کد خبر 349715
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳

رئیس جمهور جدید افغانستان در مراسم ادای سوگند گفت: ‌ من در پیشگاه خداوند قول می‌دهم از دین مقدس اسلام اطاعت و حمایت کنم. من به قانون اساسی و قوانین کشور پایبند خواهم بود و آن‌ها را اجرا خواهم کرد.

به گزارش مشرق، «اشرف غنی احمدزی» امروز ـ دوشنبه هفتم مهرماه ـ در مراسمی رسمی که در کاخ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد، به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور سوگند یاد کرد.

اشرف غنی ۶۵ ساله جانشین «احمد کرزی» می‌شود که از زمان سقوط طالبان در اواخر سال ۲۰۰۱ تاکنون به تنهایی سکان اداره این کشور را در دست داشته است. بر این اساس، این نخستین انتقال دموکراتیک قدرت در تاریخ افغانستان به شمار می‌رود.

حامد کرزی در این مراسم که با حضور مقامات و بزرگان قبایل افغان برگزار شد اعلام کرد: ‌ امروز، پس از ۱۳ سال در رأس دولت، مفتخرم که قدرت را به یک رئیس جمهور جدید انتقال می‌دهم.

غنی نیز در مراسم ادای سوگند گفت: ‌ من در پیشگاه خداوند قول می‌دهم از دین مقدس اسلام اطاعت و حمایت کنم. من به قانون اساسی و قوانین کشور پایبند خواهم بود و آن‌ها را اجرا خواهم کرد.

وی افزود: از استقلال و حاکمیت افغانستان دفاع و از حقوق و منافع کشور و مردم افغانستان محافظت خواهم کرد.

اشرف غنی سوگند یاد کرد + عکس

این انتقال دموکراتیک رسما به سه ماه بحران سیاسی بر سر نتایج انتخاباتی که این کشور را بیشتر شکننده کرد، پایان داد.

اشرف غنی و رقیبش عبدالله عبدالله هر دو مدعی پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بودند که ۱۴ ژوئن برگزار شد و با تقلب‌های گسترده همراه بود.

از آنجا که اشرف غنی از حمایت پشتون‌های جنوب و عبدالله از حمایت تاجیک‌های شمال برخوردار هستند، دعوی آن‌ها بر سر نتایج انتخابات نگرانی از ناآرامی حتی تجزیه افغانستان را به وجود آورده بود.
اما این دو رقیب تحت فشار سازمان ملل و آمریکا، هفته گذشته پذیرفتند دولت وحدت ملی تشکیل دهند.

منبع: ابنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس