یک اقتصاددان اصلاح‌طلب خواستار آن شد که ایران با گذشتن از برخی ارزش‌هایش که با اصول جهانی‌سازی در تعارض است، به سازمان تجارت جهانی بپیوندد.

باید از ارزش‌هایمان دست برداریم تا به سازمان تجارت جهانی بپیوندیمگروه اقتصادی مشرق -محسن رنانی در یادداشتی که در روزنامه آرمان نوشته است، ضمن تاکید بر این که «جهانی‌شدن برای اقتصاد ما لاجرم و اجتناب‌ناپذیر است»، از مسکوت‌گذاشتن یا  نادیده‌گرفتن این مسئله در سال‌های اخیر به شدت انتقاد کرده است.

وی با نگاهی ساده‌انگارانه جهانی شدن را اینگونه تعریف کرده است: «جهانی شدن در واقع نوع تازه‌ای از تقسیم کار جهانی است بنابراین پدیده خاص و پیچیده‌ای نیست، چرا که ما در طول دو قرن گذشته بارها و بارها در فرآیند تقسیم کار شرکت کردیم. اما در حال حاضر به خاطر غفلت‌هایی که در این زمینه داشته‌ایم نه تنها به حاشیه رانده شدیم بلکه به یک تولیدکننده موادخام برای اقتصاد جهان در قرن بیستم تبدیل شدیم. حالا یک فرصت تقسیم کار جدید روبه‌روی‌مان قرار گرفته که اگر بازهم غفلت کنیم همچنان در قرن آینده هم در همین حاشیه‌ای که الان هستیم باقی خواهیم ماند.»

وی با توصیفاتی عجیب از جهانی شدن و بدون اشاره به مدیریت این فرآیند از سوی آمریکا و سایر کشورهای غربی نوشته است: «فرایند الحاق مثل فرایند بقای اصلح است، چیزی شبیه تکامل تاریخی است.»

رنانی از این که «هنوز در میان مقامات کشور روی سیاست‌گذاری برای الحاق اجماع به وجود نیامده است و یک تردید کلی بر سیاست‌گذاری ما در این حوزه حاکم است» ابراز ناخشنودی کرده، اما در ادامه اعتراف کرده که مدیریت جهانی شدن در دست دشمن ایران، یعنی آمریکا است: «ما بیست بار رای منفی می‌گرفتیم که عمدتا هم به خاطر مخالفت آمریکا بود، خب ما باید تصمیم گرفته باشیم که اگر می‌خواهیم به الحاق بپیوندیم باید تکلیفمان را با آمریکا روشن کنیم.»

وی با فراموشی جملات خودش مبنی بر نقش محوری آمریکا در سازمان تجارت جهانی، گفته است: «در تفکر ما نسبت به جهانی‌شدن یک خطای استراتژیک رخ داده و آن این است که ما جهانی‌شدن را یک بخشی از سیاست نظام سلطه انگاشته‌‌ایم و پیوستن به اقتصاد جهانی را پذیرش نظام سلطه تعبیر می‌کنیم اما نکته اینجاست که نظام سلطه می‌کوشد تا حوزه‌های بیشتری از جهانی شدن را تحت سلطه خودش دربیاورد.

هر چه ما غفلت بورزیم این فرصت را به نظام سلطه داده‌ایم که بخش‌های بیشتری از عرصه آینده تاریخ را به تسخیر خودش دربیاورد.»

اما اوج تفکر واگرایانه این اقتصاددان اصلاح‌طلب آنجا است که خواستار چشم‌پوشی از ارزش‌های ایرانی-اسلامی کشورمان شده است: «خب طبیعی است که در این پیوستن ما باید هزینه فایده کنیم و بخشی از منافع را در ازاء به دست آوردن بخشی دیگر بدهیم. در این بین لازم است که بخشی از ارزش‌هایمان را هم با ارزش‌های جهانی سازگار کنیم. اینها هزینه است و طبیعی است که ما نمی‌توانیم همه نیکی‌ها و اهداف خوب را با هم داشته باشید. بخشی از هزینه‌هایی که می‌پردازیم هزینه  اقتصادی است که با واگذاری برخی از عرصه‌هاست که لازم است بی آنکه فکرش را بکنیم واگذارشان کنیم. در برخی از صنایع اصلا باید از فکر اینکه ما باید در آن صنایع فعالیت کنیم  بیرون بیاییم. برخی از حوزه‌های ارزشی را هم باید با ساختار نظام جهانی اقتصاد سازگار کنیم.»

هرچند رنانی توضیح نداده که سازگار کردن ارزش‌های کشورمان با ساختار نظام جهانی اقتصاد، چطور ممکن است، اما وی را به خواندن استدلال‌های منطقی رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره زیان‌بار بودن جهانی‌سازی برای کشورمان دعوت می‌کنیم:

«جهانی شدن، اسم خیلی قشنگی است و هر کشوری فکر می‏‌کند بازارهای جهانی به رویش باز می‏‌شود. اما جهانی شدن به معنای تبدیل شدن به یک پیچ و مهره‏ای در ماشین سرمایه‌‏داری غرب، نباید مورد قبول هیچ ملت مستقلی باشد. اگر قرار است جهانی شدن به معنای درست کلمه تحقق پیدا بکند، باید کشورها استقلال خودشان- استقلال اقتصادی و استقلال سیاسی- و قدرت تصمیم‏‌گیری خودشان را حفظ کنند؛ و الّا جهانی شدنی که ده‏ها سال پیش از طریق بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی و امثال این‏ها- که همه ابزارهای آمریکائی و استکباری بودند- به وجود آمده، ارزشی ندارد. بنابراین، یک اصل مهم، مسئله‌‏ی استقلال است؛ که اگر این نباشد پیشرفت نیست، سرابِ پیشرفت است.» (بیانات در دیدار استادان و دانشجویان کردستان 1388/02/27)

«وقتی مسئله‌ی تجارت جهانی و ورود به بازارهای جهانی مطرح میشود، این امید در آنها به‌وجود می‌آید که شاید بناست نظام اسلامی هم بتدریج در نظام بین‌المللی مادّی حل شود؛ که اگر چنین اتّفاقی بیفتد، همه‌ی محاسباتش در اختیار آنهاست. فرض بفرمایید اگر کشوری وارد سازمان تجارت جهانی شد، دست غالب و قوی در سازمان تجارت جهانی مال آنهاست؛ سیاستگذاری مال آنهاست، انتفاع بیشتر متعلّق به آنهاست؛ حالا گیرم سودی هم گیر فلان کشور یا دولت بیاید؛ امّا آنها هستند که محاسبه میکنند. در زمینه‌ی سیاستها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی گوناگون جهانی هم همین‌طور است؛ گویا بتدریج این امید در آنها بوجود آمده بود. (بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان‌ رهبری 1383/12/27)

«الآن هرچه حرف زده می‏‌شود در باره‏‌ی جهانی‏‌سازی است. امروز همه‏‌ی دستگاه‏های مختلف، مروّج جهانی‌‏سازی شده‌‏اند! جهانی‏‌سازی یک فرشته‌‏ی نجات شده که اگر ما به تجارت جهانی نپیوندیم، پدرمان درآمده است! خوب؛ آن طرف قضیه را ملاحظه نمی‏‌کنند که این تجارت جهانی و این جهانی‌سازی در تجارت و در بخشهای دیگر اصلًا کار کیست، چه کسی دنبال این قضیه است، شرایط ما در قبال آن چیست و ما با نداشتن تجهیزات و ابزار و امکانات و وسایل امنیتی لازم چگونه می‌‏توانیم وارد این میدان عظیم درگیری شویم!؟ بنده در اساس با تجارت جهانی مخالف نیستم. از چندی پیش از این- از زمان ریاست جمهوری قبلی تا امروز- که دنبال این قضیه هستند، بارها با من صحبت کرده‏‌اند. بنده هم گفته‌‏ام آن‏روز که ما بتوانیم با بنیه‏‌ی کافی وارد این میدان شویم، اگر نشویم به خودمان ظلم کرده‏‌ایم؛ اما اوّل باید بنیه‌‏اش را ایجاد کنیم. این را توجّه نمی‏‌کنند که اگر با نداشتن آمادگی‌های لازم وارد این میدان شویم، چه ضررهایی خواهیم برد. ما بایستی این را برای مردم روشن کنیم.» (بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما 1381/11/15)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    مشرق جو میدی ها! اصلا بشین چرخ و از اول اختراع کن الان خیلی خوشحالی 60 سال با آمریکا فاصله تکنولوژیکی داری؟ اون کره جنوبی اونم ژاپن وضعشون بده؟آمریکا کل علمشو داده دستشون
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    مثل قضیه تکریم بانوان که معتقد بودند که با قوانین کنوانسیون بین المللی مطابقت نداره. کلهم این اصلاح طلبا یه چیزیشون میشه
  • میثم ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    هر کی هم از راه میرسه تز میده...این سازمان تجارت جهانی که بنده خدا خیلی سینه چاکش شده چرا نمیتونه ابرقدرت های جهان رو از ورشکستگی نجات بده ؟؟
  • ناشناس ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    ژاپن بعد از جنگ جهانی با همت و پشتکار مردمش به این پیشرفت تکنولوژی دست یافت و پیشرفت علمی آنها هدیه امریکا نمی باشد.
  • ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    امثال شما مشرقی ها اگر می تونستن مطمئن باشید روی داعش رو از تحجر سفید می کردن.
  • فدايي رهبري ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    ميخواي بابت خون هزاران شهيد از آمريكا عذرخواهي كنيم؟تكليف ما با آمريكا روشن است.آمريكاهیچ غلطی نمیتواند بکند و شیطان بزرگ است.
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    ما همون تجارت خاورمیانه مون رو اصلاح کنیم به هیچ جای دنیا وابستگی نخواهیم داشت
  • ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    چون دِلش می خواسته ، " ریش " گذاشته ؟!
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    یکی از ارزش های جهانی و جهانی سازی اینه که ؛ آقایون ریش نذارن سه تیغه کنن
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    حرف جدیدی نبود ،‌ هم فکرهاش 100 سال پیش هم گفته بودن
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    آخه دیگه ژاپن یه کشور مستقل نیست یکی از ایالتهای آمریکاست ، فکر کنم پنجاه و چهارمی باشه
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    آره ! وقتی با بمب اتم 200 هزار نفر رو فرستاد به جهنم ، بعد دِلش به حالشون سوخت ، کل علمشو داد دستشون . احتمالا ، توی دلشون آمریکایی ها گفته بودن این هم دسته هونگ .
  • ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    آمریکایی ها مدتهاست ، دوست دارن یه حالی به شما آمریکادوست ها ، بِدن ، اما هزاران جوون و مرد انقلابی داخل و خارج مرزها شبانه روز ایثار می کنن و نمی ذارن وگرنه طعم خوش توسعه رو بهتون می چشوندن . همون طور که به مردم بسیار عزیز لیبی که بیش از 30 سال شبانه روز در اختیارشون بودن چشوندن یا مردم عراق که با صدام و طرفداراش 30 سال دولا راست می شدن جلوشون و کل علمشون رو داده بودن دستشون تا توی سر تو و ایرانی های دیگه خالی کنن تا طعم توسعه رو بچشید
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    الان میرزا ملکم خان می گه جام خالی نباشه ! یه چیز دیگه هم می گه : می گه جوون ! اینجا در عقبا خیلی خوب به من تفهیم شد که اون موقع چه حرف مزخرفی زدم . اما الان دهن من بسته ست وگرنه می گفتم در کل زندگیت تجدیدنظر کن
  • بهنام ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    امثال شما اطلاح طلبا اگه می تونستین مطمئنا روی فتحعلی خان قاجار ، یا رضا خان رو سفید میکردین.
  • اسمال ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    با این استدلالشون برای جهانی سازی. موضوع اینه که اگر به سازمان تجارت جهانی هم بپیوندیم هیچ وقت غرب و امریکا همون برنامه هایرو که برای ژاپن و کره و چین تعیین کرده رو به ما محول نمیکنه . ما نفت و منابع خام داریم . در این سیستم باید نقش صادر کننده محصولات خام و مصرف کننده صنایع غرب رو بازی کنیم. حالا وقتی نفتمون تموم شد . شاید مثل ترکیه واسمون برنامه ر یزی کنند. بشیم مراکز تفریحی و توریستی
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    خوب یه چیزی شون هست که اینطوری نظر می دن
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    "امریکا کل علمشو داده دستشون" ببخشید ؟سند این حرفتون چیه؟ گویا در جریان نیستید بیشتر از 60 درصد علم دنیا در امریکا تولید میشه!40 درصد بقیه توی 200 کشور دیگه!!! مطمئن باش امریکا علمشو به هیچ کشوری نمیده , بلکه خط تولید رو میده که کارگرای کشورهای دیگه با هزینه کمتر براش تولید کنند وگرنه همچنان شاهرگ تولید دست خودشه! نمونه بارزشم واحدهای طراحی خودروسازهای کره ای و بعضا ژاپنی هست که در امریکا قرار داره! دوست عزیز درباره چیزی که نمیدونی صحبت نکنی سنگین تری!
  • ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    والا بخدا!یکی همین سوالو جواب بده بعد بیان نسخه بپیچند واسمون
  • میثم ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵
    0 0
    جزیره اوکیناوا ژاپن چه خبر است ؟ آمریکاییها آنجا با مردمش چکار می کنند ؟ اگر این را فهمیدی آنوقت برای ژاپن شدن یک در صد هم غصه نمی خورید.
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    مشرق جون این بابا و دار ودسته اش که دلباخته غربند ویک عمری است که تعطیلند این بدبختا نه عزت سرشون می شه نه ...
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    چون این سازمان یکی از ارگانهای ارتش امریکا است که به طور مستقیم و غیر مستقیم توسط آنها اداره می شه تقریبا مردم اروپا این رو می دونن ، چطور شماها که 30 سال در یک کشور ضدآمریکایی شبانه روز ، روشنتون کردن این رو نمی دونید ؟! ضمنا ارتش امریکا برنامه های جدیدی برای نظم جدید جهانی داره حالا ورشکسته شدن دارن جون می کَنند تا روش های جایگزین داشته باشن
  • سيد ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    راه اصلاحات تعامل بادنيا
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    منت کافر نمیکشیم اونم کافر ظالم
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    اگه دنیای تو یعنی آمریکا پس خاک بر سرت
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    ایول
  • افشین تهران ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    شما اصلاح طلبها هم بیگانه پرستی و وادادگی و بستن قراردادهای ترکمن چایی شده افتخارتون.
  • افشین تهران ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۶
    0 0
    ایشان که این همه سینه چاک جهانی شدن هستند میشه بگن ما چی برای عرضه داریم که بایداز ارزشهامون بگذریم و خون شهدا رو پایمال کنیم.دنبال بازار مصرف برای غربیها میگردن که بنجولها شونو بخریم واصله کاریها رو بگن تحریم هستید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس