رییس اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: یکی از راه کارهای دولت برای خروج از رکود غیرتورمی توسعه صادرات است که این مهم به عنوان یکی از رکن‌های اصلی اقتصاد کشور شناخته می‌شود.

 به گزارش مشرق، یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق تهران صبح امروز در چهارمین همایش صادرات غیرنفتی به این نکته اشاره کرد که مسائل مربوط به تجارت حاصل عوامل داخلی و خارجی است که عدم حضور در تصمیم‌گیری‌ جهانی و هماهنگ نبودن با تجارت جهانی نقش اساسی در این میان ایفا می‌کند، به حدی که اگر تولید، توزیع، رویه بانک‌ها و ارز در جهت سیاستهای تجاری نباشد، عملاً باعث کندی کار می‌شود.

وی ادامه داد: گسترش صادرات تنها با تعریف امکان‌پذیر نیست و باید دید چقدر برایش منابع تخصیص می‌دهیم، این تصور که ما فکر کنیم، واردات را باید به صفر نزدیک کنیم، عملیاتی نیست و دولت باید سیاستهای صادراتی را بازنگری کرده و نسخه عملیاتی را اجرا کند، آنچه مهم است، استراتژی واردات است که برای تولید و در جهت صادرات محقق شود. چه اشکالی دارد که حجم واردات 500 میلیارد دلار شود و صادرات از 40 میلیارد به 400 میلیارد دلار برسد؟

آل اسحاق به نقش مسائل ارزی در تجارت اشاره کرد و اینکه تکلیف نظامات بانکی و ارزی باید روشن شود که سامان یافتن نرخ ارز و شرایط مالی و اعتباری و ارائه تسهیلات سر و سامان گیرد و ارز باید یار صادرات باشد نه بار خاطر.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه فرایند بانکی نیازمند بازنگری است، گفت: بحث مشوق‌ها از دیگر نکات قابل تأمل است که علیرغم تمام محدودیت‌ها، بار هزینه و شرایط زمانی نمی‌شود.برای قرار گرفتن یک محصول ایرانی در فروشگاه‌های خارجی در کنار سایر رقبا باید روند طولانی و کارهای زیادی کرد.

او در پایان تاکید کرد: عدم همخوانی سیاست های خارجی و اقتصاد در گذشته به گونه ای بود که عدم وابستگی مهم بود اما به شدت به واردات متکی بودیم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس