کد خبر 360271
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶

بدون تردید می توان عربستان را بازنده تحولات یمن دانست؛ روزی رژه دیپلمات های سعودی در حیات خلوتشان و یا به عبارتی در بهشت عدن شهره آفاق بود، اما اکنون قلمرو نفوذ آنان به مرزهای کشورشان محدود شده و باید هبوط سعودی ها از بهشت یمن را به نظاره نشست

 گروه بین الملل مشرق؛ به دنبال تحولات بیداری اسلامی  که از سال 2010 غرب آسیا و شمال آفریقا را در برگرفت در یمن نیز این حرکت در اواسط ژانویه ۲۰۱1 با اعتراضاتی در شهرهای شمال و جنوبی این کشور آغاز شد. این اعتراضات که در ابتدا  محدود به تغییر قانون اساسی، اعتراض به شرایط اقتصادی، بیکاری و فساد بود، دیری نپائید که شامل برکناری علی عبدالله صالح شد و وی نیز به دنبال شدت یافتن اعتراضات، در ۳ فوریه اعلام کرد که در سال ۲۰۱۳ قدرت را پس از ۳۵ سال ترک‌خواهدکرد.

پس از کش و وقوس های فراوان و خلف وعده های مکرر وی و پس از اصرار معترضین ناچار به کناره گیری از قدرت شد و پس از مدتی خلاء  قدرت، در یک انتخابات فرمایشی  در ۲۱ فوریه ۲۰۱۲ « عبد ربه منصورالهادی» هادی (تنها کاندیدای شرکت کننده) با ۹۹٫۸ درصد جانشین عبدالله صالح گردید.

انقلابیون یمن با محوریت حوثی ها که اوضاع کشور را رصد می نمودند با آگاهی از صوری بودن تغییرات و همچنین نقش مخرب عربستان و غرب در یمن، اعتراضات خود را ادامه دادند که بزرگترین آن تجمع 22 آگوست 2014 بود که به گفته تحلیل گران بزرگترین راهپیمایی و تجمع در تاریخ یمن محسوب می شود و سرمنشا تحولات امروز یمن گردید و پیروزی حوثیون را - که اکنون دیگر در قالب  انصارالله به فعالیت می پردازند-  را برای رسیدن به قدرت فراهم نمود. این مهم توانسته است موازنه قدرت را در هندسه نظام جهانی در خاورمیانه تغییر دهد.

چند نکته قابل ذکر که می تواند نشان دهنده تغییر این توازن  و اهمیت آن باشد عبارتند از:

نخست اینکه انصارالله در حال کامل کردن سیطره خود بر مناطق استراتژیکی مثل میدان های نفت و گاز، تنگه باب المندب و بندر الحدیده است. اهمیت این موضوع زمانی هویداست که بدانیم تنگه باب المندب پیش زمینه دسترسی کشتی ها به کانال سوئز  و محل عبور  انرژی وکالا بین مناطق تولید از یک سو  و مناطق مصرف یعنی مصر و اروپا از سوی دیگر می باشد. همچنین این تنگه حلقه اتصال رژیم صهیونیستی (بندر ایلات) به سوی جنوب شرق آسیا وآفریقا است.علاوه بر این  سالانه 25 هزار فروند کشتی از این تنگه عبور کرده وبه طور میانگین روزانه 3/3 میلیون بشکه نفت از آن به سوی بازارهای جهانی صادر می گردد.

  دوم اینکه حوثی ها تاکنون توانسته اند باقی مانده گروه های تروریستی القاعده و تکفیری های وهابی را وادار به شکست های سختی نمایند که این مهم بر روی دیگر تحولات منطقه ای در عراق و سوریه نیز بازتاب خوبی داشته است. آخرین مورد درگیری های روزهای اخیر در  شهر العدین است که حوثی‌ها و القاعده درگیر می باشند و عده زیادی از تروریست های تکفیری کشته شده اند.

سوم اینکه پیروزی انصارالله در منطقه استراتژیک یمن ترجمان تکمیل حلقه مقاومت در منطقه است، کما اینکه سخنرانی اخیرعبدالملک الحوثی رهبر انصارالله تاکیدی بر شعارهای محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی می باشد. تاکید وی بر وضعیت مسجدالاقصی و اتفاقات قدس اشغالی و اینکه عناصر تکفیری ابزاری برای ظالمان و دشمنان اسلام، بخصوص آمریکا هستند و هدف آنها ضربه زدن به اسلام و امت مسلمان است در این راستا ارزیابی می شود.

چهارم اینکه همه این اتفاقات به معنی افزایش دستاوردهای منطقه‌ای ایران پس از سوریه، لبنان، فلسطین و عراق است که این موضوع معنی دیگری دارد و آن تضعیف محور ارتجاع عرب و سازش کاران با محوریت عربستان سعودی می باشد.

در آخر اینکه عربستان سعودی و غرب که در یک شوک دیپلماتیک ناشی از پیروزی های مستمر محور مقاومت هستند، برای جلوگیری از تکمیل شدن پیروزی های این محور در یمن اقدامات خرابکارانه ای را شروع کرده اند که بسیج کردن و جلب حمایت قبایل منطقه‌ حضرموت و مسلح نمودن گروه های تکفیری  و ایجاد مسیر جدید جهت انتقال نفت خود از داخل اراضی یمن به خلیج عدن از آن جمله است.

سیطره محور مقاومت بر تنگه باب المندب و تنگه هرمز به معنی تسلط بر تمام صادرات و واردات منطقه و این همان چیزی است که می تواندبرای غرب بسیار سخت باشد.

این نکته را "هبه عبدالعزیز "روزنامه نگار مصری در روزنامه الوفد این گونه توصیف کرده است  که در صورت تسلط انصار الله بر یمن وبه تبع آن باب المندب، نه تنها امنیت ملی رژیم صهیونیستی بلکه امنیت ملی مصر هم تهدید می شود، زیرا می تواند به اهرم فشاری برای گروه مقاومت بر این نقطه حیاتی از جهان تبدیل شود. همچنین "عبد ربه منصور هادی" رئیس جمهور مخلوع یمن هم در گفتگو با روزنامه الحیات گفته که " کسی که کلید باب المندب و هرمز را در اختیار داشته باشد دیگر نیازی به بمب هسته ای نخواهد داشت" البته وی به قصد تحریک افکار عمومی علیه محور مقاومت این سخنان را بر زبان رانده ولی کمتر کسی است که به ارزش این پیروزی های مستمر اذعان نداشته باشد .

و این گونه است که بدون تردید می توان عربستان را  بازنده تحولات یمن دانست؛ روزی رژه دیپلمات های سعودی در حیات خلوتشان و یا به قولی در بهشت عدن شهره آفاق بود، اما اکنون قلمرو نفوذشان به مرزهای کشورشان محدود شده و باید هبوط سعودی ها از بهشت یمن را به نظاره نشست.

*حسن احمدی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۵
    0 0
    کسی که کلید باب المندب و هرمز را در اختیار داشته باشد دیگر نیازی به بمب هسته ای نخواهد داشت البته با کمی قاطعیت یمنی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس