کد خبر 338599
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۹

یک کارشناس مسایل اقتصادی با انتقاد از بی توجهی دولت‌ها به اهمیت تولید ملی گفت: تا به حال به تولید ملی هیچ توجهی نشده و حدود شصت سال است که به تولید بی مهری کرده ایم.

 به گزارش مشرق، حسین راغفر، استاد دانشگاه و کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه همه باید از تولید ملی حمایت کنند، اظهار کرد: نکته مهم این است که رونق تولید ملی با حرف درست نمی‌شود، بلکه باید در بسته سیاستی دولت بدان پرداخته شود در صورتیکه تا به حال مغفول مانده است.

وی با تاکید بر اینکه بدون تولید هیچ کشوری نمی تواند به توسعه برسد، با انتقاد از بسته سیاستی دولت، تصریح کرد: در حال حاضر انتظار داشتیم دولت فهرستی از شرکت های ورشکسته که در این هشت سال موجب بیکاری صدها هزار نفر شدند را تهیه و درباره بازگرداندن آنها به تولید تصمیم گیری کند زیرا بسیاری از بنگاه‌های ورشکسته زیرساخت های لازم را دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا گفت: ایران تولید کننده چرم است در صورتیکه شرایط تبدیل به محصول نهایی وجود ندارد و همه به صورت مواد خام به خارج کشور فرستاده می شود. مورد دیگر سنگ آهن طبس است که حتی کارگر چینی آورده اند و مواد خام به خارج فرستاده می شود.

راغفر با اشاره به فجایعی که در اقتصاد کشور رخ داده است، خاطر نشان کرد: یکی از مصیبت های ما این است که در حدود 15 میلیارد واردات محصولات کشاورزی داریم و این در واقع یکی از مصیبت های دولت نهم و دهم بوده که به کشور تحمیل شده است.

وی با انتقاد از بسته سیاستی دولت و با بیان اینکه بسته سیاستی دولت می بایست وابستگی اقتصادی ما را کم کند، گفت: ما شاهد فاجعه بزرگی در حوزه کشاورزی هستیم و آن از بین رفتن زمین های کشاورزی و تبدیل آن به ویلاهای خوش نشینان است که به نظر می رسد دولت نگاهی برای رفع این مشکل ندارد.

این کارشناس مسایل اقتصادی اقدامات کوتاه مدت را مسبب آثار تخریبی بلند مدت دانست و اضافه کرد: تا به حال حمایت از تولید ملی بیشتر شبیه شوخی بوده است چرا که منافع گروه های فاسد و سودجو در حفظ شرایط موجود است.

راغفر در خصوص کمپین آری به تولید ملی گفت: این کمپین برای مطرح کردن نکات، کاستی‌ها و نگرانی‌ها در اقتصاد کشور و اهمیت تولید ملی مفید است.

وی در پایان یادآور شد: اگر این روند بی توجهی به تولید ملی ادامه داشته باشد فاجعه رخ می دهد چرا که اقتصاد کشور در یک سراشیبی قرار گرفته است و هر روز سرعت این سقوط بیشتر می شود. وقتی ما خودمان را با کشورهایی چون ترکیه که بدون داشتن هیچ منابعی رشد اقتصادی بالا و درآمد ملی1100 میلیاردی مقایسه می کنیم بحران مشخص می شود در صورتیکه درآمد ملی ایران با همه منابعی که دارد به زحمت به 500 میلیون دلار می رسد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس