با توجه به وزن کم بمب سیمرغ عملا تمام جنگنده های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جنگنده های سوخوی 25 نیروی هوایی سپاه توان حمل این بمب را دارا هستند. پس از پرتاب،این بمب تبدیل‌به 147ریز بمب شده و مجموعا ریز بمب های نصب شده، توان تبدیل شدن به 200 تا 294 هزار عدد ترکش را دارند.

گروه دفاع و امنیت مشرق - از زمان جنگ دوم جهانی بمب های خوشه ای به عنوان یک گونه جدید از بمب های هوا پرتاب وارد میادین نبرد شدند و تا به امروز نیز به عنوان بخشی مهم از مهمات هوا پرتاب، در اکثر نیروهای هوایی جهان به کار می روند.

در یک نگاه کلی، بمب خوشه ای شامل یک محفظه بزرگ است که در درون آن تعدادی بمب کوچک تر قرار گرفته است. خلبان با نزدیک شدن به محل مورد نظر بمب را پرتاب می کند و پس از طی مسافتی، پوشش نصب شده بر روی بمب کنده شده و ریز بمب های قرار گرفته در آن جدا شده و پخش می شوند. چتر کوچکی در انتهای هر کدام از ریز بمب ها نصب شده و پس از رها شدن آنها باز می شود، این عمل سقوط صحیح این بمب های کوچک را به سمت زمین تضمین می کنند.
 
عمدتا این بمب های کوچک بعد از برخورد عمل کرده و توان نفوذ به زره را نیز دارند. نقش ثانویه آنها هم این است که پس از برخورد به زمین منفجر شده و به تعداد زیادی ترکش بدل شده و می تواند به عنوان یک سلاح موثر بر علیه پیاده نظام به کار رود.

کشورهای مختلفی مثل آمریکا، روسیه، انگلستان و فرانسه از جمله سازندگان این نوع بمب های خوشه ای هستند. از جمله دیگر نقش هایی که بمب های خوشه ای می توانند به عهده بگیرند بحث حمله به باندهای پروازی در فرودگاه هاست که نقش مهمی در غیر عملیاتی کردن یک پایگاه هوایی و در نهایت از کار انداخت یک نیروی هوایی می تواند داشته باشد.

در دوره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حجم زیادی از بمب های خوشه ای مدل BL 755 ساخت انگلستان خریداری و در طول جنگ تحمیلی توسط جنگنده های اف 4 و اف 5 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر علیه تجمعات نیروهای پیاده و زرهی ارتش بعث عراق استفاده شد.

استفاده از این بمب ها در کنار بمب های ناپالم و موشک های ماوریک نقش مهمی در جلوگیری از پیشروی ارتش عراق خصوصا در ماه های اولیه جنگ تحمیلی داشت.

سیمرغ مرگبار ایرانی با 294 هزار ترکش به میدان بازگشت+عکس
بمب BL755 ساخت انگلستان

نقش اصلی بمب های سری BL 755 و ریز مهمات حمل شونده توسط آن نفوذ به زره است و در دهه 1970 میلادی برای مقابله با حمله احتمالی یگان های زرهی شوروی سابق در اروپا طراحی شده بود.

هر کدام از این بمب های کوچک توان نفوذ در 250 میلی متر زره را دارد و پس از منفجر شدن هر کدام از این ریز بمب ها به 14400 تا 2000 عدد ترکش بدل می شود که سلاحی مرگبار بر علیه پیاده نظام است. در جریان جنگ فالکلند در سال 1982 میلادی نیز جنگنده های هاریر انگلیسی از این بمب ها بر علیه مواضع نیروهای پیاده آرژانتینی استفاده کردند که به تسلیم شدن سریع آرژانتینی ها منجر شد.

سیمرغ مرگبار ایرانی با 294 هزار ترکش به میدان بازگشت+عکس
لحظه جدا شدن ریز مهمات از بمب BL755

در جریان بازدید اخیر دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری از نمایشگاه دستاوردهای صنایع دفاعی کشور، یک بمب با ظاهری شبیه به BL 755 برای اولین بار رونمایی شد که البته جزئیاتی رسمی از آن منتشر نشده است. این بمب "سیمرغ" نام دارد.

با توجه به ساختار ظاهری و نوع طراحی این بمب می توان اینگونه عنوان کرد که این بمب وزنی در حدود 250 کیلوگرم داشته و جنس بدنه آن مانند مدل BL 755 از آلومنیوم است. در این بدنه آلومینیومی 7 بخش و در هر کدام از آنها 21 ریز بمب و در مجموع 147 بمب کوچک در هر یک بمب وجود دارد.

به طور استاندارد، هر کدام از ریز بمب ها معمولا تا 18 متر از بمب فاصله گرفته و سپس چتر آنها باز می شود و برای اصابت، به سمت زمین حرکت می کنند.

سیمرغ مرگبار ایرانی با 294 هزار ترکش به میدان بازگشت+عکس
بمب ایرانی سیمرغ

بمب به نمایش درآمده در نمایشگاه وزارت دفاع یک نمونه آزمایشی برش خورده است که دقیقا به مانند نمونه انگلیسی دارای 7 بخش بوده و بمب های کوچک نصب شده در آن مشخص هستند. به نظر صنایع دفاعی ایران اقدام به مهندسی معکوس یا بهره گیری از الگوی موفق این بمب مرگبار انگلیسی کرده اند.

با توجه به وزن کم این بمب که در بالا به آن اشاره شد، عملا تمام جنگنده های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جنگنده های سوخوی 25 نیروی هوایی سپاه توان حمل این بمب را دارا هستند که قابلیت مهم و در خور توجهی است.

سیمرغ مرگبار ایرانی با 294 هزار ترکش به میدان بازگشت+عکس

سیمرغ مرگبار ایرانی با 294 هزار ترکش به میدان بازگشت+عکس
به شباهتهای بخش جلویی دو بمب در نصاویر دقت کنید

اما یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی حمل این بمب می تواند "پهپاد کرار" باشد. تا به امروز و بنا بر اعلام مسئولین امر و تصاویر موجود، این پهپاد ایرانی توان حمل بمب های 500 پوندی یا به عبارتی 226 کیلوگرمی را دارد که با کمی تغییر و استفاده از آلیاژهای سبک تر می توان یک تیر از این بمب ها را در زیر پهپادهای کرار نصب کرد.

سیمرغ مرگبار ایرانی با 294 هزار ترکش به میدان بازگشت+عکس
پهپاد بمب افکن کرار

اهدافی مثل زره پوش ها و نیروهای پیاده نظام دشمن، باندهای فرود و محل های تجمع و استقرار نیروهای متخاصم از جمله اهدافی است که می توان با این بمب آنها را به راحتی از بین برد. کافی است بدانید که مجموعا 147 ریز بمب نصب شده در سیمرغ، توان تبدیل شدن به 200 تا 294 هزار عدد ترکش را دارند.

این عدد خود به تنهایی توان بالای تخریبی این بمب را نشان می دهد. تصور کنید چند فروند پهپاد کرار مسلح به این بمب ها در ارتفاع پایین حمله غافل گیر کننده ای را به مواضع دشمن داشته باشند. حجم تخریبی که این بمب ها ایجاد می کنند مسلما هر دشمنی را قبل از دست زدن به هر تجاوزی به تفکر دوباره وادار خواهد کرد.

اگرچه این بمب می توانست به عنوان یکی از دستاوردهای مهم روز صنعت دفاعی کشورمان معرفی و تبلیغ شود، اما نبود اطلاعات بیشتر از جزییات آن و اکتفا به بیان کلیاتی از ساختار و عملکرد بمب سیمرغ هم می تواند خبری خوش برای دوستداران صنعت دفاعی کشور و رزمندگان مقاومت باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • سورنا ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
    16 4
    به امید پیروزی بر غرب و ظهور
  • kambiz ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    11 1
    خوراک ابکش کردن داعش ها است خخخخخخخخخ
  • حسین ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    6 2
    میگن کرار بردش اینقدرو و اینقدر میتونه وزن بمبش باشه ولی این خبرها برای رسانه هاست! تو واقعیت فرق میکنه!(بیشتره )
  • اتحاد ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    3 0
    احسنت
  • ناشناس ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    5 0
    اگر کرار بتواند این کار را به خوبی انجام دهد که فوق العاده دشمن از ایران میترسه
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    8 0
    احسنت به مشرق که از یک عکس واطلاعات کم گزارش خوب تولید میکنه
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 16
    سایت مشرق دارد داستان سرایی می کند
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
      0 2
      سایبری آلبانی پرت و پلا ننویس
  • امید ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    4 4
    آفرین به مهندسین ایرانی خداقوت
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    8 5
    به اميد روزي كه صدها تن سيمرغ بر سر كافران صهيونيستي انداخته شود
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    5 0
    انشاالله علیه مواضع داعش استفاده و عملیاتی شود.
  • شهاب ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    5 0
    لطفا یه خبری از قاهر بدین خواهش میکنم
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    اقا به جای این طور چیز ها برن به کر اسکادران وایی باشن یه هواپمایی از طریق کمک کردن مهندسان چینی بسازن
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    6 5
    سلام مشرق جون یک سوال این بمب ؛وسیله کشتار جمعی که آمریکای لعنتی و صهیونسیتها استفاده می کنند محسوب نمی شه؟ ممنون
  • بابا ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    2 1
    ماهم خوشه ای شدیم،ای ول
  • سرباز علی ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    2 4
    مشرق همیشه عادت داره خوانندگان را در خماری بزاره به دلایل زیر: ۱- توضیح ندادی که کاربرد اینگونه سلاح ها قانونی است . ۲- آیا ایران پروتکل عدم استفاده از این سلاح ها را امضا کرده است یا خیر؟ ۳- چرا در جلوی این بمب چیزی شبیه پره نسب شده (هر دومدل ایرانی و انگلیسی )؟
  • ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    2 4
    مگر ساخت و استفاده از بمب خوشه ای ممنوع نشده؟
  • ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    2 2
    برضد غیر نظامیان...مثلا در بمباران شهرها نمیشه ازش استفاده کرد
  • جواد ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    4 1
    تو دنیای هرکی هرکی که هر کسی هرکاری بخواد میکنه وبه هیچ تعهدی (اخلاقی-قانونی- بین المللی) پایبند نیست ،اگر کشور ومسئولان ما این ابزار هارو نسازند اتفاقا به مردممون ظلم کردند. با کلاس بازی وقانون واسه جاییه که همه یا اکثریت کشورها بهش پایبند باشن .نه کشورهایی مثل انگلیس-اسرائیل-اآمریکا فرانسه و...
  • ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    بله قانونی هست مگر اینکه اینم رو کدخدا علی رغم استفاده خودش بخواد ممنوع کنه البته فقط برا ما ! پروتکل عدم استفاده از بمب خوشه ای اصلن وجود خارجی نداره سومی رو نمیدونم
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    باید به شکلی این بمب ها را بتوان بروی موشک های نقطه زن که اهدافی وسیع و گسترده ای مثل فرودگاه و یا مراکز نظامی را هدف قرار می دهند به شکل چندتایی سوار کرد در آن صورت تنها یک موشک برای یک هدف کافی خواهد بود
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    بر عليه آمريكا و اسرائيل و داعش نه
  • مجید ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 1
    فوضولی موقوف
  • ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 1
    عزيزم مدل بريتانيايي نيست روسي. پرچم روسيه روي بال عمودي عقب هواپيما نقش بسته است.
  • زهرا سادات ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 0
    خوشه چين خوشه شديم . بدهيد به عراقو سوريه تا داعش را تيكه پاره كنند.
  • حامد ر ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    3 0
    چه ممنوعیتی؟! امریکا و همه کشورهای غربی هم خوشه ای دارن و هم سلاح اتمی و هر سلاح غیر قانونی دیگه. قانون و ممنوعیت فقط برای ماست؟
  • بهمن تهرانی ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 3
    اینها همه در صورتی هست که اولا بمب درست عمل کنه چون شایعاتی از بی کیفیتی مهمات ساخت ایران شنیده میشه و ثانیا و ا زهمه مهمتر اینکه همه این مزیتهای تخریبی بواسطه کرار یا دیگر حاملها تنها وقتی موثر و تهدید واقعی خواهد بود که در مقابل مثلا امریکا بتوانند خود را بر فراز موضع دشمن برسانند.... با سیستمهای فوق پیچیده و دقیق پدافندی موجود امریکا که دقیقتر هم میشند بزودی احتمال اینکه مثلا کرار بر روی موضع دشمن برسد بسیار ضعیفه.... به نظر من اول باید با استفاده از تکنیکهای فوق پیشرفته حاملی تولید کنیم که با احتمال بالا بتونه از چنگ پدافند امریکا بگریزه... یا علی
  • فربد ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    2 0
    مگر انگليس وقتي اسرائيل را بوجود آورد قانون را رعايت كرد كه ما مجبور باشيم آنرا برعليه اسرائيل رعايت كنيم ؟ مگه داعش كه دست پرورده سرويسهاي جاسوسي انگليس و اسرائيل است قانوني سر مردم را ميبرد ؟ مگر اسرائيل قانوني زمينهاي مرذم منطقه را مال خود ميكند ؟ اصلا اين قانوني كه ميگوييد را چه كسي وضع كرده ؟ مگر وحي منزل است كه بخواهيم از آن تبعيت كنيم ؟ اصلا همان كشورهايي كه اين قانون منع سلاح خوشه اي را وضع كردند خودشان آن را ندارند ؟ فقط براي ما ممنوع كرده اند
  • علی ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    از این بمب باید بر علیه داعشی ها استفده شود تا همه شان از زمین خذف شوند
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 1
    بر ضد نیروهای پیاده ممنوع شده . میشه در حمله علیه فرودگاه ها یا جاهایی مثل اون استفاده کرد.
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 1
    این بمب ها باید برعلیه اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر و ضد انقلاب در شرق کشور هم بکار برود.
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 2
    این خوشه ای نیست
  • بهزاد ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 1
    خونی که در رگ ماست/هدیه به رهبر ماست مهمترین سلاح در مقابله با استکبار سلاح ایمان و توکل به حق تعالی می باشد . در ضمن دست مریزاد به عزیزان صنعتگر در سپاه و ارتش .
  • سعید ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    دشمن از این نوع بمب ها علیه قایق های تندرو استفاده میکند.
  • ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 0
    مگه سلاح اتمی پروتکل داشته باشه
  • مهدی ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    2 0
    کی ممنوع کرده؟! یعنی امریکا و اسراییل و ناتو عربستان و بقیه کشورها قبول کردن که از این سلاحها نداشته باشن؟؟!!! اونها سلاح هسته ای هم دارن اونوقت ما خوشه ای هم نداشته باشیم؟؟؟!! راستی کی ممنوع کرده؟؟!!
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 3
    به به از این تجهیزات قدیمی روسیه...خخخخ
  • حسین ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    سلام جواب دوتا سوال اولتو نمیدونم،ولی اون چیزی که شبه پره هستش وقتی بمب رها میشه مسافتی که بمب حرکت کرده رو اندازا گیری میکنه(یه همچین چیزی هم سر موشک v1 آلمانی نصب شده بوده)تا سر موعد ریز بمبهاشو رها کنه.
  • داود ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 1
    اصلا گیریم ممنوع شده باشه.کی ممنوع کرده.اونایی که هزاران هزار از این بمبها رو دارن.و هر وقت بخوان این کشور و اون کشور رو تهدید میکنند.این سلاح ها جنبه بازدارندگی داره.ما باید سلاح هسته ای داشته باشیم نه واسه استفاده کردن واسه بازدارندگدگی.اگه نداشته باشید میشید مثل افغانستانو سوریه و عراق وکشورهای دیگه.البته رهبر ما گفتن که بمب هسته ای نمیخوایم ما هم اطاعت میکنیم.اما این سلاحها باعث میشه کسی چپ به کشورتون نگاه نکنه
  • قاسم ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 2
    البته سلاح هاي خوشه اي به علت اينكه تمام ريز بمب ها عمل نمي كند و باعث اسيب رساندن به افراد غير نظامي مي شود جزء سلاح هاي ممنوع سازمان ملل مي باشد.
  • ali ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    اوه حاج حسن اونجا چکار میکنه
  • علی ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 0
    سلام. این پروتکلها رو به اسم سازمان ملل برای امثال ما طراحی میکنن اما خودشون یا امضا نمکنن یا عمل کسی بهشون چیزی میگه..
  • محمد ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 0
    حداقل مقاله رو میخوندی بعد حرف میزدی این بمب شبیه نمونه انگلیسیه نادان.
  • محمد ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 0
    این بمب خوشه ای چیز جدیدی نیست از بمب BL755 زمان جنگ توسط اف4 استفاده میشد بمب سیمرغ هم شبیه این بمب انگلیسیه ولی با کمی تغییرات.
  • داود ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 0
    ببینید اگه مثلا این وحشیهای داعشی و سلفی و تکفیری و وهابی بخوان یهویی بصورت کاروانی از مرز وارد کشور بشن.مثل اونجوری که وارد عراق شدن.ما چقد باید وقت ومحمات بزاریم که اینا رو زودتر بفرستیم اون دنیا.اما با یکی یا دو تا از اینها میشه ازشون حسابی پذیرایی کرد.نکنه وقتی به کشور حمله بشه اول میخواین از سازمان ملل اجازه بگیرین که از چه سلاحی استفاده کنیم بعد جلوشون واستین.سازمان ملل تو قضیه سوریه و عراق نشون داد طرف کیه.
  • دکتر ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    فقز کشورهای ضعیف که همه متحدان ابرقدرت هایی مثل امریکا هستن این پروتوکل ها رو امضا کردن نه قدرت هایی مثل ایران فرانسه انگلیس چین روسیه امریکا هند و...
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 0
    جمع کن این بساطو مممنوع ممنوع...جالبه فقط اسراییل در منطقه 200 بمب اتمی و حتی هیدروژنی داره بعد برای امثال ایران متعارف هم ممنوعه
  • علی ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 1
    سلام از سلاح سازمانی ژ3 ارتش گزارش تهیه کنید که چرا با این همه پیشرفت ارتش هنوز از ژ3 دست بر نمی دارد
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 1
    محمد جان..نخیر روسیه که از روی نمونه انگلیسی ساخته شده و ایرانم از روی روسیه کپی کرده!!
  • مهندس پروانه ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 0
    ابن سینا یه جمله تاریخی داره: قانون برای ضعیف ها هست و حکومت بر ضعیف ها قانون قوی ها
  • حجت ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    مگه استفاده از سلاح هسته ای در جنگ جهانی انسانی بود؟داشتن و استفاده نکردن یک بحثه و نداشتن یک بحث دیگه
  • محمد22 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    آقا كجاي كاري يكم دقيق تر به موضوع نگاه كن گفته براي پياده نظام بيشتر كارايي داره اين بمب ها به تانك هاي آمريكا اثر نمي كنه براي زدن اهداف آمريكايي سلاح هاي ديگه اي هست كه سيستم پدفندي شون فرصت كشيدن ماشه رو نداشته باشن اين بمب ها براي روش جديد جنگ گروه هاي مسلح مثل داعش كاربرد داره اين نوع جنگ هاي شهري سبك جديد و دشواري هست كه روش هاي قديمي رو به چالش مي كشه و به سلاح هاي خاص خودش نياز داره
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    این بمب می تونه برگ برنده ارتش سوریه باشه ، ای کاش بشه بفرستید سوریه . این کار دو مزیت بزرگ داره . اول اینکه داعشی ها در تجمعات چند هزار نفره به پادگان ها و فرودگاه ها و شهرها حمله می کنند ، استفاده ارتش سوریه از این بمب ، سبب می شود که براحتی مواضع از دست نرود . باور کنید با این بمب می شود رقه را پس گرفت . دوم می شود این سیمرغ را در میدان عملی جنگ تست کرد .
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 1
    شرمنده آقا سوال می پرسیم ما آدم فقیر بیچاره ای بیش نیستیم ولی فکر نمی کنید استفاده از این بمب ها خلاف تمام موازین بین المللی باشه؟ آخه یه بمب بندازی هزارتا بمب از توش دربیاد در یک منطقه وسیع به صغیر و کبیر رحم نکنه....
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    1 0
    با این ناو هواپیما بر آمریکارو بزنه چه حالی میده همه هواپیما هاش میره هوا
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    چرا در مورد سیستم های هدفگیری اهداف زمینی چیزی نمی گی.....بمب انداختن از روی شکم بدرد ما (در شان)نمی خوره.....پاشو برو ببین رادار هواپایه با توانایی نگاه به پایین چی شد؟.....(مولتی رول )
  • سعید ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    آقا اینها را پخش نکنید کشورهای غربی دوباره این را هم یک بهانه دیگر قرار می‌دهند
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    شما هنوز متوجه نشدی کاربرد کرار و این بمبا برای کیاست؟! برای آمریکا سلاح مخصوص خودش وجود داره
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    پره ها فک کنم برای ایجاد دوران در بمب و ایجاد نیروی گریز از مرکز برای رها سازی بمب های کوچک باشه
  • سعید ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    بهمن چی میگه؟؟؟؟؟؟؟
  • سما ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 1
    کاش می شد جای هر موشک گلی پرتاب کرد ...
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    آن شایعات را بگذارند در کوزه !!! فعلا عملکرد فجر 5 را علیه تل آویو دیدیم
  • ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    قبلا از این دست عملیات ها صورت گرفته ماممد وقتی که پهپاد ایرانی از فراز ناو امریکایی تصویر برداری کرد. ما از نظر جنگ الکترونیک در سطح بالایی هستیم
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 1
    منظورت خوشه بندیه یارانه است دیگه؟
  • سرباز امام سید علی ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    تحلیل های مشرق واقعا دلچسبه.
  • ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    حاج حسن همیشه وسط رژه نیروهای مسلح سوار هلیکوپتر میشه میره.حداقل تا آخر هم نمیمونه.
  • سرباز امام سید علی ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    واقعا قیافه این تجهیزات به قدیمی میخوره؟
  • سلمان ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    آمریکا اگه پدافندی داشت جلوی پهپادها رو بگیره به اسرائیلیا می داد که پهپاد حماس نره روی فرودگاه بن گوریون ، تازه پهپاد حماس از نوع ملخی بود و با سرعت کم اما کرار موتور جت داره
  • سلمان ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    آفرین این کته رو هم اضافه کنم که رژیم صهیونیستی در سطح وسیع در سال2006 در جریان جنگ 33 روزه از بمبهای خوشه ای ضد غیر نظامیان جنوب لبنان استفاده کرد طوری که تا مدت مدیدی بمبهای عمل نکرده از مردم تلفات می گرفت چرا غربیها به اسرائیل برای قبول قانون منع استفاده از بمبهای خوشه ای فشار نمیارن ؛ پس ما از این بمبها بر ضد هر نیروی متجاوزی استفاده می کنیم و لازم باشه برای سرکوب داعش به عراق و سوریه هم میدیمش ولی ما دنبال تجاوز نیستیم که اون رو ضد مردم عادی و غیر نظامی ها استفاده کنیم
  • جواد ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    مشرق چرا سانسور میکنی من فقط یه سوال میپرسم چرا هی سانسورش میکنی ایا میشه در مراسم 31 شهریور مردم عادی شرکت کنند یعنی برن دیدن؟؟
  • ناشناس ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    چیییییی مییییگی!!
  • محمد ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    آیا این بمب جزء سلاحهای کشتار جمعی حساب نمیشه و استفاده از اون ممنوع هست یا نه؟
  • مربی آموزش ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۶
    0 0
    نصب این وسیله در جلوی بمب به این دلیل است تا بعد از رها شدن بمب از لانچر یا قفل ها نصب زیر هواپیما بعد از چرخش دورهای تنظیم شده باعث عملکرد فیوز رها سازی بمب های کوچک شود .
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 0
    دیگه دوران بمب های سقوط ازاد سر رسیده الان وقت بمب های هدایت شونده است.
  • ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 0
    دقيقا به همين دليل استفاده ازش مشكل داره ولي اسرائيل بدليل همين خصوصيتش تو جنگ تابستون 2006 استفاده كرد و تمام كوه و دشت و بيابون جنوب لبنان رو آلوده به ريز بمبها كرد حدود چهل درصد بمبها منفجر نميشن و مثل مين عمل ميكنن كه خيلي ضرر مالي و جاني داره http://en.wikipedia.org/wiki/2006_Lebanon_War#Cluster_munitions_and_phosphorus_munitions
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 0
    منظورت زلزال بارشی هست دیگه؟
  • محمد22 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 0
    مشرق هيچ كدوم از نظرهام رو منتشر نكردي يعني حرف راهبردي اي زدم كه نبايد منتشر مي شد؟؟ از راهنمايي خوبتون ممنونم ميگم نكنه ...... ولش كن خودم سانسور مي كنم كه به زحمت نيوفتي
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۷
    0 0
    ممنوع چیه؟ مسلمان همیشه باید به اخرین تجهیزات نظامی مجهز باشد
  • ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    0 0
    تو کپی رایت استادیم
  • ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    0 0
    اون پره رو گذاشتن تا تو هوا بچرخه برق تولید کنه.ما چه میدونیم عزیز
  • ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    0 0
    عجب روزگاری. برای زدن تو سر هم قاون دارن. میگن پشت کله نزن مشت بزن زیر چشمش. پیاده ها نه بزن تو فرودگاه
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
    0 0
    جوجه گنجشگ هم نیست چه برسد به 30 تامرغ مرغ کیلویی چنده؟!
  • دکتر ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    0 0
    خطوط زرهی و پدافند عراق رو همین بمب های خوشحه ای امریکا نابود کرد لامصب یک ورزشگاه رو می کنه جهنم.....
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    0 0
    برای کشورهای ضعیف قانون هست نه قوی ها
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    0 0
    برو توی هالیود تا می تونی گل پرت کن جلوی فاحشه ها
  • اسماعیل ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    کاربرداین بمبهاباسقوط آزادبیشتربه درد مناطق کوهستانی وسعب العبورمیخوردچون بمبها هدایت شونده درکوهستان به علت پستی وبلندی عملأازقدرت محدودی برخوردارا ست
  • ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 0
    بمبهای خوشه ای جزو سلاحهای کشتار جمعی هستند و منسوخ شده اند! حالا ما آیا باید به آن افتخار کنیم؟
  • احمد ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    0 0
    تو این اوضاع که همه می خواهند ایران نابود بشه باید توان نظامی خودمون رو تقویت کنیم. احسنت به همت دلاورمردان ایران زمین که باعث غرورید.
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    0 0
    با هاش داعش را نابود میکنیم
  • وطن ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    0 0
    دوستان عزیز بیش از هزاران از این بمب تولید شده زیرا در این کارگرهای کوچک بسیاری از تواناییهای بزرگ وجود دارد
  • ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    موفق باشید
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
    0 0
    درود بر ایران وایرانی
  • شجاعی ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    سیمرغ مجهز به سیستم سوخت گیری در هوا می باشد . علاوه بر این، هواپیما قادر به چندین بار سوخت گیری در هوا بوده و می تواند چندین روز به پرواز خود ادامه دهد. هواپیمای تک موتوره سیمرغ در مدل هایی با طول بال ۱۹ متر و ۱۱ متر تولید شده و قابلیت حمل تا ۲ تن سلاح در محفظه داخلی بدنه خود را دارد. بررسی برترین پهباد جهان (سیمرغ) ویژگی های عمومی کاربر: نیروی دریایی ایران خدمه: بی سرنشین طول: ۳۸٫۲ فوت معادل ۱۱٫۶۳ متر بال: ۶۲٫۱ فوت و ۳۰٫۹ فوت ( ۹٫۴۱ متر الی ۱۸٫۹۲ متر بر اساس مدل ) ارتفاع: ۱۰٫۴ فوت معادل ۳٫۱۰ متر حداکثر وزن برخواست: ۴۴۵۶۷ پوند معادل ۲۰۲۱۵ کیلوگرم پیشرانه: ۱* F100-220U توربوفن حداکثر سرعت: مافوق صوت ! سرعت کروز: ۰٫۹ ماخ محدودی عملیاتی: بیش از ۳۸۹۹ کیلومتر سقف پروازی: ۴۲۰۰۰ فوت معادل ۱۲۱۹۰ متر ماموریت: جاسوسی نظامی قابلیت سوخت گیری هوایی: مدل veh2 آری سیمرغ نام یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت شرکت هوافضای ایران است.این هواپیما برای نیروی دریایی ایران سفارش داده شده‌است،هواپیمای بدون سرنشین ایران سیمرغ که قابلیت برخواستن از عرشه ناو هواپیمابر را دارد مشخصات فنی موتور پهپاد سیمرغ اف۱۰۰ موتور توربوفن با حالت پس سوز است که توسط هوافضای ساخته شده و در هواپیماهای اف-۱۵ ایگل و اف-۱۶ فایتینگ فالکن نیز از آن استفاده می‌شود.
  • eeeaaa IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
    0 0
    دروغگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس