کد خبر 362238
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: نجفی و چپ‌ها اولین منتقدان عملکرد جاسبی در دانشگاه آزاد هستند.

به گزارش مشرق، مناظره صادق زیباکلام و عباس سلیمی نمین در حاشیه بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها عصر امروز در غرفه خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

عباس سلیمی نمین در ابتدای این مناظره ضمن تشکر از صادق زیباکلام برای پذیرفتن دعوت و مناظره اظهار داشت: از آنجا که اهل فرهنگ و فکر در نشست ما حضور دارند، تذکر می‌دهم که آقای زیباکلام حرمت این جمع را حفظ کند و اگر کسی به عنوان استاد دانشگاه حضور دارد، مخالف را به عنوان مغرض و غرض‌ورز و دارای کینه و عناد خطاب قرار ندهد. لذا اگر می‌خواهیم ثابت کنیم کسی دارای بغض و کینه است باید این مطلب را مخاطب درک کند نه اینکه در مناظره به کسی برچسب بزنید.

وی ادامه داد: من از آقای زیباکلام درخواست می‌کنم از به کارگیری این عبارات که توهین به مخاطب است نه توهین به من که عنود، لجوج و دارای کینه بوده‌ام، خودداری کند. این توهین به فهم دیگران است که قبل از آغاز بحث و مشخص شدن اینکه استدلال چه کسی دارای قوت و ضعف است این نوع عبارات برای ملتهب کردن فضا به کار برده شود.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: آقای زیباکلام در ابتدای بحث خود عنوان کرد که مخالفان دانشگاه آزاد را اصولگرایان تشکیل می‌دهند اما در این جمع اهل تحقیق حضور دارند و در سایت آقای هاشمی نیز آثار مکتوب زیادی وجود دارد که عنوان کرده نخستین کسانی که به آقای هاشمی مراجعه کرده و از بی‌قانونی و نقض قوانین توسط ریاست دانشگاه آزاد آقای جاسبی شکایت دارد چه کسانی هستند.

سلیمی نمین با طرح این پرسش که آیا آقای نجفی اصولگرا است؟ گفت: در خاطرات سال 62، آقای هاشمی عنوان کرده بود آقای نجفی اعلام کرده بود که نسبت به کارهای خلاف آقای جاسبی اعتراض کرده است بنابراین این گونه مخاطب را در حاشیه قرار دادن شایسته نیست.

وی اظهار داشت: بعد از وزرایی مانند آقای نجفی، جریان چپ در ایران بیشترین انتقاد را نسبت به عملکرد آقای جاسبی داشتند و در دوره دکتر معین نیز یکی از وعده‌هایی که به ملت ایران داده شد، مهار مدیریت دانشگاه آزاد بود و اینکه در دوران وزارتشان با تخلفات در مدیریت دانشگاه آزاد برخورد خواهند کرد البته در دوران آقای احمدی‌نژاد نیز انتقادات و مخالفت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. پس محدود کردن این ماجرا به یک نفر کار شایسته‌ای نیست.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، گفت: بنده قبل از دوران آقای احمدی‌نژاد جزء منتقدین اساسی دانشگاه آزاد بوده‌ام و در دوران مدیریت کیهان هوایی نیز آثار و نوشته‌های مکتوبی درباره انتقاد جدی نسبت بهعملکرد آقای جاسبی منتشر کردم.

سلیمی نمین با بیان اینکه بحث دانشگاه آزاد دو بخش دارد، یادآور شد: یک بخش آشکار دانشگاه آزاد است که افرادی به عنوان دانشجو و استاد در آن تحصیل می‌کنند و حضور دارند و این مورد نظر ما نیست بلکه آنچه را که بنده از ابتدای کار رسانه‌ای خودم از سال 61 در کیهان هوایی همزمان با آغاز به کار دانشگاه آزاد منتقد آن بوده‌ام، تخلفات پنهان مدیریت دانشگاه آزاد بود.

وی ادامه داد: من اصلا ورودی به بحث پایین یا بالا بودن بحث شهریه دانشگاه آزاد نکرده‌ام. آقای زیباکلام یک کد بیاورد که من در مورد بحث شهریه دانشگاه آزاد حرفی زده باشم. آنچه را که من به آن منتقد هستم فساد پنهان دانشگاه آزاد است؛ فسادی که در پس پرده یک کار آموزشی در حال شکل‌گیری است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، در بخش دوم سخنان خود اظهار داشت: 40 سال آینده اگر قرار باشد مفاسد آقای جاسبی را بررسی کنیم باز هم آقای زیباکلام از آقای احمدی‌نژاد صحبت خواهد کرد و ظاهرا نمی‌خواهد وارد بحث اصلی شود.

سلیمی نمین ادامه داد: اینجا نه نقد عملکرد دولت آقای احمدی‌نژاد نسبت به دانشگاه آزاد یا نقد دولت آقای احمدی‌نژاد است اینجا نقد دانشگاه آزاد با حضور یک مدافع است و کسی که از ابتدای روزنامه‌نگاریش منتقد بوده است. نمی‌دانم که بحث آقای احمدی‌نژاد چه کمکی برای آقای زیباکلام خواهد داشت. با این بازی‌ها اصل قضیه قابل کتمان نیست. آقای جاسبی عملکردی داشته و سیر انتقادات نسبت به آقای جاسبی از ابتدای سال 61 آغاز می‌شود اما آقای احمدی‌نژاد مربوط به سال 88 است.

وی افزود: من از آثار آقای هاشمی عنوان کردم که سیرمراجعینی که به آقای هاشمی مراجعه کردند یا نیروهای کارگزاران و یا نیروهای چپ بوده‌اند که نسبت به عملکرد‌ آقای جاسبی انتقاد داشته‌ام. ضمن اینکه آقای احمدی‌نژاد چه ربطی به بنده دارد؟ آقای زیباکلام به جای اینکه انتقادات من نسبت به آقای جاسبی نقد کند از آقای احمدی‌نژاد صحبت می‌کند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، گفت: اگر می‌خواستیم موضوع مناظره آقای احمدی‌نژاد باشد، باید وی را به اینجا دعوت می‌کردید و آقای زیباکلام نیز موضوع مناظره‌ای پیدا می‌کرد و به نقد عملکرد آقای احمدی‌نژاد می‌پرداخت اما آقای زیباکلام چند نکته را مطرح کرد. وی گفت که اگر آقای جاسبی تخلفاتی انجام داده بود پوستش را قوه قضائیه می‌کند. این نکته خیلی زیبایی است و زیباکلام این نکته را می‌داند.

سلیمی نمین با اشاره به نامه خود به ریاست وقت قوه قضائیه در سال 86 اظهار داشت: من نامه‌ای را در سال 86 به ریاست وقت قوه قضائیه، اقای هاشمی شاهرودی نوشتم و در آن ذکر کردم که آقای قاضی مرتضوی دادستان تهران تخلفاتی را در ارتباط با دانشگاه آزاد انجام می‌دهد و کمک‌هایی را دریافت می‌کند که جنبه رشوه دارد و هم مدرک می‌گیرد و هم در دانشگاه آزاد تدریس می‌کند.

وی ادامه داد: ریاست قوه قضائیه به من جواب داد در مورد برخورداری آقای مرتضوی از تحصیلات دکترای دانشگاه آزاد به وی تذکر داده شده است. یعنی ریاست قوه قضائیه پذیرفت که قاضی مرتضوی تبدیل به ابزار اقای جاسبی شده است و این به دلیل برخی رشوه‌هایی که داده شده بود، انجام گرفت.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اظهار داشت: اقای زیباکلام با اطلاع از این موضوع که آقای مرتضوی کاملا در خدمت آقای هاشمی بود این مطالب را بیان کرده البته آقای مرتضوی کسی است که نان به نرخ روز می‌خورد یعنی در دوران آقای هاشمی آدم وی و در دوره آقای احمدی نژاد آدم او بود. ولی این موضوعات مهم نیست بلکه این مهم است از چه کانالی به قدرت رسید.

سلیمی نمین درخصوص مفاسد جاسبی گفت: آقای جاسبی پول‌هایی را از صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی به افراد مختلف داده بود و آقای هاشمی از این موضوع ابراز تاسف کرد که چرا در این کشور امکانات آدم‌های بی‌بضاعت به سیاسیون داده شده است. من به آقای هاشمی نامه نوشتم و گفتم که از آنجا که مرتضوی آدم شما بود و اموال صندوق بازنشستگی کشور را به نفع خود مصادره کرده بود نه به نفع دانشگاه ازاد بلکه این اموال را از آن خود کرده بود، ما نامه به شما نوشتیم و گفتیم که این اموال برای آدم‌های بازنشسته است چرا اجازه می‌دهید آقای جاسبی این اموال را از آن خود کند ولی آقای هاشمی پاسخی به نامه بنده ندادند.

وی اظهار داشت: البته می‌دانم که این موارد را آقای زیباکلام اطلاع دارد اما چرا مدافع است؟ من این مطالب را بیان می‌کنم که مشخص شود آقای جاسبی علاوه بر تخلفات مدیریتی و مفاسد زیاد خیلی از سیاست‌مداران در قوه مجریه و قضائیه و مقننه فاسد کرد و با دادن دکترا و مدارک مختلف و استخدام اقوام و همسرانشان در دانشگاه آزاد چه کارهایی را انجام داده است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، اظهار داشت: من نامه‌ای را از دیوان محاسبات می‌خوانم. دیوان محاسبات مطلبی را بعد از حسابرسی صندوق بازنشستگی کشور به قوه قضائیه اطلاع می‌دهد و می گوید که دو ملک بسیار بزرگ با ارزش بالا اقای جاسبی در سال 61 یعنی ابتدای راه‌اندازی دانشگاه آزاد به نام این دانشگاه گرفته است و تا سال 68 آن را اجاره نداده است و بعد از سال 65 قرارداد اجاره‌ای به شرط تملیک بسته است  و در سال 80 آن را به نام خودش کرده است نه دانشگاه ازاد.

سلیمی نمین افزود: این مطلب را رسما دیوان محاسبات ارائه کرد و در نهایت هیئت عالی نظارت، نامه‌ای را به دادستان کل کشور و قوه قضائیه می‌نویسد. این مطلب در خصوص دوملکی است که هم اکنون در خیابان پاسداران قرار دارد و آقای جاسبی این دو مکان را به نام مدرسه خدیجه کبری زده است.

وی اظهار داشت: با وجود افرادی مانند مرتضوی که در خدمت دانشگاه آزاد بودندهیچ اقدامی توسط قوه قضائیه صورت نگرفت و این اموال همچنان در خدمت آقای جاسبی قرار دارد و در زمینه استیفای حقوق ملت هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است. البته این یک مورد نیست بلکه اموال زیادی را آقای جاسبی به نام دانشگاه آزاد گرفت و به نام خود کرد، یعنی به نام موسسه خدیجه کبری که یک موسسه خصوصی در این زمینه است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: بنابراین بحث این جلسه تخلفات بسیار زیاد آقای جاسبی است؛ چرا آقای جاسبی در هیچ زمینه‌ای به قواین کشوری توجه نکردند؟ در تحقیق و تفحص کنونی نیز این مطلب به صراحت آمده است که در پشت پرده داد و ستد کنند و بدون اینکه آقای مرتضوی در یک جلسه شرکت کنند، مدرک دکترا بگیرد و بتواند بسیاری از مقامات عالی کشور را آلوده کند.

سلیمی نمین افزود: این موارد مفاسدی نیست که با برچسب اینکه آقای احمدی‌نژاد مخالف بود مطرح کنیم و چون احمدی‌نژاد در این زمینه شعارهایی داد، قابل حل و فصل نیست؛ امیدوارم زمانی قوه قضائیه بتواند از این ملاحظاتی که آقای جاسبی در شبکه قوه قضائیه ایجاد کرده است، این قوه از این ملاحظات دوری کند و احقاق حق صورت گیرد.

وی در واکنش به این اظهار نظر زیباکلام مبنی بر اینکه دانشگاه آزاد به توسعه سیاسی و اقتصادی کشور کمک کرد، اظهار داشت: بله منتها توسعه اقتصادی چه کسانی؟ توسعه اقتصادی و سیاسی برخی از دولتمردان؟

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، گفت: در این زمینه آقای جاسبی موفق بوده است و توانسته عده‌ای را با مدارک جعلی در جاهای مختلف قرار دهد. آقای زیباکلام به اظهارات من پاسخ نمی‌دهند و می‌گوید اصولگرایان به اموال عمومی نظر چپ دارند و اصلاح‌طلبان به این اموال نظر چپی ندارند. من در اینجا سندی آوردم و این سند را از خودم نشان ندادم بلکه از مرجع قضایی ارائه کرده ام و گفتم که 2 ملک دو میلیارد تومانی توسط خود آقای جاسبی به نفع خودش و همسرش مصادره شده است. باز هم آقای زیباکلام به این اظهارنظر من جواب نمی‌دهد و می‌گوید آقای احمدی‌نژاد می‌خواست دانشگاه آزاد را مصادره کند و می‌خواست دانشگاه آزاد را بگیرد و آن را ببلعد.

سلیمی نمین گفت: طبیعی است که با این اظهار نظرهای آقای زیباکلام بحث ما به جایی نمی‌رسد و وجه آشکار دانشگاه آزاد در جهت توسعه بوده است و دانشجویانی تربیت کرده که مورد احترام ما هستند. چیزی که مورد احترام ما نیست، فسادی بوده که از طریق آلوده کردن قضاتی مانند قاضی مرتضوی یا برخی وزرا که دیپلم نداشته‌اند، صورت گرفته است. حتی در مواردی مطرح شده که اصلا برخی از افراد سه مقطع تحصیلات عالی را طی نکرده بودند اما باز هم اقای جاسبی نوشته که بدون لحاظ کردن این موضوعات وی به مقام دانشیاری در دانشگاه آزاد برسد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس