کد خبر 35705
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۹

مردم ايران به رسم سنت ديرينه سفره هاي نوروزي خود را با وسايلي چون سير، سماق، سرکه، سکه، سيب، سبزه و سمنو تزيين مي کنند اما براي برکت بخشيدن به اين سفره مي توان از آيات قرآن مجيد بهره گرفت.

* سين اول
سلام قولا من رب رحيم. (آيه 58 سوره ياسين)
' از جانب پروردگار [ي] مهربان [به آنان] سلام گفته مي شود.'
اين نداي روح افزا و نشاط بخش و مملو از مهر و محبت خدا، چنان روح انسان را در خود غرق مي کند و به او لذت، شادي و معنويت مي بخشد که با هيچ نعمتي برابر نيست، آري شنيدن نداي محبوب، ندايي آميخته با محبت و آکنده از لطف، سرتا پاي بهشتيان را غرق سرور مي کند، که يک لحظه آن بر تمام دنيا و آنچه در آن است برتري دارد.
از پيامبر اکرم (ص) روايت شده است: در همان حال که بهشتيان غرق در نعمت هاي بهشتي هستند نوري بر بالاي سر ايشان آشکار مي شود نور لطف خداوند که بر آنها پرتو افکنده است.
پس ندايي بر مي خيزد که 'سلام بر شما اي بهشتيان'، نظر لطف خداوند چنان بهشتيان را مجذوب مي کند که از همه چيز جز او غافل مي شوند و همه نعمت هاي بهشتي را در آن حال به دست فراموشي مي سپارند.

* سين دوم:
سلام علي نوح في العالمين. (آيه 79 سوره صافات)
'درود بر نوح در ميان جهانيان.'
چه افتخاري از اين برتر و بالاتر که خداوند بر حضرت نوح (ع) سلام مي فرستد، سلامي که در ميان جهان و جهانيان باقي مي ماند و تا دامنه قيامت گسترده مي شود، سلام خدا توام با ثناء جميل و ذکر خير بندگانش در قرآن کريم؛ کمتر سلامي به اين گستردگي و وسعت درباره کسي ديده مي شود، بويژه اينکه لفظ ' العالمين' معني وسيعي دارد که نه تنها همه انسان ها، بلکه عوالم فرشتگان و ملکوتيان را نيز در برمي گيرد.

* سين سوم
سلام علي ابراهيم. (آيه 109 سوره صافات)
'درود بر ابراهيم.'
در آيات پيش از اين آيه به چگونگي بشارت دادن فرزندي بردبار و پراستقامت بر حضرت ابراهيم ، و جريان دستور ذبح اسماعيل - فرزند ايشان - و تسليم بودن هر دوي آنها بر اين امر اشاره شده و پس از يادآوري اين قضايا، خداوند مي فرمايد: سلام بر ابراهيم [آن بنده مخلص و پاک باد.]

*سين چهارم
سلام علي موسي و هارون. (آيه 120 سوره صافات)
'درود بر موسي و هارون.'
در آيات پيش از اين آيه، خداوند ضمن آياتي جريانات حضرت موسي و هارون را نقل مي فرمايد: ما اين دو برادر و قوم آنها را از اندوه بزرگ رهايي بخشيديم. (صافات/115)، ما آنها را ياري کرديم تا آنها بر دشمنان نيرومند خود پيروز شدند. (صافات/116)، ما به آن دو، کتاب آشکار داديم. (صافات/117)، ما آن دو را به راه راست هدايت نموديم. (صافات/118)، ما ذکر و ياد خير آنها را در اقوام بعد باقي وبرقرار ساختيم. (صافات /119)
و بعد از يادآوري موارد فوق خداوند برآن دو سلام مي رساند.
سلامي از ناحيه پرودگار بزرگ و مهربان. سلامي که رمز سلامت در دين و ايمان در اعتقاد و مکتب و در خط و مذهب است. سلامي که بيانگر نجات و امنيت از مجازات و عذاب اين جهان و آن جهان است.

* سين پنجم
سلام علي آل ياسين. (آيه 130 سوره صافات)
'درود بر پيروان الياس'
خداوند مي فرمايد: ما نام نيک الياس را در ميان امتهاي بعد جاودان کرديم.(آيه 129 سوره صافات)
امت هاي ديگر زحمات اين انبياء بزرگ (الياس و سلاله او) را که در پاسداري خط توحيد و آبياري بذر ايمان منت هاي تلاش و کوشش را به عمل آوردند، هرگز فراموش نخواهند کرد و تا دنيا برقرار است ياد و مکتب اين بزرگ مردان فداکار زنده و جاويدان است.
تعبير به ' ال ياسين' به جاي' الياس' يا به خاطر اين است که ال ياسين لغتي در واژه ' الياس' بوده و هر دو به يک معني است و يا اشاره به الياس و پيروان او است که به صورت جمعي آمده است.

* سين ششم
سلام عليکم طبتم فادخلوها خالدين. (آيه 73 سوره زمر)
' ... سلام برشما، خوش آمديد، در آن درآييد [و] جاودانه [بمانيد]
در اين آيه، خداوند مي فرمايد که بهشتيان وقتي به بهشت مي رسند، در حالي که درهاي آن گشوده شده است، در اين هنگام نگهبانان بهشت، آن ملائک رحمت به آنها مي گويند: سلام بر شما، گوارا باد اين نعمت ها بر شما، داخل بهشت شويد و جاودانه بمانيد.

* سين هفتم
سلام هي حتي مطلع الفجر. (آيه پنجم سوره قدر)
'[آن شب] تا دم صبح، صلح و سلام است.'
اين آيه، در توصيف شب قدر است. آن شبي است که قرآن درآن نازل شده و عبادت و احيا آن معادل هزار ماه است، خيرات و برکات الهي در آن شب نازل مي شود و رحمت خاص الهي شامل بندگان مي گردد و فرشتگان و روح در آن شب نازل مي گردند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس