رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص: اگر پول مربوط به ایران را که به ناحق گرفته بودند با وقفه آن را پرداخت کردند، حالا میخواهند منت آن را بر سر جمهوری اسلامی ایران بگذارند

به گزارش مشرق، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار خود با وزیر امور خارجه نروژ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رسانه‌های غربی همواره از تمدید مذاکره سخن می‌گویند و با این امر قصد دارند ایران را تحت فشار قرار دهند، گفت: ایران همواره طالب مذاکره بوده و برای حل و فصل مسائلی که در صحنه بین‌المللی طرح شده است با وجود تحریکاتی که از سوی برخی کشورها اعمال شده است ایران همواره نشان داده که به دنبال مذاکره است.

وی ادامه داد: روش جمهوری اسلامی همواره استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است چرا که تولید انرژی از منابع انرژی پاک در آینده از اهمیت بالایی برخوردار است و روز به روز نیاز بشر به این انرژی زیاد خواهد شد و ما نباید به روزی برسیم که بخواهیم انرژی هسته‌ای را از کشورهای دیگر طلب کنیم و آنها این امر را به عنوان اهرم علیه جمهوری اسلامی استفاده کند.

ولایتی خاطرنشان کرد: این فلسفه حاکم در روش جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی هسته‌ای است چراکه ما از آنچه انجام دادیم مطمئن هستیم و درهای مراکز هسته‌ای ما مانند نطنز، اراک و فوردو به روی بازدیدکنندگان باز است و آنها آمده‌اند و وجه مشترک هرچه بازرسان گزارش کرده‌اند این بوده است که هیچ نکته شک‌برانگیزی در مورد کاربرد نظامی انرژی هسته‌ای ایران وجود ندارد لذا ما می‌خواهیم هرچه زودتر این مذاکرات به پایان برسد.

وی ادامه داد: مطابق آنچه در ژنو در سال گذشته بین ایران و 1+5 مقرر شد اجرا کنند متاسفانه ایران مانند همیشه به تعهدات خود عمل کرد اما آنها به تعهدات خود عمل نکردند و برعکس آمریکایی‌ها بعدا اظهارنظرهایی را خارج از قاعده مطرح کردند که مورد اعتراض و انتقاد کشورهای بی‌طرف دنیا قرار گرفت.

ولایتی با بیان اینکه آنها نه تنها از میزان تحریم کم نکردند بلکه بر آن افزودند، تصریح کرد: اگر پول مربوط به ایران را که به ناحق گرفته بودند با وقفه آن را پرداخت کردند، حالا میخواهند منت آن را بر سر جمهوری اسلامی ایران بگذارند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نظر جمهوری اسلامی ایران این است که هرچه زودتر مذاکرات به نتیجه برسد تصریح کرد: هیچ گاه جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات رویگردان نبوده است.

وی در تشریح دیدار امروز خود با مقام نروژی نیز گفت: کشور نروژ کشور ثروتمند و نسبتا مستقلی در میان کشورهای اروپایی است که روشی که انتخاب می‌کند براساس منافع ملی خودش است و هنگامی که مشاهده می‌کند جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌ها و فشارهای آمریکا که با تحریک صهیونیست‌ها صورت گرفته است بر روی پای خود بایستد و توانسته است موارد مورد نیاز خود تهیه بکند، از همکاری با ایران استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: ایران همواره از ابتدای انقلاب با انواع تحریم‌ها روبرو بوده است و هیچ گاه خارج از تحریم‌ها از سوی آمریکا و یارانش نبوده است و اینکه واقع‌بین هستند و می‌بینند که ایران توانسته است علی‌رغم تحریم‌های سنگینی که از سوی غربی‌ها اعمال شده است توانسته به راه خود ادامه دهد و با روسیه، چین و هند و کشورهای آفریقایی و برخی کشورهای اروپایی و آسیایی مانند کره و ژاپن روابط خود را حفظ کرده که حرکت ایران در زمینه علم و فناوری حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه ایران اکنون به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده است خاطرنشان کرد: تحریم‌ها فرصتی را برای ایران به همراه آورده‌اند تا خودکفا شود و اینکه اکنون ایران به یک قدرت منطقه‌ای تبدیل شده است برای آنان حائز اهمیت است چراکه هر روز قدرت ایران بیشتر می‌شود و وزیر امور خارجه نروژ نیز این امر را قبول داشت و می‌گفت که به ایران سفر کرده‌ایم تا از اطلاعات جامع شما درباره منطقه استفاده کرده و واقعیت تنش در منطقه را بدانیم و از ما درخواست داشت تا در حل بحران‌های منطقه به آنها کمک کنیم چراکه وی دیدارهایی را با نخست‌وزیر عراق و بارزانی نیز انجام داده بود و آنها نیز به نقش ایران در حل بحران‌های منطقه‌ای تاکید کرده بودند.

ولایتی با بیان اینکه نخست‌وزیر عراق و بارزانی از اقدامات ایرانی‌ها در دیدار با وزیر امور خارجه نروژ تقدیر کرده بودند خاطرنشان کرد: آنان می‌دانند که بدون حضور ایران نمی‌توانند آرامش را به منطقه بازگردانند چراکه ایران بدون هیچ گونه چشم‌داشتی به مقابله با تروریست و افراط‌گرایی در منطقه می‌پردازد و اکنون ایران به یک قدرت اول در منطقه تبدیل شده است که نقش مهمی در خاورمیانه دارد و خاورمیانه حساس‌ترین نقطه عالم است.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه نروژ بسیار خوشحال بود که توانسته است به ایران سفر کند و تصمیم درست دولت نروژ که دولت مقتدر، ثروتمند و نسبتاً مستقل است برای بهبود روابط با ایران و ارتباط با وزرای کشورهای مختلف حکایت از آن دارد که درها در حال باز شدن هستند که این امر خلاف نظر آمریکایی‌ها است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران با مقاومت و پایداری به عنوان قدرت اول منطقه مطرح است تصریح کرد: ایران توانسته است توانمندی خود را در امر هسته‌ای به پیش ببرد و چه مذاکره ادامه پیدا کند و چه نکند مذاکره‌کنندگان همواره خطوط قرمز نظام را رعایت کردند و این روند مذاکرات ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اظهارات متناقض فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه درباره ایجاد مناطق امن در سوریه گفت: اگر نماینده سازمان ملل در سوریه می‌خواهد به سرنوشت اخضر ابراهیمی دچار نشود باید مستقل‌تر عمل کند و تحت تاثیر سخنان کشورهایی که آرزوی سقوط دولت قانونی بشاراسد را دارند قرار نگیرد چراکه این آرزوی آنان محقق نخواهد شد بنابراین نباید تحت تاثیر آن قرار بگیرد.

ولایتی ادامه داد: اظهارات فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در سفرش به ایران با سخنانی که شما مطرح کردید متفاوت بود اما باید بگوییم که وی باید واقع‌بین باشد چراکه مردم سوریه بشاراسد را به عنوان رئیس‌جمهور خود انتخاب کردند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مواضع عمان درباره مذاکرات هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: رابطه ایران و عمان همواره رابطه دوستانه‌ای بوده است اما حساب عمان از برخی کشورهای عضو همکاری خلیج‌فارس جدا بوده است و این کشور همواره سعی کرده است تا اندازه‌ای که می‌تواند به ایران کمک کند و حسن نیت داشته و از آنچه می‌گویید اطلاعی ندارم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    زود بودنش مهم نیست درست بودنش مهمه ...
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    به چه قیمتی؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس