کد خبر 336179
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹

برخی نیز ناصرالدین شاه را بابت ورود برخی از پدیده‌های مدرن به ایران که سرآغاز تحولاتی در عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه ایرانی شده بود ستایش می‌کنند.

گروه تاریخ مشرق- در مورد ناصرالدین شاه حرف و حدیث زیاد است. بسیاری او را به خاطر معاهداتی مثل قرارداد پاریس که باعث جداشدن بخش‌های شرقی سرزمین ایران شدند نکوهش می‌کنند و از سویی دیگر خوی استبدادی او و انعقاد قراردادهای تجاری که کمتر منافع ایران در آن رعایت شده بود مورد سرزنش قرار می‌دهد. از سویی دیگر برخی نیز ناصرالدین شاه را بابت ورود برخی از پدیده‌های مدرن به ایران که سرآغاز تحولاتی در عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه ایرانی شده بود ستایش می‌کنند. سندی که زیر خواهد آمد، پاسخ قاطع شاه قاجار را در مورد حفظ تمامیت ارضی ایران نشان می​دهد. ظاهرا نشان می دهد که سلطان صاحبقران روحیات متضادی داشته و در برخی از مواقع حساسیت لازم را قبال منافع ملی نشان می داده است.

شرط ناصرالدین برای رهایی سلطنت

متن سند نامه ای است از طرف وزیر امورخارجه وقت (میرزا سعید انصاری مؤتمن الملک) به ناصرالدین شاه در ارتباط با مذاکره با مسیو ملیکوف (سفیر یا نماینده روس) و پاسخ وی به وزیر خارجه در حاشیه همان نامه نوشته است.
متن دستخط ناصرالدین شاه:
"جناب وزیر خارجه امروز صریح و در کمال سختی به وزیر مختار بگو، البته به همین عبارت که می نویسم: بگو البته که شاه می‌گوید، من می‌توانم از سلطنت خودم بگذرم، لیکن نمی‌توانم از یک وجب خاک و متعلقات سرخس بگذرم. این حرف آخر است و جواب بگیر از او و به عرض برسان............[تاریخ سند 1301 ه.ق]

منبع: فاطمه قاضی‌ها.اسناد روابط ایران و روسیه از ناصرالدین شاه تا سقوط قاجاریه ، تهران،مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی، 1380 ص226-227

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    تیتر بی ربطی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس