حماس در توئيتر با استفاده از سه زبان عربي، انگليسي و عبري، مفاهيم قرآني و بشري و مظلوميت فلسطينيان را به جهانيان و مهاجران ساكن در سرزمين‌هاي اشغالي مي‌فهماند.

گروه جنگ نرم مشرق- صفحه رسمی شاخه نظامی سازمان حماس(گردان‌های عزالدین القسام)به مقتضای مخاطبان عرب‌زبان، انگلیسی‌زبان و عبری‌زبان خود، مطلب منتشر می‌کند.

در صفحه عربی توییتر گردان‌های عزالدین القسام، بیشتر از آیات قرآن استفاده می‌شود که موجب انگیزه‌‌بخشی به حامیان این گروه مبارز می‌شود.

اما در صفحه انگلیسی توییتر گردان‌های عزالدین القسام، معمولا از مفاهیمی مثل حقوق بشر یا رنج و آلام فلسطینی‌ها استفاده می‌شود که برای مخاطبان غربی، قابل فهم باشد و توجه آنان را جلب کند.

در صفحه عبری‌زبان، لحن توییترهای گردان‌های عزالدین القسام کاملا با دو صفحه دیگر تفاوت دارد. اگر در صفحه انگلیسی‌، تلاش نویسندگان شبکه اجتماعی گردان‌های عزالدین القسام این است که اوج مظلومیت فلسطینی‌ها و تجاوزگری صهیونیست‌ها را نشان دهند،‌ در صفحات عبری اصل کار بر مرعوب ساختن صهیونیست‌ها است. در این صفحه، مطالبی از موفقیت‌های گردان‌های عزالدین القسام در حمله به صهیونیست‌ها و همینطور شعارهایی با محتواهایی همچون بازپس‌گیری فلسطین یا تهدید صهیونیست‌ها به وفور منتشر می‌شود.

با توجه به حمایت بخشی از مردم کشورهای غربی از حماس در طول تهاجم اخیر رژیم صهیونیستی به غزه، می‌توان این نوع بهره‌برداری حماس از توییتر را موفق دانست.

حماس چگونه از توییتر استفاده می‌کند

صفحه عربی توییتر گردان‌های عزالدین القسام بیش از91هزار خواننده دائمی دارد و این صفحه به یک شبکه رسانه‌ای موثر تبدیل شده است.

درباره علت توجه حماس به مخاطبان انگلیسی‌زبان، یک استاد علوم سیاسی دانشگاه الازهر غزه می‌گوید: «فلسطینی‌ها احساس می‌کنردد که رسانه‌های عربی، به اندازه کافی به آنچه که در غزه در حال وقوع بودتوجه نداشتند و تمرکز خود را بر حوادث سوریه، عراق و لیبیب گذاشته‌اند.»

گردان‌های عزالدین القسام با استفاده از ابزار توییتر تلاش کردند این خلأ رسانه‌ای و جفای رسانه‌های عربی را پر کنند و به همین منظور در طول جنگ اخیر، روزانه بیش از30خبر، عکس و فیلم در صفحه توییتر گردان‌های عزالدین القسام منتشر می‌شد. در این مجموعه مطالب، بخش‌هایی از مبارزات گروه‌های مقاومت فلسطینی در برابر تهاجم صهیونیست‌ها به نمایش درمی‌آمد.

یکی از معروف‌ترین توییت‌های گردان‌های عزالدین القسام، فیلمی بود که از نحوه نفوذ غافلگیرانه مبارزان فلسطینی به یک پایگاه نظامی صهیونیست‌ها از طریق تونل‌های زیرزمینی و هلاکت سرباز صهیونیستی حکایت داشت.

زمانی که گردان‌های عزالدین القسام لینک این فیلم در سایت یوتیوب را در صفحه توییتر خود منتشر کردند، این مطلب توسط1476کاربر توییتر بازنشر داده شد و فیلم مذکور نیز در شبکه‌های تلویزیونی عربی و صهیونیستی پخش شد. فیلم‌های اینچنینی مبارزان فلسطینی در اوج حملات صهیونیست‌ها، توانست تا حدی مرهمی بر درد و رنج مردم غزه باشد که خونشان از حملات صهیونیست‌ها به جوش آمده بود.

این در حالی است که در ابتدای تهاجم صهیونیست‌ها به غزه، وقتی سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام اعلام کرد که این گروه به تلافی حملات صهیونیست‌ها به تل‌آویو حمله خواهد کرد، حتی خود شهروندان غزه نیز آن را جدی نمی‌گرفتند.

اما وقتی با تداوم جنگ روز به روز از مبارزات گردان‌های عزالدین القسام، اخبار امیدوارکننده جدید منتشر می‌شد، به تدریج مردم غزه به قدرت نیروهای مقاومت اطمینان پیدا کردند و رسانه‌های حماس به پرمخاطب‌ترین رسانه‌ها در غزه تبدیل شد،‌ به طوری که یک نظرسنجی در ماه آگوست نشان داد که شبکه تلویزیونی حماس(الأقصی)بیشترین مخاطب را نسبت به سایر شبکه‌های عرب‌زبان همچون الجزیره و العربیه در غزه دارد.

موفقیت گردان‌های عزالدین القسام در اطلاع‌رسانی از طریق توییتر معمولا به مذاق مسئولان این سایت، خوش نمی‌آمد و آنها بارها حساب کاربری گردان‌های عزالدین القسام را مسدود می‌کردند اما مبارزان فلسطینی مجددا با نام جدیدی یک صفحه توییتر راه‌اندازی می‌کردند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    پس توییتر اینقدر خوبه چرا فیلتر کردید بعدا مگه نمیگفتید توییتر ابزار دست صهیونیستهاست.
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    تا دیروز که میگفتید این رسانه ها ابزارهای داعش هستند؟!
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    پس داعش هم با این حساب تیری هستش در چشم محور مقاومت...!!!آخه این چه تحلیل آبکیه برادر من...میدونم نظر منم مثل همیشه نشون داده نمیشه...
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
    0 0
    غزه به جان من بنده
  • ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    حماس 4 تا کار درست انجام بده ! با چاقو ورداشتی یک نفر آدم عادی رو کشتی اسمش رو گذاشتی عملیات !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ا
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    0 0
    مشرق چرا وقتی توئیتر تیری از حماس در چشم صهیونیسمه خوبه ولی یادم میاد قبلش مطلب زده بودی که توئیتر وفیس بوک و ... صهیونیستیه و از فیلترینگش حمایت کرده بودی اصلا" با خودت چند چندی مشرق ؟ پس دیدی همه اینا مثل چاقو هست هم میشه استفاده خوب کرد هم استفاده بد ضمنا" نامردی نکنی نظرم رو منتشر نکنی
  • محسن ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    0 0
    اگر متن را کامل می خواندی متوجه می شدی که انها صفحات مربوط به حماس و گروههای مقاومت را می بندند ولی باز هم توسط این گروه ها صفحات جدیدی ایجاد می شود. کاری که با داعش و النصره انجام نمی دهند.
  • محسن ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۳
    0 0
    مهم اینکه مدیریت این سایت ها در اختیار کی هستش؟ اگر بتوانی از صلاح دشمن علیه خودش استفاده کنی هنر کردی و به دشمن ضربه زدی، در مورد فیس بوک و توئیتر هم قضیه همینه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس