کد خبر 358293
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱

کارشناسان غربی در حالی تحریم‌ها علیه روسیه را موثر می‌خوانند که، میزان رضایت مردم روسیه از وضعیت کشورشان حتی بیشتر از گذشته شده و غرب باید امکان افزایش نارضایتی و بروز انقلاب در روسیه را فراموش کند.

به گزارش مشرق، روزنامه «نیزوایسمایا گازیه تا» چاپ مسکو امروز، سه شنبه نوشت: خبرگزاری رویترز به تازگی خبر داده است که رهبران کشورهای اروپایی در جریان نشست اخیر خود از بررسی تضعیف تحریم‌ها علیه روسیه خودداری کرده و روسیه را همچنان مقصر در اعلام استقلال شبه جزیره کریمه و ادامه بحران در اوکراین جنگ زده می‌دانند. بر اساس ‌پیش‌نویس قطعنامه این نشست سران که بدست این خبرگزاری رسیده، به کرملین توصیه شده که تلاش بیشتری برای برقراری ثبات در اوکراین انجام دهد.

این روزنامه می نویسد: برای درک دورنمای اعمال فشار و اقدامات تحریم کننده بر روسیه منطقی است که اظهارات کارشناسان در اجلاس روسیه-آلمان که اخیرا با شعار «یافتن راه برون رفت از بن بست بحران» در مسکو برگزار شده را تجزیه و تحلیل کرد. در این رابطه عقیده سیاستمداران و تجار آلمانی بطور قابل توجهی متفاوت بود. البته آنها در این مسئله به اتفاق نظر رسیدند و آن اینکه بحران در روابط روسیه و آلمان همچنان در حال افزایش است.

از این دیدگاه، اظهارات «ماتیاسا پلاتسیکا» رئیس اجرایی اجلاس روسیه-آلمان که یکی از کارشناسان از جناح سوسیال دموکرات آلمان است، قابل توجه بود. وی معتقد است که یکی از مهمترین مشکلات، که حل و فصل آن در روابط مسکو و برلین به بن‌بست رسیده، مسئله اعلام استقلال و پیوستن منطقه کریمه به فدراسیون روسیه است که به عقیده مقامات آلمان یک گام به عقب محسوب شده و اصلا قابل قبول نیست.

به نوشته این روزنامه، البته این کارشناس با درک این مسئله که قطعا کریمه را دیگر نمی‌توان از روسیه پس گرفت، 3 سناریو را در روابط روسیه و کشورهای اروپایی ممکن دانسته است: گزینه نخست آنکه دولت روسیه اشتباه خود را پذیرفته و تلاش کند تا بحران بوجود آمده را به نوعی حل و فصل کند. سناریوی دوم مبتنی بر رشد وخامت اوضاع در جامعه روسیه است که مربوط به اقدامات مقامات مسکو در شرایط بحرانی بوجود آمده است که این گزینه در نهایت باید به کنار گذاشته شدن ولادیمیر پوتین از سمت ریاست جمهوری منجر شود. به عقیده این کارشناس آلمانی، خطر این گزینه آن است که رهبر جدید فدراسیون روسیه ممکن است به مراتب بدتر از پوتین عمل کرده و مشکل غرب در رابطه با روسیه نه تنها حل نشده، بلکه وخیم تر شود. و در نهایت گزینه سوم روند اوضاع، هم به گفته وی ممکن است به بی ثباتی کامل اوضاع در روسیه ختم شود. طبق ارزیابی پلاتسیکا، وخامت اوضاع در روابط روسیه و آلمان نزدیک به وضعیتی است که دو کشور بعد از پایان جنگ جهانی دوم در آن قرار داشتند. 

نیزاویسیمایا گازیه تا در ادامه می‌نویسد: این در حالی است که تجار آلمانی شرکت کننده در این اجلاس کاملا نظر متفاوتی در خصوص روابط روسیه و آلمان داشتند. به نظر «راینر زلیه» رئیس اتاق بازرگانی خارجی روسیه و آلمان و مدیر شرکت «Winter shall»، بحران بوجود آمده در اوکراین از هم اکنون در عرصه اقتصاد هم قابل ملاحظه است. به گفته وی، تجار آلمانی در روسیه دشواری‌های بسیاری در صدور گواهینامه و کسب مجوز برای ورود محصولات با فناوری عالی داشته و قراردادهای جدید دیگر بر اساس قوانین بازاری منعقد نمی‌شود. علاوه بر این اقتصاد روسیه بیش از پیش به طرف چین گرایش یافته و به عقیده زلیه، «اوضاع به مانند این می‌ماند که ما سال‌ها زحمت کشیدیم و اکنون بازار روسیه را دو دستی تقدیم چینی‌ها می‌کنیم».  

این روزنامه می‌افزاید: طبق اعتراف «گرهارد شرودر» صدراعظم سابق آلمان که اخیرا در سمینار «راستوک» با موضوعیت روابط اقتصادی روسیه و آلمان سخنرانی کرده بود، «اقدامات بعد از امضای توافقنامه صلح و آتش بس در مینسک (پایتخت بلاروس)، از جمله عملکرد دولت آلمان، کاملا نامعقول بود و بجای کاهش فشارها، تلاش بیشتری بر اعمال تحریم‌های ضدروسی صورت گرفت.»

کارشناسان غربی معتقدند که تحریم‌های آمریکا و اروپا، منجر به افت قیمت نفت و تعمیق مشکلات اقتصادی روسیه شده که بشدت وابسته به صادرات انرژی است و ارزش روبل روسیه نیز بشدت کاهش یافته است. حال سئوال اینجاست که این وضعیت تا چه اندازه برای روسیه بحرانی است؟

سرویس اطلاعات فدرال آلمان (BND) ارزیابی متفاوتی از نظر مقامات رسمی در برلین دارد. بر اساس گزارش آنها، روسیه آنقدر دارای ذخایر ارزی قابل توجه است که می‌تواند سالها در مقابل تحریم‌ها غرب دوام آورده و در مقابل آن بایستد. طبق ارزیابی آنها ذخایر ارزی روسیه برای 4 سال دولت روسیه را از هر مشکلی در امان نگه خواهد داشت.

علاوه بر این، همانطور که همه می‌دانند برخی شرکت‌های روسیه به دادگاه‌های اروپایی شکایت کرده و خواستار لغو تحریم‌ها شده‌اند که مغایر با قوانین و حقوق بین المللی است. این اقدام دلیل منطقی دارد، چرا که تحریم‌ها بر اساس اصول بین المللی فقط باید از طریق سازمان ملل اعمال شوند و در غیراین صورت قانونی نخواهند بود.  

نیزاویسیمایا گازیه تا در پایان می‌نویسد: از طرف دیگر امید برخی کارشناسان اروپایی به وقوع انقلاب مردمی در روسیه، کاملا بر باد رفته است، چرا که بر اساس اطلاعات مرکز سنجش افکار عمومی روسیه، تعداد کسانی که در روسیه اوضاع کشور را مثبت ارزیابی می‌کنند به 83 درصد افزایش یافنه و تنها 15 درصد از مردم روسیه اوضاع کشورشان را منفی تلقی کرده‌اند. در حالیکه این رقم  در اوایل سال 2014 (71 درصد به 23 درصد) بود و در سال 2010 هم 62 درصد از مردم روسیه وضعیت کشورشان را مثبت ارزیابی کرده و 31 درصد آن را منفی می‌دانستند.

طبق نظرسنجی که در همین ماه آگوست (شهریور-مهر) از سوی مرکز لیوادا صورت گرفت، تنها 7 درصد از مردم اظهار تمایل کرده بودند که حاضرند به خیابان ریخته و درخواست‌های سیاسی خود را بصورت اعتراضات گسترده خواستار شوند.

به نوشته این روزنامه، این مسئله کاملا واضح است که تعداد شهروندان روسی که حاضر به شرکت در تظاهرات سیاسی خیابانی هستند بشدت کاهش یافته، چرا که همه مردم روسیه از نزدیک شاهد وضعیت بحرانی که اوکراین بعد از «انقلاب میدان» در کی‌یف با آن مواجه شده، هستند، ضمن اینکه افراد کمی مسن تر هنوز اوضاع بی ثبات و نابسامان دهه 90 روسیه را فراموش نکرده‌اند.

بدین ترتیب مشکل لغو تحریم‌ها علیه روسیه همچنان در بن بست قرار دارد. برخی رهبران اروپایی مخالف لغو تحریم‌ها هستند و اوضاع در اوکراین هم با وجود تلاش‌های جامعه جهانی هنوز ثبات نیافته و کاملا غیرقابل پیش بینی است، برای اینکه به نظر می‌رسد زمان برای فایق آمدن بر اختلافات بین مقامات کی‌یف و استقلال طلبان در جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک دیگر از دست رفته باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    معلومه!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس