کد خبر 345191
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱

با توجه به اینکه اصلی‌ترین شاخص پایش و بررسی راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی اهتمام دستگاه‌ها‌ به تحقق مطالبات قرآنی رهبری است، در این گزارش 15 مطالبه 5 سال اخیر رهبری در حوزه قرآن را می‌خوانیم.

به گزارش مشرق، بررسی و پایش راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی از 29 دستگاه قرآنی و 31 شورای استانی با حضور هیأت پایش از 17 شهریورماه در شبکه رادیویی قرآن کریم آغاز شد.

در این پایش شاخص‌های عمومی و اختصاصی در نظر گرفته شده است که به گفته «محمد انجم‌شعاع» معاون هماهنگی و نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی لیست شاخص‌های مهم در ارزیابی عملکرد دستگاه‌های قرآنی اوایل شهریورماه به دستگاه‌های مختلف ارسال شده است تا هر دستگاه متناسب با وظایف تعیین شده گزارشی را از عملکرد خود تهیه کند.

در این بررسی عملکرد که برای نخستین‌بار توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی صورت می‌گیرد، 25 شاخص عمومی در نظر گرفته شده است که در این بین اهتمام دستگاه به تحقق مطالبات قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولویت قرار دارد؛ یعنی دستگاه‌ها باید علاوه بر عملکرد خود درباره برنامه‌های دستگاه در راستای تحقق مطالبات رهبری در حوزه قرآن کریم نیز گزارش دهند.

بر اساس گزارش شورای توسعه فرهنگ قرآنی در رابطه با زمان حضور هیأت پایش در دستگاه‌ها، هشتم بهمن‌ماه سال جاری پرونده ارزیابی دستگاه‌های قرآنی بسته می‌شود تا با توجه به این ارزیابی‌ها همانطور که حجت‌الاسلام «حمید محمدی» دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی وعده داده بود دستگاه‌های برتر قرآنی معرفی شود.

در گفت‌وگوی قبلی با رئیس هیأت پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اهتمام دستگاه‌ها در تحقق مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری به عنوان اصلی‌ترین شاخص پایش دستگاه اعلام شد بر همین اساس جا دارد مطالبات رهبری در حوزه‌های قرآنی را مرور کنیم تا دستگاه‌ها نیز بهتر بتوانند عملکرد خود را ارزیابی و به هیأت پایش گزارش کنند.

ماه گذشته، در سلسله گزارش‌هایی با عنوان «مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری» مهم‌ترین مطالبات ایشان در مناسبت‌های مختلف را در سه شماره بازخوانی کرد.

در شماره اول این گزارش مطالبات قرآنی رهبری از سال 1391 تاکنون در گزارش دوم مطالبات قرآنی معظم‌له در سال‌های 1389 و 1390 و در شماره سوم این گزارش مطالبات قرآنی ایشان در سال‌های 1388 و 1387 منتشر شد.

در ادامه، چکیده‌ای از مهم‌ترین مطالبات ایشان که دستگاه‌های قرآنی نیز موظف به اجرای برنامه‌هایی در راستای تحقق آنها هستند را می‌خوانیم.

1- نزدیک‌ کردن جامعه به فهم قرآن کریم

2- فراهم کردن زمینه انس عمومی با قرآن

3- متجلی شدن رفتار قرآنی در جامعه

4- عمل به دستورات قرآن

5- فراگیری فنون تلاوت و حرکت به سمت حفظ قرآن برای درک و عمل به آیات الهی

6- سنجش عملکرد خود با آنچه که خدا در قرآن از ما می‌خواهد

7- پیاده‌سازی سبک زندگی قرآنی در جامعه

8- احترام ظاهری و پاس‌داشتن از حرمت قرآن

9- تخلق به اخلاق قرآنی و سبک زندگی را منطبق با قرآن قرار دادن

10- حفظ، تکرار و انس با آیات کریمه‌ قرآن

11- گسترش جلسات قرآنی در سطح کشور

12- تربیت 10 میلیون حافظ قرآن

13- تسلط به معانی قرآن و گسترش تلاوت معناگرا

14- تشویق قاریان به اجرای تلاوت خاشعانه

15- برگزاری جلساتی تنها برای شنیدن قرآن کریم

این شاخص‌ها را می‌توان به عنوان مهم‌ترین مطالبات سال‌های اخیر مقام معظم رهبری در حوزه قرآن عنوان کرد که امیدواریم هیأت پایش عملکرد دستگاه‌های قرآنی به این مطالبات توجه ویژه‌ای داشته باشند و دستگاه‌ها را در تحقق منویات رهبری کمک کنند تا از این طریق شورای توسعه فرهنگ قرآنی که به عنوان دستگاه بالادستی به شمار می‌رود گامی مؤثر در ارتقای فرهنگ قرآنی جامعه برداشته باشد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس