معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به علت عدم حضور ایران در کنفرانس‌های مبارزه با تروریسم، تأکید کرد که کشورهای مدعی مبارزه با تروریست‌ها باید به حاکمیت سوریه احترام بگذارند.

به گزارش مشرق، «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه جدی نبودن کشورهای غربی در مبارزه علیه تروریسم را علت عدم مشارکت ایران در کنفرانس‌های مبارزه با تروریسم عنوان کرد.

مقداد شامگاه دوشنبه (شب گذشته) در گفت‌و‌گو با شبکه «روسیا الیوم» گفت: سوریه بیش از سه سال است که بی مهابا با تروریسم مبارزه می‌کند.

وی با بیان این مطلب افزود: غائب بودن سوریه از کنفرانس‌هایی که در جده و پاریس برگزار می‌شود، شک و تردیدهای بسیاری را درباره این کنفرانس‌ها به همراه دارد.

معاون وزیر خارجه سوریه درباره کشورهای حامی تروریسم گفت: این کشورها به جای اینکه به چنین کنفرانس‌هایی دعوت شوند، باید به خاطر تخلف از حقوق بین الملل، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت بازخواست شوند.

وی با بیان اینکه ایران مانند سوریه بی مهابا علیه تروریسم و تروریست‌ها وارد جنگ شده است، تأکید کرد، برخی از کشورها مانع از آن می‌شوند که ایران در این کنفرانس‌ها شرکت کند.

این در حالی است که رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه «شب گذشته» اعلام کرد که مقامات آمریکایی از ایران خواسته اند که در این کنفرانس شرکت کند، ولی «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران این پیشنهاد را نپذیرفته است.

مقداد ادامه داد: اینکه ایران احساس می‌کند برخی از کشورها در مبارزه با تروریسم جدیت ندارند و برنا‌مه‌های خاصی را در نظر دارند، سبب شده است که از مشارکت در این کنفرانس‌ها سرباز زند.

معاون وزیر خارجه سوریه تأکید کرد، روابط سوریه با فرانسه و برخی از کشورهای اروپایی باعث نمی‌شود که اگر (دمشق) به این کنفرانس‌ها نیز دعوت شود، بتواند در آن حضور پیدا کند.

وی تصریح کرد، کشوری که طرح قطعنامه مبارزه با گروه‌های تروریستی را در شورای امنیت ارائه کرد، اکنون فقط به فکر مبارزه با گروهک تروریستی داعش است و گروهک «جبهه النصره» را استثناء کرده است.

بر اساس این قطعنامه قرار بود که کشورها برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در عراق سوریه از جمله داعش و جبهه النصره با یکدیگر متحد شوند.

مقداد تأکید کرد، قطعنامه‌های شورای امنیت باید هر ائتلاف یا گردهمآیی برای مبارزه با تروریسم را مجبور کند که برای حاکمیت و استقلال کشورها احترام قائل باشد و درباره جنگ علیه تروریسم با این کشورها رایزنی کند.

معاون وزیر خارجه سوریه ادامه داد: عربستان و ترکیه درطول سال‌های گذشته بخش جدایی ناپذیر حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه از جمله داعش بوند. این دو کشور میزبان تروریست‌ها بودند و حرکت آنها به سوی سوریه را تسهیل بخشیدند تا ملت سوریه را بکشند.

وی با بیان اینکه کشورهای غربی می دانند عنوان اصلی مبارزه با تروریسم دمشق است، تأکید کرد، ما سه سال است که با تروریسم می‌جنگیم و در جنگ خود علیه آن صادق هستیم.

مقداد با اشاره به لزوم تغییر موضع کشورهای غربی در قبال سوریه،تصریح کرد، دمشق یکی از مهمترین عناوین مبارزه با تروریسم در منطقه است و نادیده گرفتن آن مستقیما حاکی از نبود تمایل در جنگ علیه تروریسم با بهانه‌های مختلفی است که هیچکس را قانع نمی‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس