های خود را درباره توسعه همکاری نظامی با واشنگتن و کانبرا مطرح کرد. آبه در مقاله‌ای که در آسترلین فایننشال ریویو چاپ شد، نوشت: از آنجایی که آمریکا یکی از متحدان مهم برای ژاپن و استرالیا است، من تمایل دارم تا همکاری سه‌جانبه میان این سه کشور توسعه یابد و هدف از آن برقراری صلح و آینده‌ای امن برای منطقه آسیا- اقیانوسیه باشد.

وی افزود: من همچنین امید دارم که کشورهای ما در رابطه با حل مسائل جهانی، همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

چشم‌انداز اتحاد سه‌جانبه می‌تواند موجب هراس چین شود چراکه در آن صورت پکن گمان می‌کند ژاپن، آمریکا و استرالیا در حال محدود کردن نقش چین در این منطقه هستند. چین بر سر جزایر تحت کنترل توکیو دریای چین شرقی ادعا دارد؛ همینطور بسیاری از کشورهای دیگر این منطقه بر سر اختلافات ارضی با پکن سر ناسازگاری دارند.

پکن بارها نسبت به آنچه "نظامی‌گری دوباره ژاپن تحت حکومت آبه" می‌خواند، هشدار داده و اغلب توکیو را به علت عدم پشیمانی درخصوص بدرفتاری‌ها سرزنش می‌کند.

شینزو آبه در ماه ژوئیه نیز به استرالیا سفر کرد و اولین نخست‌وزیر ژاپن شد که در پارلمان استرالیا در کانبرا سخنرانی کرد و در جریان سفرش توافقی را درباره تبادل فن‌آوری دفاعی به امضا رساند.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس