يکي از عواملي که باعث افزايش کلسترول مي شود کمبود فيبر قابل حل در برنامه غذايي است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، بيشتر مردم روزي کمتر از ۱۵ گرم فيبر مصرف مي کنند که حتي ۴۰ درصد ميزان مصرف توصيه شده را که ۴۰ گرم است، تشکيل نمي دهد. متاسفانه مواد غذايي مانند آرد سفيد، برنج سفيد يا پاستاي سفيد و... تقريبا ۳ برابر بيشتر از حد توصيه شده مصرف مي شود.

درست است که با اين همه کار، فرصت ارزيابي ميزان فيبر مصرفي وجود ندارد اما بايد دانست که کمبود فيبر پيامدهاي فراواني براي بدن دارد که بايد آن را جدي گرفت.

در اين مطلب به نقل از «MSN» به علايم کمبود فيبر اشاره شده است.

کلسترول بالا: يکي از عواملي که باعث افزايش کلسترول مي شود کمبود فيبر قابل حل در برنامه غذايي است. فيبر قابل حل موجود در جو دوسر، لوبيا، سيب، مرکبات، هويج و جو در آب حل مي شود و به شکل ژله درمي آيد و به مواد مضر مانند کلسترول و سموم ديگر مي چسبد و آن ها را دفع مي کند.

اضافه شدن وزن:

چرا يک برش نان سبوس دار از ۲ برش نان سفيد سيرکننده تر است؟ علت اين امر فيبر است که هنگام آسياب کردن گندم جدا مي شود. نان هاي سبوس دار حاوي فيبر و گياهک گندم است که به عنوان منبع انرژي عمل مي کند. در نتيجه در زمان کوتاهي احساس سيري ايجاد مي کند. غذاهاي ديگر غني از فيبر مانند برنج سبوس دار و غلات نيز همين خاصيت را دارد و مانع از هله هوله خوري شما مي شود. در نتيجه اگر وزن شما بالا رفته، وقت آن رسيده است که مصرف فيبر را افزايش دهيد.

خيلي احساس گرسنگي مي کنيد: همان گونه که فيبر باعث احساس سيري مي شود، کمبود آن نيز گرسنگي ايجاد مي کند. اگر در تلاشيد وزن خود را کنترل کنيد، فيبر کافي مصرف کنيد. شايع ترين علت در اين موارد، مصرف مواد غذايي تهيه شده با آرد ساده سفيد و فاقد فيبر است. پس اگر بعد از غذا خوردن در فاصله کوتاهي دچار گرسنگي مي شويد، بدانيد که زمان مصرف غذاهاي فيبردار رسيده است.

دچار مشکل روده شده ايد:

يکي از علايم کمبود فيبر، مشکل دفع است. در صورت مزمن بودن يبوست، مصرف بيشتر فيبر لازم است، به ويژه فيبر غيرقابل حل که در خود آب نگه مي دارد و کمک مي کند تا مدفوع نرم تر و پرحجم تر باشد. فيبر گندم و جو نسبت به فيبر ميوه و سبزيجات براي رفع يبوست موثرتر است اما دقت داشته باشيد که مصرف فيبر نبايد ناگهاني بالا برود بلکه بايد کم کم افزايش پيـــــــدا کند.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس