کد خبر 351010
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به تلاش برای محله محور کردن آموزش‌های سوادآموزی گفت: یک سوم بی سوادان کشور مرد و دو سوم زن هستند.

به گزارش مشرق، علی باقرزاده درهم اندیشی دستگاه‌های مشارکت کننده در سواد آموزی در سالن غدیر اداره کل آموزش و پرورش خوزستان به تشریح آثار سوء بی سوادی درجامعه و خانواده پرداخت و گفت: افراد بی سواد با مسائل اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی دچار مشکل شده و معمولا توانایی حل مشکلات را ندارند. بی سوادی دربسیاری از حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اثرات زیانباری دارد.

وی افزود: آموزش جزو حقوق بشر است. هر فردی که شرایط آموزش شهروندان را فراهم نکند در حقیقت حقوق بشر را نقض کرده است.

باقرزاده با اشاره به اینکه حمایت‌های مستقیم مالی به تنهایی برای رفع بی سوادی جوابگو نیست، گفت: در خوزستان 650 هزار بی سواد داریم که از این آمار تعداد 290 هزار نفر زیر 50 سال سن دارند. همچنین میانگین سن بی سوادان در استان خوزستان 30 سال است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به موجود بودن اطلاعات اسمی افراد بی سواد در استان خوزستان عنوان کرد: در نهضت سوادآموزی با یک کتاب و یک روش مشترک نمی توانیم همه بی سوادان را آموزش دهیم. کتاب و محتوای آموزش سواد آموزی برای هر طبقه اجتماعی و استان متفاوت است و در حقیقت سواد آموزی را محله محور می‌کنیم.

باقر زاده عنوان کرد: برای حل معضل بی سوادی به یک عزم ملی و تلاش همگانی نیاز است و بخشداران، فرمانداران، ائمه جمعه و سایر افراد با نفوذ هر شهر یا روستا می‌توانند افراد بی سواد را برای جذب در سوادآموزی تشویق و ترغیب کنند. در حقیقت دستگاه‌های دولتی یا حتی خصوصی می توانند مشوق‌های مختلفی را به افراد سوادآموز ارائه کنند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در ادامه به چهره های موفق سوادآموزی اشاره کرد وگفت: در خوزستان 400 چهره موفق سوادآموزی داریم که تحصیلات خود را از سوادآموزی شروع کرده‌‌اند.

وی بیان کرد: جامعه هدف سازمان نهضت سوادآموزی افراد 10 تا 49 ساله است. عمده جمعیت بی سواد کشور بالای 50 سال سن دارند. یک سوم بی سوادان کشور مرد و دو سوم زن هستند.

باقر زاده در پایان گفت: با توجه به اینکه دولت به مسئله سوادآموزی بسیار حساس است امسال در سایر ارگان ها 11 درصد افزیش بودجه داشتیم اما این افزایش بودجه به رغم کمبود اعتبارات در نهضت سواد آموزی 25 درصد بود.

گفتنی است؛ تقی زاده مدیرکل آموزش وپرورش خوزستان نیز بابیان پیشینه تاریخی درخشان خوزستان در زمینه مذهبی ،علمی وفرهنگی ،گفت: وجود640هزاربی سواد درخوزستان زیبنده استان نیست وبرای حل این معضل یک همت عمومی و تلاش مضاعف نیاز است و ذهن خانواده‌ها، مسئولان و جامعه را باید درگیر سوادآموزی کنیم و ارتقاء شاخص های ملی وجهانی جزء باکارکردن در زمینه سوادآموزی محقق نمی‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس