کد خبر 354297
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹

فوتبال پایه ایران شکست خورده. ابتدا نوجوانان و بعد هم امید و در نهایت جوانان. آینده فوتبال ایران بسیار تاریک است.

به گزارش مشرق، سال‌‌هاست همه مي‌گويند فوتبال رو به نابودي است اما موفقيت‌هاي گاه و بيگاه، اين «نابودي» را از ياد همه مي‌برد اما حالا زمان موعود فرا رسيده است؛ لحظه‌اي كه خيلي‌ها انتظارش را مي‌كشيدند. سه تيم پايه فوتبال ايران به صورت پي‌درپي در آسيا شكست خوردند تا همه نگران آينده باشند.

در حالي كه همه در اين فوتبال تنها «حرف» مي‌زنند و مي‌گويند بايد كار شود، توجه شود، تلاش شود تا فوتبال پايه درست شود اما كسي در اين بين نيست كه كار مفيدي انجام دهد. در اين بيابان، ظاهراً فقط يك غريبه پيدا شده كه به جاي حرف زدن، ترجيح مي‌دهد كار كند. او كارلوس كروش است، كسي كه از سوي خيلي‌ها متهم به «خراب» كردن فوتبال ايران شده است.

بعضي از اهالي فوتبال، هر روز عليه او مصاحبه مي‌كنند و مي‌گويند به فوتبال ايران ضربه زيادي زده است اما فقط لازم است اين منتقدان به كمپ تيم‌هاي ملي مراجعه كنند تا متوجه شوند او براي پيشرفت، دست به چه اقدامي زده است.

نزديك به دو سال قبل، كارلوس كروش به كفاشيان پيشنهاد داد تا مجموعه‌اي به نام «مركز تخصصي ارتقاي عملكرد فوتبال» احداث كنند. توضيحات كامل درباره اين مجموعه به زودي در خبرورزشي منتشر مي‌شود اما نسخه‌اي كه او در اين مركز پيچيده، جلوگيري از نابودي فوتبال پايه ايران است. كارلوس كروش در قرارداد جديد خود با فدراسيون فوتبال ضمانت داده كه روي تيم‌هاي پايه نظارت داشته باشد. از آنجا كه عقد قرارداد او در آستانه رقابت‌هاي مختلف آسيايي بود، كروش و كفاشيان به اين نتيجه رسيدند كه پس از مسابقات، نظارت او آغاز شود. در حال حاضر كروش منتظر انتخاب‌هاي جديد فدراسيون است تا كار را شروع كند اما كار اصلي از خردادماه سال ۹۴ انجام مي‌گيرد، وقتي كار ساخت مركز تخصصي به پايان برسد.

طبقه دوم اين مركز، اختصاص به تيم‌هاي ملي دارد. فضايي بزرگ براي دپارتمان تيم‌هاي ملي تخصيص داده شده و كروش از آن به عنوان «اتاق فكر فوتبال ايران» ياد مي‌كند. او اين فضا را نشان مي‌دهد و مي‌گويد: «دپارتمان تيم‌هاي ملي را در اين ساختمان خواهيم داشت. قرار است در آنجا تمام فكرها و برنامه‌هايي را كه مي‌خواهيم، عملي كنيم.

تمام آناليزهاي فوتبال را در اين مكان انجام مي‌دهيم.» كروش معتقد است فاصله و دوري، ارتباط و تعامل را از بين مي‌برد. به همين دليل مي‌گويد: «ديگر قرار نيست كميته‌ها از هم جدا باشند. تمام فوتبال را اينجا خواهيم داشت. اين مجموعه كه در حال احداث است، براي همه تيم‌هاي ملي است. از تيم‌ملي بزرگسالان بگيريد تا المپيك، زير ۱۹ سال، زير ۱۷ سال و...

اينجا همه براي خودشان يك اتاق دارند و با هم در تعامل هستند. ما تمام تيم‌هاي ملي را همين‌جا دور هم جمع مي‌كنيم.» كروش معتقد است اين كار، فرماليته نيست، با چنين دليلي: «همه با هم در اينجا هم‌فكري مي‌كنيم. با هم كار مي‌كنيم تا فوتبال توسعه پيدا كند.» او اين نويد را به بازيكنان فوتبال پايه مي‌دهد: «حتي انتخاب يك بازيكن ۱۳ ساله بندرعباسي هم اينجا انجام مي‌شود. تمام دوران آماده‌سازي بازيكنان همين‌جا سپري مي‌شود.» او معتقد است بازيكني كه به اينجا مي‌رسد، بازيكن ملي است: «وقتي بازيكني زير ۱۵ سال را مي‌آوريم، ديگر متعلق به يك تيم‌ملي نيست بلكه متعلق به تيم‌هاي ملي است. آرزوي ما اين است كه از خردادماه ۹۴ مركز تخصصي تأسيس شود و بتوانيم كارمان را آنجا شروع كنيم.»

كروش مقاله AFC را بخواند
با فوتبال دفاعي قهرمان جام ملت‌ها نمي‌شويم!


AFC در تازه‌ترين مقاله‌اي كه به بهانه جام ملت‌هاي آسيا ۲۰۱۵ استراليا منتشر كرده: چند خبرگزاري و پايگاه اينترنتي آن را نشر داده‌اند از استراليا، كره جنوبي، ژاپن و ايران به عنوان بخت‌هاي قهرماني در اين رقابت‌ها ياد كرد اما بر اين نكته تأكيد داشت كه ايران با فوتبال دفاعي كه در جام‌ جهاني‌ بازي كرد در جام ملت‌هاي آسيا قهرمان نخواهد شد!

موافقان كروش بر اين باورند شكلي كه تيم ‌ملي در جام ‌جهاني‌ بازي كرد ضرورت داشت و با توجه به حريفاني كه در گروه F قرار گرفته بودند بازي دفاعي اجتناب‌ناپذير بود اما بايد گفت كه تيم ‌ملي پيش از اين هم دفاعي بازي مي‌كرد. ديدار ايران در برابر كره‌ جنوبي در شهر اولسان كه با برتري يك بر صفر به سود ايران خاتمه يافت نمونه خوبي براي اثبات اين مدعاست.

در بازي با ازبك در تاشكند هم اين چنين بود و تيم كروش به لطف بازي دفاعي و البته كمي خوش‌شانسي و اشتباه داور يك بر صفر پيروز شد البته بحث در مورد بازي‌هاي گذشته و واكاوي مسابقاتي كه نتايج آن در تاريخ ثبت شده ضرورتي ندارد و سودي هم براي تيم‌ ملي نخواهد داشت. تساوي در برابر نيجريه و همچنين نمايش خوب تيم‌ ملي در بازي با آرژانتين تضميني براي موفقيت در جام ملت‌هاي آسيا نيست. اكنون جام ملت‌هاي آسيا در پيش است و همان طور كه AFC تأكيد كرده براي موفقيت در اين پيكارها بايد دست از فوتبال دفاعي برداريم. چرايي دست شستن از فوتبال تدافعي و روي آوردن به بازي تهاجمي واضح و مبرهن است چون قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا با صعود به جام ‌جهاني‌ و حتي حضور در اين پيكارها متفاوت است و در جام ملت‌هاي آسيا به يقين تيمي قهرمان خواهد شد كه موقعيت گل‌هاي بيشتري خلق كند و البته در كنار خلق موقعيت فرصت‌طلب نشان دهد.

كروش كه در دوران بازيگري دروازه‌بان بوده خوب ديوار بستن را بلد است و در دوران مربيگري در منچستر هم نشان داد در فاز دفاع متبحر است و ديديد ايران در جام‌ جهاني‌ چگونه روزنه‌هاي نفوذ را به روي مهاجمان بزرگ مي‌بست اما براي قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا بايد يك گام به جلو برداشت و در كنار دفاع، حمله كرد. كروش بهتر از ما مي‌داند فوتبال دو بخش دارد؛ دفاع و حمله. دفاع و ضد ‌حمله حتي اگر براي جام ‌جهاني‌ بهترين تاكتيك بوده در جام ملت‌هاي آسيا كارايي نخواهد داشت و كروش و شاگردانش بايد اين توصيه را جدي بگيرند: «با فوتبال دفاعي نمي‌توان در جام ملت‌هاي آسيا قهرمان شد.» اين‌گونه نيست كه هميشه اتفاقات بازي با كره ‌جنوبي در اولسان براي ما تكرار شود يا شرايط بازي با ازبك در تاشكند. ضرورتي به دفاع كردن در استراليا نيست چون در آنجا تيم‌هايي چون نيجريه و آرژانتين حضور ندارند. از همه مهمتر حمله كردن يك نوع دفاع كردن است. تيمي كه در حمله است به نوعي دروازه‌‌اش از گزند حمله حريف در امان است و چه دفاعي بهتر از اين؟
منبع: جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    کیروش=وینگادا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس