دبیران فرهنگی انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای سرگشاده به علی جنتی، به عملکرد وزارت ارشاد در حمایت از چند اثر حاشیه‌دار و حمایت از جناح غیرمعتقد به انقلاب، انتقاد کردند


به گزارش مشرق ، دبیران فرهنگی 34 انجمن اسلامی دانشگاه های کشور در نامه ای به علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن انتقاد از عملکرد این وزارتخانه در برای حمایت از برخی آثار مساله دار، خواستار تغییر این رویکرد شدند.
متن این نامه به شرح زیر است:
 
جناب آقای جنتی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
سلام علیکم
در این روزها که اخبار مربوط به اکران برخی فیلم های مسئله دار در خبرگزاری ها در حال گردش است نگرانی از رویکرد جنابعالی در صحنه مدیریت فرهنگی علی الخصوص سینما ما را بر آن داشت که نکاتی را به جنابتان متذکر شویم که البته شما بهتر از ما بدان آگاهید.
در باب اهمیت فرهنگ باید یادآور شویم  فرهنگ یک جامعه، اساس هویت آن جامعه است... در مهندسی فرهنگ همه انواع فرهنگ باید مهندسی شوند. انواع فرهنگ عبارتند از: فرهنگ ملی، فرهنگ عمومی، فرهنگ تخصصی، فرهنگ سازمان .
و قطعا خوب می دانید که مقصود ما از فرهنگ؛ فرهنگ انقلابی و اسلامی است؛ فرهنگی که وامدار مجاهدت های عظیمی، چون واقعه کربلاست. و در طی تاریخ 1400 ساله اسلام، آزادگان بسیاری بر سر حفظ این مکتب و فرهنگ از تمام هستی خویش گذشته اند. و در حال حاضر نیز این مسیر بی نیاز از تیزبینی و مدیریت متعهدانه مسئولان و مجاهدت و تلاش بی وقفه فعالین حوزه فرهنگ نیست. قطعا به ما حق  می دهید در این مسیر بیش از همه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توقع مدیریتی عالمانه و متعهد به جبهه انقلاب اسلامی را داشته باشیم که دشمن در جبهه باطل خود سخت و با انگیزه در تلاش است.
 و اما سینما به عنوان یکی از مهمترین ابزارها در جریان سازی در عرصه فرهنگ ملی و هدایت افکار عمومی توسط مکاتب و جریان های فکری در حال بکارگیری است. تا جایی که رئیس جمهور آمریکا شخصا سفارش ساخت فیلمی چون آرگو را  می دهد و «آلن ایر» سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در پیامی اعطای جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره ونیز به فیلم سراسر سیاه نمایی «قصه‌ها» را تبریک می گوید. نیازی به گفتن نیست که یکی از مهم ترین و کلیدی ترین ابزارهای آمریکا برای صدور سبک زندگی غربی به کشورهای دیگر سینماست .
حال سوال اینجاست که برنامه شما در حوزه فرهنگ ایران اسلامی چیست و قرار است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کدام سو حرکت  کند  و خادم کدام جبهه باشد؟
قطعا پاسخ مشخص است ما هیچ گاه  به خودمان اجازه نمی دهیم که گمان کنیم خدای نکرده شما میل به یاری نکردن  جبهه فرهنگ اسلامی داشته باشید چه رسد به لطمه زدن به آن. اما جناب آقای جنتی عملکرد دور از انتظار جنابعالی برای ما بسیار نگران کننده و سوال برانگیز است بهخاطر بیاورید جمله مقام معظم رهبری را که فرمودند« اجازه حمایت از جبهه غیر متعهد به انقلاب را ندارید» اما چگونه است که ما شاهد حمایت سفت و سخت شما و گروه مدیریت تان از اکران فیلم های هستیم که اتفاقا مقامات آمریکایی هم ساخت این فیلم ها را اتفاق مبارکی می دانند و سخن گوی فارسی زبان کاخ سفید برای کارگردان ایرانی فیلم پیام تبریک می فرستد. شما پشت چه فیلمی ایستاده اید و از آن دفاع می کنید؛ آیا قصه ها و عصبانی نیستم فیلم هایی هستند که به لحاظ فنی و محتوای و ساختار در سطح بالای قرار دارند؟ و قرار است خدمتی به فرهنگ ملت و  سینمای ایران بکنند؟ کافی است کمی سواد سینما داشته باشیم تا دریابیم  در قصه ها قصه مرده است و شما داستانی نمی بینید بر خلاف ادعای کارگردان بر اجتماعی بودن قصه ها ما فقط یک اثر سیاسی به بن بست رسیده، فاقد کارکرد اجتماعی را  می بینیم که نه تنها قادر به ارائه تعریف درست از جامعه ایران و دردهایش نیست حتی راه حلی برای دردهای مصنوعی که نشان می دهد هم ندارد. و عصبانی نیستم فقط عصبانی است در دورانی که تلاش ما اتحاد و یکپارچگی و همدلی در جامعه است بر طبل افراط و عصبیت می کوبد و در تلاشی مضحک تمام سعی  خود را برای شکستن تابوهای اخلاقی فرهنگ و سینما به کار می گیرد، و تلاش غیر قابل انکار هر دو فیلم در رفت و برگشتی مداوم به سال 88 بیانگر غلبه عمیق سیاست بر دغدغه های اجتماعی سازنده گان  این فیلم هاست.

اظهار نگرانی دبیران فرهنگی انجمن‌های اسلامی از عملکرد وزارت ارشاد
آقای جنتی همان گونه که قبل تر گفته شد از شما انتظار می رود هیچگونه کمکی به جریان غیر متعهد به انقلاب نکنید اما سوال اینجاست با چه منطقی سازمان سینمایی تمام توان خود را برای صدور مجوز اکران فیلم های مذکور به کار می برد در حالی که بسیارند آثاری که با وجود ساختار و روایت  بسیار عالی و نزدیکی مفهومی فوق العاده به فرهنگ جامعه نادیده گرفته می شوند و اقدام مورد انتظار از مسئولین فرهنگی برای حمایت از آنان هیچ گاه صورت نمی گیرد و فیلمی چون آرایش غلیظ در بی مهری رسانه های سیاست زده اکران می شود در حالی که هر روز تیتری تازه برای اثر بی فروغی چون قصه ها دارند.
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی سوالمان را این بار جزئی تر می پرسیم سیاست و برنامه شما برای حمایت از آثار متعهد فاخر و ارزشمند سینما چیست؟ و در صحنه جنگ نرم که خود بیان می کنید بدان معتقدید صرف این میزان نیرو و هزینه برای فیلم های «چون قصه ها»؛ «عصبانی نیستم»  و «خانه پدری» چه توجیهی عقلانی می تواند داشته باشد؟ قطعا ما منتظر دیدن پاسخ سوالاتمان در عملکرد شما هستیم نه صرفا در کلامتان.
 
امضا کنندگان:
1. حیدری، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان
2. علی هاشمی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
 3. شیخی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
4. وفامند، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز
5. حیدری، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد
6. فرد حسینی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد
7. چام، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بابل
8. روحی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران
9. غلامی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران
10. اکبری، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه
11. نوری، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف
12. خوش سیما، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان
13. رستگار پناه، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان
14. طهماسبی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
15. قربانی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان
16. شالباف، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اهواز
17. مرادی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند
18. چوپانی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک
19. ترابی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم دریایی چابهار
20. کرمی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه هرمزگان
21. عنایتی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران
22. سیدجوادی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم
23. معتمدی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز
24. مهران زاده میر، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
25. مرگان، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان
26. مرادی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم و فنون خرمشهر
27. دهقان، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی
28. کاظمی منش، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان
29. دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مرکز آموزش عالی فنی امیرکبیر اراک
30. کوثری، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه پیام نور خوراسگان
31. خادمی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
32. خانم شهریار پناه، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه زابل
33. سالاری، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان
34. فروغی، دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل آزاد شهرکرد
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس