به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، اين خودرو خبرساز اين بار هم بهانهاي براي رسيدن به صدر اخبار پيدا کرده است.
مدل تغيير شکل يافته يا همان تندر فيس ليفت که مدتها سوژه رسانهها و حتي برخي نمايشگاههاي خودرو بود، در اين روزهاي آخر سال دوباره مطرح شده است.
تغيير شکل دادن يک خودرو به چند صورت امکان پذير است. يا اينکه خودرو را دوباره طراحي ميکنند که به آن Redesign ميگويند و هدفش نگه داشتن بيشتر يک طرح در خط توليد است؛ يا خودرو را تغيير شکل ميدهند که ميشود همان Face Lift. يعني با ايجاد تغييرات جزئي يا کلي در طراحي خودرو و ارائه آپشنهاي جديد، مثلا در قسمت نيرو محرکه يا طراحي خارجي و داخلي، يک مدل تغيير شکل يافته از خودرو را روانه بازار ميکنند.
حالا در مورد تندر90 هم سالهاست که بحت تغيير شکل يا همان face lift مطرح است. ايران خودرو و پارس خودرو گه گاه با معرفي خودروهايي که تغييرات جزئي در بدنه يا شکل چراغ هايشان ايجاد کردهاند، مدلهاي متنوع تغيير شکل يافته را معرفي ميکنند. آخرين نمونه چنين کاري توسط مرکز تحقيقات و نوآوري سايپا انجام و در نمايشگاه بينالمللي خودرو تبريز رونمايي شد، در حالي که همان موقع هم امکان توليد انبوه براي آن وجود نداشت، چرا که در مورد تندر90 يا هر خودرو خارجي (مشترک و غير مشترک) ديگري که با برند شرکت اصلي در ايران توليد ميشود، موافقت شرکت توليد کننده با ايجاد تغييرات در بدنه يا نيرو محرکه خودرو لازمه توليد انبوه آن است.
در حال حاضر علاوه بر تندر90 تغيير شکل يافتهاي که توسط مرکز تحقيقات و نوآوري سايپا طراحي شده، ايران خودرو نيز يک مدل فيس ليفت تندر90 را توليد کرده است و هر دو شرکت توليد کننده اين خودرو هم به دنبال کسب اجازه رنو براي توليد تندر تغيير شکل يافته تحت برند خودشان هستند که هنوز تکليف قطعي آن مشخص نيست.
مسلم است که به هر حال ايجاد هرگونه تغييري در خودرويي که تحت برند ديگري در ايران توليد ميشود، منوط به کسب اجازه از شرکت صاحب برند است؛ مساله اي که در حال حاضر هنوز هم به صورت بلاتکليف در روابط ايران خودرو، سايپا و رنو پارس- به عنوان نماينده شرکت رنو در ايران - مطرح است و مشخص نيست که بالاخره شرکت هاي توليدکننده ايراني ميتوانند تندر90 را تحت برند خود توليد کنند يا نه.