کد خبر 345114
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶

رییس اداره سلامت سالمندان گفت: در برنامه واکسیناسیون سراسری که از مهرماه در قالب طرح تحول نظام سلامت اجرا می شود، به سالمندان واکسن آنفولانزا تزریق می شود.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق به نقل از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا)؛ دکتر پریسا طاهری در نشست خبری هفته سلامت سالمندان، شعار هفته سلامت امسال را «کسی را فراموش نکنیم فردایی برای همه» بیان کرد و گفت: هفته ملی سالمندان از 5 تا 11 مهر خواهد بود که به ترتیب با عناوین سالمندان و سبک زندگی سالم، سازمان‌های مردم نهاد، حمایت‌های اجتماعی قانونی، ارتقای سلامت، شهرهای دوستدار سالمند، کرامت اجتماعی و خانواده نامگذاری شده‌ است.

دکتر طاهری با اشاره به این که تعداد سالمندان در جهان 800 میلیون نفر است، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 تعداد سالمندان کل جهان به 2 میلیارد نفر برسد.

وی در ادامه گفت: در سال 2000، حدود 60 درصد از سالمندان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کردند که تا سال 2050 میلادی 80 درصد جمعیت سالمندان نیز در کشور های در حال توسعه متمرکز می شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که از سال 1980 تاکنون تعداد افراد 60 سال به بالا دو برابر شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 تعداد افراد 80 سال به بالا چهار برابر یعنی حدود 395 میلیون نفر شود.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت در ادامه گفت: در دنیا در حال حاضر تعداد سالمندان 65 سال به بالا از تعداد کودکان کمتر از 5 سال پیشی گرفته  و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 این تعداد از شمار کودکان زیر 14 سال پیشی بگیرد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری در سال 90 جمعیت کل کشور 75 میلیون و 149 هزار نفر است و جمعیت سالمندان 6 میلیون و 159 هزار نفر که در واقع 8.2 درصد از جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند.

دکتر طاهری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب پذیری گروه سالمندان نسبت به سایر گروه های جمعیتی، بر ضرورت نیاز به برنامه‌های گسترده و هدفمند برای سالمندان تاکید کرد و گفت: یکی از بیماری هایی که با افزایش سن در فرد بروز می کند آلزایمر است به گونه‌ای که 47 درصد افراد 85 سال به بالا احتمال ابتلا به آلزایمر دارند.

رییس اداره سالمندان با اشاره به روز جهانی آلزایمر در 30 شهریور ماه، گفت: این بیماری با سالمندی ارتباط مستقیم دارد و افزایش سن، زمینه ژنتیکی، سابقه ضربه به سر، پرفشاری خون، دیابت، افسردگی، اضطراب، کمبود ویتامین B12 و D و اختلالات تیروئیدی و مصرف الکل و سیگار درابتلا به آلزایمر نقش دارند.

وی در ادامه افزود: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت در هر 7 ثانیه یک نفر به بیماری دمانس مبتلا می‌شود که در حال حاضر در هر 4 ثانیه یک نفر به این بیماری دچار می شوند که علت‌های مختلفی در بروز این بیماری دخیل هستند که آلزایمر شایع‌ترین نوع آن است.

دکتر طاهری همچنین از اجرای برنامه واکسیناسیون سراسری سالمندان از مهر ماه در قالب طرح تحول نظام سلامت خبر داد و گفت: دو واکسن آنفلوانزا و پنوموکوک را در دستور کار قرار داده‌ایم تا به  افراد بالای 60 سال تزریق شود و مکمل‌های مولتی ویتامین و ویتامین D برای سالمندانی که دچار سوء تغذیه هستند داده شود.

رییس اداره سلامت سالمندان در ادامه از ایجاد تمهیداتی در سیستم بهداشتی برای آموزش سالمندان در منازل آنها و برگزاری کلاس‌های آموزشی انجام شده خبر داد و افزود: 15 بیماری در برنامه مراقبت‌های ادغام یافته سالمندی که در میان سالمندان انجام می‌شود شناسایی می‌شود و روش اجرای این برنامه به این طریق است که سالمندان توسط افراد غیرپزشک و بهورز معاینه شده و در صورت نیاز، به پزشک ارجاع داده می‌شوند و پس از معاینه و تشخیص، درمان آغاز می‌شود و در صورت نیاز مجدد به متخصص ارجاع داده می‌شود.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس