گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.
****
روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز دوشنبه را با تمرکز خبری بر دیدار ظریف، کری و اشتون در مسقط آغاز نمودند؛ این روزنامه ها در چند روزگذشته با پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات سنا و همچنین ادعایی مبنی بر نامه‌نگاری از سوی اوباما شرایط را برای انجام توافق محتمل توصیف کرده­‌اند؛ حال باید در انتظار این باشیم که آیا «آخر شاهنامه» مذاکرات در مسقط رقم خواهد خورد یا نه.

از سوی دیگر، در روز گذشته خبری مبنی بر اینکه حجت‌السلام حسن روحانی از مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه نصب و عزل رئیس‌‌کل بانک مرکزی ناراضی است و حسین مرعشی از سوی نزدیکان رئیس‌جمهور ماموریت پیدا کرده که مراتب این ناراحتی را به هاشمی رفسنجانی‌ ابلاغ کند،منتشر شد؛ روزنامه آرمان در گفت‌وگو با حسین مرعشی این خبر را تکذیب کرد.

رقابت بین جاسبی و صالحی برای تصدی کرسی وزارت علوم/ انتقاد از تیم هسته‌ای به دلیل عدم توجه به قدرت آمریکا/ عصبانیت اصلاحات از پیروزی جمهوری‌خواهانروزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم سالاری دوشنبه را با تیتر «قطار دیپلماسی هسته ای به ایستگاه مسقط رسید» که در بازتاب آغاز دوره جدید مذاکرات هسته ای است؛ روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· ضرورت توافق در مسقط

روزنامه مردم سالاری در سرمقاله خود به ارزیابی دور جدید مذاکرات هسته‌ای در مسقط پرداخته است؛ منصور فرزامی در این سرمقاله برای ضرورت توافق از سوی طرفین مذاکره اصرار می‌ورزد، این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نوشت « ايران هم بايد در اين 16 روز باقيمانده علي رغم برخي سلايق سياسي دروني، ظرفيت غرب بخصوص آمريکا را غنيمت بشمارد چون ناديده گرفتن قدرت، قابليت، برد سياسي و اقتصادي آمريکا، نوعي ساده‌انگاري و خودفريبي است بايد در يک توافق برد برد به فکر منافع ملي و قومي‌ و ديني و منطقه اي و جهاني خود باشد‌. بديهي است که توافق با 1 + 5 رونق اقتصادي، فرصت هاي شغلي، گرمي‌بازار کسب و کار و حل مشکلات اقتصادي را در پي خواهد داشت . اين توافق مي‌تواند به استحکام بنيان نظام کمک کند‌. با تعامل نيکو در اين راه همه توطئه‌هاي دروني و بيروني به در بسته خواهد خورد و موقعيت منطقه‌اي و جهاني ايران را تثبيت خواهد کرد و از هزينه‌هاي بي‌شمار درون مرزي و برون مرزي خواهد کاست و هزينه جهان اسلام و منطقه را بسيار کم خواهد نمود و به وحدت و انسجام جهان اسلام خواهد انجاميد و مانع بسته شدن نطفه‌هاي گروهک‌هاي تکفيري و اسلام خراب کن، مي‌شود.»

رقابت بین جاسبی و صالحی برای تصدی کرسی وزارت علوم/ انتقاد از تیم هسته‌ای به دلیل عدم توجه به قدرت آمریکا/ عصبانیت اصلاحات از پیروزی جمهوری‌خواهانروزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار دوشنبه را به تیترهای « 10 روز برای یک صندلی داغ» و «نیمه نهایی در مسقط» اختصاص داد.

· معرفی وزیر علوم در آخرین روزهای آبان

29 آبان سکاندار ساختمان شهرک غرب برای اهالی بهارستان مشخص می‌شود، بهارستان نشینان خط قرمز خود را برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم مشخص کرده‌اند و حالا نوبت دولت است که گزینه خود را معرفی نماید؛ گروه سیاسی روزنامه ابتکار پیرامون گزینه های احتمالی این وزارت خانه نوشت « پيش از معرفي نيلي دولت آبادي، علاوه بر نجفي، سرپرست فعلي وزارت علوم، از محمدرضا عارف (کانديداي جريان اصلاحات در انتخابات 92 که به نفع حسن روحاني کنار کشيد)، عبدالله جاسبي (رئيس سابق دانشگاه آزاد اسلامي)، محمد فرهادي (رئيس فعلي جمعيت هلال احمر ايران)، علي اکبر صالحي (رئيس سازمان انرژي اتمي)، علي عباسپور طهراني فرد (نماينده سابق مجلس و رئيس فعلي دانشگاه علوم و تحقيقات تهران) و سورنا ستاري (معاون علمي رئيس‌جمهور) به عنوان گزينه‌هاي احتمالي دولت مطرح شده بودند. حتي نام گزينه‌هاي نامحتمل‌تر ديگري مثل مصطفي کواکبيان (دبيرکل حزب مردمسالاري)، علي مطهري (نماينده مجلس)، مصطفي معين (وزير علوم دولت خاتمي و کانديداي مورد حمايت اصلاحات در انتخابات رياست جمهوري 84)، مرتضي حاجي (وزير آموزش و پرورش دولت اصلاحات) و الهه کولايي (استاد دانشگاه و فعال سياسي اصلاح‌طلب) نيز براي اين وزارتخانه به گوش مي‌رسيد. حال پس از رد صلاحيت نيلي احمدآبادي، همچنان برخي از افراد اين ليست بلندبالا در صف گمانه‌زني‌ها قرار دارند و البته نام‌هاي جديدي نيز به اين فهرست افزوده شده است. فارس روز شنبه در خبري با برچسب اختصاصي اعلام کرد سيدمحمدتقي بطحايي رئيس اسبق دانشگاه خواجه‌نصير، سيداحمد معتمدي رئيس دانشگاه اميرکبير و محمد فرهادي رئيس هلال احمر گزينه‌هاي در دست بررسي دولت جهت معرفي براي تصدي وزارت علوم هستند. البته اين خبرگزاري منبعي براي اين خبر ارائه نکرده است.»

· ترمیم شکاف؛ دغدغه این روزهای اصولگرایان

ترمیم شکاف در بدنه اصولگرایان مهم ترین دغدغه این روزهای این جریان ریشه دار در سپهر سیاست کشور است؛ گروه سیاسی روزنامه ابتکار سه گانه احمدي نژاد - جبهه پيروان - جبهه پايداري، حاصل شکاف هايي است که در اين اردوگاه در حال انسجام هستند می داند، روزنامه ابتکار در بخشی از این تحلیل نسبت به فعالیت طیف حامی احمدی نژاد نوشت « جريان سوم اصولگرايي با مرکزيت محمود احمدي نژاد است که به طورکلي اصولگرايي را به عنوان يک ساختار و نهاد سياسي داراي وزن نمي‌داند و عمر آن را پايان يافته مي‌خواند. بديهي است جرياني که وزن خاصي براي اصولگرايي قائل نيست، براي محوريت آن نيز مقامي قائل نيست. بدين ترتيب جريان وابسته به محمود احمدي نژاد که چهره هايي چون مهدي کلهر، علي اکبرجوانفکر و مجتبي ثمره هاشمي در مرکز آن هستند، تکليف خودشان را با جلسات وحدت اصولگرايان مشخص کرده اند. اين جريان نوظهور که به سبب سريال تخلفات و اشتباهات بر جاي مانده طي هشت سال گذشته، جايگاه مردمي متزلزلي را براي خود رقم زده است. حالا بايد بيش از هر جريان ديگري در هر زماني گام هاي آهسته و البته پيوسته و صد البته محتاطانه را بردارد. ادعايي که در سکوت معنادار و بلند مدت نزديکان احمدي نژاد بيشتر رنگ مي‌بازد»

رقابت بین جاسبی و صالحی برای تصدی کرسی وزارت علوم/ انتقاد از تیم هسته‌ای به دلیل عدم توجه به قدرت آمریکا/ عصبانیت اصلاحات از پیروزی جمهوری‌خواهانروزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح طلب اعتماد نیم تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «دو گام دشوار تا توافق» و «بسیج،مسوول امر به معروف لسانی » اختصاص داده است.

· استيضاح وزير ارشاد در تعلیق

روزی خبر از تلاش پنهان برای استیضاح می دهند، روز بعد باز آن را تکذیب می کنند. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چندماهی هست که در روزنامه های اصلاح طلب «استیضاح» شده است اما هنوز دود سفید از بهارستان نسبت به وی دیده نمی شود؛ گروه سیاسی روزنامه اعتماد درباره چگونگی مسکوت ماندن استیضاح علی جنتی نوشت« تلاش مجلس براي استيضاح جنتي اما همچون استيضاح رضا فرجي‌دانا با استقبال نمايندگان تندروي مجلس مواجه نشد. آن گونه كه در نظر داشتند، نتوانستند براي آن به سرعت امضا جمع كنند و زود آن را به هيات‌رييسه مجلس ارايه بدهند و همين موضوع موجب شده است كه احتمال مخالفت جدي عقلاي مجلس با اين استيضاح بيشتر قوت بگيرد. دو روز پيش بود كه علي لاريجاني در حاشيه بازديد از نمايشگاه مطبوعات در مورد اين استيضاح به مزاح اعلام كرد كه «مگر كسي جرات استيضاح وزير ارشاد را هم دارد؟» با اين همه يكي ديگر از واكنش‌هايي كه نسبت به اين استيضاح گرفته شد مربوط به غلامعلي حدادعادل بود. مردي كه اين روزها هنوز معلوم نيست چقدر در مسير مخالفت يا موافقت با دولت حركت مي‌كند. او روز گذشته در مورد استيضاح وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفته بود كه « اختلافات با آقاي جنتي از نظر من قابل حل است و مي‌توان اين اختلافات را كنار گذاشت و رويكرد ما چوب لاي چرخ دولت گذاشتن نيست.» او ادامه داد: من معتقدم گرهي را كه مي‌توان با دست باز كرد، نبايد با دندان گشود. فكر مي‌كنم مي‌توان اين مسائل را با گفت‌وگو حل كرد و به نتيجه رسيد. حدادعادل در پاسخ به سوالي درباره اينكه اختلافات مجلس با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر سر چه موضوعي است، گفت:« فكر مي‌كنم اكنون زمان مناسبي براي مطرح كردن اين مسائل نيست و بايد منتظر ماند.»

· بسيج، مسوول امر به معروف لساني

طرح حمایت از آمرین به معروف و ناهيان از منكر همچنان برای روزنامه های اصلاح طلب جذاب است، روزنامه اعتماد به بازتاب جلسه بهارستان برای بررسی این طرح پرداخته است، گروه سیاسی این روزنامه نوشت « ديروز بر اساس مصوبه نمايندگان، سازمان بسيج مستضعفين موظف شد با به‌كارگيري آحاد بسيجيان در چارچوب قوانين نسبت به فرهنگ‌سازي و اجراي امر به معروف و نهي از منكر در مرتبه زباني اقدام كنند. همچنين نمايندگان تصويب كردند كه تمامي دستگاه‌هاي اجرايي كشور موظف به رعايت قانون حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر هستند. اين دو مصوبه به ترتيب به مواد ١٩ و ٢٠ اين طرح مربوط مي‌شوند. نمايندگان ماده ١٩ را با ١٦٠ راي موافق، ١٢ راي مخالف و ١٨ راي ممتنع از ٢٣٧ نماينده حاضر در جلسه و ماده ٢٠ را نيز با ١٥٢ راي موافق، ١٦ راي مخالف و ١٣ راي ممتنع از ٢٣٤ نماينده حاضر در جلسه تصويب كردند. ماده ١٩ اين طرح تنها جايي است كه گروهي را «موظف» به اقدام در راستاي امر به معروف و نهي از منكر مي‌كند و به همين منوال هم بسيج مستضعفين تنها گروهي است كه موظف به اين كار شده است. در بقيه بندهاي اين طرح نيز جز براي اعضاي قرار گرفته در تركيب ستاد اجرايي امر به معروف، تكليف و وظيفه‌يي براي مجموعه‌هاي ديگر پيش‌بيني نشده است. اما اتفاق اصلي مجلس در‌خصوص اين طرح ارجاع مواد ١٧ و ١٨ به كميسيون بود، ارجاعي كه مي‌تواند بررسي ماده ٢١ كه در جلسه بعدي مجلس در دستور كار قرار دارد را نيز تحت‌الشعاع خود قرار دهد. چرا كه همه اين موارد به تركيب، وظايف و شيوه كار ستادهاي اجرايي امر به معروف مي‌شود. ارجاع ديروز نيز چون موارد قبلي آن با نظر مستقيم علي لاريجاني، رييس مجلس انجام شد. او معتقد بود كه اين مواد مصوب مجلس مي‌تواند زمينه تداخل در كار اجرايي امر به معروف را در كشور ايجاد كند. پيش از آن هم علي لاريجاني ماده ٨ اين طرح كه مربوط به صدور مجوز براي اقدام جمعي يا تجمع براي امر به معروف مي‌شد را نيز به كميسيون ارجاع داده بود. اين ماده نيز به‌طور غير‌مستقيم به موضوع ستاد اجرايي امر به معروف و نهي از منكر مرتبط بود، چرا كه بر اساس ماده ٨ اين ستاد بايد ظرف سه روز بعد از هر درخواستي تشكيل جلسه مي‌داد.»

· شايد ناطق نوری به سياست بازگردد

ناطق نوری کدامین راه بر می گزیند؟ ائتلاف با اصلاح طلبان یا حضور در میان یاران قدیمی اصولگرای خود. روزنامه اعتماد در صفحه احزاب خود به بررسی اخرین کنش های سیاسی ناطق نوری پرداخته است، احمد ناطق نوري در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد درباره حضور برادرش در انتخابات مجلس گفت « تا جايي كه من اطلاع دارم ايشان قصد شركت در انتخابات مجلس را ندارند البته همه اصرار دارند كه آقاي ناطق در انتخابات مجلس شركت كنند اما گويا ايشان قصد شركت در انتخابات را ندارند.» وی سپس در انتهای گفت و گوی خود مبنی بر احتمال احساس تکلیف حجت الاسلام ناطق نوری برای حضور مجدد در عرصه سیاست اظهار داشت« در عالم سياست هر چيزي امكان دارد. شايد شرايط به گونه‌يي پيش رود كه ايشان هم تغيير موضع دهد و از نظر فعلي‌شان كه عدم شركت در انتخابات است، برگردد و بازهم به عرصه سياست بازگردد.»

رقابت بین جاسبی و صالحی برای تصدی کرسی وزارت علوم/ انتقاد از تیم هسته‌ای به دلیل عدم توجه به قدرت آمریکا/ عصبانیت اصلاحات از پیروزی جمهوری‌خواهانروزنامه شرق

روزنامه اصلاح طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «چانه زنی هسته ای در سکوت خبری» و«لغو میزبانی های ایران تا تعیین تکلیف حضور زنان » اختصاص داد.

· دود سفید بر فراز مسقط

روزنامه شرق در صفحه سیاسی خود به تحلیل چانه‌زنی هسته‌ای در سکوت خبری مسقط خبر داد، این روزنامه درباره مذاکرات میان ظریف، کری و اشتون در کشور عمان نوشت« پیش از ظهر دیروز «محمدجواد ظریف»، «جان کری» و «کاترین اشتون» به اتاق جلسه رفتند و درهای اتاق، پشت سرشان بسته شد تا کسی از سخنانشان باخبر نشود. البته موضوع بحث‌ها قابل پیش‌بینی هستند: «میزان غنی‌سازی اورانیوم» و «زمان‌بندی لغو تحریم‌ها»؛ مباحثی که وزیر خارجه ایران پس از ورود به «مسقط» آنها را اساسی‌ترین موارد اختلافی خواند. مذاکرات سه‌جانبه امروز هم ادامه می‌یابد و فردا مدیران سیاسی شش‌قدرت جهانی به همراه همتایان ایرانی خود به مذاکره می‌نشینند. دوباره وارد اتاق‌های در بسته شدند؛ اتاقی که طبق برخی اخبار غیررسمی، یک نفر دیگر هم باید در آن حضور می‌یافت که تکذیب شد؛ «علی‌اکبر ولایتی». شامگاه شنبه پایگاه خبری «المانیتور» مدعی شده بود که «ولایتی»، مشاور امور بین‌الملل مقام‌معظم‌رهبری به مذاکرات سه‌جانبه می‌پیوندند، اما این خبر روز گذشته با واکنش «ولایتی» روبه‌رو شد. او در دیداری که با جمعی از استادان دانشگاه کویتی در تهران داشت، به صورت عملی این خبر را تکذیب کرد و پس از آن در جمع خبرنگاران، گفت: «من نه به عمان رفته‌ام و نه قرار است بروم.» او درخصوص نامه ادعایی اوباما به مقام‌معظم‌رهبری نیز گفت: «اطلاعی از آنچه آمریکایی‌ها ادعا کردند ندارم و باید از خود آنها پرسید که چگونه چنین خبری را پخش کرده‌اند.»

رقابت بین جاسبی و صالحی برای تصدی کرسی وزارت علوم/ انتقاد از تیم هسته‌ای به دلیل عدم توجه به قدرت آمریکا/ عصبانیت اصلاحات از پیروزی جمهوری‌خواهانروزنامه آرمان

روزنامه آرمان صفحه اول خود را به تیترهای «مذاکرات غول ها در چراغ جادوی مسقط» و «حذف دوران فرهاد دانشجو از گزارش مجلس» اختصاص داد.

· کذب‌بودن ادعای گلایه دکتر روحانی از آیت‌ا... هاشمی

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه حسن روحانی از مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نحوه نصب و عزل رئیس‌‌کل بانک مرکزی ناراضی و ناراحت است و حسین مرعشی از سوی نزدیکان رئیس‌جمهور ماموریت پیدا کرده که مراتب این ناراحتی را به آیت‌ا... هاشمی‌ ابلاغ کند. اما حسین مرعشی در گفت‌وگو با «آرمان» این خبر را تکذیب کرد. وی که از نزدیکان آیت‌ا... هاشمی است ریاست سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری را در دولت حجت‌الاسلام خاتمی برعهده داشت و یکی از اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی به‌شمار می‌رود. با این حال انتخاب او برای ابلاغ پیام رئیس‌جمهور به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیار بعید است چراکه او در دولت روحانی مسئولیت خاصی برعهده ندارد. از سویی دیگر به نظر می‌رسد این مصوبه اختیارات دولت را در انتخاب رئیس بانک مرکزی محدود نکرده است که دولت از تصویب آن گلایه داشته باشد.

رقابت بین جاسبی و صالحی برای تصدی کرسی وزارت علوم/ انتقاد از تیم هسته‌ای به دلیل عدم توجه به قدرت آمریکا/ عصبانیت اصلاحات از پیروزی جمهوری‌خواهانروزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «رایزنی رودروی ظریف و کری در عمان» و «افکارعمومی در انتظار فراگیری چتر صداو سیما» اختصاص داد.

· گمانه زنی‌ها پیرامون تغییرات در صدا و سیما

روزنامه دولتی ایران در صفحه سیاسی خود به بیان آخرین گمانه زنی ها پیرامون تغییرات در صداوسیما پرداخته است، این روزنامه در ستون دیگه چه خبر نوشت « با شروع به کار محمد سرافراز به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما شایعات درمورد جابجایی معاونان و مدیران ارشد سازمان در محافل مختلف به ویژه در داخل سازمان قوت گرفته است. از جمله شایعات در مورد انتصاب محمدحسین صوفی معاون صدا به عنوان قائم مقام رئیس سازمان و برگزیده شدن محمدرضا جعفری جلوه به معاونت سیماست. از سیدمحسن مهاجرانی هم به عنوان قائم مقام آن سازمان نام برده می شود. برای معاونت برون مرزی نام مهدی مجتهد، دکتر رضی، مسعود گرجی و سید احمد سادات شنیده می شود و گفته می شود در صورت تغییر معاونت اداری مالی، احتمالا غفور مدبر یا مهدی مجتهد جانشین وی خواهند شد. برای معاونت فنی هم نام سعید انبارلویی که هم اکنون مدیر جهاد خودکفایی صدا و سیماست بیش از دیگران شنیده می شود.شایعه انتصاب حسن خجسته به عنوان معاون صدا از قوت بیشتری برخوردار است. اما در مورد معاونت سیاسی که از حساس ترین حوزه های سازمان است و موضع گیری های آن سازمان در حوزه خبر در مورد مسائل مختلف کشور از جمله موضوع گیری های آن در مورد دولت بیشترین نمود را پیدا می کند، تاکنون صحبتی از تغییرات شنیده نشده و گفته می شود احتمالا مجید آخوندی در سمت خود ابقا می شود.»

رقابت بین جاسبی و صالحی برای تصدی کرسی وزارت علوم/ انتقاد از تیم هسته‌ای به دلیل عدم توجه به قدرت آمریکا/ عصبانیت اصلاحات از پیروزی جمهوری‌خواهانروزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد با تیترهای «ناقوس توافق در سوئیس خاورمیانه» و «بسیج موظف به اجرای امر به معروف شد» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· خوشحالی از پیروزی مخالفین توافق هسته‌ای

سید علیرضا کریمی در سرمقاله روزنامه آفتاب به انتقاد از رفتار برخی از رسانه جناح رقیب نسبت به پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای سنا پرداخت، این روزنامه نگار اصلاح طلب نوشت« این افراد به همراه رسانه های شان پس از خوشحالی از بروز و ظهور جدید جمهوری خواهان شروع به ماله کشی اقدامات این حزب آمریکایی علیه کشورمان نموده اند. چند روز پیش یکی از روزنامه های مخالف دولت در سرمقاله خود دقیقا همین ماموریت را دنبال می نمود. فی المثال نگارنده این سرمقاله نوشته بود که: « سنگین ترین تحریم ها ضد ایران در دوره دموکرات ها وضع شده و در مقابل بزرگترین پیشنهادات و تعاملات دو طرف در زمان قدرت گرفتن جمهوری خواهان بوده است» البته این مدل تحلیل ها و اظهارات آقایان بدین معنی نیست که جمهوری خواه و دموکرات سر و ته یک کرباسند؛ خیر. به نظر می رسد منظور این افراد از ماله کشی جنایت جمهوری خواهان امریکا در حق ایران رسیدن به این نتیجه است که اگر مذاکرات شکست خورد ربطی به قدرت گرفتن جناحی ندارد»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سیدمهدی مصباحی ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    خیلی جالب بود از اینجاها میشد فهمید کیا از روابط با شیطان بزرگ قند تو دلشون آب میشه!
  • مهدی از قم ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    چقدر این جماعت رفورمیست جالب هستند.یکی نیست بهشون بگه اخه شما که دریوزگیتان از غرب و امریکا مشهور جهان است دیگر کسی را متهم به غرب پرستی نکنید.شما که سال های 2002و2003جوری از ارتش افسانه ای امریکا میگفتید که انگار خدا هم از پس ان بر نمییاد.شما که به خاطر تسخیر لانه جاسوسی عذرخواهی کردیید.شما که در مجلس ششم گفتید ما بایید به نظم و هژمونی جهانی امریکا کرنش کنییم.شما که از ولی امر درخواست نوشیدن جام زهر کردیید شما که.....
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    قالیباف گزینه مناسبی برای وزارت علومه.
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    اکثریت این افساد طلب ها اگر یک سال به عنوان یک شهروند عادی و نه به عنوان وطن فروش در غرب زندگی کنند و با واقعیت جوامع غربی آشنا شوند، دست از پاچه خواری و پادویی و کعبه آمال دانستن غرب دست می کشند.
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    مهدی جان نظرت درسته ولی چرا درگیر بشیم. باید با سیاست کارمون جلو ببریم. نه با چالش. امریکا بد هست. فشارهاش واقعا اقتصاد ضعیف کرده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس