مردان آهنین ایران در اینچئون در جدال با پولاد سرد موفق عمل نکردند تا عملکرد این رشته نسبت به دوره گذشته هم از نظر کمی و هم کیفی با افت روبرو شود و جزو تیم های نه چندان خوب کاروان ایران لقب بگیرند.

طلسم 40 ساله‌ نشکست/ نسل طلایی ایران رویایی دست نیافتنیگروه ورزشی مشرق - تیم ملی وزنه‌برداری ایران در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون درمجموع عملکرد ناموفقی داشت و نتوانست طبق پیش‌بینی‌ها عمل کند، چرا که قبل از اعزام تیم، مسئولان فدراسیون از هدف خود برای کسب 2 مدال طلا در این بازی‌ها خبر داده بودند تا به این ترتیب رکورد کسب بیشترین مدال طلا در بازی‌های آسیایی پس از انقلاب اسلامی شکسته شود که این اتفاق رخ نداد و تیم ملی وزنه‌برداری با تک مدال طلای بهداد سلیمی به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد تا طلسم 40 ساله کسب بیش از یک طلا شکسته نشود.

البته اگر مربیان تیم کمی در انتخاب وزنه های رستمی دقت می کردند الان می توانستند از عملکرد خود دفاع کنند اما حسین رضازاده و بهمن زارع رئیس فدراسیون و سرمربی وزنه برداری هم اذعان دارند که انتظارها را برآورده نکردند تا اولین موضوعی که به ذهن متبادر می شود ماجرای اختلاف وزنه برداران المپیکی با کوروش باقری سرمربی سابق تیم ملی باشد و یکی از دلایل ناکامی ایران خروج باقری از کادرفنی تلقی شود.

تکرار جایگاه سومی
تیم ملی وزنه برداری کشورمان با کسب یک مدال طلا و یک نقره در اینچئون 2014، بار دیگر در جایگاه سوم رقابت‌های وزنه برداری بازی‌های آسیایی ایستاد. عنوانی که پس از بازیهای آسیایی تهران، همواره بهترین جایگاه برای وزنه برداری ایران در این بازی‌ها به شماره می رود.
ما در 1978 حضور نداشتیم، در 1982 با تک مدال طلای علی پاکیزه جم چهارم شدیم، در 1986 با دو مدال برنز در جایگاه ششم قرار گرفتیم و در 1990 و 1994 هم اصلا مدالی کسب نکردیم. اما از سال 1998 تاکنون وزنه برداری ایران همواره در جایگاه سوم رقابت‌های وزنه برداری بازی‌های آسیایی قرار داشته است:

1998 بانکوک با یک طلا، 2 نقره و 2 برنز، بعد از چین و کره جنوبی
2002 بوسان با یک طلا، 3 نقره و 3 برنز، بعد از چین و قزاقستان
2006 دوحه با یک طلا، بعد از چین و قزاقستان
2010 گوانگژو با یک طلا، 2 نقره و یک برنز، بعد از چین و کره شمالی
2014 اینچئون با یک طلا و یک نقره، بعد از چین و کره شمالی

به گزارش مشرق، تیم ملی وزنه برداری ایران در بازیهای آسیایی 2010 گوانگژو چین یک طلا توسط بهداد سلیمی، دو مدال نقره از سوی مرتضی رضاییان و اصغر ابراهیمی و یک مدال برنز از سوی سجاد انوشیروانی کسب کرده بود و این دوره با 7 وزنه بردار به اینچئون رفت و در پایان با یک طلا و یک نقره به کار خود پایان داد.

طلسم 40 ساله‌ نشکست/ نسل طلایی ایران رویایی دست نیافتنی
مصدومیت بهادر مولایی و محمدرضا براری به ترتیب در دسته فوق سنگین و 105 کیلوگرم هر چند دست مربیان را در پوست گردو گذاشت، اما ملی پوشان وزنه برداری به غیر از بهداد سلیمی که دومین مدال طلای بازیهای آسایی خود را کسب کرد، عملکردخوبی نداشتند و کیانوش رستمی هم روی مدال طلای او حساب ویژه ای باز شده بود به دلیل اشتباه کادر فنی، مدال طلا را تقدیم وزنه بردار چینی کرد. سایر ملی پوشان حتی نتوانستند رکوردهای شخصی خود را بزنند و در آستانه رقابت های قهرمانی جهان در سال 2014 قزاقستان باید از هم اکنون نگرانی زیادی در این رابطه داشته باشیم.

**در گزارش زیر نتایج وزنه‌برداران در بازی های آسیایی اینچئون را به صورت انفرادی بررسی می‌کنیم: 

*مجید عسکری (56 کیلوگرم)

مجید عسکری با حدنصاب مجموع 270 کیلوگرم، اگرچه یک کیلوگرم رکورد یک ضرب سبک وزن ایران را ارتقا بخشید اما در رقابت با دیگر مدعیان وزن 56 کیلوگرم در جایگاه ششم بازیهای آسیایی ایستاد.

عسکری در حرکت یکضرب پس از مهار وزنه 118، وزنه 123 کیلویی را انداخت اما در آخرین فرصت خود با موفقیت وزنه 124 کیلوگرمی را بالای سر برد. عسکری با مهار این وزنه بعد از 3 سال، یک کیلوگرم رکورد بزرگسالان ایران را که در اختیار خودش بود ارتقا داد. در حرکت یکضرب دسته 56 کیلوگرم کیم توان تاچ از ویتنام با حدنصاب 134 کیلوگرم اول شد و یان چول اوم از کره شمالی با 128 کیلوگرم در جایگاه دوم قرار گرفت.

عسکری در حرکت دوضرب دوبار در مهار وزنه 146 کیلوگرم ناموفق عمل کرد، اما در سومین فرصت خود این وزنه را بالای سر برد و با حدنصاب مجموع 270 کیلوگرم به کار خود پایان داد. عسکری با این رکورد در مجموع با 18 کیلوگرم اختلاف نسبت به نفر سوم بازیهای آسیایی در جایگاه ششم ایستاد.

مدال طلای این وزن به یان چول اوم از کره شمالی رسید. قهرمان سال 2013 جهان و دارنده مدال طلای المپیک 2012 با حدنصاب مجموع 298 کیلوگرم (128 یکضرب، 170 دوضرب) قهرمان شد. در این وزن کیم توان تاچ از ویتنام با رکورد مجموع 294 کیلوگرم (134 یکضرب، 160 دوضرب) به مدال نقره رسید و جینگبیائو وو از چین که در کارنامه خود دو عنوان قهرمانی جهان در سالهای 2010 و 2011 و یک مدال نقره المپیک 2012 را دارد هم با رکورد مجموع 288 کیلوگرم (133 یکضرب، 155 دوضرب) روی سکوی سوم ایستاد.

عسکری که تاپیش از حضور در بازیهای آسیایی در دسته 62 کیلوگرم وزنه می زد بنا به تصمیم شخصی و تایید کادر فنی به دسته 56 کیلوگرم آمد که با توجه به حضور وزنه برداران قدرتمندی از کشورهای چین و کره شمالی از همان ابتدا کار سختی را داشت.

او در رقابت های جهانی 2014 قزاقستان هم دراین دسته یان چول اوم (قهرمان جهان و المپیک)ازکره شمالی، کیم توان تاچ از ویتنام و جینگبیائو وو ازچین نایب قهرمان المپیک لندن،قهرمان رقابتهای جهانی سال 2010 و 2011 را پیش رو خواهد داشت.

*جابر بهروزی (69 کیلوگرم) 

حضور ضعیف و بحث برانگیز جابر بهروزی نفر پنجم رقابت های قهرمانی جهان در سال 2013 از همان ابتدا و در رکوردگیری ملی پوشان(10 شهریور) در سالن وزنه برداری آزادی قابل پیش بینی بود چرا که او هیچ وزنه ای را نتوانست بالای سرببرد. از سوی دیگر مرتضی رضاییان دارنده مدال نقره بازیهای آسایی 2010 گوانگژو چین که به عنوان نفر رزرو بهروزی در اردوها حضور داشت در رکوردگیری تیم ملی با مجموع 312 کیلوگرم عملکرد بهتری داشت و این سئوال مطرح است که چرا رضاییان باتجربه ای که می توانست حضور بهتری از بهروزی داشته باشد جایگزین وی نشد؟

طلسم 40 ساله‌ نشکست/ نسل طلایی ایران رویایی دست نیافتنی

بهروزی در نخستین حرکت یک ضرب بعد از آنکه نتوانست وزنه 144 کیلوگرمی را بالای سر ببرد در حرکت دوم خود موفق به مهار این وزنه شد اما در حرکت سوم وزنه 149 کیلوگرمی را انداخت.
اما بهروزی حضور ضعیف خود را در این رقابتها در حرکت دو ضرب تکمیل کرد به طوری که وقتی درحرکت اول خود نتوانست وزنه 176 کیلوگرمی را بالای سرببرد در حرکت های دوم و سوم خود هم در بالا بردن وزنه 181 کیلوگرمی ناکام ماند تا به طور کلی از دور رقابت ها حذفی بحث برانگیز داشته باشد. بهرزوی با مهار این وزنه می توانست مدال برنز دسته 69 کیلوگرم را به دست بیاورد اما این مدال در نهایت به کرار محمد وزنه بردار 19 ساله عراقی‌ها رسید. وی در رقابت های لیگ درحرکت دوضرب وزنه 180 کیلوگرمی را بالای سر برده بود. وی همچنین در رقابت های جهانی سال 2013 هم موفق به مهار وزنه 183 کیلوگرمی شده بود.

مدال طلای این وزن هم نصیب کینگ فنگ لین از چین شد. قهرمان المپیک 2012 لندن با مهار وزنه 184 کیلوگرم در همان اولین دفعه، به رکورد مجموع 342 کیلوگرم رسید و با اختلاف وزن بالاتر از میونگ هیوک کیم از کره شمالی ایستاد. این وزنه‌بردار چینی در ادامه ۲ بار با انتخاب وزنه 200 کیلویی به رکورد دنیا حمله کرد اما موفق به مهار این وزنه نشد.

جابربهروزی قهرمان باشگاههای آسیا درسال 2011،قهرمان رقابت های بزرگسالان آسیا در سال 2013 و قهرمان یونیورسیاد جهانی سال 2013 را در کارنامه دارد. 

*کیانوش رستمی و رسول تقیان (85 کیلوگرم)

در این دسته کیانوش رستمی دارنده مدال برنز المپیک لندن و رسول تقیان نمایندگان ایران بودند. رستمی که از همان ابتدا مدال طلا را برای خود کنار گذاشته بود متاسفانه براثر غفلت و دست کم گرفتن حریف چینی آن را به راحتی از دست داد تا بار دیگر جای خالی مربیان بزرگ و اثرگذار که در لحظات حساس موثر واقع شوند در تیم ملی احساس شود.
رستمی در رقابت های دسته 85 کیلوگرم بازیهای آسیایی پس از آن‌که در حرکت اول یک ضرب نتوانست 172 کیلوگرم را مهار کند در حرکت دوم موفق شد این وزنه را بالای سر ببرد. او در حرکت های بعد از مهار وزنه 180 کیلوگرم بازماند. کیانوش در حرکت نخست دوضرب خود موفق به مهار وزنه 208 کیلوگرمی شد و در حالی که همه طلای وی را با توجه به اختلافی که به وجود امده بود قطعی می دانستند وی برای جابجایی رکورد بازی های آسیایی روی تخته آمد، اما در حرکت دوم وزنه 212 کیلوگرمی را انداخت و در حرکت سومش هم موفق به مهار وزنه 212 نشد.

طلسم 40 ساله‌ نشکست/ نسل طلایی ایران رویایی دست نیافتنی
اما این پایان ماجرا نبود و تراژدی ایران در این لحظه آغاز شد؛ وزنه بردارچینی در حالی که در اولین حرکت دو ضرب خود ابتدا وزنه 205 کیلوگرمی را بالای سر برده بود و در حرکت دوم هم وزنه 211 کیلوگرمی را نتوانسته بود بالای سر ببرد در حرکت سوم و در میان تعجب همگان به وزنه 218 کیلوگرمی که با رکورد دنیا برابری می کند حمله کرد و با بالای سر بردن این وزنه در مجموع یک کیلوگرم بیشتر از رستمی بیشتر زد و طلای این رقابت ها را کسب کرد تا آه از نهاد رستمی و کادر سرپرستی و فنی ایران بلند شود. شاید اگر کمی درایت به خرج می دادند و در حرکت دوم رستمی وزنه 210 را انتخاب می کرد طلا از کف نمی رفت.

رسول تقیان هم که برای اولین بار در دسته 85 کیلوگرم در یک مسابقه رسمی شرکت می کرد در حرکت اول و دوم یک ضرب وزنه های 160 و 165 کیلوگرم را بالای سر برد اما در مهار وزنه 168 کیلوگرمی ناکام ماند. وی در حرکت دو ضرب خود وزنه های 202 و 211 کیلوگرم را مهار کرد تا با رکورد 376 کیلوگرم به کار خود پایان دهد. وزنه بردار اصفهانی تیم ملی در این دسته، تا آخرین لحظات مدال برنزش مسجل شده بود اما با رکوردی که چینی از خود برجای گذاشت با رکورد 368 کیلوگرم عنوان چهارمی را کسب کرد.

*نواب نصیرشلال (105کیلوگرم)

نواب نصیرشلال دارنده مدال نقره بازیهای المپیک 2012 لندن، همچون رکوردگیری ملی پوشان دور از انتظار ظاهر شد و به نوعی می توان او را یکی از ناکامان بزرگ وزنه‌برداری در بازی‌های آسیایی اینچئون دانست. نصیرشلال در حرکات یک‌ضرب خود ابتدا وزنه‌های 176و 181 کیلوگرم را بالای سر برد اما در حرکت سوم خود نتوانست وزنه 184 کیلوگرمی را بالای سر ببرد.

نواب حرکات دوضرب خود را با وزنه 217 کیلوگرمی آغاز کرد اما نتوانست آن را بالای سر ببرد و کادرفنی در حرکت دوم او وزنه را 2 کیلوگرم افزایش دادند که نصیرشلال مجدداً در بالای سربردن وزنه ناکام ماند و در حرکت سوم هم نتوانست موفق باشد تا یکی از وزنه بردارانی که از ابتدا کادر فنی امید فراوانی به وی داشتند حذف تلخی از دور رقابت ها داشته باشد. وزنه بردار چینی در این دسته اول شد.

*بهداد سلیمی و بهادر مولایی (105+ کیلوگرم)

به گزارش مشرق، همان طور که همگان دسته‌های سبک تر را متعلق به چینی‌ها و کره‌شمالی می دانند، مدال طلای سنگین وزن وزنه برداری را باید متعلق به ایران دانست جایی که بهداد سلیمی همانند همیشه مدال طلایی را برایمان گرفت که در آن حرص و جوش کمتری خوردیم و بدون چون و چرا مدال طلای فوق سنگین را به گردن آویخت. شیرینی این مدال با شکستن 3 رکورد دوچندان شد.
بهداد در رقابت های دسته فوق سنگین بازیهای آسیایی در حرکات یک ضرب ابتدا وزنه 200 کیلوگرم را جابه جا کرد و در حرکت دوم هم وزنه 210 کیلوگرم را بالای سربرد که رکورد بازیهای آسیایی را 5 کیلوگرم ارتقا داد. وی در حرکت سوم خود به وزنه 215 کیلوگرمی و برای شکستن رکورد جهان که متعلق به خودش است حمله کرد اما نتوانست این وزنه را بالای سر ببرد. سلیمی در جریان رکوردگیری تیم ملی که یک ماه پیش به صورت غیر رسمی در سالن وزنه برداری آزادی برگزار شد موفق شده بود این وزنه را بالای سر ببرد. 

طلسم 40 ساله‌ نشکست/ نسل طلایی ایران رویایی دست نیافتنی

سلیمی در حرکات دو ضرب خود ابتدا وزنه 241 کیلوگرم را بالای سر برد، قهرمان جهان و المپیک در حرکت دوم خود وزنه 250 کیلوگرمی را بالای سر برد و با مجموع 465 کیلوگرم ضمن بهبود بخشیدن به رکورد دو ضرب و مجموع بازی های آسیایی مدال طلای این دسته را کسب کرد. بهداد در ادامه رقابت ها از زدن وزنه در حرکت سوم حرکات دو ضرب خود انصراف داد. سلیمی رکورد حرکت دو ضرب و مجموع بازی های آسیایی را که به ترتیب با 240 و 440 کیلوگرم مربوط به حسین رضازاده در سال 2002 بود ، 10 و 15 کیلوگرم بهبود بخشید.

بهادر مولایی دیگر نماینده ایران در این وزن در بلندکردن وزنه های 170 و 177 کیلوگرم خیلی خوب عمل کرد اما در حرکت سوم نتوانست وزنه 183 کیلوگرمی را بالای سر ببرد. وی در حرکات دو ضرب هم وزنه 210 کیلوگرمی را در ابتدا انتخاب کرده بود که به دلیل تشدید آسیب دیدگی پا از ادامه رقابت ها انصراف داد. مولایی در جریان رکوردگیری تیم ملی بعد از آن که نتوانست وزنه 260 کیلوگرم را بلند کند از ناحیه رباط صلیبی پا به شدت آسیب دیده بود.

به گزارش مشرق، پرونده بازیهای آسیایی با همه تلخی ها و شیرینی هایی که برای ورزش ایران داشت بسته شد. بدون شک اگر وزنه‌بردار 20 ساله چینی ها در آخرین حرکت خود در دسته 85 کیلوگرم آن وزنه خارق العاده را نمی زد و البته کمی دوراندیشی کادرفنی بود، الان همین تیم ملی وزنه برداری، با کسب دو نشان طلا تاریخ‌ساز می شد. وزنه ای که تائو تیان زیر آن رفت، 16 سال، دست نیافتنی بود. پولادمردان حالا فقط به حضور در رقابت‌های جهانی قزاقستان فکر می‌کنند تا بتوانند امتیازات لازم را برای کسب هر 6 سهمیه کامل المپیک 2016 به دست بیاورند، اما با این نتایج نگرانی علاقه مندان به وزنه برداری برای عدم نتیجه گیری مضاعف شده و شاید بیراه نباشد اگر بگوئیم تا سال ها باید خواب یک نسل طلایی را ببینیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    رضازاده مرد باشه استعفا میده
  • سید عادل میراحمدی بهنمیری ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
    0 0
    سلام. طل...سم نیست. دوپینگ نکردید . باید با تندرسی تا اخرین حرکت این ورزش رو در رو برویم. حسبناالله و نعم الوکیل؛ نعم المولی و نعم النصیر. التماس دعا یاعلی(ع)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس