اگر چه ناکامی جودو در بازی‌های آسیایی عذرخواهی رئیس فدراسیون و انتقادات منتقدان را به همراه داشت اما این پرسش مهم مطرح است که آیا مسئولان این رشته را به حال خود رها کرده‌اند؟

گروه ورزشی مشرق - اگر چه ناکامی جودو در بازی‌های آسیایی عذرخواهی رئیس فدراسیون و انتقادات منتقدان این رشته ورزشی را به همراه داشت اما حالا این پرسش مهم مطرح است که ایا مسئولان ورزش جودو را به حال خود رها کرده اند؟!

پس از فوتبال، تیم ملی جودو را نیز می توان از بازنده های بزرگ هفدهمین دوره بازی های آسیایی قلمداد کرد. این تیم با هزار امید و آرزو در بازی های آسیایی شرکت کرد اما نتوانست حتی یک مدال برنز در رقابت های انفرادی کسب کند!

برای بازی های آسیایی اینچئون، در وزن 60- کیلوگرم احسان بهرامیان، در وزن 73- کیلوگرم سعید ملایی، در وزن 81- کیلوگرم امیر قاسمی نژاد، در وزن 100- کیلوگرم جواد محجوب و در وزن 100+ کیلوگرم جعفر پهلوانی اعضای تیم ملی جودو را تشکیل می دادند.

در این میان بسیاری شانس مدال آوری را برای ورزشکارانی چون محجوب و قاسمی نژاد متصور بودند اما عملکرد آنها در طول مسابقات بسیار پائین تر از سطح انتظار بود تا جایی که رئیس فدراسیون جودو مجبور به عذرخواهی از مردم شد.

ساعاتی پس از آنکه مسجل شد دست جودو کاران ایرانی حتی به یک مدال برنز هم نرسیده، رستگار در میان خبرنگاران ایرانی حاضر در اینچئون حاضر شد و با بیان اینکه انتظار داشتیم که حداقل یک یا دو مدال در بازی‌های آسیایی کسب کنیم، عنوان داشت: از مردم و جامعه جودو به خاطر کسب نتایج ضعیف در بازی‌های آسیایی عذرخواهی می‌کنم اما همچنان معتقدم دشواری کسب مدال در بازی‌های آسیایی قابل پیش‌بینی بود.

جودو به حال خود رها شده است؟

رئیس‌فدراسیون جودو با اشاره به اقدامات این فدراسیون برای حضور موفق جودوکاران در بازی‌های آسیایی گفت: پنج جودوکار تیم ملی که در این بازی‌ها حاضر شدند از بهترین‌های ایران محسوب می‌شوند و ما بهتر از آن‌ها نداریم. تدارکات تیم نیز برای اعزام نیز بسیار خوب بود و اردوهای خوبی را پشت سر گذاشتیم ضمن اینکه در اردوهای خارجی و تورنمنت‌های مختلف نیز جهت آمادگی هرچه بیشتر حضور پیدا کردیم. ضمن اینکه وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک از لحاظ شارژ روحی و روانی حمایت‌های خوبی از جودو داشتند. کسب مدال در بازی‌های آسیایی همان‌طور که از پیش از آغاز بازی‌ها گفته بودم بسیار سخت و مشکل بود.

وی با اشاره به اینکه باید در خصوص کادر فنی با بررسی‌های بیشتر در صدد تقویت آن برآییم گفت: باید بررسی‌های زیادی انجام دهیم تا ببینیم چه تغییراتی می‌توانیم در جهت تقویت کادر فنی انجام دهیم. ما همچنین باید در بخش زیرساخت‌ها و تیم‌های پایه تلاش بیشتری برای پشتوانه سازی تیم ملی بزرگسالان انجام دهیم. باید به جوانان اهمیت بیشتری دهیم تا یکی، دو سال آینده آن‌ها با حضور در تیم ملی بزرگسالان عملکرد خوبی داشته باشند. همچنین توجه به نوجوانان نیز از اولویت‌های ما در آینده خواهند بود. قبل از بازی‌های آسیایی گفتم دست ما در تیم ملی بزرگسالان خالی است.

رستگار در پاسخ به این سؤال که آیا قصد تغییرات در کادر فنی تیم ملی جودو را دارید گفت: در این‌باره قطعاً پس‌از بازگشت به تهران جلسات متعددی برگزار خواهیم کرد تا در نهایت بهترین تصمیم را اتخاذ کنیم.

انتقادات کاپیتان پیشین تیم ملی جودو
اما در داخل ایران نیز انتقادات از عملکرد تیم ملی جودو با اظهار نظر رودکی کاپیتان پیشین تیم ملی بالا گرفت. رودکی که در بازی های آسیایی گوانگجو موفق به کسب مدال برای تیم ملی جودو شده بود، در این باره گفت: متأسفانه تک‌ستاره‌های ما نیز نتوانستند در اینچئون نتایج خوبی بگیرند. به نظر من بحث مربیگری در جودو با اشکالات فراوانی روبه روست، همچنین مدیریت خوبی در جودو صورت نگرفته و متأسفانه مسئولان ورزش نیز جودو را به حال خود رها کرده و هیچ رسیدگی به آن نمی‌کنند.

ملی‌پوش سابق جودوی ایران افزود: همان‌طور که همه در موفقیت خود را سهیم می‌دانند در ناکامی نیز به غیر از ورزشکار، کادر فنی و مدیران فدراسیون نیز مقصر هستند. وقتی قاسمی‌نژاد پس‌از باخت و ناکامی در بازی‌های آسیایی از تیم ملی خداحافظی می‌کند یعنی اینکه بار روانی شدیدی روی او بوده و این نشان می‌دهد کادر فنی نتوانسته به خوبی ورزشکاران را از لحاظ روانی مهیای حضور در مسابقات کند.

جودو به حال خود رها شده است؟
وی در خصوص عملکرد کادر فنی نیز اظهار کرد: من نکته مثبتی در کادر فنی تیم ملی ندیده‌ام حتی در کوچ نیز بسیار ضعیف عمل کردند و شاهد بودیم که جودوکاران تیم ملی در روی تاتامی هیچ عملکرد مثبتی انجام نمی‌دادند و در مسابقات جدی خود نتیجه را واگذار کردند که این نشان می‌دهد کار مثبتی از سوی کادر فنی انجام نشده است.

توان کادر فنی در همین اندازه بود

رضا مدنی از کارشناسان جودو در خصوص تحلیل خود از نتایج ضعیف جودو ایران در بازی‌های آسیایی اظهار کرد: در ناکامی جودو هم مسائل فنی و هم مسائل آمادگی جسمانی دخیل بود. از نظر فنی مشکلات زیادی داشتیم حتی در اصول اولیه مانند نحوه گاردگیری نیز برخی جودوکاران ما مانند مولایی مشکل داشتند و حتی من این پیش‌بینی را کردم که حریف ژاپنی از اشتباه او استفاده کند و همان‌طور هم شد و او در همان ثانیه‌های ابتدایی مقابل حریف ژاپنی ضربه فنی شد.

وی با اشاره به اینکه از محجوب انتظار بیشتری برای کسب موفقیت در این بازی‌ها داشتیم، گفت: متأسفانه محجوب از تمرکز کافی برخوردار نبود و تصویر ذهنی از این مسابقات نداشت. وقتی در اول مسابقه مقابل حریف خود ضربه فنی شد نشان می‌داد که او فکرش جای دیگری است.

مدنی در خصوص عملکرد کادر فنی و نقش آن در ناکامی جودو خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم بگوییم کادر فنی زحمت نکشیده بلکه سرمربی تیم ملی تمام تلاش خود را برای موفقیت تیم ملی به کار بست. اما نکته مهم این است که توان کادر فنی در همین حد بوده است. باید آقایان تشریف بیاورند تا ایرادات را در جلسه کمیته فنی مورد بررسی قرار دهیم.

جودو به حال خود رها شده است؟
وی در خصوص احتمال تغییرات در کادر فنی تیم ملی جودو گفت: ما به آخوندزاده گفته بودیم که اگر در آسیایی نتوانیم نتیجه بگیریم از تیم ملی کنار خواهد رفت. ان‌شاء‌الله در ادامه از مربیانی که توان بیشتری داشته باشند دعوت می‌کنیم سکان تیم ملی را در دست بگیرند.

جودو صلابت گذشته را ندارد

اگرچه در اظهارات کارشناسان جودو اشاره بسیاری به مشکلات فنی تیم ملی شد اما نباید از یاد برد که چند سالی است آرامش از جودو رخته بر بسته و این رشته ورزشی دیگر صلابت گذشته را ندارد.

بهتر است از همین امروز به فکر برطرف کردن مشکلات و نواقص باشیم تا جودو راه درست خود را پیدا کند. یادمان نرود که بازی های المپیک ریو کمتر از 2سال دیگر برگزار می شود و چشم برهم بزنیم این مسابقات از راه رسیده است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۵
    0 0
    جودو مدتهاست به کما رفته باید یک مدیر توانمد روی کار بیاید با کادر فنی ماهر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس