دومین «عصر هنر انقلاب» عصر سه‌شنبه به تجلیل از محمدحسین قدمی، خالق «شب خاطره» و نویسنده جشن حنابندان پرداخت.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، در این مراسم که عصر سه‌شنبه 29 مهرماه در محل سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد چهره‌هایی همچین مرتضی سرهنگی، علیرضا کمره‌ای، سعید قاسمی، اصغر نقی‌‍زاده، سیدجواد هاشمی، محمدحسین مظفر، پرویز سروری، سیده زهرا حسینی، لاله افتخاری، حجت‌الاسلام زائری، مجتبی رحماندوست و جمعی دیگر علاقه مندان به فرهنگ و ادب حضور داشتند.

اصغر نقی‌زاده: «شب خاطره» یاد کسانی است که می‌خواستند حرف امام زمین نماند

حسین قرایی در ابتدای این مراسم با تمجید از قدمی، او را نویسنده ای صادق و صادقی نویسنده توصیف کرد که بیش از 20 سال است چراغ «شب خاطره» را روشن نگاه داشته است.

دبیر سلسله مراسم‌های «عصر هنر انقلاب» افزود: برخی مدیران فرهنگی کی قرار است کار عملیاتی انجام بدهند؟ این افراد اگر هیچ کاری نمی کردند و فقط به کتاب‌هایی که در حوزه تاریخ شفاهی توسط سرهنگی‌ها و بهبودی‌ها و قدمی‌ها می‌پرداختند وضع فعلی ما بهتر از این بود. کسانی که رهبر معظم انقلاب درباره‌شان می‌فرماید من اگر شاعر بودم در وصف اینها قصیده می‌ساختم.»

در ابتدای این مراسم دکتر محمدحسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر خاطره‌ای از قدمی گفت: ایشان از جمله کسانی بود که در دوران جنگ هم به عنوان یک رزمنده دلیر ایفای نقش می‌کرد و هم در داخل جبهه کار خبرنگاری و عکاسی انجام می‌داد. با نوشتن جشن حنابندان هم یاد و خاطره شهدا را زنده کرد. قدمی با برگزاری «شب خاطره» نقش بزرگی در حفظ فرهنگ ایثار و شهادت و جمع کردن بچه‌های جنگ دور هم دارد.

اصغر نقی‌زاده بازیگر سینما نیز از دیگر افرادی بود که به بیان دیده‌گاه‌های خود در خصوص قدمی پرداخت. وی ضمن بیان برخی خاطرات خود از دوران جنگ تحمیلی با بیان اینکه پدرم شاه‌دوست بود و بچه‌اش من شدم و من هم نان سینما را به خانه بردم و پسرم آخوند شد، گفت: یاد کسانی در «شب خاطره» زنده نگاه داشته شد که به فکر جایگاه و مقام نبودند. می‌رفتند جبهه چون امام گفته بود و حرف امام بر زمین نماند.

سعید قاسمی: آیا عباس دوران‌ها و بهنام محمدی‌ها در کتاب‌های درسی جایی دارند؟

سعید قاسمی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. قاسمی ضمن تمجید از قدمی افزود: آدم حزب‌اللهی باید نوای ضربان قلبش، هماهنگ با ضربان قلب رهبرش باشد. این مراسم، تجلیل از بچه رزمنده‌ای است که کارش را از تک تیراندازی شروع کرد.

این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به اینکه جنگ نشان داد ما در کارزار نظامی متحد، و یکپارچه هستیم افزود: اما فتنه 88 باعث چند دستگی بین افراد و خانواده‌ها و حتی جبهه رفته‌ها و کربلای پنجی‌ها شد.

قاسمی در ادامه افزود: فتنه‌گران در آن سال در همین کوچه و خیابان‌ها در حالی که چند کوچه با بیت رهبری فاصله داشتند به تعبیر رهبری ما را تا لبه پرتگاه پیش بردند. الان هم برخی‌هاشان در مجلس و جای دیگر سینه در سینه رهبری می‌ایستند و خزعبل می‌گویند و عنوان می‌کنند که آن دوران گذشته است و این مساله را رها کنید.

وی با اشاره در آن دوران رهبری تنها بود و هشت ماه طول کشید تا ما بفهمیم فتنه‌گران با اصل انقلاب کار دارند و انتخابات بهانه است، افزود: اگر ایستادگی یکه و تنهای رهبری نبود کِی مجلس جگر داشت که با وزیر علوم اینگونه برخورد کند؟

قاسمی ضمن اشاره به صحبت‌های نقی‌زاده گفت: ما در دو سال اول انقلاب که تقریبا در طول تاریخ هم محو است با مسعود رجوی‌هایی جنگیدیم که خودشان مولّد داعش و داعشی‌ها هستند. قهرمان این نبردها امثال محمد بروجردی‌ها و کاوه‌ها بودند که تقریبا نامی از هیچ کدام‌شان نیست! اینها باید به متن درسی تبدیل شود. در کتاب درسی ما پطروس فداکار تا چند سال قبل متن درسی بود و تازه آن را حذف کرده‌اند ولی آیا جایش عباس دوران یا بهنام محمدی را گذاشته‌اند؟

وی قدمی را فردی عنوان کرد که سنگر را درست تشخیص داده است و وقتی که درهای صدا و سیما و ارشاد و آموزش و پرورش و امثالهم به رویش بسته شده است، سنگر خود را محکم حفظ کرده و بعد از 20 سال آن را رها نکرده است ولو آنکه جایی تحویلش نگیرد و صداوسیما پوشش ندهد.

سرهنگی: آوینی واسطه آشنایی من و قدمی بود

مرتضی سرهنگی از دیگر افرادی بود که به تشریح دیدگاه‌های خود در خصوص قدمی پرداخت. وی با اشاره به اینکه ما توسط سیدمرتضی آوینی با هم آشنا شدیم، افزود: اولین راه شناخت جنگ و ماهیت آن، خاطره است و یکی از بهترین راه‌های این کار هم کتاب‌های خاطره و شب‌های خاطره است. امروز این مراسم که به همت قدمی بنیان نهاده شد به الگویی در سایر نقاط کشور تبدیل شده است.

سرهنگی در ادامه ضمن اشاره به برخی ویژگی‌ها دفاع مقدس و تفاوت آن با جنگ‌های معمول در دنیا گفت: ما در ایران از 19 کشور اسیر داشتیم، اسارت سخت است ولی ما این را برای اسرای عراقی، سخت‌تر نکردیم.

سرهنگی با تاکید بر اینکه قوانین ما در خصوص اسرای عراقی بسیار انسانی‌تر و اخلاقی‌تر از کنوانسیون ژنو بود، افزود: ما حتی تدابیری طراحی کردیم که خانواده‌های عراقی بتوانند از عراق به دیدن اسرایشان بیایند و حتی برای زنان عراقی که به ملاقات شوهران‌شان می‌آمدند اتاق جدا می‌دادیم. برخی از اسرای عراقی به ما می‌گفتند اینکه شما می‌گویید ما در جنگ فلان قله و شهر و تپه را فتح کردیم کار چندان بزرگی نیست. برای مردم از این هم صحبت کنید که قلوب ما را هم فتح کردید. ما هم برخی نظامیان اهل تسنن عراقی را داشتیم که در ایران شیعه شدند.

راوی «دا»: برخی با افکار سکولار و لاییک می‌خواهند برای دفاع مقدس فیلم بسازند
سیده زهرا حسینی راوی کتاب «دا» و محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری نیز از دیگر افرادی بودند که در این مراسم سخنرانی کردند. حسینی ضمن تمجید از قدمی از فعالان فرهنگی درخواست کرد به برخی افرادی که بستر فکری و اعتقادی‌شان، سکولاریسم و لاییسته است از دفاع مقدس سوء استفاده کنند.

حسینی گفت: یک خانم فمینست می‌خواهد فیلم دفاع مقدسی بسازد. بنده به عنوان نماینده بانوان دفاع مقدس راضی به چنین سوء استفاده‌ای از کتابهایمان نیستم.

محسن مومنی شریف نیز از قدمی و فعالیت‌های او تمجید کرد.

در پایان این مراسم سازمان هنری رسانه‌ای اوج، سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، حوزه هنری و برخی دیگر از نهادهای فرهنگی با اهدای هدایایی از قدمی تقدیر کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس