آمریکا برای حمله به سوریه نیاز داشت تا پدافند هوایی این کشور را از بین ببرد که نیروهای داعش این اقدام را صورت دادند. حالا هم زمانی که ارتش سوریه درحال پس گرفتن کنترل پالایشگاه‌ها بود، با حمله به این مناطق اجازه نداد تا این پالایشگاه‌ها به دست ارتش سوریه بیفتد.

به گزارش مشرق، نشریه «گلوبال ریسرچ» نوشت: عملیات نظامی ناتو علیه «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه بیشتر شبیه عملیات علیه لیبی است و شاید بتوان آن را عملیات لیبی «2» خواند. علاوه بر این، دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده که احتمال اجرای «منطقه پرواز ممنوع» بر فراز سوریه ممکن است.

بنا بر این گزارش، اظهاراتی که اخیرا توسط «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا و «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از تلاش برای اجرای «منطقه پرواز ممنوع» بر فراز سوریه، یکی از آرزوهای ناتو از از زمان آغاز بحران سوریه حکایت دارد.

بر اساس گزارش اخیر نیویورک تایمز، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود، «ما تمام احتمالات را مورد بحث قرار دادیم و به گفت‌وگو درباره آنچه که ترک‌ها معتقدند ضروری است، ادامه خواهیم داد.

از سوی دیگر، مارتین دمپسی نیز گفته بود، «اجرای منطقه پرواز ممنوع و ایجاد یک دیوار حائل ممکن است در برهه‌ای از زمان به یک احتمال تبدیل شود.»

گلوبال ریسرچ در ادامه تأکید کرد: اجرای منطقه پرواز ممنوع یا ایجاد یک دیوار حائل در سوریه در حقیقت در حکم اعلام جنگ علیه سوریه است چرا که اجرای چنین طرحی نیازمند انجام حملات هوایی علیه سامانه‌های دفاع هوایی سوریه خواهد بود.

این نشریه در ادامه نوشت: از سوی دیگر حملات اخیر هوایی در سوریه در منطقه ای انجام شده که زمانی محل ورود نیروهای داعش از مرز ترکیه به داخل سوریه بود و هم اکنون به گذرگاه پناهجویان سوری تبدیل شده است. از همین رو، این حملات نیز می تواند در تلاش برای بازگرداندن امنیت به این منطقه و بازگشایی این مرزها به منظور ورود تعداد بیشتری از نیروهای داعش از مرز ترکیه به سوریه و همچنین وارد کردن تجهیزات نظامی بیشتر برای این گروه باشد.

این گزارش افزود: نیروهای ناتو برای سرنگون کردن کامل اسد که به یک مانع بزرگ برای غرب در منطقه تبدیل شده و همچنین به منظور پیشبرد اهداف ژئوپولتیک خود در ضعیف کردن نفوذ و جایگاه استراتژیک روسیه در منطقه، باید پدافند هوایی سوریه را نابود کنند. اگرچه آمریکا نیز خود اعتراف کرده که انجام این کار بسیار خطرناک خواهد بود. به همین دلیل غرب از نیروهای نیابتی خود تحت عنوان داعش استفاده کرد تا پایگاه هوایی سوریه در شرق این کشور را از بین ببرد و در نتیجه نیمی از حریم هوایی سوریه را برای انجام حملات هوایی علیه این کشور آزاد سازد.

بنا بر این گزارش، نابودی پدافند هوایی سوریه در شرق این کشور درست زمانی صورت گرفت که دولت سوریه مخالفت شدید خود را با هر گونه حملات هوایی هماهنگ نشده در حریم هوایی این کشور اعلام کرد و از تلاش برای سرنگونی هواپیماهای متخاصم خبر داد. همان زمان بود که نیروهای داعش دست به کار شدند و تلاش کردند تا توانایی پدافند هوایی سوریه در شرق این کشور را از بین ببرند.

از سوی دیگر حتی پنتاگون نیز اعلام کرده بود که یکی از بزرگترین تهدیدها برای انجام عملیات هوایی در سوریه پدافند هوایی دولت سوریه است و حالا به خاطر وجود نیروهای داعش دیگر خبری از آن پدافند هوایی در شرق سوریه نیست.

گلوبال ریسرچ در ادامه گزارش خود نوشت: حتی حملات اخیر هوایی به بهانه از بین بردن نیروهای داعش در سوریه نیز انگیزه سیاهتری دارد. اگرچه این موضوع صحت دارد که نیروهای داعش کنترل پالایشگاه های نفت در شرق سوریه را به دست گرفته اند و از آن برای اهداف استراتژیک خود استفاده می کنند، اما این نیز حقیقت دارد که ارتش سوریه نیز در حال باز پس گرفتن کنترل بخش بزرگی از این مناطق بود که این اتفاق هرگز نباید رخ می داد. این درست همان اتفاقی است که در منطقه «دیرالزور» افتاد. ارتش سوریه در آنجا نیز حملات شدیدی را علیه نیروهای داعش پیش برده بود و آنها در این منطقه محاصره شده بودند و دیگر چیزی نمانده بود تا ارتش سوریه بتواند کنترل پالایشگاه های نفت این کشور را پس بگیرد که این فرصت با حمله هوایی آمریکا و نابودی زیرساخت این پالایشگاه‌ها از بین رفت.

فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی چهارشنبه شب اعلام کرد جنگنده‌های آمریکا، عربستان و امارات چندین نقطه در سوریه را هدف قرار داده‌اند. این اهداف شامل مجموعه‌ای متشکل از 12 پالایشگاه کوچک بوده است که آمریکا مدعی شده در اختیار گروه «داعش» قرار داشته و این گروه از آن کسب درآمد می‌کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس