تیم ملی والیبال ایران در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون در نقش نگین کاروان ایران ظاهر شد و طلسم‌شکنی کرد، اما بسکتبالی‌ها در حسرت کسب مدال طلا ماندند.

گروه ورزشی مشرق - در بازی‌های آسیایی 2014 که هفدهمین دوره این رقابت ها به شمار می رفت کاروان ورزش ایران در 22 رشته و با 282 ورزشکار شامل 224 ورزشکار مرد و 58 ورزشکار زن در این دوره از مسابقات شرکت کرد و با کسب 21 طلا، 18 نقره و 18 برنز و کسب مقام پنجم به کار خود پایان داد تا نسبت به دوره قبل یک پله نزول داشته باشد.

در این بین رشته‌های تیمی ایران عملکرد متفاوتی داشتند؛ فوتبال را که در گزارشی جداگانه مورد بررسی قرار دادیم، والیبالی‌ها طلسم‌شکنی کرده و مدال طلا گرفتند. بسکتبالی‌ها در حسرت طلا ماندند و با قبول شکست برابر میزبان دوم شدند. هندبال که در دوره گذشته نایب قهرمان شده بود نتوانست حداقل عنوان دوره گذشته خود را تکرار کند و در جایگاه چهارم ایستاد. کبدی‌کاران مرد و زن ایران هم با قبول شکست برابر هند در فینال مسابقات عنوان نایب قهرمانی را کسب کردند تا همچنان بیخ‌گوش هندی‌ها قرار بگیرند.

* والیبالیست‌های خسته طلایی شدند

در والیبال شاگردان کواچ که با تنی خسته از مسابقات جهانی لهستان به اینچئون رفته بودند سرانجام طلسم را شکسته و قهرمان بازی‌های آسیایی شدند. تیم ایران توانست تیم‌های هنگ‌کنگ، هند، مالدیو، قطر، کره‌جنوبی، کویت، چین و ژاپن را شکست دهد و قهرمان شود. تیم ایران در این دوره از مسابقات تنها دو ست به حریفان واگذار کرد؛ یکی برابر کره‌جنوبی و دیگری در فینال مقابل ژاپن. شاگردان کواچ این فرصت را پیدا کردند انتقام شکست ناباورانه فینال 2010 را در فینال 2014 از ژاپنی‌ها بگیرند و به اولین مدال طلای بازی‌های آسیایی خود در تاریخ والیبال دست پیدا کنند و پس از ثبت مقام چهارم لیگ جهانی و ششم قهرمانی جهان در تاریخ، آخرین مقام تاریخی خود را در اینچئون به دست آورند.

از نگین درخشان کاروان تا پرحسرت‌ترین تیم ایران


* هندبالِ پرحاشیه و همچنان ناکام

هندبالیست‌های ایران هم با حاشیه‌های خاص خود به اینچئون رفتند؛ برخی ستاره‌هایی که در دوره گذشته همت کردند و ایران را در سکوی دوم قرار دادند در این دوره به دلیل مسائل انضباطی نتوانستند تیم ملی را همراهی کنند. سرمربی تیم ملی ایران در بازی‌های آسیایی 2010 ماچک بود که بعد از رفت و آمدی مجدد در بازی‌های 2014 هدایت ایران را برعهد گرفت. هندبالیست‌های ایران در این دوره از بازی‌ها تیم‌های هنگ‌کنگ، عربستان و کویت را شکست دادند و نتیجه را به تیم‌های عمان، کره‌جنوبی، قطر و بحرین واگذار کردند و در جایگاه چهارم قرار گرفتند تا از کسب مدال در این دوره از بازی‌ها بازبماند. حالا همه امیدوارند که تکیلف سرپرست فدراسیون زودتر مشخص شود و هندبال بازهم بتواند به دوران اوج خود بازگردد تا حداقل در رقابت‌های جهانی نتایج درخوری کسب کند.

از نگین درخشان کاروان تا پرحسرت‌ترین تیم ایران


* ادامه سریال حسرت بسکتبال

در بسکتبال اما توقعات برآورده نشد؛ دیدار نهایی مسابقات بسکتبال هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی بین تیم‌های کره‌جنوبی و ایران برگزار شد و تیم ملی کشورمان در ثانیه های پایانی با حساب 79 بر 77 مقابل میزبان شکست خورد و صاحب مدال نقره شد. تقریباً همه از بسکتبال توقع مدال طلا داشتند، اما این اتفاق رخ نداد و کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال برای بسکتبالی‌ها در حد حسرت باقی ماند. شاگردان بچیروویچ در این دوره از بازی‌ها هند، فیلیپین، ژاپن، مغولستان، چین و قزاقستان را شکست دادند و در دیدار پایانی نتیجه را به کره‌جنوبیِ میزبان واگذار کردند. به این ترتیب تیم ملی بسکتبال ایران در عین ناباوری همگان در بازی‌های آسیایی با شکست مقابل کره‌جنوبی مدال طلای بازی‌های آسیایی را از دست داد و نقره‌ای که برای علاقمندان بسکتبال به هیچ وجه مدال دلچسبی نبود را به ارمغان آوردند.

از نگین درخشان کاروان تا پرحسرت‌ترین تیم ایران

* کبدی‌کاران شایسته، طلایی نشدند

کبدی‌کاران ایران هم عملکرد خوبی در این دوره از بازی‌های آسیایی داشتند و به نوعی شایسته قهرمانی بودند، اما مردان ایران در بازی فینال باز با سد محکمی به نام هند مواجه شدند و با وجود اینکه برتر از حریف بودند و نیمه اول را با اختلاف زیاد به سود خود پایان داده بودند به دلیل چند اشتباه کوچک نتیجه را واگذار کردند و نتوانستند مدال زرین طلا را کسب کنند. ملی ‌پوشان کبدی ایران در بخش زنان هم نشان دادند که اگر کمی تمرکز خود را بیشتر حفظ کنند می‌توانند هند را هم پشت سر بگذارند و بر سکوی قهرمانی آسیا تکیه بزنند، اما به هر حال این اتفاق رخ نداد و کبدی‌کاران مرد و زن ایران در عین شایستگی از کسب مدال طلا بازماندند.

از نگین درخشان کاروان تا پرحسرت‌ترین تیم ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • serena ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    این معلوم شد که ما هنوز تو بسکتبال ابر قدرت نیستیم می خوایید قبول کنید می خوایید قبول نکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس