40درصد بازار در انحصار طلای خارجی/چگونه طلای خارجی را تشخیص دهیم؟/ تعطیلی گسترده کارگاه های کوچک ساخت طلا
گروه اقتصادی مشرق -اگر اکنون سری به بازار طلافروشان در شهرری،‌شمال پایتخت وهمچنین بازار بزرگ تهران بزنید طلاهایی در ویترین ها مشاهده می کنید که به ادعای فروشندگان یا ایتالیایی هستند و یا هندی!

فروش طلاهای خارجی البته زوایای دیگری هم دارد که می توان به فروش طلای ایرانی به نام خارجی نیز اشاره کرد؛‌ به طوری که بارها دیده شده طلافروشان سرویس های ظریف کار دست استادان ایرانی را به دلیل نحوه ساخت و شکل ظاهری به نام طلای ایتالیایی و با درج نام انگلیسی «ایتالی» به مصرف کنندگان عرضه کرده و سودهای کلان به جیب زده اند.

احمد وفادار، ‌رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره عرضه طلای خارجی در بازارها به خبرنگار مشرق گفت: اصلا نمی توان این مساله را کتمان کرد زیرا اکنون طلای خارجی در بازار بسیار زیاد است.

وی افزود:‌ در مراکزعمده طلافروشی ها مانند شمیرانات،‌ شهرری،‌ بازاربزرگ تهران اکنون طلای خارجی به وفور یافت می شود.

وی تصریح کرد:‌خرید و فروش طلای خارجی ممنوع و بدون مجوز است آن زمانی که بنده مسوولیت اتحادیه را برعهده داشتم 20 تا 30درصد طلای بازار خارجی بود، اما متاسفانه اکنون 40 تا 60درصد طلاها خارجی هستند و به صورت قاچاق از ترکیه و به ویژه دبی و از طریق بنادر و با قایق و یا مسافری به کشور وارد می شود.

وی توضیح داد:‌برخی کارخانه ها و کارگاه ها نیز هستند که محصولات ساخت خود را به نام «ایتالی» و به عنوان طلای خارجی به بازار عرضه می کنند.


این کارشناس حوزه طلا و جواهر درباره عیار طلاهای خارجی گفت:‌طلای ایتالیایی 18عیار بوده اما عیار طلای ترکیه پایین تر است و برخی فروشندگان نیز هستند که طلای خارجی را به نام طلای عیار 750 ایرانی به فروش می رسانند درحالی که طلای ترکیه و با عیاری کمتری است و از این راه سود قابل توجهی بدست می آورند.

وفادار تاکید کرد: تا چند سال قبل 85بازرس در تهران حضور داشتند که فعالیت کارخانه ها،‌کارگاه ها و واحدهای صنفی را مورد بررسی قرار می دادند اما اکنون فعالیت این بازرسان کمرنگ شده است.

وی ادامه داد: طلای خارجی دارای قیمتی بسیار گران تر نسبت به طلای ایرانی است.

وی درباره راههای تشخیص طلای ایرانی از خارجی توضیح داد: در مصنوعات ساخت داخل معمولا حرف T به معنای ساخت تهران یا حرفE به معنی ساخت اصفهان یا اعدادی نظیر ۲۴، ۲۵ و ۲۶ و 750 که همان طلای 18 عیار است ضرب شده است.

وفادار تاکید کرد: اعداد و حروف اختصاری ضرب شده بر روی طلای ایرانی را می توان رهگیری و ردیابی کرد و حتی می توان فهمید که طلا در کدام کارخانه و چه شهری ساخته شده است.

ریيس سابق اتحاديه تهران طلاو جواهر گفت:‌ مارک خارجی بر طلاهای خارجی درج شده و از این طریق می توان از اصالت طلا مطمئن شد.

وی درباره وضعیت بازار طلا در شرایط کنونی اظهار داشت: با توجه به 56سال سابقه ای که دربازار طلا دارم می توان به جرات بگویم بازار طلا در 50سال اخیر چنین شرایط رکودی را تجربه نکرده است.

وی افزود: معمولا تابستان،‌فصل برگزاری جشن و مراسم های ازدواج بوده و در سال های گذشته میزان فروش طلا بسیار بالا می رفت اما امسال شرایط کاملا متفاوت است و رکودی عظیم که از 2ماهه پایانی سال 92 آغاز شد همچنان ادامه دارد و میزان فروش فعلی در بازار طلا در مقایسه با سال 91 بین 70 تا 80 درصد کاهش داشته و سبب تغییر شغل دادن برخی از فعالان این بخش و روی آوردن به فروش بدلیجات شده است.

 وفادار در پایان خاطر نشان کرد:‌ در حالی که این گونه محصولات هنگام خرید گران بوده و برای فروش هیچ ارزشی ندارند و همچنین از نظر سلامت نیز مورد تایید کارشناسان نیستند و بسیاری از کارگاه های کوچک تولید طلا به دلیل مشکلات موجود،‌تعطیل شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بهرنگ ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    مشرق افرین
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    خوب اینم نتیجه تدبیره دیگه !!!! هر دم از این باغ بری میرسد...... امیدوارم تا 3 سال دیگه برای دولت بعدی چیزی باقی بمونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس