کد خبر 341984
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷

تیم ملی کشتی آزاد ایران برای یک نبرد سنگین با روسیه راهی مسابقات جهانی ازبکستان شده است.

به گزارش مشرق، در حالی ملی‌پوشان کشتی آزاد ایران از دوشنبه برای دفاع از عنوان قهرمانی جهان در تاشکند ازبکستان روی تشک می‌روند که کار گوش‌شکسته‌ها برای قهرمان شدن دشوار تر از سال قبل در بوداپست مجارستان است. روسها که چندین سال میادین جهانی را تحت سیطره خود درآورده بودند، سال قبل در مسابقات جهانی 2013 مقابل ایرانی‌ها زانو زدند تا تیم ملی کشتی آزاد ایران با هدایت رسول خادم پس از 11 سال قهرمان جهان شود و ترس از ایران به پیکره کشتی روسیه بیفتد.

نبرد سنگین ایران با روسیه برای دفاع از قهرمانی
ارزش این عنوان قهرمانی زمانی دوچندان شد که آزادکاران پس از 48 سال در خارج از خانه بر سکوی نخست جهان ایستادند اما حالا روسها تجدید قوا کرده‌اند و تمامی قهرمانان خود که سال قبل غایب بوده‌اند را به صف کرده‌اند تا شاهد یک نبرد سنگین بین ایرن و روسیه باشیم.

در ادامه نگاهی داریم به وضعیت هشت ملی‌پوش ایران در تاشکند:

چندین سال بود که وزن اول به پاشنه آشیل کشتی ایران تبدیل شده بود. حسن رحیمی پس از سالها توانست این مشکل اساسی را حل کند و پس از 42 سال ایران را در وزن اول صاحب طلای جهان کند. حالا رحیمی که باتجربه تر و آماده تر از قبل است به امید اول کشتی آزاد ایران در وزن 57 کیلوگرم مسابقات جهانی تبدیل شده است. او یکسال زحمت کشیده و حالا مزدش را می‌خواهد.

دورخیز مسعود اسماعیل‌پور برای مدالی بهتر از برنز

هیچوقت مدال برنز جهان نمی تواند مسعود اسماعیل پور را قانع و راضی کند. مدالی که او سال قبل گرفت، از این کشتی‌گیر جویباری یک جنگجوی حریص ساخته که کمتر حریفی می تواند سد راهش شود. اسماعیل‌پور به دوران اوج کشتی‌اش رسیده و باید مزدش را در مسابقات قهرمانی جهان با مدالی خوش رنگ‌تر از برنز بگیرد. سکوهای جهانی انتظار اسماعیل‌پور را می‌کشند.


سید احمد محمدی و نبرد برای اثبات شایستگی

پس از فراز و فرود مهدی تقوی در وزن سوم، سید احمد محمدی توانست به دوبنده وزن 65 کیلوگرم تیم ملی برسد. این وزن داستان خودش را داشت. شاید خیلی ها توجه نکنند که سر وزن نرسیدن محمدی در جام جهانی لس آنجلس پیامد تغییر برنامه ناگهانی آمریکایی ها بود و برخی او را متهم به سهل انگاری کردند اما در جام جهانی ابتدا قرار بود مسابقات بدون ارفاق وزن برگزار شود و محمدی باید در 65 کیلو کشتی می‌گرفت.

وقتی آمریکایی ها قصد داشتند نیکولاس مارابل را از 74 به 70 کیلو بیاورند، این کشتی گیر مشکل اضافه وزن داشت و در فاصله چند روز به جام جهانی اعلام شد مسابقات دو کیلو ارفاق دارد.

پس از آن کادر فنی تصمیم گرفت محمدی را دوباره به 60 کیلو برگرداند در حالی که این کشتی گیر در رژیم نبود و در نهایت حدود یک کیلو اضافه وزن داشت تا به 61 کیلوگرم نرسد و ناچارا در یک وزن بالاتر به میدان برود. اما این اتفاق تلخ برای محمدی خوش یمن بود. پس از اینکه نصیری به مت‌کالف آمریکایی باخت، در فینال مقابل روسیه به محمدی میدان داده شد که او در یک نمایش خیره کننده حریف روس را 10 بر صفر برد تا این کشتی‌گیر برای همیشه از 61 کیلو خداحافظی کند و به وزن بالا بیاید و اتفاقا قهرمان آسیا هم شود.

پس از اتفاقی که برای محمدی در وزن کشی مسابقات انتخابی افتاد و نتوانست به دلیل جراحت زیاد پایش کشتی بگیرد، میثم نصیری نفر اول این وزن شد. در نهایت در حاشیه جام زیلکوفسکی لهستان بین این دو کشتی‌گیر انتخابی گذاشته شد که محمدی به برتری رسید. حالا محمدی باید ثابت کند که شایستگی این فرصتی که در اختیارش قرار گرفته را داشته است. او در اولین میدان جهانی اش می‌تواند صاحب مدال شود.

مصطفی حسین‌خانی، پدیده 70 کیلویی جهان

برنده واقعی تغییر اوزان، مصطفی حسین‌خانی بود؛ کشتی‌گیری که بین دو وزن 66 و 74 کیلوگرم گیر کرده بود. او برای 66 اضافه وزن داشت و در 74 زورش به حریفان نمی‌رسید اما اضافه شدن وزن 70 کیلوگرم یک هدیه ارزشمند برای حسین‌خانی به شمار می‌رود. این کشتی‌گیر تهرانی قدر این فرصت را به خوبی دانست و ستاره ایران در جام جهانی لس آنجلس شد و سپس در آلماتی طلای آسیا را با اقتدار بر سینه زد. حالا حسین‌خانی می‌تواند در مسابقات جهانی هم ستاره ایران باشد و یک مدال خوش‌رنگ از تاشکند دشت کند.

رضا افضلی، وارث وزن پر مدال

رضا افضلی در حالی در مسابقات انتخابی تیم ملی به دوبنده وزن 74 کیلوگرم رسید که این وزن در پنج سال گذشته برای ایران مدال‌آور بوده است. چهار نقره و برنز صادق گودرزی و نقره عزت الله اکبری افتخارات پنج سال اخیر این وزن هستند اما افضلی در مسابقات انتخابی از سد عزت الله اکبری گذشت و حالا نمی‌خواهد از کنار این شانس بزرگ براحتی عبور کند و می‌تواند روند مدال آوری وزن 74 کیلوگرم را شش ساله کند.

محمدحسین محمدیان، در مسیر پدر

شاید اگر مسابقات انتخابی تیم ملی به صورت قانونمند برگزار نمی‌شد، هیچ کس فکر نمی کرد که در حضور چهره های شاخصی مانند احسان لشگری، احسان امینی و میثم مصطفی جوکار، کشتی گیر جوانی به نام محمدحسین محمدیان بتواند دوبنده تیم ملی را بر تن کند.

محمدیان که در ابتدای مسیر قهرمانی پدرش یعنی عسگری محمدیان قرار دارد باید از این فرصت بزرگ نهایت بهره را برده تا فرایند انتخابی تیم ملی به جای هزینه دادن، منفعت آمیز باشد.


* رضا یزدانی و صید طلای سوم

رضا یزدانی با دو مدال طلا و دو برنز جهان یکی از پر افتخارترین کشتی‌گیران ایران در دهه اخیر به شمار می‌رود. کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد در حالی در تاشکند به میدان می‌رود که سال گذشته نیز بر روی سکوی قهرمانی ایستاده و حالا به فکر سومین طلای جهانی‌اش است تا کلکسیون افتخاراتش را زرین‌تر کند.



* اولین مدال جهانی در انتظار کمیل قاسمی


کمیل قاسمی در حالی که مدال برنز المپیک را در کارنامه دارد، اما سال گذشته موفق نشد در رقابت‌های جهانی روی سکو برود. البته امسال وضعیت برای کمیل متفاوت است، چرا که یک سال را خوب تمرین کرده و آمادگی‌اش قابل مقایسه با سال قبل نیست. با این که قاسمی رقبای خوبی از جمله حاجی مراد گاتسالوف با تجربه و عنوان دار دارد، اما سنگین وزن جوان ایران به این توانایی رسیده تا حتی گاتسالوف نامدار را هم پشت سر بگذارد و مدال طلای علیرضا سلیمانی را پس از سال‌ها تکرار کند.


وضعیت روسها بهتر از سال قبل

کار تیم ملی ایران به چند دلیل امسال سخت تر از سال قبل است. از یک طرف بازیهای آسیایی در پیش است و تمرکز کشتی گیران و مربیان معطوف به دو رویداد متوالی است و از طرف دیگر روسها نیز نسبت به سال قبل وضعیت بهتری دارند و برخی ضعفهای سال قبل را بر طرف کرده و چهره‌های نامداری مانند لبدوف، چارگوش و گادیسوف که در جهانی بوداپست غایب بودند، آمادگی خود را بازیافته اند و در 84 کیلو هم یک جوان جویای نام به نام رشید سعد‌الله یف چهره شده است.
با این اوضاع باید منتظر یک نبرد سنگین بین ایران و روسیه بود.

عناوین کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی

تیم ملی کشتی آزاد ایران تا پایان مسابقات جهانی 2013 پنج بار در سال‌های 1961، 1965، 1998، 2002 و 2013 بر سکوی قهرمانی جهان ایستاده است. همچنین تیم ایران پنج بار در سال‌های 1971، 1973، 1995، 2006 و 2011 عنوان نایب قهرمانی جهان را بدست آورده است و یازده بار در مکان سوم قرار گرفته است.

تاکنون 44 مدال طلا 40 نقره و 36 برنز ره‌آورد ملی پوشان کشتی آزاد ایران از رقابت‌های جهانی بوده است.

برنامه مسابقات جهانی 2014 تاشکند:

یکشنبه 16 شهریورماه:

ساعت 18:30 تا 19: وزن کشی اوزان 57، 70، 86 و 125 کیلوگرم کشتی آزاد

دوشنبه 17 شهریورماه:


ساعت 9 تا 14 و 19 تا 21: مسابقات مقدماتی، رده بندی و فینال اوزان 57، 70، 86 و 125 کیلوگرم کشتی آزاد

ساعت 17:30 تا 18: وزن کشی اوزان 61، 65، 74 و 97 کیلوگرم کشتی آزاد

سه شنبه 18 شهریورماه:

ساعت 9 تا 14 و 18 تا 20: مسابقات مقدماتی، رده بندی و فینال اوزان 61، 65، 74 و 97 کیلوگرم کشتی آزاد

پنج شنبه 20 شهریورماه:

ساعت 17:15 تا 17:45: وزن کشی اوزان 75 و 85 کیلوگرم کشتی فرنگی

جمعه 21 شهریورماه:


ساعت 10 تا 14 و 18 تا 20: مسابقات مقدماتی، رده بندی و فینال اوزان 75 و 85 کیلوگرم کشتی فرنگی

ساعت 17:15 تا 17:45: وزن کشی اوزان 66، 80 و 130 کیلوگرم کشتی فرنگی

شنبه 22 شهریورماه:

ساعت 10 تا 14 و 18 تا 20: مسابقات مقدماتی، رده بندی و فینال اوزان 66، 80 و 130 کیلوگرم کشتی فرنگی

ساعت 17:15 تا 17:45: وزن کشی اوزان 59، 71 و 98 کیلوگرم کشتی فرنگی

یکشنبه 23 شهریورماه:


ساعت 10 تا 14 و 18 تا 20: مسابقات مقدماتی، رده بندی و فینال اوزان 59، 71 و 98 کیلوگرم کشتی فرنگی

اختلاف ساعت ایران و ازبکستان 30 دقیقه است به طوری که ساعت 9 به وقت ازبکستان 8:30 به وقت ایران است.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس