کد خبر 345894
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند که نباید به آمریکایی‌ها اعتماد کرد اما درعین حال از لزوم حمایت از تیم‌مذاکره‌کننده هسته‌ای سخن می‌گوید.

به گزارش مشرق، همواره وی را به صراحت لهجه می‌شناسند و رجوع به نهج‌البلاغه ... در کابینه خاتمی حضور داشته اما تاکید می‌کند که سیاسی نیست. می‌خواهد برچسب سیاسی بودن را از خود دور کند و سیاسی نخوانندش...

از دلواپسی‌‌هایش می‌گوید،‌ «اشتغال و ازدواج جوانان»... دل خوشی هم از برخی حال و هواهای این ایام وزارتخانه طبیبان ندارد، دغدغه‌اش به سامان شدن بهداشت و درمان است خصوصا برای آنهایی که رقم حساب‌هایشان یارای مخارج درمانی نیست.

می‌گوید برای سکونت به تهران نمی‌آیم و در همان زادگاهم تبریز می‌مانم، علت را اینگونه عنوان می‌کند «می‌خواهم در خدمت مردم شهرم باشم...»

تیغ نقدش را متوجه هم‌جناحی‌هایش هم می‌داند آنهم وقتی به قول خودش آنها از دایره انصاف، عدالت و قانون خارج شوند...

این جملات شرح حالی مختصر از مسعود پزشکیان است... پزشکی که دیروز را در پاستور سپری کرد و امروزش را در بهارستان می‌گذارند....

برای جویا شدن نظراتش به گفت‌وگو با وی نشستیم که متن کامل این مصاحبه از نظرتان می‌گذرد:

*آقای دکتر! پس از بازدیدی که از خبرگزاری داشتید، بفرمایید فارس را چطور دیدید؟

*پزشکیان: درست نیست با یک جلسه دیدن و نیم ساعت مشاهده، به شما ارزیابی بدهم. بالاخره امکانات و نیروی انسانی خوب و فضای و تجهیزات مطلوبی دارید. به اصطلاح تشکیلات خوبی دارید.

 

*عملکرد رسانه‌ای فارس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

*پزشکیان: از نظر بازتاب زیاد دقت نکردم یعنی اگر بحث کارشناسی باشد، من نمی‌توانم نظر بدم.

*آقای دکتر! اگر اجازه بدهید وارد بحث اصلی شویم. در گام نخست توضیح دهید که چه شد پس از حضور در دولت و تجربه وزارت، تصمیم به حضور در مجلس گرفتید؟ 

*پزشکیان: تا زمان وزارتم و پایان آن یادم نمی‌آید غیر از باورم و اعتقادم و اینکه باید در این کشور کاری کرد و مشکلی را حل کرد، فکر و حتی فرصت دیگری گذاشته و داشته باشم.

***در زمان وزارتم به سفر نرفتم

*یعنی آقای دکتر! هیچگاه در آن زمان برای خود و خانواده‌تان زمانی را اختصاص ندادید؟

*پزشکیان: نه، آن زمان برای گردش جایی نداشتم و جایی هم نمی‌رفتم.

***در زمان وزارتم حتی به شمال هم نرفته بودم

*علیرغم اطلاع از مشغله بالای وزرا، فکر نمی‌کنید کمی باور اینکه یک وزیر زمانی برای تفریح خود و خانواده‌اش اختصاص ندهد، دشوار است؟

*پزشکیان: بله، ممکن است برخی باور نکنند اما در آن زمان حتی شمال هم نرفته بودم، در واقع یا سر کار بودم یا جبهه، یا سر کار بودم یا بیمارستان و وقتی برای تفریح باقی نمی‌ماند.

*پس از پایان وزارتتان چطور، وضعیت تغییری نکرد؟

*پزشکیان: پس از زمان وزارت فهمیدم دنیا بسیار فرق می‌‌کند، می‌توان آزاد بود، می‌شود گشت، پول درآورد، می‌شود نقد کرد، می‌توان فحش داد و فحش نشنید و بعد حتی زمانی که نقد می‌کنی همه «به به» و «چه چه» هم می‌کنند...

***زندگی‌ام پس از وزارت از نظر مالی تغییر کرد

*با این توصیفات زندگی‌تان پس از وزارت بسیار تغییر کرد...

*پزشکیان: بله، زندگی‌ام از نظر مالی و دنیایی تغییر کرد. خانه خریدم، باغ خریدم؛ البته دولت هم مقداری در این راه کمک کرد یعنی من به عمل می‌رفتم و دولت نیز پولش را به حسابم می‌ریخت. در آن روزها هفته‌ای دو سه روز عمل می‌کردم.

*مگر در زمان وزارت عمل جراحی انجام نمی‌دادید؟

*پزشکیان: نه! زمانی برای عمل وجود نداشت...

*پس در واقع منبع درآمدی به جز دولت نداشتید، درست است؟

*پزشکیان: بله، قبلا فقط حقوق کارمندی دولت را می‌گرفتم.

***مجوز مطب ندارم چون هیچگاه درخواست نداده‌ام

*مطب چطور، نداشتید؟

*پزشکیان: من مجوز مطب ندارم چون هیچ وقت درخواست نداده‌ام.

*آقای دکتر! با توضیحاتی که دادید خانواده‌تان در زمان وزارت‌ گلایه نمی‌کردند که شما وقتی برای سپری کردن در خانه ندارید؟

*پزشکیان: بهتر است از خودشان بپرسید. همسرم سال 73 فوت کرد و بچه‌ها را من بزرگ کردم.

*خدا رحمتشان کند...

*پزشکیان: خدا اموات شما را نیز رحمت کند. می‌گفتم که می‌توانید از فرزندانم سوال کنید.

*به هر حال آنها گلایه‌هایشان را به شما نیز منتقل می‌کردند.

*پزشکیان: بله، به هر حال خانواده از چنین وضعی خوشحال نمی‌شود.

*چند فرزند دارید؟

*پزشکیان: من سه فرزند دارم که خداروشکر وضعشان خوب است.

***تشریح علل کاندیداتوری در انتخابات مجلس

*آقای دکتر! به بحث اصلی بازگردیم. چه عاملی شما را به شرکت در انتخابات مجلس و حضور در پارلمان مجاب کرد؟

*پزشکیان: در بحث مجلس دغدغه‌هایی داشتم و برخی نیز از من برای حضور در مجلس دعوت می‌کردند؛ البته باید بگویم که پس از پایان کارم در دولت و پیش از حضور در مجلس بسیار راحت زندگی می‌کردم اما در همان ایام این موضوع به ذهنم آمد که اگه روزی روزگاری ما مردیم و کسی ما را بیدار کرد و پرسید عده‌ای رفتند و برای این آرمان و سرزمین جانشان را فدا کردند و حال شما چرا امروز خوردید و خوابیدید و به خودتان رسیدید، من پاسخی نداشتم که بدهم، در نتیجه ما خودمان را انداختیم در این جریان...

*در هنگام نامزدی در انتخابات تصور می‌کردید که رای بیاورید؟

*پزشکیان: به مردم گفتم اگر رای بدهید و مرا انتخاب کنید، سعی می‌کنم آنچه از دستم برمی‌آید را برایتان انجام بدهم. مردم هم به من رای دادند و ما هم در این مسیر قرار گرفتیم که امروز مشاهده می‌کنید.

***تمام تلاشم را برای تحقق خواسته‌های مردم به کار گرفتم

*چقدر از وعده‌هایی که در زمان کاندیداتوری در انتخابات به مردم دادید را پس از رای آوردن دنبال و محقق کردید؟

*پزشکیان: تمام تلاشم را برای دنبال کردن دغدغه‌های مردم به کار گرفتم اما ممکن است برخی تلاش‌ها هم به نتیجه نرسیده باشد.

*** اگر مجلس درست شود کشور درست خواهد شد

*چقدر فضا و جایگاه مجلس را برای دنبال کردن مطالبات مردمی مناسب دیدید؟

*پزشکیان: به اعتقاد من اگر مجلس درست شود مملکت درست خواهد شد. به طور مثال قوانینی که در مجلس در حوزه بهداشت و درمان مصوب ‌شده دارای اهمیت بالاست. اگر من به عنوان یک پزشک یا حتی هزاران پزشک دیگر مانند من بخواهند برای مردم ایثار و فداکاری کرده و به آنها خدمت کنند به اندازه بند قانونی که در یک روز اجرا می‌شود نمی‌توانند تاثیر عمومی و مثبت در جامعه داشته باشند.

*آقای دکتر! خودتان در زمان حضور در دولت و حتی مجلس به این موضوع پایبند بودید و تلاش می‌کردید که از جایگاهتان برای تحقق خواسته‌های مردم استفاده کنید؟

*پزشکیان: آن زمان که ما وزیر بودیم، مصوب کردیم، کسی که تصادف کرده و به بیمارستان می‌آید از وی پولی دریافت نشود و از این طرف هم مصوب کردیم که این پول از کجا بیاید. گفتیم که هر کسی سوار ماشین می‌شود باید 10 درصد حق بیمه تصادفات بدهد، یعنی این پول بیاد اینجا تا کسی که به بیمارستان رفت دیگر پولی ندهد. در چنین حالتی روزانه 2 یا 3 هزار نفری که به بیمارستان مراجعه می‌کنند و پول ندارند و یا گاها پول داشتند اما در حالت تصادف امکان داشت به پول دسترسی نداشته باشند راحت به مداوا می‌پرداختند.

*در همین مورد خاص که اکنون بیان کردید، پیش‌تر چگونه عمل می‌شد؟

*پزشکیان: پیش‌تر که به بیمارستان مراجعه می‌کردند، ابتدا می‌گفتند پول بیاور، بعد هم هم تاکید داشتند که فلان دارو را بخر، فلان کار را بکن و ... اما همه اینا با یک چارچوب قانونی حذف شد. کسی که تصادف می‌کرد و به بیمارستان می‌رفت دیگر باید به فکر مداوا بود و این قانون این کار را کرد.

***وقتی قانون را درست کنی بسیار از مشکلات را حل کرده‌ای

 *البته پزشکان نیز باید در این زمینه حساس باشند و به بیماران کمک کنند.

*پزشکیان: بله، اما اگر من پزشک بودم و در بیمارستان فعالیت می‌کردم، فوقش می‌گفتم من قصد دارم مجانی کار کنم، در واقع بیشتر از این نمی‌توانستم کاری کنم اما وقتی قانون را درست کردی مملکت و همه نقاط کشور رو پوشش دادی بسیاری از مباحث حل می‌شود.

*** در مجلس باید براساس عدالت و بدون نگاه‌های سیاسی و حزبی قانون نوشت

*در واقع هدف شما از بیان این مورد تاکید بر اهمیت نهاد قانونگذاری و مصوبات مجلس حتی در حد یک بند یا تبصره است، حال به نظر شما نمایندگان به چه میزان از این ظرفیت بزرگ استفاده صحیح می‌کنند؟ 

*پزشکیان: مجلس جای مهمی است، به شرط آنکه ما بدون در نظر گرفتن مسائل شخصی، سیاسی و جناحی و براساس عدالت و انصاف قانون بنویسیم و با علم و کارشناسی این کار را انجام دهیم؛ در واقع باید بعد نظارت مجلس را فعال کنیم تا قانون به درست اجرایی شود.

***باید بر رعایت قانون توسط دولت نظارت کرد

*آقای دکتر! حرف شما درست است اما بعضا در مجلس بعد نظارتی فدای نگاه‌های سیاسی می‌شود. همین امروز برخی از نمایندگان معتقدند برخی دیگر از نمایندگان به دلیل قرابت‌های سیاسی با دولت، آنطور که باید و شاید بر اجرای قانون نظارت نمی‌کنند، هرچند این موضوع بعضا در دوره‌های قبلی نیز مشاهده می‌شد.

*پزشکیان: این موضوع همان بحث نظارتی است که بدان اشاره کردم. اگر ما قانون را درست بنویسیم و مجری درست اجرا نکرد ما بدون در نظر گرفتن اینکه مجری کیست، دولت دهم است یا یازدهم با وی مواجهه خواهیم کرد.

*آیا واقعا اینگونه است؟

*پزشکیان: وقتی دولت قانون رو اجرا نکرد در چارچوب قانون با آنها برخورد می‌کنیم؛ همه در چارچوب قانون مجبورند خودشان را با همان قانون تطبیق دهند.

***نباید روابط تنظیم کننده رفتارها باشد

*فکر نمی‌کنید در برخی مواقع روابط تنظیم کننده رفتارهاست؟

*پزشکیان: نباید اینطور باشد، اگر کسی با فردی دوست بود نباید بگوید اشکالی ندارد که مرتکب خلافی شدی و می‌توان از آن گذشت؛ در واقع این بلایی است که ما فعلا در سیستم کشورمان با آن مواجه هستیم اما باید این معضل را نابود کنیم.

 

 

*آقای دکتر! یکی از بحث‌های مطرح درباره مجلس که بی‌ارتباط با موضوع ذکر شده هم نیست، این است که برخی از نمایندگان به سمت دولت می‌روند، البته این اتفاق دلایل متعددی دارد که یکی از مهمترین آنها تحقق بخشی از مطالبات مردم حوزه انتخابیه است. همین موضوع باعث شده برخی از نمایندگان نتوانند به وظیفه نمایندگی خود عمل کنند. نمی‌توان راهکاری اندیشید که نماینده برای پیگیری امور وام‌دار دولت نشود؟ 

*پزشکیان: عوامل مختلفی در این رابطه دخیل است. یکی از این عوامل قطعا همین بحث‌هاست، (برخی نمایندگان) برای آنکه بتوانند سهمی بگیرند مجبور هستند کوتاه بیایند، بسیاری از زمان‌ها در روندی که ما دیدیم برخی مواقع دولتی‌ها قانون‌ها رو اجرا نمی‌کردند و نماینده نظارت نمی‌کرد، سوالی نمی‌کرد برای اینکه یک امتیازی گرفته بود و این مشکلی است که ما با آن مواجهیم.

*راه‌حل رفع این مشکل چیست؟

*پزشکیان: من پیش‌تر هم گفتم، 2 وظیفه اصلی که ما به عنوان نماینده مجلس به عنوان خانه ملت بر دوش داریم یکی اینکه حرف درست را در تمام زمینه‌ها از جمله بهداشت، اقتصاد، صنعت، علمی و... را بزنیم و آن حرف درست را تبدیل به قانون کنیم و دوم اینکه نظارت کنیم تا حرف درست به درستی اجرایی شود.

***بسیاری از طرح‌های 2 فوریتی مبنای علمی ندارد

*آقای دکتر! در همین بحث قانون‌گذاری که شما از آن به تعبیر «حرف درست را تبدیل به قانون کنیم» یاد کردید، شاهدیم که مجلس همواره درحال بررسی طرح‌های فوریت‌دار و تغییر قانون است، فکر نمی‌کنید در این مسیر باید روند تغییر قوانین و ارائه طرح‌های فوریت‌دار را کاهش داد؟

*پزشکیان: در همین بحث قانونگذاری هم می‌توان گفت بسیاری از این طرح‌ها که به اسم 2 فوریت امضا و مطرح می‌شود مبنای علمی ندارد، در نتیجه در اجرا با مشکل مواجه می‌شویم، آنگاه تبصره می‌زنیم یا اصلاح می‌کنیم یا لغوش می‌کنیم.

***تغییر مداوم قانون به نفع کشور نیست

*تغییر مداوم قوانین به نفع کشور است؟

*پزشکیان: نه، مطمئنا به نفع کشور نیست. در واقع قانون باید طوری باشد که انسان و جامعه بتوانند خودشان را با آن تطبیق دهند. وقتی ما قانونی می‌نویسیم نباید طوری باشد که بگویند 6 ماه دیگر عوضش می‌کنند؛ این موضوعات به بی‌ثباتی در مواضع و سخنان ما برمی‌گردد، حرف اگر محکم و باثبات باشد به این سادگی تغییر نمی‌کند در چنین وضعی مردم هم می‌دانند وقتی قانونی به تصویب رسید همه مجبور به رعایتش هستند و تغییر هم نخواهد کرد.

*حال آقای پزشکیان به ادامه بحث وام‌دار شدن برخی نمایندگان بازگردیم که ناقص ماند. ادامه راه‌حل دور شدن از این معضل را بفرمایید.

*پزشکیان: به هر حال این مسائل در اختیار خود نماینده است. در هر حالتی تعدادی از نمایندگان سعی می‌کنند راه چارچوب خودشان را طی کنند. در واقع این روند از خود فرد آغاز می‌شود پس باید آدم‌هایی باشند که خصوصیاتی به این شکل داشته باشند که حق را قربانی نکنند و از حق دفاع و به آن عمل کنند.

البته در ساختار اجتماعی که ما با آن در کشور مواجهیم، در حقیقت این روش‌ها مشتری بیشتری دارد تا اینکه یکی بخواهد با چارچوب حق و عدالت حرکت کند، نتیجه این می‌شود که شما در مجلس برخی مسائل را مشاهده می‌کنید.

***تاکنون سعی کرده‌ام در فراکسیون‌های سیاسی شرکت نکنم

*آقای دکتر! اگر اجازه می‌دهید کمی از کلیت مجلس فاصله گرفته و وارد موضوعات درون پارلمانی شویم. امروز 2 فراکسیون در مجلس هستند یک فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت و دیگری فراکسیون اصولگرایان؛ بفرمایید که با توجه به سبقه اصلاح‌طلبیتان، شما خود را در این فراکسیون‌ها تعریف می‌کنید یا به فراکسیون جدید می‌اندیشید؟

*پزشکیان: تاکنون سعی کرده‌ام در فراکسیون‌های سیاسی خیلی شرکت نکنم.

***وقتی سیاسی شوی، حق را قربانی سیاستت می‌کنی

*چرا؟

*پزشکیان: من تصور می‌کنم یکی از مشکلات ما این است که وقتی سیاسی شدی، حق را قربانی سیاستت می‌کنی و این باعث می‌شود که اگر آدمی که از جناح و دسته شماست، اقدام خلاف قانونی مرتکب شد توجیهش کنی و یا اگر در جناح مقابل شماست کوچکترین اشکالی را عمده و بزرگ مطرح کنی.

این با اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی و هر چی که شما بگویید همخوانی ندارد. ما در مجلس هستیم تا قانون را درست بنویسیم و بر اجرای درست قانون نظارت کنیم.

*شما مگر امروز مصدایق قربانی شدن حق را در فراکسیون‌های مجلس می‌بینید؟

*پزشکیان: نه این شکل؛ به هر حال فراکسیون‌ها اگر در جهت اجرایی‌تر کردن و درست عمل کردن به قانون باشند خوب است و می‌توان در همه آنها عضو شد.

*آقای دکتر! شما که به فعالیت مجلس و البته به صورت خاص فراکسیون‌ها اهمیت می‌دهید و بر عدم سیاسی‌کاری هم تاکید دارید، صریحا نظرتان را راجع به تشکیل فراکسیون اعتدال بگویید.

*پزشکیان: فرد می‌تواند (در یک فراکسیون) باشد و کمک کند و کار را پیش ببرد، یعنی فراکسیون برای این است که حرف درست را تبدیل به قانون کنیم و فراکسیون یعنی اینکه درست نظارت کنیم و این کار درست اجرایی شود.

چه دولت و چه غیردولت زمانی که مرتکب تخلف شدند می‌توانیم جلوی آن را بگیریم و نگذاریم کار به عمل خلاف قانون برسد.

***برخی نمایندگان به دلیل وابستگی بدی‌ها را خوبی می‌بینند

*آقای دکتر! تصور نمی‌کنید امروز برخی مواقع اینگونه رفتار نمی‌شود! به طور مثال اگر شما را حامی دولت روحانی بدانیم، تاکنون شده اشتباهات دولت را متذکر شوید و نگاه سیاسیتان را مبنا قرا ندهید.

*پزشکیان: متاسفانه در مجلس اینگونه رفتار می‌شود. وقتی فرد به دولت یا طیفی وابسته شد به اصطلاح همه بدی‌ها رو خوب می‌ببند و خوبی‌ها هم که خوبی‌ست.

زمانی که انسان در مقابل فردی باشد خوبی‌هایش را هم بدی ببیند که درست نیست آنهم به خاطر نگاه‌های سیاسی...

البته سخنان بیان شده مطلق نیست؛ در واقع فراکسیون‌ها به صورت تشکیلاتی اینگونه عمل می‌کنند. البته باید تاکید کنم که این مباحث صفر و صدی نیست زیرا در هر گروهی عده‌ای اینگونه هستند.

*آقای دکتر! تاکنون شده بخاطر مصالح عمومی به هم حزبی یا هم گروهی‌‌هایتان انتقاد کنید و علنا اشتباهش را متذکر شوید؟

*پزشکیان: بله، من نظر مردم را بیان می‌کنم. من کاری به بقیه ندارم و نظر خودم را می‌گویم. اگر از من سوال کنید من نظرم را می‌گوییم. اگر بدانم این فرد در چارچوب حق و عدالت حرکت می‌کند از وی حمایت می‌کنم...

*تعاریف افراد از حق و عدالت یکسان نیست....

*پزشکیان: بله، برای حق و عدالت هم باید تعریف روشن و درستی ارائه کنیم، چون هر کسی با عینک خود به این قضیه نگاه می‌کند. برای همین این اختلاف به وجود می‌آید.

ابتدا باید تعریف را درست انجام بدهیم و بعد درست متر کنیم آنگاه این جناح بندی‌ها به این شدت نخواهد بود، زیرا در شرایط فعلی ممکن است تعاریف تفاوت داشته باشد، یکی بگوید این عدالت را برای این درصد از جامعه می‌خواهم و دیگری  بگوید من این را قبول ندارم.

*مجددا به بحث فراکسیون‌ها بازگردیم که نیمه تمام ماند...

*پزشکیان: در بالا هم بیان کردم که اگر حدود مشخص نشود و همه چیز سیاسی باشد فراکسیون اثر مثبتی نخواهد داشت. فراکسیون باید درست عمل کرده و از حق دفاع کند.

من تلاش می‌کنم که علمی و کارشناسی شده نظر دهم و به عنوان یک فرد سعی می‌کنم در فراکسیون‌ها حضور پیدا کنم و کمک کنم اما در کل هر فراکسیونی که بخواهد سیاسی عمل کرده و غیر از حق و عدالت را سرلوحه قرار دهد به جایی نخواهد رسید.

*به هر حال شما یک اصلاح‌طلب شناخته می‌شوید و همین شما را به یک فراکسیون بیشتر نزدیک می‌کند...

*پزشکیان: بله اما بالاخره هر کس روش خود را دارد. بنده اکنون عضو بسیاری از فراکسیون‌ها هستم اما سخنم این است که سیاسی نیستم.

***نباید در فراکسیون‌ها از فرد و جناح حمایت کرد

*آقای دکتر! شما که بر سیاسی نشدن فراکسیون تاکید دارید، به صورت واضح به این سوال که پیش‌تر هم پرسیدم پاسخ دهید که نظرتان درباره تشکیل فراکسیون اعتدال چیست؟

*پزشکیان: به هر حال من تاکید می‌کنم که باید در چنین فراکسیون‌هایی دفاع از حق و قانون را مدنظر قرار داد، نه حمایت از فرد و یا جناح.

*فکر نمی‌کنید تشکیل یک فراکسیون با برند دولت، نوعی شائبه دولتی بودن را پدید آورد؟

*پزشکیان: به هر حال هر فراکسیونی که تشکیل می‌شود باید به درستی به وظایف خود عمل کند. در چنین فراکسیونی مهم این است که ما از اعتدال دفاع کنیم، نه از دولت و تاکید کنیم که باید بر مبنای اصول حرکت کنیم، نه اینکه از اصول بگوییم و از ضداصول دفاع کنیم، حتی فروع را هم فراموش کنیم.

*یعنی شما عقیده دارید امروز براساس اصول رفتار نمی‌شود؟

*پزشکیان: ما امروز کدام اصول را در جامعه عمده کرده‌ایم آیا مثلا فرض کنید قیافه من اصلاح شود اصول دین محقق شده؟ اگر من با یک ظاهر بیرون بیاییم حتما باید اصلاح شوم و اگر اصلاح نشوم به اصول لطمه می‌خورد؟ در چنین شرایطی اگر در جامعه بی عدالتی رخ دهد، دروغ بیان شود، وعده دروغ داده شود و خیانت صورت گیرد اشکالی ندارد و فقط ظاهر مهم است؟

***گناه دروغ بسیار بیشتر از تردد یک بی‌حجاب در خیابان است

به نظرم یک مسلمان حق ندارد یک حرف دروغ بزند، حق ندارد حرفی بزند و سپس خلف وعده کند، این موارد گناهش بسیار بسیار بیشتر از این است که یک فرد در خیابان بی حجاب تردد کند.

در کل همگان برای این حرکت می‌کنند که اصل بر صداقت و درستی و حتی پایبندی به اصول باشد و اگر پیمان بسته شد دیگر نباید آن را شکست اما در چنین شرایطی ما قانون می‌نویسیم و 6 ماه بعد آن را می‌شکنیم.

فرض کنید عده‌ای با رجوع و استناد به قانون مصوب سرمایه‌گذاری می‌کنند آنگاه مدتی بعد قانون تغییر می‌کند. کدام باور و اعتقادی به ما اجازه می‌دهد قانونی نوشته و بعد از سرمایه گذاری عده‌ای، قانون را تغییر دهیم. حتی در چنین شرایطی اگر ما فردا هم اعلام کنیم، در تغییر قانون اشتباه کردیم، این مسلمانی است!؟ این درست است که ما قانونی را بنویسیم و سپس 6 ماه بعد بگوییم چون اینگونه نوشته‌اند ما هم تغییرش می‌دهیم.

***درصورت لزوم به هم حزبی‌هایم تذکر می‌دهم

*آقای دکتر! اگر همین مباحث را در هم حزبی‌ها و هم فکرانتان هم ببینید به آنها تذکر می‌دهید؟

*پزشکیان: بله، در حدی که لازم باشد می‌گوییم. در کل در بحث‌ها رفتارهای انسانی بسیار مهم است، این موضوع دارای اهمیت است که ما چگونه بخواهیم پیامی به طرف مقابل برسانیم. ما باید کاری کنیم این پیام تاثیرگذار باشد و بتواند تحول ایجاد کند وگرنه با دعوا کردن کار به جایی نخواهد رسید.

در نهایت اگر به چیزی معتقد نبودم به هر کس که نیاز بود حتی اگر کنارم ایستاده بود تذکرات لازم را داده‌ام و گفته‌ام این کارت اشتباه بوده و نظرم رابه اطلاعش رسانده‌ام.

 

***با منتقدان دولت کلنجار نمی‌روم

*آقای دکتر! خودتان در مواجهه با مخالفانتان یا بهتر بگویم منتقدان دولت موارد اخلاقی را رعایت می‌کنید؟

*پزشکیان: برای رعایت اخلاق تفاوتی بین من و بقیه وجود ندارد. اولا من با منتقدان دولت کلنجار نمی‌روم، اگر هم با کسانی کلنجار بروم از یک مرحله به بعد دیگر واکنشی نشان نمی‌دهد و اگر هم جوابی می‌دهم می‌گویم باید حرف را براساس عدالت، انصاف، عدد، رقم و حساب زد.

*اگر همین اعداد و ارقام نشان داد که طرف مقابل شما درست گفته، شما حرف آنها را می‌پذیرید و حاضر به بیان حقیقت هستید؟

*پزشکیان:‌ بله، اگر این عداد و ارقام از هر جناحی نشان دهد که طرف مقابل اشتباه کرده، اشتباه را می‌پذیرم. هیچ وقت نمی‌ایستم و بگویم چون فلان شخص این مباحث را بیان می‌کند پس دولت خوب است یا برعکسش دولت بد است.

اگر عدد و رقم ارائه کردند و عدد و رقم‌ها درست باشد، باید پذیرفت و هر کسی خلاف آن را گفت باید به وی تذکر داد.

 

 

 

*آقای دکتر! اگر اجازه می‌دهید کمی از مباحث پارلمانی فاصله بگیریم و به موضوعات دیگر هم بپردازیم. در این بخش بفرمایید که عملکرد دولت آقای روحانی را چگونه می‌بینید؟

*پزشکیان: بسیاری از زمان‌ها ارزیابی بر اساس اهداف است. وقتی شما هدف را تعریف نکنید حالا چگونه می‌خواهید بگویید خوب کار کردی یا بد! ممکن است شما بگویید من شبانه روز کار کرده‌ام اما این شاید اقدامات در جهت هدف نبوده باشد و چنین نتیجه‌ای خوب است یا بد؟ در واقع باید گفت که بی‌ربط است زیرا معنی‌اش این است که بدون توجه به اهداف حرکت شده است.

*حال با توجه به توضیحاتتان آیا دولت یازدهم در مسیر اهداف تعیین شده حرکت کرده است؟

*پزشکیان:‌ امروز اهدافی که دولت در پیش گرفته و مباحث مرتبط با قانون تا حدودی نسبت به گذشته بهتر شده است. به طور مثال دولت بودجه را به موقع آورده است. تلاش کرده تا آنجایی که ممکن است چارچوب قانون رو رعایت کند. حتی در گزارش معاونت نظارت مجلس که آقای مظفر آن را ارائه دادند با عدد و رقم نشان می‌داد که پایبندی به قانون در این دولت بیشتر است.

***دولت توانست بسیج همگانی علیه ایران را بشکند

از طرف دیگر آنطور که من می‌فهمم در مورد سیاست خارجی بسیار موفق بودند و توانستند بسیج همگانی که آمریکا و اسرائیل علیه نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده بودند را بشکنند...

*برخی نمایندگان و کارشناسان انتقاداتی را متوجه سیاست‌خارجی دولت می‌دانند....

*پزشکیان: ایرادی ندارد، به هر حال به نظر من دولتمردان توانستند بسیج همگانی که آمریکا و اسرائیل علیه نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده بودند را بشکنند یا حداقل بسیار در آن تزتزل ایجاد کنند.

*چه مصادیقی برای مطلب ذکر شده وجود دارد؟ 

*پزشکیان: آنها همه را علیه نظام ما در دنیا بسیج کرده بودند و از همه امضا می‌گرفتند و قطعنامه علیه ما صادر می‌کردند که دولت در این رابطه بسیار موفق عمل کرد، به نظرم خوب پیش می‌روند، نشانه‌اش اینکه اسرائیل داد و بیداد و شلوغ می‌کند و اگر آمریکا هم تلاش می‌کند اجازه ندهد اقدامات به جایی برسد حتما اتفاقاتی درحال رخ دادن است که این روند را نقد می‌کنند.

سفرهای هیات‌های ایرانی‌ به خارج و سفر خارجی‌‌ها به ایران  نشان می‌دهد حرکتی در کشور آغاز شده، ثبات بازار، عدم ادامه یافتن تلاطم بازار و جلوگیری از تورم لجام گسیخته، ایستادن مقابل بالا رفتن بی حساب و کتاب قیمت دلار و طلا ازجمله فعالیت‌های صحیح دولت است. این روند نشان می‌دهد بازار تا حدودی کنترل شده، البته بحث رکود اقتصادی و بحث‌های دیگر سر جای خود باقی است.

*درباره بهداشت به عنوان حوزه تخصصی شما عملکرد دولت را چگونه می‌بینید؟

*پزشکیان: درباره بهداشت و درمان هم باید بگوییم که مسیر کلی دولت بسیار مثبت است، در واقع در چارچوبی که قانون برای بهداشت نوشته حرکت می‌شود و منابع و پول‌های لازم تخصیص یافته، یک درصد افزایش بودجه که ما در کمیسیون پیشنهاد کردیم و دولت هم با آن موافقت کرد و می‌توانست مخالفت کنند هم از اقدامات مثبت دولت بود.

*البته آقای دکتر! در این زمینه خاص شما و برخی نمایندگان از روند حرکتی دولت انتقادهایی داشتید....

*پزشکیان: بله، ما در قانون نوشتیم این پول را به محرومین بدهند اما در اجرا متاسفانه گیرهایی وجود دارد.

*آقای دکتر مشکل دقیقا کجاست؟

*پزشکیان: به نظرم راهی که برای اجرا می‌روند در چارچوب قانون نیست و باید مسیر را اصلاح کنند، اگر اصلاح نکنند ما از ابزار قانونی استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم این روند را برگردانیم و به سمت قانون سوقش دهیم.

البته دولت گذشته تا همین اندازه هم منابع مالی بهداشت را اختصاص نمی‌داد. قانون در این زمینه وجود داشت اما اصلا دولت قبل قبول نداشت و ما در آن ایام دعوا داشتیم.

***انتقاد از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات در حوزه بهداشت و درمان

حال امروز باید دولت هم کمک کند تا بتوان برای سلامت مردم هزینه کنیم و امیدواریم قسمت اجرایی هم طوری قانون را اجرایی کنند که ثباتی در رابطه با بهداشت و درمان و دارو بر مبنای عدالت برای همه مردم کشورمان بوجود آید، نه اینکه برای عده‌ای انسان خاص و یک عده‌ شهر‌های خاص خدمات و امکانات خاص و بالا باشد و آنها از خدمات استفاده کنند و برخی دیگر نیز از این امکانات برخوردار نباشند.

***بسیاری از نقاط ضعف را می‌توان برای دولت برشمرد

*آقای پزشکیان! به موضوع اصلی بحث بازگردیم زیرا در ادامه سوالاتی نیر پیرامون مباحث بهداشت و درمان خواهیم داشت، ادامه نظرتان پیرامون عملکرد دولت را بیان کنید. آیا به نظر شما انتقادی هم متوجه دولت آقای روحانی هست؟

*پزشکیان: بسیاری از نقاط ضعف را می‌توان برای دولت برشمرد. در روندی که وجود دارد در چارچوب مدیریت‌ها، در چارچوب اجرای قانون بخصوص در لایه‌های پایینی اشکالاتی وجود دارد؛ در واقع در لایه‌های پایینی زمانی که قرار است قانون اجرا شود اقدامی صورت نمی‌‌دهند.

در همان گزارش معاونت نظارت مجلس مشخص شد که هنوز برخی بندهای قانونی اجرایی نمی‌شود مانند حوزه بهداشت و درمان؛ البته من در حوزه‌هایی مانند صنعت و تجارت تخصصی ندارم ولی آنچه مشخص است اینکه همچنان ضعف در بسیاری از جاها وجود دارد.

*می‌توانید به صورت مصداقی به نقاط ضعف اشاره کنید.

*پزشکیان: من در بخش‌های دیگر تخصصی ندارم و نمی‌توانم چیزی بگویم اما در بهداشت و درمان مسئله بسیار مشخص است. سطح‌بندی، پول‌های زیرمیزی، پول‌های خارج از تعرفه، هماهنگ بودن قیمت‌ها اکنون بدان شکل مورد توجه قرار نمی‌گیرد، البته باید گفت که همه چیز را نمی‌توان یک شبه تغییر داد اما می‌توان جهت گیری و سوگیری را به آن سمت سوق داد، بالاخره در قانون نوشته شده  مدیران اجرایی فقط باید یک جا کار کنند، طبق قانون برنامه 5 ساله همه پزشکان فقط حق دارند یک جا کار کنند و نمی‌توانند چند جا کار کنند. در قانون نوشته شده براساس سطح‌بندی و ارجاع کارها انجام شود.

***سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب درباره جمعیت مورد توجه جدی قرار گیرد

در سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری هم تبیین کردند که مدت زیادی هم از ابلاغ آن نمی‌گذرد و زود است انسان انتظار خاصی داشته باشد نیز مباحث تشریح شده اما درکل باید این سیاست‌های مورد توجه جدی‌تر قرار گیرد.

مقام معظم رهبری در این سیاست‌ها اعلام فرمودند که هزینه قیمت خدمات تکنیکی خصوصی و دولتی یکسان شود. در واقع ویزیت، ویزیت است و تشخیص قیمت‌ها باید بگونه‌ای باشد که بسیاری از این بحث‌ها که اکنون در قانون نادیده گرفته شده و همچنین بحث شروع خدمات رسانی به محرومین مورد توجه قرار گیرد. در واقع باید از کسانی که به اصطلاح هزینه‌های کمرشکن به آنها وارد می‌شود حمایت کنیم.

*** به روش توزیع سبدکالا انتقاد وارد است

*آقای دکتر! از موضوع خارج نشویم. پیرامون عملکرد دولت سخن می‌گفتید...

*پزشکیان: در همین زمینه انتقاداتی به مباحثی همچون روش توزیع سبدکالا وارد است.

*شما در روزهای توزیع سبد به نحوه توزیع انتقادی کردید و اعتراض خودتان را با دولتی‌ها در میان گذاشتید؟

*پزشکیان: من همان طور که درباره بهداشت و درمان صحبت می‌کنم آن زمان هم اگر سوال می‌کردید همین جواب امروز را می‌دادم. امروز هم هر کس سوال کند پاسخ خواهم داد.

*اگر واقعا به این موضوع منتقد بودید می‌توانستید در نطق‌ها و تذکرات بدان اشاره کنید.

*پزشکیان: ما در نطق‌ها 5 یا 7 دقیقه زمان داریم که به همین دلیل باید آنچه را که حیاتی‌تر، مهمتر و فراگیرتر است را بیان کنیم، در نتیجه مباحث مطرح از سوی من در نطق‌ها و تذکرات اگر بررسی هم کنید مسائل فراگیرتری است.

*یعنی سبدکالا از دید شما موضوع فراگیری نبود؟

*پزشکیان: موضوع کم اهمیتی نبود اما مباحث مطرح شده در نطق‌ها به مسائل حیاتی‌تر اختصاص می‌یابد که لزوم بیان آن در جلسات علنی حس می‌شود.

 

 

 

*آقای دکتر! اگر اجازه ‌می‌دهید کمی هم به موضوع سیاست خارجی بپردازیم که شما از آن به عنوان نقطه قوت دولت یاد کردید. روند حرکت سیاست خارجی را پس از روی کار آمدن دولت یازدهم چگونه می‌بینید.

*پزشکیان: به نظر من روند حرکتی دولت در این عرصه مثبت است. اگر ما بخواهیم در دنیا زندگی کنیم باید روابط خود با دنیا را درست تنظیم و اصلاح کنیم.

در همان سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری در مورد بحث‌های کلی چشم‌انداز اشاره کردند، تاکید کرده‌اند که ما با همه دنیا بر اساس حکمت، مصلحت و عزت برخورد می‌کنیم.

***تکلیفمان با اسرائیل روشن است اما با بقیه کشورها می‌توان رابطه داشت

البته تکلیف ما با اسرائیل روشن است. ولی با بقیه کشورها بر اساس حکمت، مصلحت و عزت رابطه داریم. تاکنون نتیجه برخی اقدامات این بوده که ما با برخی از کشورهای خاورمیانه روابط کم رنگی داشتیم، با برخی از کشورهای اروپایی‌ هم مشکلات عدیده پیدا کردیم و با آمریکا و بسیاری از کشورها دعوا کرده‌ایم.

***باید مشخص کنیم در دنیا با چه کشورهایی دعوا داریم

*برخی‌ها معتقدند که این دعواها از جانب طرف‌های غربی بوده و آنها همواره علیرغم شعارهایشان به ایران فشار آورده و ما را مورد تهدید قرار داده‌اند.

*پزشکیان: بله اما در نهایت باید مشخص کنیم در دنیا با چه کشورهایی دعوا داریم و تا کجا، کی و به چه روشی و چقدر می‌خواهیم رابطه برقرار کنیم. اگر می‌خواهیم رابطه برقرار کنیم پس ابزار و روش‌هایی که قرار است در این مسیر مورد استفاده قرار گیرد باید مشخص شود.

***باید در روابط مصلحت کشور سنجیده و اعمال شود

*این روابط باید تامین کنده منافع ملی هم باشد...

*پزشکیان: بله، قطعا؛ باید مصلحت کشور در آن سنجیده و اعمال شود اما برخی اقدامات در گذشته باعث دعوای ما با آنها شد و آیا  مصلحت ما در دعوا بود؟ 

*مسلما دعوا برای کشور خوب نیست اما به نظر شما می‌توان مقابل زیاده‌خواهی هر کشوری کوتاه آمد؟ و اینکه چگونه کوتاه بیاییم که منافع ملی به خطر نیفتد؟

*پزشکیان: نه، کسی هم این را نمی‌خواهد؛ در کل باید سیاست خارجی طوری باشد که در نهایت تامین کننده منافع ملی ما باشد و از آن طرف ما هم در دنیا بر اساس مصلحت با سایر کشورها تعامل داشته باشیم.

***نمی‌توان گفت قطعنامه کاغذ پاره است

البته به این نکته هم باید توجه کرد که اگر ما نتوانیم در جامعه ارتباطات خود را اصلاح کنیم در داخل به تنهایی نمی‌توان کاری کرد؛ در زمان رسوال الله هم مکه جای تجار بود، جنسی را از جایی می‌اوردند و به جای دیگر می‌بردند و برخی از تجار بزرگ مکه به سوریه، رم، یمن و آفریقا می‌رفتند، این نشان می‌دهد که ارتباطات باید وجود داشته باشد. در دنیای امروز شما نمی‌توانید بگویید من این قواعد را قبول ندارم. قطعنامه، قطعنامه است و نمی‌توانی بگویی که قطعنامه کاغذ پاره است. اگر فوتبال بازی می‌کنیم باید قواعد فوتبال را یا قبول کنیم یا اگر قبول نکردیم در دنبا با ما بازی نمی‌کنند، پس اگر می‌خواهیم به اصطلاح با دنیا تعامل داشته باشیم باید سعی کنیم  چارچوب موجود را چه ما خوشمان بیاید و چه بدمان آید رعایت کنیم.

*آقای دکتر! در واقع امروز مردم و مسئولان با برقراری رابطه با سایر کشورها مشکلی ندارد، بحث‌‌ها از وقتی آغاز می‌شود که در بده و بستان‌ها برخی مدعی وجود ابهاماتی هستند و با استناد به این ابهامات می‌گویند منافع ملی ما به خطر افتاده است...

*پزشکیان: همه ما معتقد به تحقق منافع ملی هستیم، اما تاکید داریم که باید در ابتدا قواعد را رعایت کرد...

***اگر قواعدم بین‌المللی را قبول نداشته باشیم ما را تحریم می‌کنند

*اگر این قواعد حق مسلم ما را نشانه گرفت چه باید کرد؟

*پزشکیان: آنگاه می‌توانیم در روند تغییر ایجاد کنیم اما نباید از ابتدا بگوییم قبول نداریم. اگر قبول نداشته باشیم ما را تحریم می‌کنند و به همین دلیل ما نمی‌توانیم پولمان را جابجا کنیم، زمانی که نتوانیم  پولمان را جابجا کنیم مجبور می‌شویم به روش‌های غیرعلمی، غیرکارشناسی و روش‌های نفوذپذیر متوسل شویم که نتیجه‌اش رانت‌ها و اختلاس‌ها می‌شود.

*البته آقای دکتر تصور نمی‌کنید در همین زمینه هم می‌توان طوری رفتار کرد که رانت به وجود نیایید یا حداقل کاهش یافت؟

*پزشکیان: به هر حال باید نظارت کرد اما چنین شرایطی هم زمینه را مساعد می‌کند.

***مذاکره با دنیا بدون انسجام درونی ما را به هیچ‌جا نمی‌رساند

*آقای دکتر! در مباحث مرتبط با سیاست ‌خارجی همواره استفاده از توان داخل مورد تاکید قرار می‌گیرد. چقدر به این قائلید که ما نباید نگاه به داخل را فراموش کنیم؟

*پزشکیان: اگر ما بخواهیم با دنیا مذاکره کنیم یا با هر کسی دیگر و در این شرایط در درون وحدت و انسجام و قدرت نداشته باشیم به هیچ جا نخواهیم رسید.

***خشت اول برای مذاکرات انسجام و وحدت درونی است

اینکه ما می‌خواهیم با دنیا مذاکره کنیم باید در ابتدا باید در داخل انسجام و .. داشته باشیم زیرا شکی نیست که خشت اول و خشت اساسی در این زمینه انسجام و وحدت و قدرت داخلی است اما اینکه مثلا ما بگوییم مذاکرات اینگونه بوده و گیر بدهیم اقدام درستی نیست.

*یعنی کسی از عملکرد دیپلمات‌ها در مذاکرات انتقاد نکند؟

*پزشکیان: نه، انتقاد بیان شود اما باید به این نکته هم توجه کرد که بالاخره ما با دنیا صحبت می‌کنیم و در این روند قضایا و مسائل مختلفی وجود دارد. یعنی ما در کشور باید تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم تا اگر روزی کسانی مانند آقای ظریف را برای سخن گفتن و مذاکره فرستادیم و وی سیاست نظام را دنبال کرد و در طی مذاکرات سخنی را بیان کرد و چیزی را به امضا رساند، دیگر کسی حق نداشته باشد اعتراض کند.

***باید از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت کنیم

*یعنی حق انتقاد را از افراد بگیریم؟

*پزشکیان: نه اما اگر نظام، نظام جمهوری اسلامی است و تیم مذاکره کننده از طرف نظام جمهوری اسلامی می‌رود باید از آنها حمایت کرد.

ما نمی‌توانیم به کشوری پیمان ببندیم و بعد اعلام کنیم که بیخود کردند، غلط کردند و مجددا برای خودمان قانون بنویسیم و پیمان را عوض کنیم.

***آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند

*برخی تاکید دارند که نباید به غربی‌ها بخصوص آمریکا اعتماد کرد.

*پزشکیان: خب، به آمریکا اعتماد نکنیم، اصلا آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند اما به تیم مذاکره‌کننده باید اعتماد کنیم.

در واقع می‌توان به غربی‌ها، آمریکا و هیچ کشور دیگری اعتماد کرد. در گفت‌وگوها هم حتی زمانی که با آنها توافق کردی باید مراقب باشی زیرا احتمال دارد که آنها توطئه کنند یا بطور مثال اصلا دست به کودتا بزنند.

*آقای دکتر! برخی نمایندگان و فعالان دانشجویی بر این عقیده‌اند که ما در برهه‌های مختلف به پیمان خود وفادار بوده‌ایم و این طرف غربی است که به تعهدات خود عمل نمی‌کند.

*پزشکیان: به هر حال متولیان سیاست خارجی باید مراقبت انجام تعهدات غربی‌ها باشند اما در کل اگر قرار نیست مذاکره کنیم اصلا تیمی به مذاکرات نرود و اگر قرار است مذاکرات انجام شود هر کس خوب است به مذاکرات بفرستند، اگر تیم فعلی هم بد است تیم بهتری را بفرستند.

در واقع من می‌گویم همه باید از تیم هسته‌ای پشتیبانی کنند، نه اینکه بنشینیم و دبه کنیم زیرا اگر تیم مذاکره کننده قدرتمند نباشد طرف مقابل خواهد گفت که کسی شما را قبول ندارد و برای چه به مذاکرات آمده‌اید؟

*آقای پزشکیان! فکر می‌کنم امروز همگان بر لزوم حمایت از تیم مذاکره‌کننده تاکید دارند اما برخی معتقدند که تیم مذاکره‌کننده باید پاسخگو بوده و درضمن اگر انتقادی مطرح شد قبل از موضع‌گیری نسبت به کلیت آن، اصل انتقاد را مورد توجه قرار دهند.

*پزشکیان: من حرفی درباره نقد دارم اما تاکید می‌کنم همه چیز باید در چارچوب قانون باشد.

*همین قانون به نمایندگان اجازه می‌دهد نقد کرده و حتی طرح و لایحه ارائه کنند...

*پزشکیان: من از ابتدا گفتم قانون، اکنون نیز بر قانون تاکید می‌کنم، هم نماینده، هم رئیس‌جمهور و هم تیم مذاکره‌کننده باید تابع قانون باشند.

*آقای دکتر! من جواب سوالم را نگرفتم. امروز در کلیت موضوع شکی نیست همان‌طوری که مقام معظم رهبری هم فرمودند مذاکره‌کنندگان فرزندان انقلابند و ما هم حمایت از فرزندان را به عنوان رسانه وظیفه خود می‌دانیم و به همین دلیل از آنها حمایت کنیم اما امروز این بحث از سوی برخی مطرح می‌شود که چگونه باید بر تیم مذاکره‌کننده با استناد به همان قانون مورد تاکید شما نظارت کرد؟

*پزشکیان: اگر از طرف نظام جمهوری اسلامی رفتند باید خطوط قرمز را رعایت و اجرا کنند. قبل از اینکه وارد مذاکرات شوند خطوط قرمزهایی که تعیین می‌شود را دریافت و سپس با توجه به آنها مذاکره کنند. وقتی از طرف نظام به مذاکرات رفتند اگر غیر از این سیاست‌ها بحثی مطرح شد نپذیرند ولی اگر چارچوبی تعریف نشد و به ما گفتند تو مذاکره کن و من به مذاکره رفتم آیا هر چه آنها (طرف غربی) گفت باید بپذیرم؟ نه، این هم قبول نیست اما زمانی که شما چارچوبی تعیین نکردی یا چارچوبی تعیین شد و طرف براساس آن چارچون مذاکره کرد، دیگر نباید وی را مورد شماتت قرار دهی. 

من رئیس دانشگاه بودم، به من گفته شد از طرف وزارتخانه به آذربایجان سفر کن، من از روابط بین‌الملل پرسیدم حال که من را به آنجا می‌فرستید باید چه مباحثی را بیان کنم؟ تا کجا حرف بزنم؟ چه حرفی بزنم؟ موضع من تا کجا باید باشد؟ نمی‌شود که من را بفرستند اما نگویند چه اقدامی انجام بده و آنگاه من هر چه دلم بخواهد انجام دهم و بعد بگویند آقا چرا این اقدام را انجام داده‌ای!؟ اگر اینگونه است اصلا من را نفرستند اما زمانی که می‌گویند سیاست ما با آذربایجان این است و تو تا اینجا می‌توانی این حرف‌ها را بیان کنی و اگر این حرفا را زدی ما پشتت می‌ایستیم، یک نفر یا یک تیم هم با به سفر می‌آیند تا درصورت امکان تفاهم کنیم و بازگردیم و اگر هم تفاهم نکردیم که نکردیم.

ولی اینکه ما سفیر را بفرستیم و نگوییم چه اقداماتی انجام بده و اگر کاری هم انجام داد بگوییم تو بیخود کرد‌ه‌ای که این کار را انجام دادی؟ درست نیست و در این صورت بهتر است اصلا تیمی را نفرستیم.

*البته اگر بخواهیم این بحث‌ها را به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تعمیم دهیم، باید گفت که خطوط برای تیم مشخص می‌‌شود و قانون هم در این زمینه وظایف افراد و اشخاص را مشخص کرده است.

*پزشکیان: بله اما بحث این است که ما باید تکلیف خودمون را با دنیا و با ادبیات سخن گفتن روشن کنیم. باید بدانیم چه حرفی بزنیم.

*آقای دکتر! برخی از نمایندگان مجلس هم برخی انتقادات را نسبت به روند حرکتی دولت در عرصه سیاست خارجی مطرح می‌کنند و بر این عقیده هستند که تیم مذاکره‌کننده باید با حساسیت بیشتری خطوط قرمز را دنبال کند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

*پزشکیان: سیاست خارجی را مجلس مشخص می‌کند یا رهبری؟

*خطوط کلی و استراتژی را مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند اما روش‌ها در اختیار دستگاه دیپلماسی است. هرچند طبق قانون نمایندگان وظیفه‌ای در این زمینه بر دوش دارند که همگان به آن اذعان دارند.

*پزشکیان: مجلس برخلاف چارچوب سیاست‌های رهبری که نمی‌تو‌اند کاری انجام دهد...

*فکر نمی‌کنم نمایندگان منتقد هم چنین قصدی داشته باشند...

*پزشکیان: در هر صورت اگر اینها سیاست‌ها را از مقام معظم رهبری گرفته‌اند که باید به آنها اعتماد کرد.

 

 

***ما هم به آمریکا بی‌اعتمادیم

*طبق فرموده مقام معظم رهبری همگان به تیم مذاکره کننده اعتماد دارند، به گفته منتقدان مشکل در بی‌اعتمادی به طرف غربی است....

*پزشکیان: به هر حال بی اعتمادی به غربی‌ها و آمریکا وجود دارد و ما هم به آنها اعتماد نداریم اما نباید مباحث را نیز سیاسی کرد.

 

*منظورتان از سیاسی کردن مباحث چیست؟

*پزشکیان: باید در داخل بر سر مذاکرات و گفت‌وگوهای هسته‌ای  انسجام وجود داشته باشد و نباید طوری باشد که در حین مذاکرات بگویند که مجلس هم شما را قبول ندارد، نظام شما را قبول ندارد وگرنه راه برای نظارت مجلس باز است و نمایندگان باید نظارت کرده و به وظایف خود عمل کنند.

*در همین بحث عمل به وظایف گفته می‌شود که توافق نهایی نیاز به مصوبه مجلس دارد...

*پزشکیان: اگر طبق قانون نیاز به مصوبه مجلس دارد باید طبق قانون عمل کنند و لزومی ندارد فردی به قانون اعتراض کند اما نباید به مذاکره‌کننده‌ها هم مداوم اعتراض کرد.

***نباید فقط نگاهمان به خارج باشد

*آقای دکتر! به بحث نگاه به داخل بازگردیم که نیمه تمام ماند. برخی تاکید می‌کنند که نباید فقط به مذاکرات محدود شویم و باید به طور جدی شرایط داخلی را نیز مورد توجه قرار دهیم، عقیده شما در این زمینه چیست؟

*پزشکیان: نباید فقط نگاهمان به خارج باشد اما اینکه بگوییم کلا مباحث به شرایط بین‌المللی ارتباطی ندارد غلط است.

*فکر نمی‌کنم کسی منکر تاثیر تحریم‌ها باشد اما بحث این است که ما برای حل مشکلات باید به صورت جدی نگاه به داخل را در دستور کار قرار دهیم.

*پزشکیان: به هر حال نگاه به داخل دارای اهمیت است اما واقعیت این است که بخشی از گرانی‌ها به دلیل تحریم‌ها رخ داده ولی در نهایت نمی‌توان نگفت که یک بخش هم به داخل بازمی‌گردد.

مشکلاتی مانند آنچه در ارز رخ داد و بخشی از ارز گم و گور شد بدون دخالت خارجی‌ها و در واقع بدون اعمال تحریم‌ها اتفاق نمی‌افتاد.

***ما نباید درباره جمعیت از چپ و راست بیفتیم

*آقای دکتر! اگر اجازه می‌دهید کمی از سیاست فاصله گرفته و به حوزه‌های دیگر هم بپردازیم. یکی از مباحث مطرح در این روزهای کشور بحث جمعیت است. در ابتدای پاسخ به سوالات این بخش  بگویید نظر شما پیرامون وضعیت جمعیتی ایران چیست؟

*پزشکیان: به هر حال در باب لزوم اینکه باید تعادل در جمعیت به وجود آید، بحث صحیحی مطرح شده اما در این زمینه این سوال مطرح است که ما باید چه کنیم که جمعیت به تعادل برسد؟ ما نباید درباره جمعیت از چپ و راست بیفتیم و باید با توجه به رهنمودهای رهبری مسیر صحیح را برای خود ترسیم کنیم.

*به نظر شما در این مسیر باید چگونه حرکت کنیم؟

*پزشکیان: در این مسیر درنظر گرفتن شرایط مطلوب و به اصطلاح حرکت در جاده وسط آنهم با منطق درست است. نباید براساس احساسات و شعار حرکت کنیم، همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند ما باید کاری کنیم که علمی و منطقی باشد. نباید با روش‌های غلط برای کشور هزینه درست کرد و طوری باشیم که زمان را از دست بدهیم.

آنچه من از پیام‌ها و بحث‌ها متوجه می‌شوم این است که باید تعادل درست شود اما اینکه چگونه این تعادل باید حفظ شود نیاز به کار کارشناسی و علمی و تحلیل وضع موجود دارد.

**جوانان به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند بچه‌دار شوند

*آقای دکتر! کمی درباره این روش که چندباره بر آن تاکید دارید توضیح دهید؟

*پزشکیان: واقعیت این است که اغلب جوان‌های ما که اوایل انقلاب به دنیا آمدند نیاز به ازدواج و کار دارند اما نمی‌توانند کار کرده و ازدواج کنند، آنهایی هم که ازدواج می‌کنند به دلیل اینکه خانه و امکانات ندارند نمی‌توانند بچه‌دار شوند.

***با حل شدن مشکلات مالی بسیاری از معضلات ازدواج جوانان حل می‌شود

*آیا تمام مباحث مرتبط با ازدواج و فرزندآوری به مسائل مالی محدود می‌شود؟

*پزشکیان: نه اما اگر ما این یک مورد را بتوانیم حل کنیم بسیاری از مسائل حل می‌شود زیرا امروز بسیاری برای  اینکه بیکارند نمی‌توانند ازدواج کنند و متاسفانه از هر 4-5 زوجی که ازدواج می‌کنند یک زوج طلاق می‌گیرد که این آمار اصلا قابل قبول نیست.

***باید مشوق‌های لازم را برای ازدواج جوانان فراهم کرد

به هر حال ما باید مسائل اقتصادی و شغل را فراهم کنیم، نمی‌توان با حرف مردم را به ازدواج ترغیب کرد باید مشوق‌های لازم را نیز اندیشید.

*برخی نمایندگان طرحی برای ازدواج و فرزندآوری تهیه کرده‌اند که در آن مشوق‌هایی برای ازدواج درنظر گرفته شده، به نظر شما این طرح در این زمینه موثر خواهد بود؟ 

*پزشکیان: به هر حال اثر خواهد داشت اما در کل باید به فکر طرحی باشیم که بتوان با آن اشتغال جوانان را فراهم و آنها را به ازدواج سوق داد.

در این طرح باید برای این هم فکری کرد که وقتی وقتی فرد ازدواج کرد و بچه‌دار شد بتواند زندگی‌اش را مدیریت کند و این شرایط لطمه‌ای به زندگی‌اش نزند، در چنین شرایطی جوان ازدواج می‌کند، بچه‌دار می‌شود و مشکل جمعیتی هم حل خواهد شد.

**مسائل فرهنگی هم در باب ازدواج موثر است

*آقای دکتر! به ادامه بحث لزوم فرزندآوری و علل اهمیت آن بازگردیم. برخی از کاشناسان بر این عقیده‌اند که فقط مسائل اقتصادی معضلی بر سر راه ازدواج نیست و مسائل فرهنگی هم در این مسیر بسیار موثر است، عقیده شما در این زمینه چیست؟

*پزشکیان: به هر حال مسائل فرهنگی هم موثر است اما ما باید در ابتدا کاری کنیم که حداقل نیازهای کسانی که در جامعه زندگی می‌کنند برآورده شود و سپس از مسائل فرهنگی سخن بگوییم.

زمانی که فرد هنوز در ابتدای راه است، سرپناهی ندارد باید در ابتدا به یک خانه فکر کند، اگر فرد نانی نداشته باشد که بخورد و شکمش گرسنه باشد نمی‌توان برای وی آیه و حدیث خواند زیرا فرد تاکید می‌کند که من نان می‌خواهم، البته من نمی‌خواهم بر مسائل اقتصادی تاکید فراوان کنم اما به هر حال باید برای این مسائل هم فکری کرد تا یک زوج جوان بتوانند نیازهای اولیه خود را تامین کنند.

*پس شما سهم فرهنگ را نادیده نمی‌گیرید اما توجه به معیشت جوانان را اولویت می‌دانید...

*پزشکیان: به هر حال اقتصاد برای مدیریت یک زندگی دارای اهمیت است. اگر مشکلات عدیده اقتصادی بر سر راه جوانان باشد نمی‌توان برنامه‌های فرهنگی را برای آنها به اجرا درآورد. در واقع باید در گام نخست موتور حرکت جوان را پر کنیم و سپس برنامه حرکت به وی بدهیم. نان ابزار اولیه برای زندگی است و باید آن را برای جوان‌ها تهیه کنیم. به نظر من تا این مشکل را حل نکنیم کار به جایی نمی‌رسد.

*آقای دکتر! توجه به مسائل اقتصادی بر کسی پوشیده نیست به هر حال یک جوان برای شروع یک زندگی نیار به حداقل‌های اقتصادی دارد اما امروز به نظر می‌آید معضلات موجود بر سر راه عدم ازدواج جوانان فراتر از مسائل اقتصادی است و همین باعث شده شاهد باشیم که طبق آمار ازدواج در قشر مرفه جامعه هم با کندی صورت گیرد.

*پزشکیان: اگر تحقیقی در این زمینه صورت گرفته من از آن اطلاع ندارم. البته در دنیا یک تحقیقی نشان می‌دهد تمام کشورهای دنیا که از نظر اقتصادی و سواد رشد داشتند آمار ازدواجشان پایین آمده. امروز اروپایی‌ها تمام تلاششان را می‌کنند تا آمار زادوولد را افزایش دهند، ژاپن هم همین تلاش‌ها را انجام‌می‌دهد، کره جنوبی نیز به همین صورت، یعنی روند عدم ازدواج و فرزندآوری فراگیر است و به بحث‌های دینی یا قومی بازنمی‌گردد.

***هر جا سواد پایین‌تر است زادو ولد بیشتر است

در واقع در هر جا سواد پایین‌تر است زادو ولد بیشتر است. بحث این است که فرد زمانی که از نظر اقتصادی، سواد و علم رشد کرد ممکن است در برخی مباحث دیگر مانند ازدواج دچار مسائلی شود اما امروز جوانان ما بیکارند و پول ندارند، یعنی اگر جوانان ازدواج کنند حتما بچه دار می‌شوند.

ما هر چقدر هم زودتر برای این مباحث زمینه ثبات را فراهم کنیم اوضاع بهتر خواهد شد. به هر حال ما باید برای جمعیت اولویت قائل شویم اما در همین زمینه هم باید اولویت را بر حل مشکلات بگذاریم که حل معضل بیکاری عامل اصلی برای حل مشکل بچه‌دار شدن جوانان است.

***طرح جمعیت و تعالی خانواده کلی بوده و قابل اجرا نیست

*آقای دکتر! باز می‌گردیم به سوالی که پیش‌تر مطرح کردم، شما طرح جمعیت و تعالی خانواده را قابل اجرا می‌دانید؟

*پزشکیان: طرح کلی است و قابل اجرا نیست زیرا منابع مالی گسترده می‌خواهد.

*یعنی مشکلات مالی تنها معضل این طرح است؟

*پزشکیان: تقریبا مشکل اصلی بر سر راه این طرح تامین منابع مالی است. ما حرفایی می‌زنیم که از نظر اعتباری باید کاری انجام داد اما در کل باید منابع مالی طرح شفاف باشد.

درکل این مضوع شفاف و روشن است که ما در کشور جوانانی داریم که نمی‌توانند ازدواج کنند به همین دلیل باید کاری کنیم که زمینه ازدواج فراهم شود.

***باید نسبت به شغل و ازدواج جوانان دلواپس باشیم

عدم ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج مسائل و بحث‌های اخلاقی را به وجود می‌آورد. به هر حال اگر جوان نتواند مسیر درست را طی کند به مسیر غلط می‌رود. ما وظیفه داریم این مسائل را حل کنیم و این معظل امروز ماست و این موضوع باید به اصطلاح دلواپسی ما باشد.

*چه دلواپسی‌ای؟

*پزشکیان: اینکه جوانان ما به سرعت پیر می‌شوند و باید برایشان شغل تعریف کنیم اما جوانان به سرعت فرصت‌ها را از دست می‌دهند و بعد از این دیگر این فرصت‌ها باز نخواهد گشت.

*در این مسیر چه وظایفی بر دوش دولت بخصوص وزارت ورزش و جوانان است؟

*پزشکیان: تا مشکل اقتصادی و تورم حل نشود دولت نمی‌تواند این کار را به پیش ببرد.

*آقای دکتر! متولی سامان اوضاع اقتصادی دولت است...

*پزشکیان: بله، دست دولت است اما روند رکود اقتصادی امروز ما عوامل متعددی دارد.

*چه عواملی؟

*پزشکیان: در تمام کشورهای دنیا جوامعی که با رکود مواجه می‌شوند مسیر طولانی برای خروج از رکود طی می‌کنند، شما در نظر بگیرید کشور ما بخواهد از رکود خارج شود، باید اقدامات متعدد، عاقلانه و علمی انجام خواهد داد.

***دولت پردرآمدها را شناسایی و یارانه‌هایشان را حذف کند

*آقای دکتر! حال که در خلال بحث پیرامون جمعیت به مسائل اقتصادی رسیده‌ایم شاید بد نباشد نظر خودتان پیرامون نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها توسط دولت را بیان کنید.

*پزشکیان: در هدفمندی همه از پولدار و غیرپولدار می‌گویند ما نیازمندیم این درحالی است که دولت باید نیازمندان را شناسایی کند و یارانه آنها را قطع کند.

*دولت معتقد است در شناسایی پردرآمدها با مشکل مواجه است...

*پزشکیان: به هر حال مکانیزم‌هایی برای شناسایی وجود دارد.  کسی که سالانه چندین سفر خارجی می‌رود نباید یارانه بگیرد، یارانه به افرادی داده می‌شود که توان زندگی ندارند، پول شب ندارند، دولت باید به آنها کمک کند، نه اینکه به هر کسی که دلش خواست یارانه بدهیم. متاسفانه کسی هم جرات نمی‌کند بگویید پولدارها یارانه نگیرند و با این اوضاع مشکلی حل نمی‌شود.

به هر حال باید روند به گونه‌ای باشد که از این عوام‌فریبی بیرون بیاییم و به دولت کمک کنیم تا ضمن شناسایی پردرآمدها یارانه آنها را حذف کند. البته در بحث یارانه‌ها انتقاداتی هم به دولت قبلی وارد است که این روند را در پیش گرفت.

*چه روندی مقصودتان است؟

*پزشکیان: آخر چگونه می‌شود که ما عمل ‌کنیم اما شکمش را پاره می‌‌کنیم و بقیه درمان را به بعد موکول می‌کنیم. بالاخره وقتی ما می‌خواهیم یک جراحی بزرگ انجام بدهیم باید یک سری چیزها را بپذیریم و تحمل کنیم و به همه کمک کنیم تا این روند طی شود.

*آقای دکتر! شما چه کسی را مقصر اصلی طی شدن این روند می‌دانید؟

*فارس: من کاری به مقصر ندارم زیرا هم مجلس و هم دولت مقصر هستند اما اکنون باید به جای پیدا کردن مقصر و ملاحظه کاری هدفمندی را به درستی اجرایی کنیم.

*از دید شما برای اجرای درست هدفمندی باید چه کرد؟ 

*پزشکیان: اگر می‌خواهیم هدفمند شویم پس بسم‌الله، از همین امروز شروع کنیم، متاسفانه فقط حرف می‌زنیم. هر کس هم حرف می‌زند از مردم می‌گوید اما در عمل گویا به فکر مردم نیست.

***پول دادن به مردم در هدفمندی راه چاره نیست

البته پول دادن به مردم راه چاره نیست ملتی که تلاش و کار نکند و فقط منتظر گرفتن پول باشد به جایی نمی‌رسد. ما باید مردم را بگونه‌ای تربیت کنیم که به کار، تلاش و کوشش سوق پیدا کنند، نه اینکه کار نکنند ولی پول بگیرند.

*آقای دکتر به موضوع جمعیت بازگردیم تا پیرامونش به جمع‌بندی برسیم.

*پزشکیان: به هر حال همانطور که گفتم باید برای جمعیت فکری کرد اما در این زمینه یکی از عوامل تعیین کننده اقتصاد است.  

*به هر حال مجلس هم باید این موضوع را پیگیری کند تا مشکلات اقتصادی کاهش یابد...

*پزشکیان: ما تذکر داده‌ایم، در جلسات با وزارتخانه هم نظارت خودمان را اعلام کردیم. اکنون هم خواهیم گفت و پیگیری خواهیم کرد.

*اگر نهادها و دستگاه‌های دولتی نسبت به تذکرات شما بی‌توجه باشند چه خواهید کرد؟

*پزشکیان: ما پیگیری می‌کنیم، البته هم هدفمندی را و هم اجرای درست قانون در حوزه و بهداشت و درمان را، اگر قانون در این 2 حوزه اجرایی نشود از اختیارات قانونی مجلس استفاده خواهیم کرد.

*آقای دکتر! از وقتی که دراختیار ما قرار دادید تشکر می‌کنم.

*پزشکیان: من هم از شما تشکر می‌کنم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس