به گزارش مشرق و به نقل از وبگاه حجت الاسلام رسايي، هفته نامه يا لثارآت الحسين در شماره اخير خود مصاحبه اي با اين نماينده تهران انجام داده است که در آن براي نخستين بار در خصوص ملاقات سال گذشته برخي از نمايندگان تهران با رهبري معظم انقلاب سخن گفته شده است . ملاقاتي که بعدها مشهور شد رهبري به نمايندگان فرموده اند برويد خودتان را براي فتنه بزرگتري آماده کنيد. در اين مصاحبه همچنين مباحث جديد در خصوص مشايي و مواضع اخير وي ابراز شده است :
*آقاي رسايي! جلسه هفتگي انصار حزبالله در بعدازظهر 30ام تيرماه آغازگر يک جدال رسانهاي شد بدين مفهوم که آقاي مهدي محمدي – دبير سياسي کيهان - در آن جلسه عنوان کردند در بهمن 88 حضرت آقا ديدار محرمانهاي که با سي و اندي از نمايندگان مجلس داشتهاند، به آنها فرمودهاند که برويد مردم را براي فتنههاي پيچيدهتر و گستردهتري که در راه است آماده کنيد. ظاهرا شما هم يکي از اين نمايندگان بوديد که خدمت آقا رسيديد، براي ما به عنوان آغازگر اين بحث جالب است تحليل شما را هم بدانيم.
- ببينيد چند ماه قبل از عيد به دليل تغيير و تحولاتي که در صحنه سياسي کشور مي ديديم بويژه در درون مجلس و با توجه به عملکرد راس فراکسيون اصولگرايان در مقابله با فتنه و مواجه با دولت ، نامه اي خطاب به رهبري معظم انقلاب تنظيم شد که در آن به صورت اجمال اين دغدغه ها مطرح شده بود و در آخر هم درخواست ملاقات حضوري از ايشان شده بود. بيش از سي نفر از نمايندگان اين نامه را امضا کردند که بعد از مدتي هم اين درخواست پذيرفته شد.
* چرا فقط سي نفر يعني بقيه نمايندگان متن اين نامه را قبول نداشتند ؟
- اصلا قرار نبود به همين ميزان هم علني شود . قرار بود در حدود 10 نفر ببينند و امضا کنند اما يکي از دوستان به تعداد بيشتري از نمايندگان نشان داده بود که همه امضا کردند و همانها هم در ملاقات حضور يافتند.
* اين درخواست به چه منظور انجام شد آيا صرفاً يک ديدار معمولي بود؟
- معمولاً ديدار اهالي مجلس با حضرت آقا به اين صورت بوده که يا کميسيونهاي تخصصي به ديدار ايشان ميرفتند و يا نمايندگان به صورت انفرادي و در ديدارهاي سالانه هم کل مجلس خدمت ايشان شرفياب ميشدند. اما اينکه جمع خاصي از نمايندگان با ديدگاه خاصي خدمت رهبري برسند تاکنون سابقه نداشته!
* پس بايد ديدار مهم و ويژهاي بوده باشد؟
- البته هم اين ديدار خاص بود و هم محتوايي که در آن مطرح شد و مهمتر از آن بيانات حضرت آقا بود که البته هيچوقت انتشار عمومي نيافت .
* چه کساني در اين ديدار سخن گفتند؟
- به نوعي همه نمايندگان . شب قبل از ديدار جلسه اي برگزار شد و تمام دوستان نقطه نظرات خودشان را مطرح کردند و بعد توسط يکي از نمايندگان جمع بندي و در غالب يک نامه هفت صفحهاي تحرير شد.
* اگر ممکن است با توجه به عدم انتشار عمومي اين جلسه ما را هم از محتواي اين هفت صفحه و بيانات حضرت آقا مطلع کنيد؟
- انتشار عمومي سخنان رهبر معظم انقلاب از وظايف ما نيست و طبعا بيت ايشان هر وقت صلاح دانستند آن را منتشر مي کنند. من فقط مي توانم به کليات آن اشاره کنم .
* نامه اي که توسط نمايندگان نوشته شده بود که قابل انتشار است از موضوعات آن بگوييد.
- به طور کلي اين نامه در چند محور تنظيم شده بود که بيشترين بخش هاي آن (شايد حدود پنج صفحه) در مورد نگرانيهاي ما راجع به فراکسيون اصولگرايان و مواضع رييس مجلس بود و همچنين يک صفحه از آن به انتقاداتي از رييس دولت و صفحه اي هم در باره نحوه برخورد با سران فتنه بود.
* متن نامه تنظيم شده استدلالي و مستند بود يا کلي گويي و شعاري ؟
- در جمع بندي اي که با دوستان ديگر داشتيم به اين نتيجه رسيديم که در محضر رهبري انقلاب صراحتا دغدغه هاي خودمان را مطرح کنيم و به اصطلاح بدون رودربايستي سخن بگوييم و در نهايت هم تاکيد کنيم که تابع فرمايشات رهبر انقلاب هستيم . در حقيقت نخواستيم که دوپهلو حرف زده باشيم .
جالب است بگويم متن اين نامه آنقدر صريح بود که برخي از مسئولان بيت رهبري حاضر در جلسه ابرو در هم کشيدند و معلوم بود که کمي برافروخته شدند ، حتي خود ما هم احتمال مي داديم با واکنش انتقادي از جانب معظم له روبرو شويم اما قرار بود راحت حرفمان را بزنيم!
* نهايتا برخورد رهبر انقلاب چگونه بود ؟
- برعکس انتظار ما ايشان از اين صراحت استقبال زيادي کردند و تعبيرشان اين بود که مَنش احساس تکليف، شناخت تکليف، پاي فشردن بر وظيفه و ملاحظه هيچ چيز را نکردن، اين جوهر نمايندگي است .
* يعني رهبري هيچ انتقادي از اين صراحت انتقادات شما نکردند که چرا تند روي مي کنيد ؟ بويژه که جمع حاضر در اين ديدار از جمله کساني بودند که متهم به تندروي هم هستند؟
- ايشان نه تنها چنين برخوردي نداشتند بلکه خطاب به اين جمع فرمودند وقتي هسته اي مثل شماها در مجالس وجود دارد پافشاري بر مباني در مجلس ها مي ماند. اين جمله افتخاري براي ما بود و حکايت از اين مي کرد که حرکت کلي ما درست و بجاست . ايشان حتي تصريح کردند که از اصرار بر امر صحيح و حق و لو با هزينه هايي، نبايستي پشيمان باشيد.
* چرا ايشان احساس کردند که شما حالت پشيماني داريد ؟ مگر در متن شما گلايه و شکايتي بود ؟
- نخير ! اصلا اينطور نبود بلکه ما از برخي دوستان جبهه اصولگرا شکايت کرده بوديم که آنها ما را به دليل حمايت از دولتي که مورد حمايت خاص رهبري است و اين حمايت هم در راستاي ريل گذاري ايشان است، وکيل الدوله خطاب مي کنند !
* يعني رهبري انقلاب اشاره به اين انگ زدن ها و ملامت ها مثل وکيل الدوله گفتن داشتند ؟
- بله البته ايشان صراحتا فرمودند که مهم نيست به شماها وکيل الدوله بگويند بلکه خودتان را آماده کنيد براي بدتر از اين موارد و هزينه هاي سنگين تر. تعبير ديگرشان اين بود که اگر احساس تکليف کرديد بايد کارتان را انجام دهيد و بيمناک از اين ملامت ها نباشيد ...
* تعبيري که گفته مي شود رهبري فرمودند برويد خودتان را براي فتنه بزرگتري آماده کنيد هم درست است ؟
- البته نه به اين شکلي که شايع شده . ايشان فرمودند اينکه به شما وکيل الدوله بگويند امر سختي نيست . تعبير ايشان اين بود که در گذشته گاهي پافشاري بر اصول هزينه هاي بيشتري داشت و الان هم شايد شرايط سخت تراز اين هم بشود و شماها بايد خودتان را براي آن شرايط سخت هم آماده کنيد.
* در مورد محاکمه سران فتنه هم مطلبي در نامه هفت صفحهاي گنجانده بوديد؟
- بله، نظر ما اين بود که پس از نهم دي با توجه به حضور ميليوني مردم اگر با سران فتنه برخورد نشود، مردم احساس مي کنند که نظام در برخورد با سرا فتنه ناتوان است.
* پاسخ آقا چه بود؟
- آقا اصلا نسبت به سران فتنه هيچ دغدغه اي نداشتند! جالب بود ، تعبير ايشان اين بود که سران فتنه هميشه دم دست هستند و محاکمه آنها براي نظام کاري ندارد و اين اتفاق هم مي افتد اما مهم تر از محاکمه اين افراد، خشکاندن ريشه اين فتنه است کما اينکه به تعبير ايشان اگر ريشه فتنه 18 تير سال 78 در ده سال پيش خشکانده شده بود امروز شاهد فتنه جديد سال 88 نبوديم.
* انتقادات شما از آقاي لاريجاني و فراکسيون اصولگرايان چه بود ؟
- تفصيل آن در اين وقت ممکن نيست اما به طور اجمال بايد بگويم که ما در کنار اشاره به ويژگي هاي مثبت ، در خصوص رفتار غير دوستانه مجلس با دولت و دائما تيره نشان دادن اين فضا انتقاد داشتيم . براي ما جاي سئوال داشت که چرا بايد رسانه هاي ساختار شکن اصلاح طلبان که روزگاري شعار سيماي لاريجاني تعطيل بايد گردد سر مي دادند، حالا دائما ايشان را تيتر يک خودشان مي کنند ! روند تجمل گرايي و عادت دادن نمايندگان به رفاه زدگي که در مواقعي لطمات جبران ناپذيري به مجلس زده و همچنين تعامل و هماهنگي با اصلاح طلبان و سخت گيري بر نمايندگان حامي دولت مورد اعتراض ما بود ...
* البته آقاي لاريجاني در ايام بعد از انتخابات هم مواضع مناسبي نداشتند ...
- دقيقا يکي از گلايه هاي ما خدمت ايشان همين مواضع دوپهلوي آقاي لاريجاني بود ، هم در قبل از انتخابات و هم بعد از انتخابات در ايام فتنه و کودتاي مخملي بويژه در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو ...
* برخورد رهبري در برابر انتقادات شما چگونه بود ؟
- رهبر معظم انقلاب فرمودند که برخي اشکالات به مجلس وارد است مثلا تغيير لوايح دولت اين را درست ندانستند و يا تعدد سئوال از وزرا تا اين حد و اندازه را نادرست دانستند . حتي در خصوص تحميل برخي قوانين به دولت در حالي که دولت ابزار و امکانات اجرا را ندارد نيز انتقاد داشتند . در خصوص انتقادات ما هم فرمودند که شما اشکالات خودتان را تذکر بدهيد ولي از جاده انصاف خارج نشويد و راه حمل بر صحت را هم نبنديد.
* انتقادات شما از فراکسيون اصولگرايان به چه چيز بود ؟
- ببينيد ما الان در مجلس فراکسيون اکثريت را از اصولگرايان مي دانيم در حالي که جامعه چنين حسي را ندارد ، يعني تنش ها و صداهايي که از اين مجلس با اکثريت اصولگرا بيرون مي آيد، مورد انتقاد و اعتراض بدنه جريان اصولگرايي در جامعه است. خب يک جاي کار مي لنگد ، در حقيقت اين اکثريت اصولگرا توسط اقليت اصلاح صلب در حال مديريت است تا جايي که ما نمي دانيم در مصوبات مهم چه اتفاق مي افتد ...
* نمونه بارز آن قانون وقف دانشگاه آزاد است که به يکشنبه سياه مشهور شد ...
- بله همينطور است و يا کاهش تعرفه خودرو که صراحتا رهبري در عيد موضع گرفتند و کاهش آن را نادرست دانستند ولي فوريت اصلاح آن در مجلس اصولگرا راي نياورد! در همين مورد وقف دانشگاه آزاد وقتي ما يک دو فوريتي آورديم تا مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوي دانشگاه آزاد را معتبر اعلام کنيم ، آقاي لاريجاني مخالف بود و معتقد بود که مجلس منتظر بماند تا شوراي نگهبان مصوبه قبلي را رد کند و بعد ما در اصلاحيه اشتباه مجلس را جبران کنيم ...
* علت مخالفت آقاي لاريجاني چه بود ، ايشان که قبول داشت مصوبه مجلس خوب نبوده ؟
- آقاي لاريجاني نگران بود که شايد مصوبه دوم راي نياورد و با توجه به اين که در مقدمه طرح به نظرات امام و رهبري درباره شوراي عالي انقلاب فرهنگي اشاره شده بود ، عدم راي آوري آن را نوعي بي توجهي مجلس به نظرات رهبري تلقي مي کرد . انتقاد ما هم دقيقا اين بود که چرا مجلس رسيده به ايجا که ما نگرانيم مصوبه اي به اين مهمي راي مي آورد يا نه ! خب چه کسي بايد پاسخگوي اين فضاي ايجاد شده در مجلس و انتقادات تند و تيز نيروهاي بدنه اصولگرا ي جامعه باشد ؟
* و البته اين انتقادات وارد است ...
- من ترديدي در وارد بودن آن ندارم . ما با رايي که اين بدنه ساخت و تلاش کرد تا جريان اصولگرايي راي بياورد بر کرسي هاي مجلس تکيه زده ايم طبعا امروز بايد دغدغه هاي آنها براي ما مهم باشد.
* انتقادات شما از دولت و احمدي نژاد چه بود ؟
- در کنار برخي ويژگي هاي مثبت بالاخره دولت و رييس آن هم از اشکالاتي برخوردارند . مواضع ما مانند کلايه از رييس مجلس در محضر رهبري، نوعي درد دل بود . ما از نوع تعامل دولت با مراجع و علما انتقاد داشتيم. از رابطه رمزآلود دکتر با مشايي و حمايت ويژه از يک نفر که هزينه هاي زيادي را به خدمات دولت وارد کرده و هزينه ساز شده گلايه داشتيم. از نحوه برخورد آقاي احمدي نژاد با برخي از وزراي انقلابي و کاري مانند صفار هرندي و برخي ديگر انتقاد کرديم ، جنس انتقادات عمدتا در اين راستا بود .
* آيا رهبري اين انتقادات را وارد دانستند ؟
- ايشان فرمودند که شايد اين اشکالات وارد باشد ولي ما بايد جمع بندي کنيم . تصريح ايشان اين بود که دولت در کنار خدماتش نمره منفي هم دارد ولي در جمع بندي ، نقاط مثبت دولت ترجيح دارد و خيلي بيشتر از نمرات منفي آن است . آقا فرمودند که شما بايد نهي از منکر و امر به معروف کنيد اما نبايد اين کار شما بهانه اي شود براي جدا کردن راه يا تعارض و تخريب دولت ...
* پس يکي از دلايل عدم انتقاد علني مثل شما از دولت به همين دليل است ؟
- دقيقا همينطور است ! ما انتقادات صريحي از دولت داريم ولي مي دانيم که طرح عمومي آن باعث مي شود تا آن را بهانه کنند براي تخريب خدمات انقلابي دولت ...
* اما چهره اي که از مثل شما مطرح مي کنند اين است که شما هيچوقت از دولت انتقاد نمي کنيد ؟
- جنگ نرم يعني همين ، يعني قلب واقعيت با خبرسازي ، البته ما هم از اين ترفندها را بلديم ولي دستور خدا اين است که " ان الله يدافع عن الذين آمنوا " ما وظيفه داريم ايمانمان را حفظ کنيم در اين صورت دفاع بعهده خداست.
* آقاي رسايي بحث جنگ نرم شد، شما هم مانند برخي از تحليگران سياسي معتقديد که بحران هايي مثل آنچه پشت سر گذاشتيم ، باز هم اتفاق خواهد افتد يا اين آخرين مورد آن بود ؟
- ببينيد ما وقتي تاريخ انقلاب را ورق مي زنيم مي بينيم که اين انقلاب دو جنس بحران را تجربه کرده است ، بحران هايي از بيرون و بحران هايي از درون ...
* تفاوت اين دو جنس از بحران در چيست ؟
- تفاوت در رهبري فتنه هاست . جنس بحران هاي از بيرون را معمولا دشمنان خارجي رهبري مي کنند و شما بوضوح حضور آنها را لمس مي کنيد ...
* مثلا جنگ تحميلي ...
- بله جنگ تحميلي ، حمله نظامي مستقيم آمريکا به ما در طبس ، کودتا ها ، ترورها و بمب گذاري ها اما در بحران هاي از درون شما مستقيما با دشمنان تابلو دار روبرو نيستيد بلکه حضور دشمن با چند واسطه لمس مي شود حتي گاهي اثبات وجود دشمن براي برخي از آدم هاي خوش خيال مشکل هم مي شود.
* به نمونه هايي از اين بحران هاي از درون هم اشاره کنيد .
- ببينيد وقتي ما به تاريخ 32 ساله انقلاب نگاه ميکنيم به اين نتيجه مي رسيم که انقلاب اسلامي هر ده سال يک بحران از درون را تجربه کرده است و به عبارتي هر ده سال ما يک پوست اندازي داشته ايم . پوست کهنه کنده شده و پوست نو با شادابي ، مقاومت بالا ، پوستي که به محيط اطرافش عادت نکرده جايگزين آن مي شود.
انقلاب اسلامي سال 57 به پيروزي رسيد ، در ده سال اول ما بحران هاي متعدد از بيرون را تجربه کرديم وقتي همه آنها نتيجه نداد شما شاهد فعال شدن جرياني هستيد که با سوءاستفاده از سادگي آقاي منتظري در آن بيت نفوذ کرده و با استفاده از اين تريبون در حال محاکمه کردن انقلاب است . همين جا اولين بحران از درون شکل گرفت و دو جاده درست شد ...
* يک جاده به رهبري امام بود و جاده ديگري در برابرش به رهبري آقاي منتظري ...
_ دقيقا همينطور است . کسي که سابقهاش در سال 57 مبارزه، زندان و شکنجه به خاطر پيروزي انقلاب در دوران ستمشاهي است ، عملکرد و گفتارش در سال 67 مطابق الگوي منافقين شد ؟!
خب تشخيص براي مردم کمي مشکل بود اما وجود امام باعث شد تا ما اين بحران را به راحتي پشت سر بگذاريم .
* البته اين بحران بدون هزينه هم نبود .
- قطعا هزينه داشت اما نسبت به بحران هاي بعدي از هزينه کمتري برخوردار بود. در آن ايام هم برخي از خواص به دليل بي بصيرتي راه منتظري را انتخاب کردند و تبديل شدند به خواص مردود و از تاريخ انقلاب حذف شدند!
* جريان چپ در آن روز در صف مبارزه با خط منتظري قرار داشت ...
- بله ولي بعدها معلوم شد که برخي از افراد با نفوذ در اين جريان به دليل رويکرد مبنايي اين تصميم را نگرفته بودند بلکه اقتضاي معادلات سياسي آنها را به اين نتيجه رسانده بود تا جايي که وقتي بحران دوم آغاز شد، برخي از همين افراد چهره حقيقي خودشان را نشان دادند و مثل بهزاد نبوي و موسوي خوئيني ها اعلام کردند که ما در دوره امام هم ولايت مطلقه فقيه را قبول نداشتيم ولي ابهت امام اجازه ابراز نمي داد .
يا همين آقاي طاهري اصفهاني که روزگاري به دليل اهانت هاي بيت آقاي منتظري به امام قصد ترک ايران را داشت و اعلام مي کرد که از غصه دق خواهد کرد، در بحران دوم رفت به ديدار آقاي منتظري و نه تنها دست منتظري را بوسيد بلکه گفت من بايد پاي شما را هم ببوسم.
* لطفا کمي درباره بحران دوم توضيح دهيد ؟
- ده سال بعد از پوست اندازي اول در سال 67 ، شما شاهد ظهور جرياني بوديد که نام خودش را گذاشت اصلاحات ولي هر روز که از عمر آن بيشتر مي گذاشت ، تباين و دوري آن با راه امام بيشتر معلوم مي شد. باز در اين بحران شما شاهد حضور جرياني هستيد که خوش سابقه هستند ولي دقيقا در مسيري حرکت مي کنند که دشمن مي خواهد . جرياني که ده سال قبل و در فتنه آقاي منتظري در صف حمايت از امام و ولايت فقيه بود، در اين مقطع هوادار و مريد آقاي منتظري شد! بعدها رهبر انقلاب از اين جريانات با عنوان اصلاحات آمريکايي ياد کردند.
* اين درست است که اصلاحات آمريکايي به دنبال حذف مظاهر دين از جامعه بودالبته خيلي ظريف و به شکل نامحسوس اما آقاي رسايي جرياني که شما از آن به عنوان بحران دوم نام مي بريد ، نمايندهاي داشت که هشت سال با راي حداکثري مردم رئيس جمهور بود، چگونه فتنه گري جرياني را که نماينده اش هشت سال دومين مقام عالي رتبه کشور بود را توجيه مي کنيد؟
- انتخاب مردم دليلي بر برائت اين جريان از فتنه گري و انحراف نمي شود . مردم در سالهاي نخست انقلاب هم بني صدر را انتخاب کردند اما بعدا براي عزلش به خيابان ها ريختند و شعار دادند . اصلا همين دليل روشني است براي اين که خداوند ملاک و مشروعيت انتخاب رهبران جامعه را راي اکثريت قرار ندهد چون مردم نمي توانند از کنه و ريشه اعتقادات و اهداف هم نوعان خود باخبر شوند. بله اکثريت در مقبوليت نقش بسزايي دارد که اگر نباشد امکان تحقق يک پديده فراهم نمي شود.
* اما تحليل اين نکته که يک جريان انحرافي بتواند بخش مهمي از جامعه را با خود همراه کند هم مهم است و نبايد از کنار آن به سادگي بکذريم .
- همينطور است . در دوره اصلاح طلبان قرار دادن مردم بين انتخاب دين سخت و دين آسان موثر بود .
* لطفا بيشتر توضيح دهيد .
- ببينيد جريان اصلاحات در آن سالها به اين نتيجه رسيد که مردم اگر بين دين داري و بي ديني قرار بگيرند، دين داري را انتخاب مي کنند ولي همين مردم در انتخاب بين دين سخت و دين آسان ، دين آسان را همراهي مي کنند . براي همين در آن سال ها جريان رسانه اي و جنگ رواني اينها تلاش کرد تا رهبري و نهادهاي وابسته به رهبري را متولي دين سخت معرفي کند و جريان خودشان را متولي دين آسان. حتي براي تکميل اين پروژه مرجع تراشي کردند و شخصي مثل صانعي را با فتواي شاذ مطرح کردند .
البته در نهايت مردم با خط دهي رهبري انقلاب و بصيرتي که توسط عمارهاي رهبري ايجاد شده به اين نتيجه رسيدند که اين تخيير انتخاب بين دين آسان و دين سخت نيست بلکه موضوع دين داري و بي ديني است.
* پس جنس بحران دوم هم مقابله با ولايت فقيه بود؟
- بله در اين مرحله هم ما با دو صف مواجه بوديم، صفي با عنوان زيباي اصلاح طلبي ولي با هدف مقابله با ولايت فقيه و محدود و حذف کردن آن و صفي هم که جريان انقلاب و ولايت بود . وقتي در شخصيت هاي اين جريان تجديد نظر طلب دقت مي کنيم مي بينيم که بسياري از آنها در بحران اول در صف ولايت بودند ولي ترديد داشتند يا بر اساس سود و زيانهاي سياسي در اين صف مانده بودند .
* ما در بحران دوم هزينه هاي زيادي پرداختيم .
- بله ولي سود زيادي هم برديم . سطح آگاهي مردم خيلي بالا رفت ، مردم طعم فاصله با آرمانها را چشيدند و احساس کردند که برخي در لباس دوست وارد مي شوند ولي حرف دشمن را مي زنند.
* پوست اندازي سوم هم طبعا مربوط مي شود به بحران يک و نيم سال قبل ؟
- بحران سوم در آغاز دهه سوم انقلاب يعني 10 سال بعد از بحران دوم و در سال 87 خود را نشان داد . در اين پوست اندازي هم صفي در برابر ولايت فقيه شکل گرفت البته به بهانه انتخابات.
* اما در اين مرحله ما شاهد حضور اصولگراياني هم بوديم که با جريان فتنه همراهي کردند...
- در اين بحران ما شاهد همگرايي اصولگراياني با اصلاح طلبان شديم که ده سال قبل در صف مبارزه با دوم خرداد بودند. اصلا بعضي از آنها جزو سرداران مبارزه با انحراف دوم خرداد بودند ولي در انتخابات دهم با همانها در يک جبهه ايستادند!
* يعني به نظر شما اين بخش از اصولگرايان با علم به اين نکته که جريان سبز به دنبال حذف ولايت فقيه است با آن همراهي کردند ؟
- نه من چنين اعتقادي ندارم . متاسفانه دلايل مختلفي باعث شد تا اين دسته نتواند وضعيت صف بندي سياسي را رصد کنند . حب و بغضها، کينه هاي سياسي ناشي از شکست در انتخابات نهم ، حسادتها و صفبنديهاي سياسي از يک طرف و برخي رفتارهاي غلط دولت نهم هم از طرف ديگر از جمله اين دلايل بود!
* اين جريان چگونه با فتنه همراهي کرد؟
- ما شاهد بوديم که اين دسته از اصولگرايان قبل از انتخابات با اتخاذ موضع سکوت در برابر تخريب هاي غير منصافانه و در مواقعي هم با حمايت صريح از جريان سبز و در بعد از انتخابات هم با استفاده از تريبون هاي مختلف از جمله تريبون مجلس سعي در احياء جريان فتنه داشتند و هر جا که ميرفت نفس اين جريان قطع شود با اعلام مواضع دو پهلو به جريان فتنه تنفس مصنوعي ميدادند. در حقيقت جريان ترديد به موازات جريان فتنه فضايي به مراتب غبارآلودتر از فتنه دوم خرداد ايجاد کرد.
* آقاي رسايي تحليل شما در خصوص آينده چيست ؟ با هزينه اي که پرداختيم باز هم در آينده فتنه خواهيم داشت؟
- بديهي است که اين روند ادامه خواهد داشت و ما باز هم پوست خواهيم انداخت ، باز هم خواص مردود خواهيم داشت و باز هم به افزايش بصيرت نياز داريم . اصلا ما هر چه به اصل دين نزديکتر ميشويم جنس فتنه ها نيز ديني تر مي شود اين قاعده اي طبيعي است .
* نقطه اشتراک اين فتنه ها را چه مي بينيد ؟
- من نقطه اشتراک تمام اين فتنه ها را ترديد در ولايت فقيه مي بينم . يعني همواره شما شاهد حضور خواصي در راس و حاشيه هاي جريان فتنه هستيد که با واکاوي رفتار سياسي آنها مي بينيد نتوانسته اند موضوع ولايت فقيه و جايگاه آن و نسبت خودشان با اين جايگاه را تبيين کنند.
*حتي اصولگراياني که در جريان فتنه اخير سکوت کردند يا باواسطه از آنها حمايت کردند ؟
- بله حتي همين ها وقتي شما در خلوتشان بنشينيد مي گويند که آقا در حمايت از دولت اشتباه مي کند و ما بايد نظر رهبري را نسبت به دولت عوض کنيم.
* آقاي رسايي برخي از صاحبنظران بعد از رسانهاي شدن بحث جلسه 30 تير انصار حزبالله تحليلهايي را ارائه دادند مثلاً آقاي مرتضي نبوي معتقدند فتنهسازان بعدي معتقد به جايگاه ولايتفقيه به شکل واقعي نيستند و ادعا ميکنند مستقيم از امام زمان دستور ميگيرند پس نيازي به نظر فقها در تصميمگيريها نيست. آقاي پناهيان گفتهاند: فتنه بعدي با پرچم دين وارد ميدان ميشود و اخيراً آقاي مصباح هم عنوان کردند فتنه بعدي پيچيدهتر و توسط افراد خوشنامي که اعتقاد قلبي به ولايت فقيه ندارند ايجاد ميشود! شما هم که معتقديد ما هر چه به اصل دين نزديکتر مي شويم جنس فتنه نيز ديني تر مي شود ، يعني ما به يک اشتراک نظر در تحليل گران مي رسيم .
- ظاهرا همين طور است . من معتقدم طبق اين روال که ما هر ده سال يک بحران از درون و پوست اندازي داشته ايم ، پس ده سال ديگر هم فتنه اي جديد ظهور مي کند با رنگ و لعابي ديني تر که تشخيص در آن فتنه مشکل تر از موارد قبل مي شود و البته سيقل يافتگي جامعه نيز بيشتر مي شود.
* فکر نميکنيد جرياني که اين صاحبنظران به آن اشاره دارند نشانههايي از خود را در اطراف رييسجمهور بروز داده و حتي بر نحوه گويش ايشان هم تأثير گذاشته مثل ورود ايشان به اظهارنظر در مورد حرمت عامل نشدن براي تراشيدن ريش و استفاده از کراوات؟!
- من نمي خواهم الان براي اين تحليل خودم مصداق تعيين کنم هر چند نشانه هايي براي آن دارم اما به نظرم احمدي نژاد به دليل سلامت و اخلاصي که دارد نبايد در صف مقابله با ولايت دنبال او بگرديدم . به نظرم در آينده برخي از اين وصله هاي ناموزون جدا مي شوند و ورق برمي گردد. اتهام مقابله با ولايت فقيه وصله ناچسبي به دکتر احمدي نژاد است هر چند انتقادات ديگري به ايشان وارد است.
* بالاخره شما مانند برخي احمدي نژاد را يک ملاک و شاخص مي دانيد يا نه ؟
- قطعا نمي دانم ! احمدي نژاد فرمانده خوبي در لشکر سربازان ولايت است اما نقطه نهايي اتکاي ما در دوره غيبت که نيست تا او را شاخص بدانيم.
* لطفا بيشتر توضيح دهيد .
- ببينيد ما در دوره غيبت موظف هستيم از فردي تبعيت کنيم که ملاک هايي مانند تقوا و مراقبت ، اجتهاد ، زهد و بي ميلي به دنيا ، شجاعت و قدرت مديريت را دارد . احمدي نژاد واقعا تمامي اين شرايط را در حد قابل قبولي داراست الا اجتهاد . پس ما نمي توانيم ايشان را نقطه اتکا قرار دهيم . چون در دوره غيبت توصيه شده ايم به کسي اتکا کنيم که يکي از ويژگي هايش اجتهاد است. اتفاقا احمدي نژاد از همين ناحيه در حال آسيب رساني به خودش است.
* صراحتا بفرماييد که به نظر شما تفکر مشايي فتنه آينده نظام است يا نه ؟
- بنده به مشايي انتقاد دارم و مواضع او را در يادداشت هايي که در سايتم موجود است نقد و تحليل کرده ام اما به نظرم بزرگ کردن مشايي تا اين اندازه هم درست نيست. مشايي يک آدم معمولي است با مطالعات ديني و البته فردي استاد نديده به همين دليل شما اعوجاج هايي را در تفکراتش مي بينيد که در برخي موارد به دليل بيان نارس و همراه با شيک گويي غلط آقاي مشايي، برداشت نوعي التقاط هم از بياناتش مي شود نمونه اش همين نظر ترويج مکتب ايران به جاي مکتب اسلام!
* لطفا اين شيک گويي غلط را کمي بازتر کنيد ، منظورتان چيست ؟
- ببينيد آقاي مشايي مي خواهد حرف نو بزند براي همين دائما اصطلاح خلق مي کند اما بعد مجبور است بدود دنبال همين اصطلاحاتي که خلق کرده تا از آنها برداشت ديگري نشود ! خب کدام عاقلي اين کار را مي کند؟ از طرفي به عقيده من چون اطلاعات ديني دارد ، نظرات خودش را مبتني بر دين مي داند و هر نظري مي دهد مي گويد اين عين قرآن است !
*با اين حساب شما انتقاد نرمي نسبت به مشايي و روند رفتاري او داريد در حالي که جريان عدالت طلبي بدترين ضربات را از جانب رفتارهاي او و حمايت رييس جمهور از او خورده است...
- اصلا بحث انتقاد نرم و سخت نيست . من شايد از صريح ترين منتقدان آقاي مشايي هستم و بارها به او گفته ام که اگر ولايت پذير هستي به توصيه آقا عمل کن که به شما گفت اتقوا من مواضع التهم ولي ايشان همواره سعي مي کند در موضع تهمت خودش را قرار دهد و همين هم به ما هزينه وارد مي کند. باضافه اين که برخي سئوالاتم در باره او و رفتارهاي جريان فتنه نسبت به او برايم حل نشده است ...
*مثلا چه سئوالي ؟
- در دوره انتخابات دهم يک سيدي بين مردم توزيع شد با نام 90 سياسي. اين سيدي ملغمهاي بود از راست و دروغ که سعي کرده بود به اشکالات و نقطه ضعفهاي آقاي احمدينژاد بپردازد. شما در 90 سياسي هر موضوعي را مي ديديدالا يک موضوع !
* چه موضوعي؟!
- موضوع مشايي ! در 90 سياسي به همه چيز پرداخته شده بود الا موضوع مشايي در حالي که نسبت به اين موضوع حساسيت بالايي در جامعه وجود داشت و طرح و يادآوري آن مي توانست براي جريان فتنه ثمر داشته باشد .
* يعني ميخواهيد بگوييد پدرخوانه فتنه و جريان او اين شخص را در آب نمک خواباندهاند ويک ارتباطي بين ايشان و آنها وجود دارد؟!
- نميدانم اما اين براي من سوال است و حتي از خودش هم سوال کردم که فلاني! راستي چرا جاي تو در 90 سياسي خالي بود؟!
* چه جوابي داد؟
- گفت از خودشان بپرسيد! من هنوز جوابي براي اين سوالم پيدا نکردهام و از طرفي هم نميتوانم باور کنم که جريان مخالف دولت همه همت خود را براي تخريب احمدينژاد در 90 سياسي به کار گرفت اما شخص مورد نظرمان را نديد و يادش رفت !؟ اين در حالي است که اين آقا اکنون نقش مؤثري را در عزل و نصبها بازي ميکند و عمدتا کساني که با توصيه او نصب مي شوند از حاشيه هايي برخوردارند! همين که ما مي بينيم برخي از معاونين وي در دوره ميراث فرهنگي رابطه محکمي با دانشگاه آزاد دارند در حالي که مديريت آن سايه احمدي نژاد را با تير مي زند!
* پس شما مشايي را يک جريان مرموز مي بينيد که به دنبال لطمه زدن به اين جريان عدالت طلبي است؟
- ما مشايي را در دوره دوم خرداد نديديم ، هيچ تحرکي ، تلاشي و هيچ اثري ، حداقل من که با بسياري از فعالان جبهه ولايي آن دوره ارتباط داشتم، اسم مشايي را هم نشنيدم، آن وقت امروز که مي بينم آقاي مشايي نسبت به حاج حسين شريعتمدار تعرض مي کند و او را کسي مي داند که در آينده معلوم مي شود که از ابتدا با جريان اصولگرايي نبوده ، برايم شنيدن اين حرف سخت خواهد بود ! حاج حسين شريعتمدار با اين سابقه ديروز و عمار بودن امروز کجا ، مشايي با اين سابقه پر ابهام ديروز و علامت سئوال هاي امروز کجا !؟
* شماها خودتان از کي نسبت به مشايي حساس شديد ؟
- از همان ابتدا که حرف هاي چندپهلوي ديني مي زد نسبت به مواضع ايشان علامت سئوال داشتيم اما بد نيست بدانيد يک سال بعد از تشکيل دولت نهم ، آيت الله مصباح از بحران آفريني مشايي براي جريان عدالت طلبي خبر داد و ما را هوشيار کرد و براي ما به تجربه ثابت شده حساسيت هاي آيت الله مصباح نسبت به يک نفر مانند حساسيت يک پزشک نسبت به يک بيماري است که جامعه علائم آن را نمي فهمد اما آن پزشک تشخيص مي دهد. شما دقت کنيد مشايي هر وقت آبي ريخته در جوب دشمنان احمدي نژاد رفته ...
* خب چرا هميشه مورد حمايت احمدي نژاد است ؟
- چون حب الشي يعمي و يصم ! مگر شهيد رجايي به کشميري تا حد اقامه نماز جماعت اعتقاد نداشت ؟ به همين دليل هم ما بين احمدي نژاد و مشايي تفکيک مي کنيم ، شايد در مواقعي باعث رنجش احمدي نژاد هم شود اما چه کنيم نگاه ما به ايشان مطلق نيست.
* نظر شما در خصوص مواضع اخير دکتر احمدي نژاد در خصوص دايره اصولگرايي و اين که نبايد ريش تيغ زده ها و کراواتي ها را از آن خارج کنيم ، چيست ؟
- به نظرم آقاي احمدي نژاد در مواردي در خصوص مثال هايي که مي زند دقت نمي کند، در مصاحبه مربوط به حجاب هم اين بي دقتي صورت گرفت . اخيرا در ملاقاتي که با رييس جمهور داشتيم در خصوص اين موارد هم بحث کرديم.
* چگونه اين مسأله را به ايشان گوشزد کرديد؟
- ببينيد ما شک نداريم که احمدي نژاد در خصوص مساله بدحجابي قائل به ترويج آن يا حداقل سکوت در برابر اين ناهنجاري نيست بلکه ايشان در شيوه برخورد حرف هايي براي شنيدن دارد اما از نحوه بيان و گاهي مثال هايي که زده مي شود انتقاد داريم چون طوري القا مي شود که انگار دولت در برابر معضل بد حجابي منفعل است .
*احمدي نژاد چه پاسخي داد؟
- ايشان پذيرفت که در ادبيات و مثال هايي که مي زند تجديد نظر کند.
* به نظر مي رسد که شما بر خلاف گذشته با آن جديت از احمدي نژاد حمايت نمي کنيد ؟
- هنوز هم با تمام وجود از احمدي نژاد حمايت مي کنم . هنوز هم اگر فضاي انتخابات نهم و دهم رياست جمهوري در برابرم باشد و علم هم داشته باشم که اتفاقات بعد از آن از سوي احمدي نژاد همين ها خواهد بود که الان اتفاق افتاده باز هم نه تنها به او راي مي دادم بلکه به همين ميزان براي راي آوري او تلاش مي کردم . ببينيد ما نبايد فراموش کنيم که اشکالات دکتر در مقايسه با انحرافات ديگران قابل مقايسه نيست . اصلا به نظر من موضوع همين تفاوت ميان اشکال داشتن يک نفر و انحراف داشتن در مباني اوست . براي همين جريان حزب الله نبايد فريب بخورد .
کد خبر 3382
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۰
- ۰ نظر
- چاپ
من شايد از صريح ترين منتقدان آقاي مشايي هستم و بارها به او گفته ام که اگر ولايت پذير هستي به توصيه آقا عمل کن که به شما گفت اتقوا من مواضع التهم