روزنامه دولتي ايران واکنش مردم را در قبال اظهارات ...

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

****

روزنامه‌های اصلاح‌طلب چهارشنبه را با تمرکز بر ابعاد جدید پرونده بابک زنجانی و وقوع رانت 7000 ميلياردي در دولت سابق آغاز نمودند و از سوی دیگر به خبر برگزاری همایش وحدت اصولگرایان با سخنرانی آیت‌الله مصباح یزدی با نگاه تردید نگریستند و آن را فقط مانور خبری جناح رقیب توصیف نمودند.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب پس از گذشت چند روز از دیدار حجت الاسلام روحانی با دیوید کامرون و سانسور خبری اظهارات گستاخانه نخست وزیر انگلیس نسبت به دولت و مردم ایران سعی کردند واکنش محدود هیات ایرانی در نیویورک را پوشش خبری بدهند اما در اين ميان روزنامه دولتي ايران واکنش مردم را در قبال اظهارات بي‌شرمانه نخست وزير انگليس را «بزرگنمايي» نطق وي توصيف کرد و نوشت « جامعه ایران مخصوصاً جامعه رسانه‌ای و مطبوعاتی نباید تا این اندازه نسبت به اظهارات غیر دیپلماتیک دیوید کامرون واکنش‌های منفی نشان دهند و این موضوع را بزرگنمایی کنند. برای اینکه نشان دهیم این اظهارات نخست وزیر بریتانیا اهمیتی ندارد، بهتر است آن را نادیده گرفته تا دچار فراموشی شود.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه مردم سالاری

ارگان رسمی حزب مردم سالاری چهارشنبه را با تیتر «تصویب دو فوریت طرح انتخاب شهرداران با رای مردم»روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است؛ همچنین این روزنامه در صفحه اول خود خبر افزایش خدمت سربازی از 21 ماه به 24 ماه در سال 1394 را نیز داده است.

· آغاز به کار کمیته انتخابات اصلاح طلبان

روزنامه مردم سالاری در صفحه سیاسی خود به روایت کمیته انتخابات اصلاح طلبان بعد از عید غدیر پرداخت؛ این روزنامه به نقل از کواکبیان نوشت «خوشبختانه در آخرين نشست شوراي هماهنگي و همچنين کميته انتخابات جبهه اصلاحات، آئين‌نامه داخلي اين کميته در پنج ماده و 8 تبصره به تصويب اعضا رسيد و مقرر شد که هيات رئيسه آن حداکثر تا عيد سعيد غدير انتخاب و آنگاه جلسات رسمي آن آغاز شود. دکتر کواکبيان با اشاره به اين که نمايندگان اشخاص يا تشکل‌هاي غير عضو شوراي هماهنگي نيز براساس آئين‌نامه کميته انتخابات مي‌توانند با حق راي مساوي در جلسات اين کميته شرکت کنند گفت: از آنجايي که همه اشخاص و تشکل‌هاي اصلا‌ح‌طلب مرجعيت شوراي هماهنگي را براي تصميم‌گيري اعضا پذيرفته‌اند و بنا دارند با ليست واحد و اتحاد کامل و ائتلاف ملي و انسجام سراسري در انتخابات شرکت کنند لذا براي حضور ساير تشکل‌هاي اصلاح‌طلب در کميته انتخابات جبهه اصلاحات هيچگونه ممنوعيتي نيز وجود ندارد.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ابتکار

« گردن کلفت های باند بابک زنجانی» تیتری است که روزنامه ابتکار در انعکاس به روایت مسئول پرونده میلیاردر نفتی در مجلس انتخاب کرده است؛ در همین راستا این روزنامه در ادامه به نقل از امیرعباس سلطانی ، عضو کمیته تحقیق و تفحص نوشت« ممکن است يک ماه ديگر اطلاعات ديگري به مردم بدهيم که همه چيز عوض شود. ببينيد ما در اين پرونده به نام‌هايي گردن کلفت تر از بابک زنجاني رسيده ايم. مسائلي را کشف کرده ايم که شايد به ذهن شما هم خطور نکند همان‌هايي که فکر مي‌کنيد در اين پرونده نقشي ندارند در خط مقدم هستند. ما شايد خيلي به آنها نزديک نشويم اما با جديت به دنبالشان هستيم.در اين راه هم مرتبا تهديد مي‌شويم اما راه خود را ادامه مي‌دهيم. نه قصد تندروي داريم نه پرونده را بي خيال خواهيم شد. ما در اصل به دنبال اين هستيم آقايان ندانند که ما چقدر مي‌دانيم. نفهمند که ما چه ميزان از آنها شناخت داريم.اخيرا نيز نزديک ترين يار بابک زنجاني گزارشي 10 صفحه اي براي ما آماده کرده است. کسي که دست راست زنجاني بوده است. ما مي‌خواهم بگوييم خيلي به اين افراد نزديک شده ايم اما آنها خبر ندارند. ضراب و زنجاني تابلو يک گروه هستند. حاميان آنها براي ما مهم هستند.»

· آقای ضرغامی؛ از هاشمی در جنگ چه خبر؟

روزنامه ابتکار در صفحه سیاسی خود به انتقاد از عدم دعوت حجت الاسلام هاشمی در برنامه «سطرهای نانوشته» پرداخت؛ سهراب زند در این یادداشت معتقد است «اما سؤال اساسي اين است که در اين برنامه‌ها جاي قدرتمندترين و اثرگذارترين مرد جنگ ايران و عراق کجاست؟ آيت الله اکبر هاشمي رفسنجاني بي شک مهم ترين و مطلع ترين تاريخ سيار و شفاهي جنگ است. اگر قرار باشد کسي پاسخگوي جنگ و ابهاماتش باشد چه شخصيتي توان رقابت با جانشين امام خميني ره و فرمانده جنگ و رييس شوراي عالي دفاع را دارد؟ جاي شگفتي است که در صدا و سيما هم ايران راجع به جنگ نظر مي‌دهند غير از فرماند جنگ! اصلا هاشمي را بياوريد و توسط مجريان باهوش و با اطلاعات به چالش و محاکمه بکشيد، اما بگذاريد او هم به مردم چرا، چگونه و چه شد‌ها را بگويد.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد چهارشنبه را به تیترهای « سپر تهران در دست مسکو» اختصاص داد وهمچنین در ادامه خبر از افزایش مبادلات تجاری میان ایران و روسیه و برقراری خط پرواز میان تهران مسکو را داد.

· اصولگرایان برای بازگشت به قدرت دعا کنند که آقای احمدی نژاد کاندیدا شود

روزنامه اعتماد در صفحه احزاب خود به بازتاب سخنان عبدالرضا داوری از حامیان جدی محمود احمدی نژاد پرداخته است؛ این فعال سیاسی درباره آینده اصولگرایان گفت «اصولگرايان اگر مي‌خواهند مجددا به قدرت بازگردند بايد دعا كنند تا آقاي احمدي‌نژاد راضي به كانديداتوري شود. اگر اصولگرايان مي‌خواهند آقاي روحاني در سال 96 رييس‌جمهور نشود بايد حتما به دنبال آقاي احمدي‌نژاد بيايند چراكه كسي را براي رقابت با آقاي روحاني ندارند. اصولگرايان يك بدنه كوچك حزبي‌ - رسانه‌يي دارند كه بخشي از اينها رابطه خوبي با آقاي احمدي‌نژاد ندارند. در عين حال جريان اصولگرايي يك بدنه اجتماعي 10 ميليوني هستند و اين سازمان راي به آقاي احمدي‌نژاد سمپاتي و علاقه شديد دارد و با آقاي احمدي‌نژاد احساس همذات‌پنداري مي‌كنند. چه بخش كوچك حزبي اصولگرايي بخواهد يا نخواهد اين بدنه بزرگ كاملا در سبد راي آقاي احمدي‌نژاد مستقر است. به ويژه اگر آقاي احمدي‌نژاد بخواهد با جريان آقاي هاشمي رقابت علني بكند، قطعا در آن زمان، سازمان راي بدنه اجتماعي اصولگرايي كلا در سبد راي آقاي احمدي‌نژاد قرار مي‌گيرد.»

· زمزمه های تشکیل حزب فراگیر اصلاحات

سعید لیلاز از اعضای حزب کارگزاران سازندگی در گفت و گو با روزنامه اعتماد از الزامات تشکیل حزب فراگیر اصلاح طلبان سخن می گوید؛ این فعال سیاسی و اقتصادی اصلاحات گفت «فكر مي‌كنم تشكيل جبهه فراگير در برخي موضوعات خاص ممكن است. مثلا در حال حاضر به عنوان يك استراتژي، تشكيل يك حزب در جهت سياست‌هاي كلي مذاكرات هسته‌يي و رويكرد آقاي روحاني و مقام معظم رهبري مورد نياز است. حتي تشكيل چنين حزبي در سريع‌ترين زمان ممكن مي‌تواند براي كشور مفيد باشد تا كشورهاي غربي بدانند كه اين رويكرد ايران در برابر مذاكرات هسته‌يي با پشتوانه مردمي و پايگاه اجتماعي است و مذاكره‌كنندگان هسته‌يي بتوانند با قدرت در اين مذاكرات حضور پيدا كنند و پيام حزب به گوش كشورهاي غربي برسد. به عقيده من حزب فراگير وقتي ممكن است كه كل طيف اصلاح‌طلبي داراي يك صداي واحد و تك حرفي شده باشد. يعني حزب فراگير هم مانند تشكيل انواع حزب نيازمند زمينه اجتماعي خود در ميان مردم است. در صورتي كه احزاب متفاوت نشان‌دهنده نگاه‌ها و مطالبات متفاوت است و اين هم برخواسته از مطالبات اقشار اجتماعي است. به عقيده من تشكيل يك حزب فراگير يك فرآيند طبيعي برخاسته از پايگاه اجتماعي است. بنابراين تشكيل آن بستگي به مردم دارد. اصلاح‌طلبان در سال 84 متفرق شده بودند و در سال‌هاي بعد به سمت انسجام پيش رفتند و همچنين در سال 92 اين انسجام كامل‌تر و موثر‌تر جلوه كرد.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه شرق

روزنامه شرق، نهم مهر 1393 را با تیتر« جابه جايي ميلياردي در حساب بابک زنجاني » به بازتاب سخنان سلطاني ، عضو کميته پيگيري پرونده بابک زنجاني پرداخت

· رئیس جمهور در جلسه با کامرون قاطع برخورد کرد

روزنامه شرق در صفحه سیاست به روایت تازه از دیدار حجت الاسلام روحانی و دیوید کامرون اشاره می کنید؛ علی اکبر ولایتی درباره واکنش رئیس جمهور به سخنان کامرون بیان داشت «انگلیسی ها از یک سو درخواست ملاقات با رییس جمهور ما را می کنند و رییس جمهور کشورمان همان طور که برای بنده شب گذشته نقل کردند، در این ملاقات بسیار قاطع برخورد کرده است»

· هراس از همایش وحدت اصولگرایان

روزنامه شرق در صفحه سیاسی خود به برگزاری همایش وحدت اصولگرایان با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی واکنش شدیدی داده است و این تلاش اصولگرایان را ناکام توصیف کرده است و درباره آن نوشت« روز برگزاری همایش یک روز قبل از عیدغدیرخم است و ظاهرا قرار است که برای این همایش از عناوینی چون جشن و احتمالا با پسوندهایی مثل وحدت استفاده شود. این شادی زودهنگام اما در شرایطی است که آنچه از نقل قول های اصولگرایان به گوش می رسد، چیزی غیر از وحدت را تداعی می کند و حصول آن را دور از دسترس نشان می دهد. به طوری که محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری که تشکل متبوعش چندین حزب سنتی اصولگرا را تحت نظر دارد از تلاش های جبهه و احزاب سنتی اصولگرا برای وحدت خبر می دهد»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آرمان

این روزنامه اصلاح طلب با تیترهای اصلی «مخالفان ابزار ديگري جز مسائل 88 ندارند» و « رانت 7000ميلياردي در دولت سابق » رهسپار کیوسک مطبوعات کشور شد.

· احمدی نژاد باید استیضاح می شد

صادق زیباکلام در گفت و گو با روزنامه آرمان به تبعات گفت و گوی حجت الاسلام روحانی و دیوید کامرون پرداخته است؛ این فعال سیاسی معتقد است که «قبل از سفر آقای روحانی به نیویورک منتقدین فشارها و تهدیدهای زیادی را وارد کردند تا ایشان با اوباما دیداری نداشته باشند. آقای روحانی هم مصلحت را اینگونه دیدند که دیداری با اوباما نداشته باشند. درباره انگلیس اما مخالفان قطعا واکنش سنگینی نشان خواهند داد. من فکر می کنم بحث استیضاح آقای ظریف را در مجلس مطرح می کنند؟ در حالی که من فکر می کنم قبل از این مسائل باید به تخلفات دولت گذشته رسیدگی کرد و در ابتدا باید رئیس دولت سابق مورد سوال و بازخواست قرار گیرد و اگر هم قرار است کسی استیضاح می شد باید قبلا احمدی نژاد را استیضاح می کردند چرا که پاره ای از سیاست هایش در آن 8 سال باعث فاصله ایران با جهان شد که از این منظر ما لطمات اقتصادی، سیاسی و ..زیادی خوردیم.»

· فرجی دانا افشاگری نکرد

روزنامه آرمان در صفحه سیاست خود به گفت و گو با دکتر توفیقی از مشاوران وزیر علوم سابق پرداخته است؛ جعفر توفیقی در این گت وگو به روند شکل گیری استیضاح فرجی دانا در مجلس پرداخته است و واکنش وزیر علوم سابق را این گونه توصیف نمود« حتی شما دیدید در دفاعیه هایش هم تن به افشاگری نداد و واقعا اطلاعاتی داشت که می توانست مطرح شود و جریان را به نفع خود برگرداند اما انسانی پایبند به اخلاق بود و همیشه بیرون از مجلس نیز می گفت اعتقاد به افشاگری ندارد و آن را خلاف اخلاق می داند» این سخنان مشاور وزیر علوم سابق در حالی بیان می شود که چند روز قبل از استیضاح اسامی افرادی که از سوی وزارت علوم دولت دهم بورسیه شده بودند به صورت غیرقانونی در اختیار برخی از سایت های خبری حامی فرجی دانا قرار گرفت و این اسامی به شکل غیر اخلاقی منتشر شد

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران با تیتر اصلی « 300 نوع خدمات پزشکي زير چتر بيمه»و « يورش فرزندان ايران به سکوهاي طلايي» میهمان نگاه خوانندگانش بود.

· بزرگمايي يک نطق غير ديپلماتيک

روزنامه ايران در سرمقاله خود در اقدامي عجيب واکنش به سخنان ديويد کامرون را بزرگنمايي اين سخنان توصيف نمود؛ علي بيگدلي نويسنده اين سرمقاله نوشت « جامعه ایران مخصوصاً جامعه رسانه‌ای و مطبوعاتی نباید تا این اندازه نسبت به اظهارات غیر دیپلماتیک دیوید کامرون واکنش‌های منفی نشان دهند و این موضوع را بزرگنمایی کنند. برای اینکه نشان دهیم این اظهارات نخست وزیر بریتانیا اهمیتی ندارد، بهتر است آن را نادیده گرفته تا دچار فراموشی شود. همچنین نباید از نظر دور داشت که اظهارات اخیر کامرون با اعتراض مطبوعات غربی و حتی نمایندگان مجلس بریتانیا مواجه شد تا جایی که یکی از نمایندگان خانم پارلمان که از حزب نخست وزیر بود، به او اعلام کرد که شما نباید با چنین سخنانی، ایران را از غرب دور می‌کردید چرا که ایران می‌تواند نقش مؤثری در بحث مبارزه با داعش ایفا کند.»

تحلیلی بر روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛روزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد با تیتر« رانت 7000 میلیاردی در دولت قبل» و « کمپین شش فیلمساز ایرانی برای حمایت از توافق هسته ای » شماره 4156 خود را آغاز کرد.

· شهردای شبیه مجلس می شود !

صادق زیباکلام در سرمقاله روزنامه آفتاب یزد به لایجه انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم می پردازد و معتقد است که اگر در روند این انتخابات بخش های نظارتی بر صلاحیت نامزدها اعمال نفوذ کنند، شاهد رخداد شهرداری همانند مجلس نهم خواهیم شد؛ این استاد دانشگاه نوشت«اگر بنا بر این باشد که نامزدها از فیلتر مجلس و نهادهای دیگر عبور کنند و به عبارتی اگر در طرح دولت آمده باشد که مجلس باید نامزدها را انتخاب کند، در واقع این لایجه هیچ فایده ای نخواهد داشت و عملا هیچ چیز عوض نمی شود . اما اگر انتخاب، انتخابات آزاد باشد یعنی هرکسی بتواند بیاید و خودش را برای شهرداری نامزد کند و مردم هم به هرکسی براساس سوابق، تجربه و کارایی رای دهند آن زمان رقابت جدی به وجود آمده و عرصه برای انتخاب افراد شایسته به وجود می آید ولی اگر این گونه نشود و گزینش های سخت و دشوار جزو شروط باشد به عقیده من شرایطی که امروز داریم بسیار بهتر است»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • آنتی فتنه ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    در مرام انسانی و اسلامی قوه ایست به نام غیرت دینی .ولی افسوس
  • جاوید ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    ساده لوح ترین آدم در ایران زیبا کلامه با این تحلیل های سطحی و جانبدارانه.همه میدونن زیبا کلام عاشقِ غرب و آمریکاست.جعفر توفیقی هم بزرگترین دروغ قرن رو گفتن(عدم افشاگری فرجی نچندان دانا).در ضمن نیازی به دعوت هاشمی برای بازگو کردن خاطرات جنگ نیست.ایشون در خاطراتی که قبل ترها گفتن نشون دادن که خوب سانسور میکنن.البته اگه بصورت مناظره بشه خوبه ولی یکطرفه هرگز.
  • فدایی ولایت ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    روزنامه ارگان دولتی و آقای بیگدلی با همان مشاوره‌های امثال شماها بود که باعث شد آقای روحانی با دیوید کامرون روبه‌صفت در نیویورک دیدار داشته باشد وگرنه شاید اصلا این ملاقات صورت نمی‌گرفت که به دنبال آن نخست وزیر انگلیس به یاوه‌سرایی در سازمان ملل بپردازد
  • سعید ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    روزنامه ارگان دولتی، زودتر این موضوع را به اطلاع ما می‌رساندی تا ما می‌شدیم صم‌بکم. اصلا هیچ ایرادی که نمی‌گرفتیم بلکه به حرف‌های کامرون جون به‌به و چه‌چه هم می‌گفتیم تازه هنگام خروج دیویدجون از مجمع عمومی سازمان ملل فرش قرمز هم زیرپایش پهن می‌کردیم و یک گوسفند در جلو سازمان ملل برای قربونی می‌کردیم. گوشتش هم آنجا با دیویدجون به سیغ می‌کشیدیم یک کباب نوش جان می‌کردیم. افسوس که دیگر به ما اطلاع دادید ولی باز هم دیر نشده چطوره میگم یک گروه رسانه‌ای راه‌بیفتیم بریم سازمان ملل تا مجمع عمومی تمام نشده یک عذرخواهی حسابی از دیوید جون بکنیم
  • ناشناس ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    روزنامه های افساد طلب رانت 7000 میلیاردی در دولت سابق را دیدند ! اما جریمه 18 میلیارد دلاری کرسنت و رشوه 15 میلیون دلاری استات اویل را هرگز ندیدند !
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    بعضی از اصلاح طلبان واقعا شورشو درآوردن نمی فهمم همه ایران تو یک کشتیند نه 2 تا!
  • بی طرف ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    عجب پس شماها چرا وقتی پته هایتان را برخی رو اب میریزند واکنش نشان میدید اون وقت به مردم رشید ایران توهین کرده و مردم ساکت باشند ادم از این اصلاح طلبان پر از نفاق حالش بهم میخوره
  • ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    0 0
    اصلاح طلبان به چه قیمتی قصدتسلیم شدن دربرابرروباه پیررادارند؟ایاانگلیس بانرمش اقایان ادب میشودودست از توطیه چینی علیه ایران برمیدارد؟
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۰
    0 0
    منظور روزی نامه دولت مزدوران حقوق بگیر انگلیس است چون کامرون به رئیس جمهور گفته حقوق کسانی که بی تربیتیهای مسئولین انگلیسی را محکوم کنند قطع خواهد شده بنابر این این پیام قابل توجه مزدوران حقوق بگیر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس