کد خبر 354096
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۶

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای نباید تجملاتی برگزار شوند گفت: این المپیادها باید ساده، کم‌هزینه و با تکیه بر خدمات مشارکتی برگزاری شوند تا بتوانیم آن‌ها را در سال‌های آینده نیز با قوت ادامه دهیم.

به گزارش مشرق، دکتر مهرزاد حمیدی در نشستی خبری که به مناسب برگزاری اولین المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای ترتیب داده شده بود با بیان اینکه دو ساعت برای درس تربیت بدنی در هفته برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است گفت: محتوای درس تربیت بدنی و راهنمای کتب معلمان ورزش تدوین شده و برنامه‌ریزی آموزشی برای این دو ساعت انجام شده است.

وی افزود: اما معتقدیم دو ساعت درس تربیت بدنی کفایت تحرک نوجوانان و جوانان را نمی‌کند و باید برنامه‌های تکمیلی با رویکرد فراگیر به عنوان مکمل ساعت درس تربیت‌بدنی در نظر گرفته می‌شد که در همین راستا طرح المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای را طراحی کردیم تا بر میزان تحرک دانش‌آموزان افزوده شود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این طرح از 26 مهرماه در همه مدارس کشور آغاز و تا اسفندماه ادامه خواهد داشت گفت: تمام مدارس از جمله مدارس استثنایی، سمپاد، شاهد، غیرانتفاعی و ... مخاطب المپیادهای ورزشی هستند.

حمیدی افزود: در این صورت دانش‌آموزان فرصت می‌یابند در کنار درس تربیت بدنی فعالیت‌های حرکتی خود را در طول هفته ارتقاء دهند. محتوای المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای منطبق با برنامه درسی مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان طرح‌ریزی شده و الگوهای ساده حرکتی در قالب فعالیت‌های رقابتی تعریف شده و قابل انجام است.

وی با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای اجرای این طرح عینیت‌بخشیدن به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به تحصیل، تهذیب و ورزش در میان جوانان است گفت: رییس‌جمهور نیز تاکید داشتند که ورزش بهترین وسیله برای پر کردن اوقات فراغت نسل جوان است و آن‌ها باید از دوران دبستان با این امر آشنا شوند. دیدگاه ما نیز این است که باید یک انسان متوازن که به همه ابعاد وجودیش توجه شده است از آموزش و پرورش خارج شود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای به همه این ابعاد توجه دارد و قصد داریم در کنار فعالیت‌های حرکتی دانش‌آموزان مهارت‌های اجتماعی را بیاموزند، سبک زندگی را بهبود ببخشند و کار داوطلبانه، مشارکت‌جویی و کار تیمی را تمرین کنند.

حمیدی با بیان اینکه این المپیادها در کنار تقویت بعد جسمانی باعث تقویت هویت ملی-اسلامی دانش‌آموزان نیز خواهد شد گفت: المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای دارای پیوست فرهنگی است.

وی ادامه داد: بعد اجتماعی شخصیت دانش‌آموزان نیز به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت چرا که دانش‌آموز باید یا برگزارکننده مسابقات باشد یا شرکت‌کننده. سعی می‌کنیم تعداد دانش‌آموزان تماشاچی را به حداقل برسانیم. در طول برگزاری مسابقات دانش‌آموزان هستند که امور اجرایی را بر عهده دارند.

روند مشارکت‌جویی برگزاری مسابقات

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره روند مشارکت‌جویی برای برگزاری مسابقات گفت: مشارکت‌جویی تنها به دانش‌آموزان ختم نمی‌شود بلکه یک واژه وسیع است که برای بسیاری از بخش‌ها و ارگان‌ها تعریف شده است. از وزارت بهداشت گرفته تا وزارت کشور در اجرای المپیادها با ما همکاری کرده‌اند. به عنوان مثال وزارت کشور به استانداری‌ها ابلاغ کرده تا از مدارس حمایت کنند. در همین راستا شورای آموزش و پرورش با ریاست استاندار در بسیاری از استان‌ها تشکیل و زمینه همکاری را ارگان‌های استانی مشخص شده است.

حمیدی ادامه داد: علاوه بر این نیازمند مشارکت اولیا هم هستیم. در همین راستا انجمن اولیا و مربیان به تمام استان‌ها ابلاغ کرده که برای برگزاری المپیادها با مدارس همکاری لازم را داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه المپیک یک برند جذاب ورزشی برای جوانان است اظهار کرد: سعی کردیم این برند را کوچک‌سازی کرده و المپیادها را به کف مدارس ببریم. برای اجرای بهتر این المپیادها لازم است تا مشارکت‌ها افزایش یابد. اگر خانواده‌ها و نهادهایی چون شهرداری به ما کمک کنند و به میزان یک میلیون تومان به مدارس خدمت ارائه کنند، اگر 70 هزار مدرسه را در نظر بگیریم می‌توان گفت 70 میلیون تومان خدمت مشارکتی جلب شده و از این رهگذر توانسته‌ایم مدارس را نیز تجهیز کرده و کمبودها را جبران کنیم.

المپیادها نباید در مدرسه تجملاتی شوند

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه المپیادها نباید در مدرسه تجملاتی شوند گفت: المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای باید ساده، کم‌هزینه و با تکیه بر خدمات مشارکتی برگزاری شوند تا بتوانیم آن را در سال‌های آینده نیز با قوت ادامه دهیم.

حمیدی افزود: زمینه نهادینه شدن فرهنگ داوطلبی نیز در قالب المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای تقویت خواهد شد. همچنین جایگاه و منزلت تربیت بدنی و همچنین دبیر ورزش در مدارس ارتقاء خواهد یافت.

وی با اشاره به تلاش برای ایجاد انس دانش‌آموزان به فعالیت‌های ورزش گفت: سعی می‌کنیم انس به فعالیت‌های ورزشی و چشیدن طعم لذت‌بخش ورزش کردن را برای دانش‌آموزان با حضور در رقابت‌های ورزشی مدرسه‌ای ایجاد کنیم زیرا امروز کودکان و نوجوانان ما نمی‌توانند در خانه و کوچه و خیابان ورزش کنند اما مدرسه سالم‌ترین مکانی است که می‌تواند ورزش این قشر را سامان بخشد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از این طریق ورزش همگانی نیز در میان دانش‌آموزان نهادینه خواهد شد. حلقه بعدی المپیادهای ورزشی درون‌مدرسه‌ای کانون‌های ورزشی هستند که برنامه آن طراحی شده است و 33 هزار دبیر ورزش با 66 هزار چشم تیزبین دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار داده و برترین آن‌ها را غربال می‌کنند و به سمت کانون‌های ورزشی هدایت خواهند کرد. از این طریق مسیر ورزش قهرمانی یک مسیر مترقی خواهد بود که از مدرسه عبور می‌کند.

حمیدی در پاسخ به پرسشی درباره زمان برگزاری مسابقات در مدارس گفت: این یک فعالیت فوق برنامه است که ساعات برگزاری آن متناسب با اقتضائات مدارس، صبح‌ها یا بعدازظهرها برگزار خواهد شد. این زمان یا نحوه برگزاری مسابقات محدود نشده و دست مدارس برای برگزاری باز است و به ساعت درس تربیت‌بدنی لطمه‌ای نخواهد خورد.

به گفته معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش مبلغی حدود 50 میلیارد ریال برای برگزاری المپیادها به استان‌ها ابلاغ شده که البته اعتبار بسیار کمی است و برای اجرای بهتر این طرح باید مشارکت‌ها افزایش یابد.


منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس