کد خبر 344257
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برخی شعارهای امام (ره)را در روز روشن عوض کردند، گفت: ما در هیچ یک از سخنان امام در عرصه سیاست خارجه یک کلمه تنش زدایی نداریم و همه آن صدور انقلاب بوده است.

به گزارش مشرق، حسن رحیم پور ازغدی استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست سالانه دفتر تحکیم وحدت که در دانشگاه امیرکبیر در حال برگزاری است، با اشاره به اهمیت اصول و حفظ آن در تشکیلات اسلامی، اظهار داشت: اصول و موارد مهمی که در ابتدای تأسیس یک تشکل مورد توجه بوده است، هم برای حراست از عقیده یک تشکیلات و هم برای حفظ آن تشکیلات لازم و ضروری است.
 
وی با اشاره به گذشته انجمن‌های اسلامی عضو دفتر تحکیم وحدت، افزود: انجمن‌های اسلامی و دفتر تحکیم وحدت از تشکیلات اولیه انقلاب بود، اما وقتی دچار وادادگی و عدم دقت در کار فرهنگی و مراقبت قرار گرفتند، در برخی از این انجمن‌های اسلامی کسانی حضور پیدا کردند که اصل انقلاب را قبول نداشتند و گاها لیبرالیسم بودند. در برخی از انجمن ‌ها به دلیل عدم مراقبت در زمینه ارتباطات صحیح و مدیریت درست کسانی حاضر شدند که صراحتا در بیانیه‌های خود از لیبرالیسم دفاع می‌کردند و گاها از آنها بیانیه‌هایی در دفاع از کمونیسم خارج شد.
 
خطر راحت‌طلبی تشکل‌های دنشجویی را تهدید می‌کند
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن توصیه به اعضای دفتر تحکیم وحدت در خصوص حفظ این تشکیلات و مراقبت از آن گفت: آفت دیگری که در کمین شما و تشکیلات شما است این است که شما در حال حاضر بر سر سفره‌ای هستید که قبلا افراد دیگری بری تشکیل آن زحمت کشیدند. اولین افرادی که برای ایجاد انجمن‌های اسلامی تلاش کردند افرادی بودند که قبل از انقلاب اسلامی در زندان‌ها زیر شلاق الله اکبر می‌گفتند و این شلاق‌ها گاها پس از بین بردن گوشت و پوست آنها استخوان‌هایشان را نیز از بین می‌برد. دسته دیگر این افراد کسانی بودند که پس از ظهور انقلاب اسلامی در اوایل انقلاب در دانشگاه‌ها یک تنه مقابل مارکسیست‌ها،کمونیست‌ها و سایر افرادی که گاها در دانشگاه‌ها بودند از آرمان‌های خود دفاع می‌کردند. بسیاری از این افراد گاها توسط تروریست‌ها شهید شدند. عمده اعضای انجمن اسلامی و عضو تحکیم وحدت در همان سالها یک پایشان در زندان بود و پس از انقلاب به میدان های جنگ رفتند اما این تشکل درسال78 و سالهای دیگر به دلیل نزدیک شدن به برخی احزاب دچار تغییراتی شد و شما امروز به دنبال احیای آن تشکل اولیه هستید.بنابراین خطر مفت خوری و راحت‌طلبی شما را تهدید می‌کند که باید بسیار مراقب آن باشید.
 
رحیم پورازغدی با اشاره به اینکه افرادی که در تشکل‌ها فعالیت می‌کنند باید نسبت به سایر افراد کوشاتر باشند، افزود: افراد فعال در یک تشکل اسلامی و انقلابی باید 10 برابر دیگر افراد هم کار کنند و هم درس بخوانند. بسیاری از افرادی که در اوایل انقلاب عضو جهاد سازندگی شدند از همین انجمن اسلامی بودند و با وجود اینکه می‌دانستند در مناطق محروم مثل کردستان و سنی نشین در آن دوران انقلاب چه خطراتی وجود دارد به این مناطق رفتند و به مردم خدمت می‌کردند.
 
وی در همین زمینه گفت: بسیاری از این افراد با وجود اینکه چندان به فنون جنگ آشنایی نداشتند پس از آغاز جنگ رهسپار جبهه‌های جنگ شدند و از بسیجی صفر شروع کردند تا به فرمانده لشگری رسیدند. حتی فرمانده حال حاضر سپاه پاسداران خودش از افرادی بود که زمانی در انجمن اسلامی دانشکده تهران فعالیت می‌کرد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه هر تشکیلاتی باید مراقبت فکری و تئوریکی صحیحی از اصول خود داشته باشد، تصریح کرد: هر تشکیلاتی کار مراقبت فکری و تئوریک صحیح نداشته باشد دچار استحاله می شود. این اتفاق در برخی نهادها و مکتب‌های حکومتی و تشکیلاتی رخ داد امام(ره) توصیه‌شان به انجمن‌های اسلامی همواره این بود که مراقب این تشکل‌های باشید و ببینید چه کسانی وارد این تشکل‌ها می‌شوند وبه اسم اسلام در آن حرف می‌زنند.
 
بسیاری از مسائلی که در برخی تشکیلات اجرا می‌شوند "مناسک بازی دینی" است
 
رحیم پور ازغدی در ادامه سخنان خود با اشاره به روایت‌های مختلفی از امام رضا در زمینه حفظ تشکیلات اسلامی افزود: اولین اصل در این زمینه دقت فوق العاده تئوریک برای شناخت وقوف دینی است. نه تنها مناسک دینی بسیاری از مسائلی که در برخی تشکیلات اجرا می‌شوند مناسک بازی دینی است و دارای محتوای دینی نیست و معرفت دینی را اضافه نمی‌کند.
 
وی با اشاره به توصیه‌ای از امام رضا مبنی براینکه اولین بنای معرفت شناخت خود است، ادامه داد: شما اعضای این تشکل حداقل 10 شعار اصلی خودتان را به خوبی تبیین کنید و برای آن استدلال داشته باشید تا از آن دفاع کنید و یا گاها در مباحث‌ها به آن تکیه بزنید بنای معرفتی خود را تعریف کنید تا به شعور دینی و بصیرت انقلابی برسید. در این زمینه لازم است سطح معارف دینی خودتان را با برنامه‌های مختلف بالا ببرید.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این سخن امام رضا(ع) که "می‌ترسم از روزی که همه جا قرآن باشد ولی قرآن در هیچ کجا نباشد" یادآور شد: قرائت زیبا، حفظ تجوید، صوت قشنگ قرآن و ظواهر زیبای معانی و معارف دینی به اندازه خود مهم است اما باید مراقب بود از جلسات و فعالیت‌های مذهبی و دینی تنها ظواهر و سروصدا خارج نشود بلکه به دنبال افزودن سطح معرفت مخاطب خود باشیم و به این بیندیشیم که پس از این جلسه محتوای دینی و معرفت دینی شما و مخاطبانتان افزوده شده باشد. بسیاری از افراد هستند که در اجرای مناسک دینی فعال هستند اما در صحنه عمل فعالیت چندانی ندارند.
 
رحیم پور ازغدی در ادامه با اشاره به اصول دیگری در زمینه حفظ تشکیلات اسلامی گفت: در یک تشکیلات دینی مفهوم برادری و خواهری یا همان دوستی مکتبی و انقلابی بسیار مهم است، اما این مسئله تنها در صحنه عمل دیده می‌شود و می‌توان آن را در صحنه عمل نشان داد، نه در صحنه شعار و حرف.
 
وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: برخی فکر کردند تشکل‌ها و نهادهای دینی برای آنها دکان و مغازه‌ای است اما برای برخی این تشکل‌ها نه تنها معبد بلکه مذبحی است تا در آن به خاطر دیگری ذبح شوند. نمونه‌هایی از این افراد در جبهه‌های حق علیه باطل بودند که شبانه بدون اینکه کسی متوجه شود لباس‌های برادران خود را می‌شستند و یا در زمینه‌های دیگری مثل رفته به خط مقدم آن را به عمل صابت می‌کردند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به اینکه چگونه باید از آرمان‌ها و اصول خود در برابر دیگران دفاع کرد و به آنها پاسخ داد، گفت: باید در این زمینه شرایط موجود جامعه و ضریب هوشی افراد را در نظر گرفت. باید آرمان‌هایتان را طوری مطرح کنید که با اشاره به شرایط موجود و نگاه افراد همه متوجه آن شوند. امام رضا همواره به اطرافیانش توصیه می‌کرد برای بیان دیدگاه‌های خود شرایط حاضر در جامعه را بسنج و اینگونه عمل کن که برای هر مخاطبی به اندازه ضریب هوشی و درک او مطلب داشته باشی و البته نباید در این مسیر از آرمان‌ها عدول کرد.
 
برخی با اسم واقع بینی واقع گرایی می‌کنند/ واقع گرایی غلط است
 
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه برخی با اسم واقع بینی واقع گرایی می‌کنند، در حالی که واقع گرایی درست نیست، یادآور شد: برای برخی واقع گرایی مغازه‌ای شده است تا از طریق آن به منافع خود دست یابند نه اصول و ارزش‌ها. اینگونه نباید باشد که یک روز به خاطر منافع‌مان از قشری خاص مانند جماعت آخوند حمایت کنیم و روز دیگر آخوند ستیز باشیم و یا اینکه یک روز علیه لیبرال و یک روز طرفدار لیبرال باشیم، این نحو عمل و قطب نما، قطب‌نمای قدرت است نه قطب‌نمای حقیقت.
 
وی تصریح کرد: در انتقال آرمان‌ها و مفاهیم اصول خود همواره مفاهیم را طبقه بندی کرده و رعایت عقلانیت ارتباطی و تبیین مسائل را در کنار طبقه بندی مخاطب درنظر بگیرید. عاقلانه عمل کنید مخاطب شناس و زمان شناس باشید اما اصول و آرمان‌ها را فراموش نکنید.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یک فعالیت تشکیلاتی انقلابی مدیران خود را از بین کسانی که صالح‌ترند انتخاب می‌کند گفت: اگر تشکیلات اصیل باند بازی به عدم شایسته سالاری شد سقوط می‌کند. برای هر فعالیت جبهه‌ای باید افرادی را که بهتر از دیگران هستند از نظر مدیریت، هوش، و اعتقادی در مسند مدیریت قرار داد، والا بدون درنظرگرفتن این تقسیمات تشکیلات در راه سقوط قرار می گیرند. امام رضا در سخنی عنوان می‌کند" می‌ترسم از اینکه کارهایتان به دست کسانی بیفتد که از همه فهمیده‌تر و سرشناس‌تر و مکتب شناس تر نیستند.
 
رحیم پور ازغدی در ادامه با اشاره به روایط دیگری از امام رضا مبنی براینکه می‌ترسم از روزی که با ارزشهای دینی و مکتبی بازی کنید، گفت: استخفاف یعنی خفیف گرفتن و شوخی کردن با ارزش‌های دینی و مکتبی اینکه این ارزش‌ها لغلغه زبان شود، اما در عمل رعایت نشود.
 
وی با اشاره به اینکه در دهه 60 افرادی که در جامعه و یا در بین حتی جماعت متدین حضور داشتند همه یک گونه فکر نمی‌کردند، گفت: در آن زمان هم بسیاری از افراد دنبال ارزش‌های دیگری غیر از ارزش‌های مکتبی بودند. امروز هم اگر خطری پیش آید ممکن نیست همه شما افراد موضع و برداشت مشترکی داشته باشند. حتی در شرایطی که ممکن است از مال وجان و آبروی خود بگذرید مشخص نیست چه کسی در این زمینه همراهی داشته باشد . در دوران جنگ هم همین طور بود. برخی فرزندان خود را به خارج می‌فرستادند تا جبهه نروند، اما برخی بودند که با اینکه خارج به دنیا آمده بودند و بزرگ شده آنجا بودند، به عشق انقلاب و امام به جبهه آمدندو شهید شدند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: نتیجه آن زحمت‌ها و مشقت‌هایی که بسیاری از جوانان این مرز بوم در دوران هشت سال دفاع مقدس در منطقه‌های پرخطری مثل کردستان و دیگر متحمل شدند، امروز در غزه و لبنان و مصر و یمن پدیدار شده است.
 
رحیم پور ازغدی با اشاره به روایت دیگری از امام رضا(ع) در این زمینه که نباید به هیچ چیز طمع داشت و فقط تسلیم خدا بود، زیرا کسی که خدا را دارد از همه قوی تر است، گفت: نمونه بارز آن امام خمینی (ره) بود کسی که از هیچ چیز جز خدا نمی‌ترسید وهمه از او خشیت داشتند. زمانی در جامعه به شکلی شده بود که همه علیه شهید بهشتی موضع می‌گرفتند. حتی بچه‌های مذهبی و مسلمان در دانشگاه می‌گفتند دیگر نمی‌شود از بهشتی دفاع کرد و یا شاید چیزهایی که مردم می‌گویند درست باشد، فقط پس  باید از امام خمینی(ره) دفاع کنیم. البته هجمه‌های سنگین  به بهشتی در آن زمان برای این بود که او آخوندی بود که مقابل همه اعم از سلطنت‌طلب و غیره ایستاده بود و اینکه آخوند باعرضه بود.
 
"آخوند اگر بی‌عرضه باشد شاید کسی کارش نداشته باشد، اما علیه بهشتی بسیار هجمه بود و تهمت‌هایی می‌زدند که مثلا در بانک سوئیس حساب دارد خانه‌اش فلان متراژ است اگر ریش و عبایش هم می‌زد از 95 درصد همان روشنفکرانی که علیه‌اش موضع می‌گرفتند روشنفکرتر بود. به چند زبان دنیا صحبت می‌کرد و تهمت زدن به او برای این بود که او یک آخوند با عرضه بود. بهشتی پس از دیدن این شرایط خدمت امام رفت و از امام اجازه گرفت اگر اجازه دهد از مسئولیت‌های سیاسی فاصله بگیرد. امام از او پرسید مردم چه می گویند؟ گفت می‌گویند درود برخمینی. امام گفت اگر اینها از فردا بگویند مرگ بر خمینی ذره‌ای برای من فرق نخواهد داشت چون هدف من خدمت به مردم است و به دنبال همین هستم. بنابراین هدف خود را تنها خدمت به مردم بدانید و هرگز طمع برای چیزی نداشته باشیم."
 
وی در ادامه با اشاره به روایت دیگری از امام رضا(ع) در شناختن افراد و اطرافیان گفت: امام رضا معتقد بود که نماز و روزه ملاک خوبی برای شناختن افراد نیست، زیرا ممکن است برخی از افراد به دنبال منافع دنیوی خود باشند. تنها از طریق صداقت و امانت یا خائن بودن افراد است که آنها را به خوبی می‌شناسیم. البته امانت داری مراتب مختلفی دارد می‌تواند از یک امانت شخصی شروع شود و تا یک مسئولیت حکومتی ادامه داشته باشد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه امام رضا همواره می‌فرمودند هیچ کاری نکنید که مجبور به عذرخواهی شوید، گفت: هر اقدام شخصی و مدیریتی که به دنبال انجام آن هستید را از ابعاد مختلف بررسی کنید. امام خمینی(ره) نیز همواره به مسئولین توصیه می‌کرد طوری عمل کنید که اگر فردا قرار شد به افکار عمومی صادقانه جواب دهید بتوانید از عملکرد خود دفاع کنید.
 
رحیم پور ازغدی در ادامه ضمن بیان چند توصیه‌ دیگر خطاب به اعضای دفتر تحکیم وحدت، گفت: دفتر تحکیم وحدت می‌تواند به همین موارد عمل کند و آنها را به عنوان یک مطالبه از حاکمیت و سه قوه از طریق بیانیه، میتنیگ و نشست‌های مختلف پیگیری کند. نگذارید پرچم انقلاب اسلامی به پایین کشیده شود و گفتمان‌های دیگری به جای حرف امام بالا رود.
 
وی افزود: بسیاری شعارهای امام را در روز روشن عوض کردند. ما در هیچ یک از سخنان امام در عرصه سیاست خارجه یک کلمه تنش زدایی نداریم و همه آن صدور انقلاب بوده است.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مسائل داخلی شعار جامعه مدنی خواست جامعه لیبرال سرمایه گذاری است و همه ایدئولوگ‌های آن لاییک هستند.اما یک مرتبه دیدیم شعارهایی از این دست به جای شعارهای انقلاب و امام مطرح شد.
 
رحیم پور ازغدی افزود: اولین شعاری که در تظاهرات انقلاب در شهر مشهد مطرح شد و من در سن 13 سالگی آن را شنیدم، شعار برادری، برابری، حکومت عدل علی بود. پس واقع گرایی با واقع بینی تفاوت دارد. واقع گرایی بد است. باید به دنبال واقع بینی بود، انقلابی گری حقیقی باید با واقع بینی همراه باشد نه آرمان زدگی تخیلی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس