کد خبر 338308
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰

وی در قیام 15 خرداد، به عرصه مبارزه با رژیم گام نهاد و مورد تعقیب مزدوران ساواك قرار گرفت. شهید اندرزگو پس از قیام 15 خرداد دستگیر شد و در زیر شكنجه‌‏های سخت، لب به سخن نگشود تا آزاد گردید.

گروه تاریخ مشرق- شهید سیدعلی اندرزگو در رمضان سال 1318 ش در تهران به دنیا آمد. سختی معیشت، او را از تحصیل بازداشت و به كار گمارد، ولی در همان حال به علوم دینی روی آورد و دروس فقه و اصول را طی كرد. شهید اندرزگو در نوجوانی با شهید نواب صفوی آشنا شد و در ستم‏ستیزی، از او الهام گرفت.
وی در قیام 15 خرداد، به عرصه مبارزه با رژیم گام نهاد و مورد تعقیب مزدوران ساواك قرار گرفت. شهید اندرزگو پس از قیام 15 خرداد دستگیر شد و در زیر شكنجه‌‏های سخت، لب به سخن نگشود تا آزاد گردید. از آن زمان، وارد شاخه نظامی هیئت مؤتلفه اسلامی شد و در اولین اقدام، در اعدام انقلابی حسنعلی منصور، سرسپرده آمریكا و عامل تصویب كاپیتولاسیون و تبعید امام خمینی(ره) همكاری نمود.

دستور بازداشت یک روحانی+سند

در آن ترور، شهید اندرزگو با این كه بیشتر از 19 سال نداشت، اما نقش مهمی ایفا كرد. از آن پس، رژیم، به شدت در تعقیب او بود و شهید اندرزگو مجبور شد كه دائماً جابجا شود. این انقلابی نستوه برای این كه مورد شناسایی ساواك قرار نگیرد، با نام‏های مستعار و قیافه‏های متفاوت آشكار می‏شد. اندرزگو، نقش مهمی در وارد كردن اسلحه به ایران برای مبارزه مسلحانه با رژیم داشت و برای این منظور به كشورهای دیگری سفر می‏كرد. ساواك پس از سال‏ها تعقیب و گریز، سرانجام با كنترل مكالمات تلفنی مناطق وسیعی از تهران، او را شناسایی نمود و دریافت كه در 19 ماه مبارك رمضان مهمان یكی از دوستان خواهد بود.
محل، مورد محاصره قرار گرفت و شهید كه راه فرار نمی‏دید، اسنادی را كه در جیب داشت به دهان برد و خورد تا به دست ساواك نیافتند. دژخیمان رژیم پس از درگیری كه با او پیدا كردند، او را مجروح ساختند. با این حال، از این می‏ترسیدند كه اندرزگو، به خودش مواد منفجره بسته باشد. این شهید والامقام سرانجام، طی این درگیری در دوم شهریور 1357 با زبان روزه در 39 سالگی شربت شهادت نوشید و به آرزوی دیرینه‏اش دست یافت. شهید اندرزگو قصد ترور شاه را داشت كه شهادتش مانع انجام این نقشه گردید


ادرزگو


از: ش. ك. ش (اداره اطلاعات)

به: ریاست شهربانی

موضوع: سید علی اندرزگو فرزند اسداله (معروف به شیخ عباس تهرانی) با ارسال یك قطعه عكس نامبرده بالا دستور فرمایند او را دستگیر و به مكمیته مشترك ضد خرابكاری مركز اعزام و نتیجه را اعلان دارند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس