کد خبر 341174
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰

وقتی رهبری می‌گوید مسجد مرکز زندگی است یعنی چه؟ آیا معنایش این است که فقط سه وعده نماز در مسجد اقامه شود و بس؟ آیا کانون اصلی زندگی فقط باید محلی برای نماز و ذکر باشد؟ آیا مسجد صدر اسلام این‌گونه بود؟

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، از صبح زود تا حالا که ساعت حدود 7 بعدازظهر را نشان می‌داد به هرکس و هر جا که فکرش را می‌کرد سر زده بود ولی همه با جوابی کما بیش یکسان دست به سرش کرده بودند.

سر کوچه که رسید چارچوب رنگ و رو رفته در خانه توی ذوقش زد دوماهی می‌شد که به خاطر بیکاری‌اش با دست پر زنگ خانه را فشار نداده بود. راهش را کج کرد نمی‌خواست با حال و روز خرابش، زنش را هم دوباره غمگین و محزون کند آخر صبح که داشت می‌رفت به او گفته بود امروز یقینا خدا مشکل ما را حل می‌کند ولی حالا...

صدمتری از خانه دور نشده بود که برق گلدسته‌های مسجد محله چشمش را گرفت. ناگاه فکری به ذهنش خطور کرد، امام‌جماعت مسجد را می‌شناخت روحانی مهربان و دنیا دیده‌ای بود حتما او می‌توانست چاره‌ای برای مشکلش پیدا کند. تا اذان مغرب زمانی نمانده بود وضو گرفت و شاداب و امیدوار گام در مسجد نهاد.

داستان فوق شاید بخش کوچکی از کارکرد مساجد در محلات ما را بیان می‌کند اما واقعیت این است که مسجدکانون اصلی زندگی است و به فرمایش رهبر عزیزمان «هرجا سامان زندگی هست مسجد مرکز و کانون اصلی زندگی است.»

به‌راستی آیا تاکنون با خود اندیشیده‌ایم مسجدچقدر در زندگی ما نقش دارد.

وقتی رهبری می‌گوید مسجد مرکز زندگی است یعنی چه؟ آیا معنایش این است که فقط سه وعده نماز در مسجد اقامه شود و بس؟ آیا کانون اصلی زندگی فقط باید محلی برای نماز و  ذکر باشد؟ آیا مسجد صدر اسلام این‌گونه بود؟

مسجد محور محله است

در یکی از مساجد جنوب شرق تهران امام‌جماعت مسجد به همراه جوانان خوش فکر و انقلابی محل با تهیه طرحی به سوالات فوق به نوعی پاسخ داده‌اند.

نام طرح را «دولت محله» گذاشته و محور طرح را هم مسجد قرار داده‌اند.

مهدی فضیلی یکی از جوانان طراح که عضو هیئت امنای مسجد امام‌حسن مجتبی علیه‌السلام نیز می‌باشد می‌گوید: «نگاه ما در طرح دولت محله این است که مسجد به جایگاه اصلی و واقعی خود یعنی مسجد صدر اسلام برگردد.

در مسجد دوره پیامبر اسلام(ص) فقط سه وعده نماز برگزار نمی‌شد بعد هم در مسجد بسته نمی شد بلکه تمام شئونات جامعه و مسائل زندگی مردم از ناحیه مسجد اداره می‌شد.»

وی می‌افزاید: «ما درمسجد به دنبال این هستیم که نگاهمان جامع باشد یعنی فقط یک مسئله یا یک موضوع را دنبال نکنیم بلکه کلیه مسائل جامعه اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی را مدنظر قرار دهیم. البته داشتن این نگاه واجرای آن در عرصه عمل نیازمند وقت فراوانی است و کسانی که قرار است این نگاه را در مسجد دنبال کنند باید وقت زیادی برای این کار بگذارند و با دو سه ساعت کار نمی‌شود نتیجه مطلوب گرفت.

جامعه مشکلات زیادی دارد و به همان نسبت هم باید وقت فراوانی برای رفع مشکلات گذاشت.»
فضیلی در عین حال تاکید می‌کند رفع دغدغه‌های محلی و منطقه‌ای باید در اولویت هر مسجدی باشد و برای رسیدن به نقطه مطلوب باید نگاهی استانی و حتی کشوری داشت.

وی در تبیین بیشتر کارکردهای مسجد با اشاره به بخشی از بیانات امام‌خمینی که فرمودند «مساجد سنگر انقلاب هستند و باید این سنگرها را پر کنید» می‌گوید: «وقتی بحث سنگر دفاع از انقلاب مطرح می‌شود یعنی اینکه ما به عنوان جوانان انقلابی و مسجدی باید در تمام عرصه‌ها از انقلاب دفاع کنیم و نگاهمان حداقلی نباشد. مثلا ما در مسجد امام‌حسن مجتبی علیه‌السلام برای رفع مشکلات اقتصادی مردم کوشیده‌ایم با تاسیس صندوق قرض‌الحسنه تسهیلاتی را برای اشتغال جوانان ارائه دهیم یا با هماهنگی با فنی و حرفه‌ای محله سعی کرده‌ایم بچه‌های محل را با حرفه‌های مختلف آشنا کنیم. در مباحث سیاسی به دنبال بصیرت‌دهی به مردم محل بوده‌ایم به طور مثال با دعوت از فعالین سیاسی و انقلابی تلاش کرده‌ایم تا سطح آگاهی مردم را نسبت به مسائل روز جامعه از جمله مذاکرات هسته‌ای  بالا ببریم.»

برنامه فرهنگی مسجد باید مستمر باشد

وی ادامه می‌دهد: «در مباحث فرهنگی و هنری با راه‌اندازی کانونی به نام «کریم آل‌الله» تلاش کرده‌ایم تا نوجوانان نخبه را از مقطع راهنمایی جذب کرده و تا زمان راهیابی آنها به دانشگاه برنامه برایشان داشته باشیم.»

این جوان فعال مسجدی تاکید می‌کند: «به نظر من برنامه‌های فرهنگی مساجد نباید به فصل تابستان و آن‌هم در حد کلاسهای قرآن و اخلاق و ورزشی محدود شود بلکه اولا باید مساجد برای تمامی فصول سال برای نوجوانان و جوانان محل برنامه داشته باشند و ثانیا کلاس‌های مساجد باید علاوه بر مطابقت با نیازهای روز جوانان بر مبنای بنیه اعتقادی صحیح اجرا شود.»

وی با تاکید مجدد بر اینکه اگر به دنبال خروجی مثبت از مساجد هستیم باید برنامه‌های فرهنگی تربیتی مستمر و مداوم در مساجد داشته باشیم می‌افزاید: «ما در کانون مسجدمان همین برنامه مستمر را اجرا کرده‌ایم یعنی مطابق با فصول مختلف سال برنامه‌های تربیتی فرهنگی مستمری طراحی و اجرا می‌کنیم.

این برنامه آن قدر با استقبال مردم محل مواجه شده که ما الان برای جذب اعضای جدید مجبور به برگزاری آزمون از میان متقاضیان و گذاشتن شرط معدل 19 به بالا شده‌ایم. البته با این وجود هنوز هم معتقدیم که طرح و برنامه مسجد ما کامل نیست و علی رغم اینکه حدود 9 سال است که این طرح را اجرا می‌کنیم ولی همچنان بر این اعتقادیم که باید رشد کنیم و برنامه‌های بهتر و کامل تری را تهیه و اجرا کنیم.»

او تاکید می‌کند: «ما اگر می‌خواهیم مسجد محله‌مان رونق بگیرد و منشا رشد و تعالی جوانان محله شود باید مسجد را مرکز اصلی زندگی محله قرار دهیم و تمام طرح و برنامه‌هایمان بر این مبنا تهیه و اجرا شود.»

برنامه‌های مسجد باید فراگیر باشد

بهرامی مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مسجد امام‌حسن مجتبی علیه‌السلام هم با اشاره به فراگیری برنامه‌ها در این کانون می‌گوید: «ما در کل سال برای جوانان مسجدی که عضو کانون هستند برنامه داریم. مثلا برای دانشجویان و طلاب مسجدمان برنامه مطالعاتی تهیه کرده‌ایم و آنها می‌توانند در ایام خاص حتی شبانه‌روز از فضای مسجد برای مطالعه دروس خود استفاده کنند.»

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از بچه‌های مسجد انسان‌های نخبه و باهوشی هستند می‌افزاید: «دارنده مدال برنز المپیاد شیمی از مسجد محله ماست همچنین رتبه‌های دو رقمی کنکور در این مسجد زیاد هستند. البته سعی کرده‌ایم در مسجد فقط به جنبه‌های درسی و علمی بچه‌ها تکیه نکنیم بلکه تلاش شده تا افراد دست به دست همدیگر کارهای عمرانی مسجد را هم انجام دهند.»

بهرامی با اشاره به رنگ‌آمیزی فضای شبستان مسجد که فضای وسیعی هم هست می‌گوید: «جوانان مسجد در 3 شیفت کاری به مدت یک هفته کل دیوارهای شبستان را رنگ زدند علاوه بر این ساخت سرویس بهداشتی بسیار تمیز مسجد از دیگر اقدامات جوانان همین مسجد است. بر همین اساس بچه‌های مسجد طوری تربیت می‌شوند که در یک زمینه علمی فقط رشد نکنند بلکه در حد توان در سایر زمینه‌های کاری اعم از عمرانی و صنعتی کسب مهارت نمایند.»

وی با اشاره به کارگاه خلاقیت و کارگاه معرق‌کاری که در کانون مسجد برپاست. می‌گوید: «ساختن انواع میز و تخته‌های شیشه‌ای و نیز تابلوهای معرق‌کاری شده از جمله نتایج این کارگاههاست که همه آنها به همت جوانان مسجدی ساخته شده است.»

هدف یک نوجوان از رفتن به مسجد

احسان عرب نوجوان 17 ساله‌ای که 4 سال است به مسجد امام‌حسن مجتبی علیه‌السلام می‌آید در پاسخ به این سوال که ملاک شما  برای آمدن به این مسجد چیست می‌گوید: «ملاک من در آمدن به مسجد فقط رفتن به اردو و استخر و برنامه‌های تفریحی نیست بلکه فکر می‌کنم با حضور در مسجد می‌توانم علاوه بر پیشرفت در موضوعات فکری و اعتقادی و حتی درسی در سایر مسائل جامعه و محله نیز رشد کنم.»

وی که به همراه دوستانش حلقه جوانان پیش‌دانشگاهی مسجد را تشکیل داده‌اند می‌گوید: «ما در این حلقه ضمن تبادل نظرات خویش درباب مسائل مختلف جامعه و انس و الفت میان یکدیگر به دنبال کسب مهارت در حوزه‌های عملی کار هستیم.»

شرط موفقیت امام جماعت

امام‌جماعت مسجد امام‌حسن مجتبی علیه‌السلام هم معتقد است اگر این مسجد با جمعیت کثیری روبه رو است و اگر شور و نشاط در مسجد حاکم است همه اینها به لطف همفکری و هماهنگی همه اعضای مسجد اعم از امام‌جماعت، هیئت امنا و جوانان انقلابی است.

حجت‌الاسلام لطفی امین که پس از اقامه نمازجماعت به گرمی با نمازگزاران اعم از پیر و جوان روبوسی کرده و خوش‌وبش می‌کند، اظهار می‌دارد: «امام جماعت مسجد در صورتی موفق است که رابطه صمیمی و گرمی با اهالی محل داشته باشد مثلا وقت کافی برای مسجد بگذارد در شادی و غم مردم محل شریک باشد به مشکلات آنها در حد توان رسیدگی کند و خلاصه مدیر محل باید به نوعی امام جماعت مسجد باشد.»

وی ادامه می‌دهد: «بنده خودم حدود یکی دو ساعت قبل از نماز مغرب در مسجد حاضر هستم و تا یکی دو ساعت بعد از نماز نیز در مسجد می‌مانم تا احیانا اگر مردم مسائل و مشکلاتی دارند بدون واسطه آنها را با بنده به عنوان امام‌جماعت در میان بگذارند و من هم در حد توان در جهت حل مشکلاتشان گام بردارم.»

وی سپس با اشاره به حضور فعال جوانان مومن محله در مسجد تاکید می‌کند: «بسیاری از موفقیتهای این مسجد مرهون کار و تلاش شبانه‌روزی جوانان انقلابی مسجد است. اینها علاوه بر اینکه دارای مدارک تحصیلی بالا اعم از دکترا و مهندسی و کارشناسی ارشد هستند دغدغه کمک به مردم را نیز دارند، یعنی فقط به فکر پیشرفت خودشان نیستند بلکه حاضرند از وقت، مال و زندگی خود هزینه کنند تا سایر مردم محل از جمله نوجوانان جدیدالورود به مسجد نیز همچون آنان آینده درخشانی داشته باشند.»

حجت‌الاسلام لطفی امین سپس به امامان جماعت مساجد توصیه می‌کند رابطه خویش را با جوانان محل خصوصا دلسوزان انقلابی مستحکم کنند و فقط به اقامه نماز اکتفا نکنند بلکه بکوشند مسجد را به محلی برای مدیریت محل و ارتباط بخش‌های مختلف محله با مسجد تبدیل کنند.

مساجد خلوت هدف دشمنان است

یکی دیگر از فعالان مسجدی و کارشناس علوم دینی با اشاره به جایگاه و اهمیت مسجد در فرهنگ اسلامی می‌گوید: «از جمله ترفندهای دشمنان داخلی و خارجی برای محو اسلام، خاموش کردن چراغ رونق مساجد بوده است که این حیله خائنانه در رژیم گذشته طاغوتی تا حد زیادی موثر افتاد و الان نیز تمام سعی دشمنان در خلوت کردن مساجد به عنوان پایگاه ضد استکباری است.»

محمدمهدی فجری با اشاره به بیانات امام راحل در این باره می‌افزاید: آن بزرگوار با تاکید بر نقش محوری مسجد در خنثی کردن نقشه‌های دشمنان اسلام می‌فرماید: «اینها از مسجد می‌ترسند من تکلیفم را باید ادا کنم و بگویم شما دانشگاهی‌ها، شما دانشجوها، همه‌تان مساجد را بروید پر کنید؟ سنگر هست اینجا، سنگرها را باید پر کرد» و در جای دیگری امام می‌فرمایند «مساجد و محافل دینیه را که سنگرهای اسلام در مقابل شیاطین است هرچه بیشتر گرم و مجهز نگه دارید.»

فجری با اشاره به نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می‌گوید: «تاثیر این مکان مقدس در طول 8 سال دفاع مقدس در جذب نیروهای رزمنده بسیجی و آموزش آنها و نیز پشتیبانی تدارکاتی و فعالیتهای پشت جبهه بر هیچ کس پوشیده نیست و البته مسلم و بدیهی است که اگر بیانات روشنگرانه امام‌خمینی نبود مساجد نمی‌توانستند جایگاه حقیقی خویش را بدست آوردند. مثلا امام با تاکید بر حفظ مساجد به عنوان اصل و اساس انقلاب می‌فرمایند «مسجد محلی است که از آن باید امور اداره شود، این مساجد بود که پیروزی را برای ملت ما درست کرد این مراکز حساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشد این طور نباشد که خیال کنیم دیگر ما پیروز شدیم دیگر مسجد می‌خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است.»

بنابراین مساجد از آغاز تاکنون نه تنها محل نیایش و عبادت و تجمع مومنان بوده بلکه محل ابلاغ احکام و دستورها و آموزه‌های دینی، جایگاه قضاوت و دادرسی، ستاد تبلغات و مرکزی برای رفع مشکلات مردم بوده است.»

وی ادامه می‌دهد: «آنچه در شرایط اجتماعی پر از حساسیت فعلی به عنوان یکی از وظایف مهم امام‌جماعت هر مسجد مطرح می باشد اختصاص زمانی مناسب برای برقراری ارتباط صمیمانه با اقشار مختلف مردم در جهت حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی آنان و نیز رسیدگی به اختلافات خانوادگی و مشابه آن است که از این طریق امام‌جماعت خواهد توانست ضمن برنامه‌ریزی دقیق برای ارائه خدمات مختلف فرهنگی و دینی به مراجعین از فضا و محیط مسجد نیز استفاده بهینه نماید.

بخصوص این برنامه می‌تواند عاملی برای جذب بیشتر نسل نو به مسجد باشد چرا که همیشه امید به آینده موفق و بالنده در دل و ذهن جوانان وجود دارد و آنها می‌توانند با ارتباط با مسجد این امید را تقویت کرده و علاوه بر ایجاد شور و نشاط در مسجد از خالی شدن این سنگر جهاد و عبادت نیز جلوگیری نمایند.»

فجری سپس با اشاره به نقش سیاسی مسجد می‌گوید: «مسئله حائز اهمیت دیگری که در صدر اسلام مورد توجه خاص پیامبر گرامی اسلام(ص) بوده است و امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید داشتند، مدیریت سیاسی مسجد است. اهمیت این موضوع به حدی است که اگر مسجد از سیاست اسلام دور بماند آن‌گونه خواهد شد که دشمنان خواستارش بوده‌اند و سعی کرده‌اند مسجد و نماز جماعت را صرفا به محل عبادت خلاصه کنند تا هیچ خطری از این ناحیه متوجه آنها نباشد.»

منبع:کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مشرقی تیر ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    1 0
    خدایا مارا از معماران واقامه کنندگان مساجدت قرار بده !!!!
  • مشرقی تیر ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    خدایا مارا از معماران واقامه کنندگان مساجدت قرار بده !!!!
  • مشرقی تیر ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    0 0
    خدایا مارا از معماران واقامه کنندگان مساجدت قرار بده !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس