فرصت یک ماهه‌ای هم که با وساطت لاریجانی از سوی نمایندگان به آقای وزیر اعطا شده بود، به سر رسید و حال فرجی دانا باید در حضور نمایندگان مجلس از عملکردش دفاع کند.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، فرصت یک ماه‌ای هم که با وساطت لاریجانی از سوی نمایندگان به آقای وزیر اعطا شده بود، به سر رسید.

حال وزیر علوم دولت روحانی در خط آخر اولین استیضاح دولت یازدهم قرار گرفته است و باید در حضور نمایندگان مجلس از عملکردش دفاع کند.

*دلایل استیضاح وزیر از زبان مجلسی‌ها

دلایل نمایندگان برای استیضاح وزیرعلوم به عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی و ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره‌ها علی رغم تاکید مراجع ذی‌صلاح و قانونی در کشور عنوان شده است.

دیگر دلیل نمایندگان برای استیضاح فرجی دانا این است که  اعزام گروه‌های سیاسی بعضا دارای سوابق تندرو در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه‌ها زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم کرده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها برخلاف رویه های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست جمهور است.

منصوب کردن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئولیت های مهم ستادی ‌وزارت‌خانه و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت های میانی دانشگاه‌ها دیگر دلیلی بود که نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر علوم عنوان کردند.

در همین رابطه توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که بنده عملکرد وزیر را در خصوص انتصاباتش درست نمی‌دانم، به دلیل این که از نیروهایی استفاده کرد که مجلس نسبت به آنها حساسیت دارد. وزیر علوم از این حیث اشتباه کرد که با انتصاب برخی افراد تفاهم بین مجلس و دولت را از بین برد.

همچنین میرکاظمی نماینده مجلس در همین خصوص گفت: بکارگیری برخی افراد که مجلس آنها را رد کرده است مانند توفیقی و میلی‌منفرد در مسئولیت‌های مختلف وزارت علوم، نوعی دهن‌کجی به مجلس است.

علت دیگری که نمایندگان بخاطر آن بدنبال استیضاح وزیرعلوم هستند، چنین عنوان شده است که وزارت علوم مواجه درستی با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها نداشته و به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه طلبانه در محیط های دانشگاهی میدان عمل داده است.

در همین رابطه حاجی دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که فعالیت‌های وزیر باعث شده تا دانشگاه‌ها از یک مکان علمی به یک باشگاه برای احزاب سیاسی تبدیل شوند.

*آبا واقعا «بورسیه‌ها» وزیر را به استیضاح کشاند؟

اما در سوی دیگر اصلاح طلبان و حامیان وزیر علوم مدعی هستند استیضاح فرجی دانا علت دیگری دارد. آنان چنین عنوان می‌کنند که اعلام بورسیه های غیرقانونی در دولت قبل توسط وزیرعلوم باعث کشانده شدن وی به مجلس شده است.

این درحالی است که برخی نمایندگان ضمن رد چنین مدعایی عنوان کرده‌اند که با بررسی حدود یک هزار و 500 نفر از بورسیه‌ها مشکلی از نظر قانونی ندیده‌اند.

برخی طراحان استیضاح و اساتید دانشگاهی معتقدند طرح مسئله بورسیه‌های غیرقانونی توسط وزارت علوم فرار به جلو مسئولان این وزارتخانه و سرپوشی بر عملکرد یکساله ‌شان است. چراکه به گفته مقتدایی نماینده مجلس شورای اسلامی باید مشخص شود چرا آقای وزیر پیش از طرح مسئله استیضاح تخلفات مربوط به بورسیه‌ها را رسانه‌ای نکرده است.

همچنین میرکاظمی نماینده مجلس نیز گفته است: چطور آقای وزیر طی یکسال گذشته این موارد را به مجلس گزارش نکرده تا قوه مقننه با افراد خاطی برخورد کند و امروز که طرح استیضاحش در مجلس اعلام وصول شده، موضوع بورسیه‌های غیرقانونی در دولت قبل را مطرح کرده است.

این درحالی است که به عقیده میرکاظمی موضوع استیضاح وزیر علوم هیچ ارتباطی با موضوع بورسیه پیدا نمی‌کند، بلکه استیضاح وزیر علوم به دلیل سوءمدیریت وی در یکسال گذشته بوده است و اینکه در این مدت شاهد کاهش رشد علمی در کشور بودیم، چون افرادی که عاشق علم بودند، کنار گذاشته شده و حذف شدند.

طبق گفته‌های نمایندگان مجلس از دیگر دلایل استیضاح وزیر علوم بدعت‌های این وزارت خانه در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها است که طبق ادعای خودشان که با نظرسنجی رؤسای دانشگاه‌ها انتخاب می‌شود اما در بسیاری موارد بجای انتخاب فردی که بالاترین رأی را  آورده، فردی با کمترین رأی انتخاب ‌می‌شد.

در کنار تمامی دلایل نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر علوم، اصلاح‌طلبان و حامیان وزیر علوم بر مسئله بورس‌های غیرقانونی تمرکز کرده‌اند و بدنبال سیاسی کردن مسئله استیضاح وزیر علوم هستند.

*یک افشاگری، فرزندان کدام مسئولین بورس شدند؟

در همین زمینه یکی از خبرگزاری‌های اصلاح طلب چنین ادعا کرده است که پسر وزیر ارتباطات دولت گذشته با بورس غیرقانونی برای ادامه تحصیل به کانادا رفته است. این درحالی است که معاون بورس تحصیلی دولت دهم پس از سکوت چند ماهه با انتشار نامه‌ای به بیان جزئیات بورس‌های دولت گذشته پرداخته است.

وی پیرامون بورس پسر وزیر سابق ارتباطات می‌گوید: سوابق فرزند آقای سلیمانی نماینده مجلس شورای اسلامی و وزیر سابق ارتباطات این است که وی رتبه زیر 70 در کنکور سراسری کارشناسی، رتبه زیر 15 در کنکور سراسری کارشناسی ارشد، تحصیل در دو مقطع کارشناسی با معدل تقریبا 16 و کارشناسی ارشد با معدل 17 در دانشگاه صنعتی شریف، عضو بنیاد ملی نخبگان و دریافت کمک هزینه تحصیلی از این بنیاد در دوران تحصیل به دلیل نخبگی، رتبه دو رقمی در کنکور سراسری دکتری داخل، دریافت کمک هزینه تحصیلی و معافیت از شهریه در دوره دکتری درخارج از کشور است.

آنچه که از سوابق ذکر شده استنباط می‌شود این است که چنین فردی با این سوابق علمی و تحصیلی هیچگاه نیازی نداشته است که از امتیازات خاص استفاده کند.

بورسیه شدن دختر وزیر علوم دولت دهم، موضوع دیگری بود که برخی روزنامه‌های اصلاح طلب و حامیان وزیر علوم از آن به عنوان بورس غیرقانونی اشاره می‌کنند این درحالی است که آنان هیچ سخنی از بورس فرزند صدیقی رئیس کنونی سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم بیان نمی‌کنند.

بنا به گفته مسلمی نائینی، معاون بورس تحصیلی دولت دهم تقریبا همزمان فرزند وزیر علوم دولت دهم و فرزند صدیقی رئیس کنونی سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، درخواست بورس تحصیلی دادند و فرزند وزیر از دانشگاه تربیت مدرس و فرزند رئیس سازمان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر مدارک لازم بورس را ارائه کردند.

در یکی از رسانه‌های اصلاح طلبان و حامی وزیر علوم چنین ادعایی مطرح شده بود که فرزند وزیر علوم دولت سابق با معدل 13 از بورس نخبگان استفاده کرده، این درحالی است که سارا دانشجو با معدل کارشناسی 17.07، کارشناسی ارشد 18.65 و نمره پایان‌نامه 20 در مقطع دکترای دانشگاه تربیت مدرس درس می‌خواند و امسال سال سوم تحصیل وی در رشته نانوبیوتکنولوژی دانشکده علوم زیستی است.

وی در پایان سال اول به پیشنهاد استاد راهنمای خود درخواست بورسیه می‌دهد که گروه با درخواست وی موافقت نمی‌کند، چرا که 5 نفر درخواست داده بودند، درحالی که دانشکده 4 نفر را می‌خواست و انتخاب 4 نفر از 5 نفر را صلاح نمی‌دانست، لذا درخواست کرد متقاضیان صبر کنند.

سارا دانشجو در سال دوم نیز درخواست می‌دهد، در این سال 30 نفر متقاضی بورسیه بودند. درخواست وی در گروه نانو مطرح و پذیرفته می‌شود.

همچین مدافعان وزیر علوم چنین ادعا کرده‌اند که خواهرزاده وزیر علوم سابق نیز از بورس استفاده کرده است در حالی که وی در کنکور سال 92 با رتبه 650 پزشکی قبول شده و در حال تحصیل است و از بورسیه تحصیلی نیز استفاده نمی‌کند و البته برخلاف ادعا حامیان وزیر علوم که داماد خواهر کامران دانشجو نیز از بورسیه غیرقانونی استفاده کرده، خواهرزاده وزیر علوم هنوز ازدواج نکرده است!

همسر کامران دانشجو نیز دیگر فردی بود که حامیان وزیر علوم درباره آن نوشتند که به وی مجوز فعالیت در یک مرکز آموزش عالی ویژه زنان در تهران داده شده است، این درحالی است که  حدود 20 سال است که وی در حوزه علمیه زینب کبری که زیرنظر حوزه علمیه قم است مشغول فعالیت است و از 6 سال قبل نیز در این حوزه تدریس می‌کند. وی در هیچ موسسه دیگری فعالیت نمی‌کند و موسسه‌ای نیز به نام وی ثبت نشده است.

بعضی از نمایندگان مجلس در رابطه با افشاگری‌هایی که اصلاح‌طلبان و حامیان وزیر علوم درخصوص بورسیه‌های دولت قبل داشته اند، اعلام کرده‌اند که «اگر قرار شد به موضوع بورسیه‌های غیرقانونی رسیدگی شود حتماً در مجلس اصرار می‌کنیم کمیته‌ای تشکیل شود و موضوع بورسیه‌‌ها از دولت‌های قبل تاکنون مورد رسیدگی قرار گیرد تا مشخص شود وضعیت بورسیه‌ها چگونه بوده است.»

بنظر می رسد مسئولان وزارت علوم و حامیان آنان بجای توضیح پیرامون دلایل استیضاح مطرح شده توسط نمایندگان مجلس که بیشتر به مسائل علمی، آموزشی و حفظ فضای آرام دانشگاه‌ها مربوط می‌شود، بدنبال سیاسی‌کاری‌ هستند تا عملکرد یکسال گذشته فرجی دانا و دیگر مسئولان وزارت علوم را تحت‌الشعاع قرار دهند، چراکه در بررسی عملکرد وزارت علوم در یک سال گذشته ما شاهد سقوط دوپله‌ای ایران در تولید علم بوده‌ایم.


مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    صد در صد
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    استيضاح فرجي محاسبات غوغاسالاران و آشوب طلبان را بهم خواهد ريخت.
  • مهدی ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    مشرق برات متاسفم که نظرات مخالف خودت رو نمیچاپی ............... هدف مجلس از استیضاح فقط و فقط چوب لای چرخ دولت گذاشتن و زهر چشم گرفتن از دولت است که بگه ما هم هستیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس