کد خبر 336122
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰

"باراک اوباما در عراق راهبرد جدید مهار گروه تروریستی داعش را که اکنون کنترل بخش زیادی از شمال این کشور را در دست دارد در پیش گرفته و قصد از بین بردن آن را ندارد."

به گزارش مشرق، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است: «با این راهبرد اکنون سوال این است که آمریکا تا چه میزان قصد دارد وارد این درگیری فرقه‌ای در عراق شود و اینکه آیا حملات هوایی آمریکا به تنهایی می‌تواند جلوی پیشرفت شبه‌نظامیان را بگیرد یا خیر.

اوباما تاکید کرده قصد ندارد سربازان نیروی زمینی آمریکا را پس از آنکه آن‌ها را در سال 2011 از عراق خارج کرد و به وعده انتخاباتی‌اش عمل کرد، دوباره به عراق بازگرداند.

با این حال، حملات هوایی محدود علیه تروریست‌ها در عراق نشان می‌دهد که رئیس جمهور معتقد است ارتش آمریکا نمی‌تواند پس از هشت سال جنگی که موقتا افراطگران را در عراق خنثی کرد و صلح پایدار ایجاد نکرد، بی‌تفاوت باشد.

جنگنده‌های ارتش آمریکا برای آوارگان آسیب پذیر در شمال غرب عراق محموله‌های کمکی آب و غذا انداخته‌اند و روز جمعه علیه چند هدف پراکنده از جمله دو موضع توپخانه‌ای و یک کاروان خودروی داعش در شمال شرق عراق چند حمله هوایی انجام دادند.

این اتفاق پس از آنکه شهر اربیل مرکز کردستان عراق در دسترس حملات داعش قرار گرفت رخ داد.

بیش از 100 مربی نظامی آمریکا و همچنین کنسولگری این کشور در اربیل هستند. نیروهای کرد در حال مبارزه با پیشروی شبه‌نظامیان داعش هستند و کار دشواری در دفاع از خود دارند.

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا گفت: تروریست‌های داعش سازماندهی خوبی داشته و تسلیحات مناسبی دارند و تهدید بزرگی علیه ثبات عراق به حساب می‌آیند.

ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آیا حملات هوایی بیشتری در عراق انجام خواهد شد، گفت: دست کم باید گروه داعش پیشروی خود به سوی اربیل را متوقف کند تا حملات هوایی بیشتری انجام نشود.

به گفته هارف، دولت اوباما در حال حاضر نگران است که بحران فعلی این ظرفیت بالقوه را دارد تا تبدیل به بحرانی بسیار بدتر شود.

به گفته مقامات آمریکایی افراط گران داعش در روزهای اخیر مهارت نظامی بالایی از جمله در استفاده از توپخانه در هماهنگی پیچیده‌ای با دیگر سلاح‌های سنگین نشان داده‌اند.

دولت اوباما بارها تاکید داشته که حملات هوایی و ارسال محموله‌های انسان دوستانه آغاز جنگی برای شکست شبه‌نظامیان با پایان باز نیست.

به گفته منتقدان اوباما، رویکرد وی بیش از حد ضعیف است.

جان مک کین و لیندسی گراهام، دو سناتور جمهوری خواه آمریکایی در بیانیه مشترکی گفتند: سیاست مهار در عراق کارآیی نخواهد داشت.

آن‌ها تاکید کردند: شبه‌نظامیان داعش ذاتا توسعه طلب بوده و باید متوقف شوند. هرچه بیشتر ما برای اقدام صبر کنیم این تهدید بدتر خواهد شد.

علاوه بر این حملات هوایی، در عین حال از دولت آمریکا تقاضا شده تا مستقیما به نیروهای کرد برای دفاع از اربیل سلاح بدهند.

تاکنون دولت آمریکا تمایل داشته این کار را از طریق دولت مرکزی عراق در بغداد که دارای اختلاف با دولت کردستان است انجام دهد.

مایکل باربرو، یک ژنرال بازنشسته نیروی زمینی آمریکا که رهبری هیات آموزشی این کشور در عراق از سال 2009 تا 2011 را بر عهده داشته، گفت: بغداد هرگز سلاح‌های آمریکایی تعیین شده برای کردها به ارزش 200 میلیون دلار را به آن‌ها تحویل نداد.

مقامات پنتاگون عنوان می‌کنند که می‌توانند تنها به دولت عراق سلاح بدهند هرچند که ماری هارف روز جمعه گفت: نیروهای کرد در بحران عراق نقشی حیاتی ایفا می‌کنند.

هارف تاکید کرد: ما نیاز آن‌ها برای سلاح‌ها و تجهیزات بیشتر را درک کرده و در تلاش برای ارائه آن هستیم تا کردها تقویت شوند.

هم‌چنین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز می‌تواند به کردها تحت عملیات محرمانه سلاح بدهد اما یک سخنگوی این سازمان از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

اوباما در اعلام تصمیم خود برای مداخله نظامی در عراق گفت که اجازه نخواهد داد آمریکا وارد جنگی دیگر در عراق شود.

با این حال، اجازه اوباما به استفاده محدود از نیروی هوایی در عراق باعث شده برخی سوال کنند آیا این رویکرد تفاوتی پایدار خواهد داشت یا خیر.

همچنین این کار این سوال را ایجاد کرده که آیا اوباما قدرت بقای افراطگرانی را که مناطق چشمگیری را تحت کنترل دارند دست کم گرفته است یا خیر.

این افراطگران اخیرا بارها دست به بمب‌گذاری و حملاتی در بغداد زده‌اند که اغلب در دیدرس سفارت آمریکا بوده است. جیمز اف. جفری، سفیر آمریکا در بغداد در سال 2011 گفت: من فکر می‌کنم دولت آمریکا درک می‌کند که ما با یکی از نادرترین اتفاقات در دوران اوباما یعنی یک وضعیت نظامی که باید به طور نظامی حل شود در تعامل هستیم.

به گفته جفری مشکل اساسی این است که باید جلوی این تروریست‌ها را گرفت مساله بر سر این نیست که آیا آمریکا باید این کار را انجام دهد یا ندهد بلکه این است که کی باید این کار را انجام دهد.

آمریکا در خاورمیانه نیروی نظامی قابل توجهی دارد و ناو هواپیمابر جورج اچ. دبلیو. بوش در خلیج فارس مستقر است و حملات هوایی روز جمعه نیز از مبدا این ناو انجام شد.

به نظر می‌رسد تعامل با این بحران هرچه بیشتر به دوش واشنگتن می‌افتد و آمریکا در مواجهه با یک چالش موازی یعنی پیروزی‌های داعش در کشور سوریه نیز هست.

تروریست‌های داعش به طرزی شگفت انگیز در پیشبرد هدف بیان شده آن‌ها در ایجاد یک خلافت از عراق تا سوریه موفق بوده‌اند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند برخی از شبه‌نظامیان داعش آموزش نظامی دیده‌اند و تصرف تجهیزات ارتش عراق که اخیرا توسط این گروه انجام شد باعث شده که آن‌ها به نسبت مبارزان کرد تسلیحات بهتری داشته باشند.

سدریک لیتون، سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا و متخصص اطلاعاتی این کشور گفت: مهار این تروریست‌ها نیازمند یک مبارزه زمینی پایدار است.

وی افزود: این کار باید از طریق یک ائتلاف و در هماهنگی با نیروهای محلی عراقی انجام شود.

برخی از دیگر مقامات آمریکایی نیز می‌گویند تنها استفاده میزان کمی از نیروی هوایی آمریکا برای تغییر توازن کافی است.

چارلز دانلپ جی آر. وکیل سابق نیروی هوایی آمریکا و استاد حقوق دانشگاه دوک گفت: ممکن است گروه داعش بتواند اسیران دست و پا بسته را سر ببرد و غیرنظامیان بی‌پناه را تهدید کند اما آن‌ها هنوز آن شوک روانی و فیزیکی که نیروی هوایی آمریکا می‌تواند بر آن‌ها تحمیل کند، نچشیده‌اند.»

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس