معاون امور اشراف و راهبردی فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: حضور نظامی در هیچ کشوری نداریم و اگر این سخن مطرح می‌شود، براساس غرض‌ورزی است و نیازی به حضور نظامی نداریم؛ اگر مردم آن کشور در صحنه نباشند، قوی‌ترین قدرت‌ها هم نمی‌توانند کاری انجام دهند.

به گزارش مشرق، تاریخ دفاع مقدس سرشار از رشادت‌ها و حماسه‌ آفرینی‌های ملت دلیر ایران اسلامی بود که با رشادت و ایثارگری و بهره‌گیری از فرهنگ قیام امام حسین (ع) توانستند بر دشمن ظفر یابند.

از بطن دفاع مقدس فرماندهان تیزهوش و توانمندی بیرون آمدند که به اسلام و انقلاب خدمت کرده و خود را وقف توسعه ارزش‌های انقلابی داشتند.

یکی از این فرماندهان بزرگ، ارزشمند و انقلابی سردار سرلشکر پاسدار "مصطفی ایزدی" معاون امور اشراف و راهبردی فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح است که از یادگاران دفاع مقدس بوده و باعث خدمات ارزشمندی در نیروهای مسلح شده است.

با ایشان همراه شدیم و سرلشکر ایزدی با سعه صدر و با صبر و تواضع فراوان و محبت به سوالات ما پاسخ داد.  
 

 نقش فرهنگ عاشورا و قیام امام حسین (ع) در دوران دفاع مقدس چگونه بود؟  
 
انقلاب اسلامی انقلاب ارزش‌ها بوده و در انقلاب اسلامی آنچه که تبلور دارد، ارزش‌های عاشورایی است. ما در دوران پیروزی انقلاب اسلامی شعارمان این بود که "نهضت ما حسینی و رهبر ما خمینی" و امام ما پیام دادند که خون بر شمشیر پیروز است. در این مسیر چون ملت ایران با رهبری حضرت امام (ره) به امام حسین (ع) و یاران باوفایش اقتدا کردند، پیروز شدند. در دوران دفاع مقدس‌‌ همان افرادی که در صحنه پیروزی انقلاب نقش آفرینی کردند، در دفاع مقدس حضور داشتند و با جمع‌های عاشورایی و سازمان‌های رزم مردمی در ارتش، سپاه، نیروی انتظامی  با روح حسینی در صحنه عملیات‌ها و نبردهای مختلف ظاهر شدند و عملیات‌های ما از عاشورا الهام گرفته بود که باعث پیروزی رزمندگان اسلام شد. یگان‌هایی که در نیروهای مسلح تشکیل می‌شد، اسم سرداران و فرماندهان صحنه عاشورا بوده است.  
 
 می‌توانید در این زمینه مثالی بزنید؟  
 
در ارتش جمهوری اسلامی انسان‌های انقلابی وجود داشتند که در هیئت‌های حسینی بودند و در کردستان (برای مبارزه با ضد انقلاب) و در جنگ حضور پیدا کرده و  فرماندهی یگان‌های ارتش را به عهده گرفتند.

امام خمینی(ره) فرمود: من دوست دارم شما ممزوج باشید و همین ممزوج بودن پیروزی‌های بزرگی مثل فتح المبین، بیت المقدس، والفجر ۸ و کربلای ۵ را به ارمغان آورد و پشت ابرقدرت‌ها را لرزاند که در عملیات کربلای ۵ با اینکه دست خالی بودیم و در مقابل دشمن امکانات آنچنانی نداشتیم و همه شرک پشت سر بعثیون بود ولی رزمندگان اسلام پیرز شدند. این قدرت ایمان بود که می‌تواند دژهای شلمچه را بشکند و به سمت بصره یورش بیاورند و همه دنیا را تکان بدهند و امروزه آثار آن حرکت حسینی عظیم را می‌بینیم که تأثیرات شگرفی داشته است.  
 
 شما تقریباً در همه عملیات‌ها حضور داشتید، آیا در یکی از همین عملیات‌ها حالتی پیش آمد که شبیه ماجرای عاشورا باشد؟  
 
در دوران دفاع مقدس به عنوان یک رزمنده در مجموعه جبهه‌های نبرد در جنوب، غرب و شمالغرب بودیم و همانطور که عرض کردم اولین مطلبی که وجود داشته و بزرگ‌ترین سرمایه دفاع مقدس ماست، روحیه ایثار و شهادت طلبی و اینکه حرکت برای رضای خداوند سبحان بوده و باعث پیروزی گردیده است. یک صحنه‌ای داشتیم که در زمان دوران دفاع متحرک ارتش عراق شروع به تک کرد که یکی از این جبهه‌ها جبهه حاج عمران بود. در جبهه حاج عمران در عملیات والفجر ۲ یکی از یگان‌های عمل کننده لشکر ۳۳ المهدی استان فارس که یکی از گردان‌های این لشکر یکی از ارتفاعات حساس منطقه را تصرف کرد و باعث گیج شدن دشمن شد. اما در محاصره قرار گرفت که البته آن‌ها با صلابت در مقابل تک‌های دشمن ایستادگی کردند که ایستادگی آن‌ها باعث این شد که کلید پیروزی عملیات والفجر ۲ گردند.  
 
رزمندگان چگونه به امام حسین (ع) تأسی می‌کردند؟  
 
فرزندان ایران زمین کامشان را با تربت امام حسین (ع) باز می‌کنند و مادرانی که به آن‌ها شیر می‌دهند به یاد امام حسین (ع) این کار را انجام می‌دهند. با رشد و تعالی انسان یک روحیه حسینی تجسم پیدا می‌کند و آنجا یاد داستان‌هایی که از این صحنه‌ها روایت می‌شد ساختاری در انسان به وجود می‌آورد که در موقع خطر کاملا نمود پیدا می‌کند. عملیات‌ها حتما مقدمه‌اش سینه‌زنی و یاد مصائب امام حسین (ع) و زینب کبری (س) و اینکه باید راه آن‌ها را ادامه دهیم، بود.  
 
 ما در شرایطی جنگ تحمیلی را دنبال کردیم که تحریم تسلیحاتی کشور ما را احاطه کرده بود. از‌‌ همان زمان هم شاهد این بودیم که اولین موشک‌های ایران ساخته شد و شهید تهرانی مقدم بنیان‌گذار صنعت موشکی در این زمینه اقدامات مهمی انجام دادند. فکر می‌کنید در حوزه صنایع نظامی چگونه توانستیم از همین روحیه جهادی و فرهنگ عاشورا اکنون به جایی برسیم که سلاح‌های پیشرفته بسازیم و دشمن را غافلگیر کنیم؟ بیشتر از کدام جنبه فرهنگ عاشورا متخصصین ما بهره گرفتند و توانستند این تحریم را بشکنند؟  
 
یکی از مطالبی که در صحنه عاشورا بسیار مطرح بوده و برای ملت ما بسیار جا افتاده، «هیهات منا الذلة» است. عزت را ملت از صحنه عاشورا یافتند و از حضرت ابوالفضل العباس که می‌فرماید: اگر دستان مرا قطع کنید، من از دینم و رهبرم دفاع می‌کنم و ما طالب عزت هستیم و ذلت نمی‌پذیریم و در طول تاریخ شهدای زیادی تقدیم کردیم که عزت ما پابرجای باشد. اخیرا رهبر معظم انقلاب فرمودند: نه تنها ناتو، بلکه پیمان ورشو هم به صدام کمک کرد. شوروی و اقمار آن به صدام کمک‌های زیادی کردند که نمونه آن توپ‌های نویی بود که ۲۹ روز بیشتر از زمان ساختش نمی‌گذشت و ساخت کشور رومانی بود و در عملیات فتح‌المبین به تصرف رزمندگان اسلام درآمد.
 
در دوران دفاع مقدس در صحنه‌های نبرد، در تاکتیک و تکنیک به خودمان متکی بودیم و شعار انقلاب ما "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی" بوده و استقلال به معنی این است که مستقل باشیم و ذلت نپذیریم و این‌ها از فرهنگ عاشورا نشات می‌گیرد.  
 
 راهبرد جمهوری اسلامی ایران در قبال پدیده زشت تروریسم در عراق و سوریه چیست؟ علاقمندی که کشورهای منطقه به نیروهای مسلح ما دارند و نقش‌آفرینی ایران اسلامی در منطقه چگونه است؟  
 
امام خمینی(ره) فرمودند: "ما از مظلوم دفاع می‌کنیم و بر ظالم می‌تازیم". انقلاب اسلامی بر مبنای مردم‌سالاری دینی بوده و ما برای بشریت سخن جدیدی داریم که حضور مردم در صحنه‌های مختلف یک نظامی ایجاد می‌کند که متضمن آینده خوب انسان‌هاست و دشمنان به آن اذعان دارند.

انقلاب اسلامی در منطقه به دنبال این است که مسیر اعتلا و پیشرفت مردم منطقه را پیگیری و با حضور خردمندانه در سوریه، لبنان و سایر کشور‌ها و این مسیری که آغاز کرده، تداوم ببخشد و براساس قدرت منطق و نه منطق قدرت از مظلومین جهان دفاع کند و باعث تضمین سعادت و ایجاد آرامش و امنیت گردد. با پیروزی انقلاب اسلامی، استکبار جهانی سعی کرد در مقابل این انقلاب ایستادگی کند و با به وجود آوردن جریاناتی که قصد در ملکوک کردن چهره جمهوری اسلامی داشتند که‌‌ همان جریانات تکفیری هستند، به دنبال تخریب انقلاب اسلامی بود. این جریانات (تکفیری‌ها) نماد اسلام آمریکایی هستند و انقلاب اسلامی نماد اسلام ناب محمدی بوده و مردمی که به دنبال فطرت حق جوی خود باشند، به دنبال آن می‌آیند و به پیروزی می‌رسند.  
 
راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه نظامی نسبت به مسائلی که در منطقه می‌گذرد، چیست؟ با توجه به شرایط منطقه و ورود نیروهای ائتلاف و سخنان برخی مسئولین کشورهای مرتجع منطقه، راهبرد جمهوری اسلامی ایران برچه اساس و چه روشی شکل گرفته است؟  
 
وظیفه ما دفاع از انقلاب اسلامی بوده و در ۸ سال دفاع مقدس نشان دادیم که آماده دفاع از انقلاب و کشور هستیم. در مورد مسائل منطقه متعهدانه برخورد می‌کنیم. یعنی آن شعارهای ارزشمندی که انقلاب اسلامی دارد از آن حمایت می‌کنیم و در این مسیر کشورهایی که درخواست کمک کنند در راستای بهبود وضعیت مردم آن کشور نقش آفرینی خواهیم داشت. در این مسیر در مناطق مختلف این مردم (عراق، لبنان، یمن و سوریه) هستند که خودشان براساس آن بصیرت و بالندگی که پیدا کرده‌اند، به دنبال این بوده‌اند که استقلال خود را حفظ کنند و مردمانی هستند که از فرهنگ عاشورایی بهره می‌برند.  
 
 پس تفاوت ما با آمریکایی‌ها این است که جمهوری اسلامی با خواست دولت‌ها و ملت‌ها و براساس قانون وارد عمل می‌شود و آمریکایی‌ها خودسرانه وارد می‌شوند. چرا با این وجود آمریکا و برخی کشورهای منطقه ما را به دخالت متهم می‌کنند و لفظ دخالت از کجا می‌آید؟ آیا حضور خود آن‌ها دخالت به حساب نمی‌آید؟  
 
مسائلی که در منطقه به وجود آمده برای کشورهای منطقه مشکلات جدی ایجاد کرده و باعث تخریب شهر‌ها و روستا‌ها شده که همه این‌ها به جریانات تکفیری مثل داعش بر می‌گردد که اگر این‌ها ایجاد نمی‌شدند، این مسائل اسفبار وجود نداشت. نقش جمهوری اسلامی ایران در راستای ارزش‌های انقلاب و در حمایت از ملت‌های منطقه به صورت پشتیبانی بوده و عملیاتی که ائتلاف ضد داعش به صورت ظاهری دارند، یکسری عملیات مشخص نظامی است، اما جمهوری اسلامی از ملت‌های منطقه پشتیبانی می‌کند.  
 
 آیا کمک‌ها در قالب کمک‌های نظامی و اطلاعاتی است یا قاعدتاً اینطور نیست؟  
 
ما حضور نظامی در این کشور‌ها نداریم و حضور پشتیبانی‌کننده داریم و هرکس که این سخن را بگوید بر اساس غرض‌ورزی آن را مطرح کرده و نیازی به حضور نظامی نیست. اگر مردم آن کشور در صحنه نباشند، قوی‌ترین قدرت‌ها هم نمی‌توانند کاری انجام دهند.
 
آیا در مورد اینکه کشورهای منطقه از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده‌اند اطلاعاتی دارید؟  
 
ما یک عقبه فرهنگی در منطقه ایجاد کرده‌ایم که‌‌ همان پشتیبانی‌های روانی ایجاد می‌کند و یک مجموعه با ثبات به عنوان یک قدرت مطرح می‌شود و به عنوان یک نیرویی که مردم منطقه را تقویت می‌کند. 

مسئولین و سران رژیم صهیونیستی بعضاً تهدیداتی را ضد جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کنند. اخیراً "بنی گانتس" فرمانده کل ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی گفته که آماده اقدام نظامی علیه ایران هستیم. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟  
 
ما باید این را در نظر بگیریم که انقلاب اسلامی یک زمانی در مرزهای خودش باید با ضد انقلاب می‌جنگید و پس از آن ۸ سال دفاع مقدس پیش آمد که با پیروزی از همه آن‌ها عبور کرد. امروزه رهپویان انقلاب اسلامی مثل حزب‌الله لبنان از کرانه‌های دور مسیر انقلاب را طی می‌کنند و رژیم صهیونیستی در شرایط اسفباری است. در جنگ 51 روزه چقدر مردم بیگناه را بمباران کردند تا خود مردم غزه به جریان حماس فشار بیاورند ولی مردم با ایستادگی به پیروزی رسیدند.  
 
امروزه در شرایطی هستیم که در مرز لبنان، سوریه، غزه و مناطق دیگر انقلاب اسلامی با قدرت ایستادگی کرده است. صهیونیست‌ها اگر کوچک‌ترین حرکتی کنند، بد‌ترین ضربات را می‌خورند و این سخنان استفاده تبلیغاتی دارد و رزمندگان ما کوچک‌ترین حرکتی را رصد و سرکوب می‌کنند که نمونه آن هواپیمایی که فرستاده شده بود و جمهوری اسلامی با قدرت پاسخ داد. قدرت جمهوری اسلامی ایران با صهیونیست‌ها قابل قیاس نیست و نه تنها صهیونیست‌ها، بلکه بزرگ‌تر از صهیونیست‌ها هم توان حمله به ایران را ندارند.  
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس