کد خبر 336076
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸

نخست وزیر انگلیس در یادداشتی با اشاره به اینکه داعش تهدیدی خطرناک و مستقیم برای کشورش است، تاکید کرد: تروریست‌هایی که اکنون در سوریه و عراق حضور دارند تهدیدی برای همه ما هستند و گزینه‌ای غیر از مقابله با آنها در اختیار نداریم.

به گزارش مشرق، «دیوید کامرون» روز یکشنبه طی یادداشتی در هفته‌نامه «ساندی‌تلگراف»، گروه تروریستی «داعش» را «تهدیدی مستقیم و مهلک» برای انگلیس دانسته و نوشته است که لازم است تا روند رشد این گروه در همین ابتدا گرفته شود، چراکه «بعدها آن‌ها در بریتانیا ما را هدف قرار خواهند داد.»

انگلیس از هفته گذشته به بهانه پیشروی نیروهای «داعش» در مناطق کردنشین عراق، جنگنده‌های خود را با هدف «جمع‌آوری اطلاعات» و «پشتیبانی از عملیات امدادرسانی» به عراق اعزام کرده است. هرچند دولت انگلیس تاکنون با حمله به مواضع داعش مخالفت کرده، اما در پارلمان این کشور زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال اعزام نیروهای نظامی به عراق مطرح شده است.

کامرون که تا پیش از این خود نیز با دخالت نظامی در عراق اعلام مخالفت کرده بود، در این یادداشت احتمال استفاده از قوای نظامی را مطرح کرده و نوشته است: «موافقم که ما باید از اعزام نیروهای نظامی برای نبرد یا اشغال خودداری کنیم. اما ما باید درک کنیم که آینده روشن‌تری که دنبال آن هستیم، نیازمند وجود طرحی بلندمدت برای امنیت و همچنین اقتصادمان است. امنیت واقعی تنها زمانی حاصل می‌شود که ما از تمام منابع خود (امداد، دیپلماسی و حتی جنگ‌آوری) برای کمک به رسیدن به جهانی باثبات‌تر، استفاده کنیم. امروز که وضعیت ملت‌ها به یکدیگر پیوند خورده، ما نمی‌توانیم بر روی رخدادها چشم ببندیم و تصور کنیم که این کار هزینه‌ای برای ما نخواهد داشت.»

نخست‌وزیر انگلیس با بیان اینکه خطر رشد گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه، این موضوع را تهدیدی برای برای انگلیس دانسته است. وی در این مورد نوشته است: «اگر برای متوقف کردن کشتار این جنبش تروریستی به شدت خطرناک وارد عمل نشویم، این گروه آنقدر قدرتمند می‌شود که روزی ما را در خیابان‌های بریتانیا هدف قرار می‌دهد. ما می‌دانیم که این گروه هدفی مهلک در سر دارد.»

سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس پیش از این برآورد کرده‌اند که بین 500 تا 700 تبعه بریتانیا برای پیوستن به گروه‌های تروریستی به سوریه و عراق سفر کرده‌اند. لندن با ابراز نگرانی از بازگشت این افراد، از طرق گوناگون تلاش کرده است تا مسیر ورود این افراد به انگلیس را سد کند.

کامرون در ادامه یادداشت خود با اشاره به نقش انگلیس در انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به عراق، نوشته است: «اما پاسخی انسان‌دوستانه، به تنهایی کافی نیست. ما به پاسخی فراگیرتر در ابعاد سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی نیاز داریم. به همین منظور، ما باید ابتدا ماهیت واقعی تهدیدی را که با آن روبرو هستیم، بشناسیم. باید رک باشیم: این نه «جنگ علیه ترور» است و نه جنگ مذاهب. این نبردی برای منزلت، مدارا و اعتدال در جهان امروز ماست. این نبردی علیه ایدئولوژی مسمومی است که از سوی هرکسی با هر عقیده‌ای و همین‌طور توسط رهبران تمام ادیان، چه مسیحی، چه یهودی و چه مسلمان، محکوم شده است.»

وی همچنین با اشاره به عقاید گروه‌های تروریستی نظیر داعش، بوکوحرام، الشباب و طالبان، نوشته است: «بنابراین این تهدید را نمی‌توان تنها با حملات هوایی برطرف کرد. ما به رویکرد بلندمدتی قاطع، هوشمندانه و صبورانه نیاز داریم.

آقای کامرون در ادامه یادداشت خود اولین گام از مبارزه با داعش را «پاسخ امنیتی قاطعانه» شامل اقدام نظامی، همکاری‌های اطلاعاتی بین‌المللی و پیگرد تروریست‌ها در کشورهای مبدأ، دانسته است. وی در این رابطه به تصمیم روز جمعه اتحادیه اروپا برای تسلیح مستقیم کردهای عراق و همچنین قطعنامه اخیر شورای امنیت برای قطع منابع مالی دو گروه تروریستی «داعش» و «جبهه‌النصره» اشاره کرده است. لغو تابعیت افرادی که به «داعش» بپیوندند و همچنین بازداشت و ضبط اموال وابستگان و مبلغان این گروه، از جمله اقداماتی است که به گفته آقای کامرون، برای جلوگیری از گسترش خطر گروه‌های تروریستی در انگلستان صورت گرفته است.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه ضمن استقبال از معرفی نخست‌وزیر جدید عراق، نوشته است: «جامعه بین‌الملل به حمایت از این دولت جدید خواهد پرداخت. اما همسایگان عراق در منطقه نیز به همین میزان حائز اهمیت هستند. بنابراین ما باید با کشورهایی چون عربستان سعودی، قطر، امارات، مصر و ترکیه و احتمالا حتی ایران که ممکن است در این برهه برای مقابله با تهدید مشترک با جامعه جهانی وارد تعامل شود، برای مقابله با این گروه‌های افراط‌گرا، همکاری کنیم.»

آقای کامرون که دولتش از اصلی‌ترین حامیان مخالفان سوریه است، به انتصاب نماینده ویژه لندن در اقلیم کردستان اشاره کرده و نوشته است که انگلیس تلاش می‌کند تا «نقشی پیشرو» در ایجاد حمایت‌های بین‌المللی در مبارزه با داعش ایفا کند.

وی با تشریح تحرکات «داعش» در ماه‌های اخیر، نوشته است: «اگر این گروه (در دستیابی به اهداف خود) موفق شود، ما با یک دولت تروریستی در کرانه‌های مدیترانه و هم مرز با یک کشور عضو ناتو (ترکیه) مواجه خواهیم بود.»

کامرون در پایان با بیان اینکه «این خطری واضح برای اروپا و امنیت ماست»، نوشته است: «چاره‌ای نداریم جز اینکه در برابر این چالش، بایستیم.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس