اصحاب دانشگاه و نمایندگان مجلس نگرانند که تکرار سیاسی کاری های دوران اصلاحات در دانشگاه ها، رکود علمی آن دوران را تکرار و روند رشد علمی کشور را مختل کند؛ سقوط 2 پله ای جایگاه ایران در تولید علم، بر میزان نگرانی ها افزوده است.

به گزارش گروه اجتماعی مشرق، «سالهای سال با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و توصیه‌های وی فضای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به سمت تحول علمی پیش رفته و به جایگاه قابل قبول در دنیای جدید رسیده است. امروز نباید بگذاریم مانند دوره اصلاحات جریان‌های جدید و بازی‌های سیاسی در دانشگاه‌ها باب شود.»

این گفته دکتر ابراهیم کلانتری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دغدغه بسیاری از اصحاب دانشگاه و البته نمایندگان ملت نیز هست. گفته می شود شکایت های متعدد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها از گرایش سیستم دانشگاهی به سمت سیاسی شدن و فاصله گرفتن از پیشرفت علمی، یکی از اصلی ترین دلایل استیضاح آقای فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است. دکتر عبدالحمید نقره کار عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت معتقد است: «یکی از عجیب‌ترین اقداماتی که جامعه دانشگاهی توقع آن را نداشت تصمیمی بود که برای وزارت علوم گرفته شد و این وزارتخانه کاملا به یک جناح سیاسی واگذار شد. برهمین اساس تصمیمات و اقداماتی که در این وزارتخانه گرفته می‌شود کاملا جناحی است و دغدغه‌های علمی و ارتقای فرهنگی دانشگاه‌ها در آن دیده نمی‌شود».

بسیاری وضعیت دانشگاه ها در یک سال اخیر را به دوران اصلاحات تشبیه می کنند. در آن دوران تیمی که با صدارت دکتر مصطفی معین در وزارت علوم مستقر شد، چون نگاهی سیاسی به دانشگاه داشت و اساسا دانشگاه و دانشجو را ذیل جریانات سیاسی تعریف می کرد، مشکلات متعددی بر سر راه پیشرفت علمی کشور به وجود آورد.

 حاشیه‌سازی‌های سیاسی و صنفی، تلاش برای استفاده از جریانات دانشجویی به عنوان پیاده نظام جریان برانداز، عدم سیاست گذاری متناسب با راهبردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری، همه ناشی از باورهای غلط تیم مذکور درباره علم و دانشگاه بود. دکتر محمدرضا مرندی عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان کشور می گوید «ما تجربه تاریکی را در دوران اصلاحات داشته‌ایم که دانشگاه‌ها به مراکز بحران‌آفرین تبدیل شده بودند که توسعه علمی کشور را نیز مخدوش می‌کرد و این نگرانی ما در مدیریت جدید وزارت علوم نیز وجود دارد».

در سال‌های پس از اصلاحات، رشد علمی کشور شتاب قابل توجهی گرفت. دست آوردهای گوناگون علمی توسط دانشجویان ایرانی پی در پی خبرساز می شد. یک پای ثابت همه پیشرفت های چشمگیر کشور در صنایع فضایی و ماهواره‌ها، فناوری هسته ای، علوم نانو، رباتیک و... دانشجویان دانشگاه‌های کشور بودند. این دستاوردها در سال های پایانی دولت گذشته، در رتبه بندی‌های علمی جهانی نیز خود را نشان داد و کشورمان رتبه نخست جهان در سرعت رشد علمی را کسب کرد.

نمودار زیر که از سایت رسمی اسکوپوس(Scopus) اخذ شده، وضعیت علم در سال های اسفبار اصلاحات و همچنین رشد شتابان علمی ایران پس از توقف سیاسی کاری های دولت اصلاحات در دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد: 

سیاسی‌کاری در وزارت علوم و سقوط دو پله‌ای ایران در تولید علم

نمودار زیر نیز به ما می گوید میزان تولید علم در بازه‌ زمانی 2010-2012 نسبت به دوره‌ نخست (1998-2000)، رشدی 1600 درصدی را تجربه کرده است.

سیاسی‌کاری در وزارت علوم و سقوط دو پله‌ای ایران در تولید علم

اما این رشد شتابان علمی طی یک سال اخیر و پس از روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی نه تنها افزایش نیافت، بلکه با رشد منفی نیز همراه شد.

در سال 2012 کشورمان 40 هزار و 104 مقاله در اسکوپوس نمایه کرده و 1.6 درصد تولید علم دنیا را به خود اختصاص داد. اما دقت در نمودار نخست نشان می دهد که در سال 2013 که نیمی از آن تحت مدیریت تیم کنونی بوده، ایران با کاهش بیش از 1000 مقاله نسبت به سال 2012، 39 هزار و 99 مقاله نمایه کرد و سهمش از تولید علم دنیا نیز به 1.5 درصد کاهش یافت.

گزارش هایی که منتشر شده حاکی از آن است که اساسا مسیری که وزارت علوم در یک سال اخیر طی کرده، مسیر پیشرفت علمی نیست. بر اساس یک گزارش، بحث طرح‌های کلان ملی در سال‌های گذشته در دانشگاه‌ها مطرح شد و با وجود کمبود هزینه، اجرای این طرح‌ها پیشرفت مناسبی را طی می‌کرد، اما به یکباره 47 طرح کلان در آخرین جلسه شورای عتف (علوم، تحقیات و فناوری) به 8 طرح کاهش یافت.

نهایتا این روند باعث شد ایران که به جایگاه 15 جهان در تولید علم دست یافته بود، دو پله سقوط کرده و در رتبه 17 قرار گیرد. 13 اردیبهشت 93 بود که دکتر جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از تنزل رتبه علمی ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس به رتبه 17 و پیشی گرفتن تایوان و فدراسیون روسیه از ایران خبرداد و گفت: «این موضوع باید از سوی مقامات مسوول در آموزش عالی و تحقیقات علمی مورد کنکاش قرار گیرد».

پس از انتشار این خبر، مسئولان وزارت علوم دولت یازدهم علت این افت را نیز به «تحریم ها»‌ ربط دادند. دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به رسانه‌ها گفت «برخی از مجلات معتبر علمی از انتشار مقالات علمی محققان ایرانی امتناع می‌کنند».

طی یک سال گذشته، هر چند دستگاه های متناظر وزارت علوم چون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به رشد علمی خود ادامه داده و پیشرفت های قابل توجهی نیز کسب کرده اند، عمده توان وزارت علوم اما صرف مسائلی چون «انتخابات‌بازی» درباره رئیسان دانشگاه‌ها شده و غلبه نگاه سیاسی، باعث شده چندین دانشگاه بزرگ و مطرح کشور، همچنان با سرپرست اداره شوند. تزلزل در نظام سیاستگذاری و فقدان شرایط لازم برای برنامه ریزی بلند مدت، رنج دردناک سیستم مدیریتی دانشگاه های کشور بوده است. دکتر مرندی می گوید «ما در بحث پیشرفت علمی نیاز به آرامش داریم و اگر دانشگاه‌های ما که اصلی‌ترین مرکز تولید علم هستند آرامش نداشته باشند ما به پیشرفت علمی نخواهیم رسید، به همین خاطر مسائل نباید در فضای غیرعلمی پیش رود».

نمایندگانی که سال گذشته با 159 رای موافق، به آقای دکتر فرجی دانا رای اعتماد دادند، پیش از معرفی ایشان به مجلس، با مطرح شدن نام هایی چون جعفر میلی منفرد و جعفر توفیقی برای تصدی وزارت علوم، پیغام دادند که این وزارتخانه جای سیاست‌بازی و فتنه‌انگیزی نیست و حجت الاسلام روحانی باید فرد معتدلی را معرفی کند، اما دیری نپائید که هر دو فرد مذکور، با احکام دکتر فرجی دانا، به پست های کلیدی در وزارت علوم رسیدند. نه فقط آنها، که افراد متعددی با سوابق مشابه به کرسی‌های مهم این وزارتخانه تکیه زدند. 

نمایندگان مجلس پیش از کلید زدن طرح استیضاح، فرصت یک ماهه ای نیز به وزیر علوم دادند تا اصلاحاتی را درباره موارد استیضاح انجام دهد. انتشار اخباری مبنی بر احتمال انصراف استیضاح کنندگان در روزهای نخست فرصت یک ماهه، نشان داد نگاه نمایندگان به موضوع وزارت علوم، جناحی نیست، اما شنبه گذشته پس از نشست مشترک با وزیر علوم، علی اصغر زارعی عضو تیم چهارنفره منتخب استیضاح کنندگان گفت «علیرغم انجام اقدامات اولیه، اقدام عملی خاصی برای انجام اصلاحات و رفع دغدغه‌ها صورت نگرفته است».

در روزهای اخیر، اتفاقات زیادی در فضای رسانه ای کشور رخ داده است. رسانه های حامی مدیریت فعلی، درباره آنچه «تخلفات مدیریت قبلی وزارت علوم» می خوانند، به تعبیر خود افشاگری کرده اند. برخی مدیران وزارت علوم نیز اتهاماتی را به نمایندگان زده و انگیزه آنان را از استیضاح، باج خواهی و «پیوستن به ترکیب هیئت اجرایی» دانشگاهشان خوانده اند. 

دکتر رضا فرجی دانا چهارشنبه هفته جاری برای اخذ رای اعتماد مجدد از نمایندگان ملت، به صحن علنی مجلس خواهد رفت. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • عباس ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    به جهنم!!!‏
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    بخاطر چی بوده
  • محمد95 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    سقوط دو پله ایمون رو گردن احمدی نژاد نندازن صلوات بفرس
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    سایت مشرق ! مردم را سیا نکن و از خدا بترس - همه می دانند چه خبر است - خودتان را به آن راه نزنید - این کارها فایده ای ندارد
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    برو خدا شفات بده ،خوبه مراکز جهانی این رتبه بندی ها را اعلام میکنند
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    از اول پیدا بود این حضرات به دانشگاه بعنوان یک مرکز علمی و تحقیقاتی اعتقاد ندارن دانشگاه را میخوان برای سیاسی کاری هاشون برای تحت فشار قرار دادن نظام جهت مطالبات نامشروعشان با تز ماکیاولیستی حجاریان تحت عنوان فشار از پایین چانه زنی از بالا
  • hosein ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    چی شده آمار مؤسسات خارجی واستون مهم شده؟! وقتی این مؤسسات آماری راجع به میزان فلاکت در ایران یا میزان غمگین بودن ایرانیا میدن چرا واستون مهم نیست؟!!!
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    عجیب نیست مطلب به این سادگی را این بنده خدا نمی فهمه که منابع خارجی اگرهمیسه راست یا دروغ می گفتند،خیال همه راحت بود.آنها«گاه راست وگاه دروغ می گویند.»
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    به خاطر اینکه تعداد مقالات یک شاخص قابل اندازه گیری و دقیق و نشانه میزان فعالیت علمی در یک کشور است. در حالی که شاخصهایی که شما می گویید صرفا یک تعریف من در آوردی هستند که مثلا بر اساس جمع بیکاری و تورم اسمش را می گذارند فلاکت! در حالی که تعریف همین بیکاری خودش محل مناقشه است. لهذا این شاخصها قابل اعتماد نیستند.
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    رشد علمی ایران بیشتر به مقالات ISI مربوط میشه که در اینمورد دانشگاه آزاد پیشتازه و البته معیار مهمی در جهان نیست دلیلش هم بهتره برید میدون انقلاب تا ببینید چجوری کیلویی میشه پایان نامه نوشت و مقاله داد .
  • مهدی ص ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    آره خوب اصلا همه چی به جهنم!
  • مهدی ص ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    استیضاح فرجی دانا بباید زودتر از اینا اتفاق می افتاد!!!!
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    بورسیه های غیر مجاز ترسان و لرزان شدن !
  • ناشناس ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    خلاصه در یکسال گذشته در همه چیز عقب گرد داشته ایم !
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    ... لیسانس اش را به زور گرفته بود با رانت توسط دانشگاه بورسیه شد و به انگلیس رفت و پس از 4 ماه بازگشت و گفتند که چون زبان بلد نبوده نتونسته اونجا بمونه.( البته ایشان حودش گفته که بدلیل فعالیت های مذهبی از انگلیس اخراج شده است ). وی مدتی در جهاد دانشگاهی دانشگاه امیرکبیر کار میکرد و کمتر از شش ماه به پاس خدمات اش در جهاد دانشگاهی با سفارش رییس وقت دانشگاه از دانشکده مکانیک دکتری افتخاری !!! گرفت. که دکترای وی نیز بدون طی مراحل علمی است ! وی یکسال بعد مجددا به لندن رفت و مدرک اش را انگلیسی کرد. وی حدود یکسال است که به سمت ... منصوب شده. ......
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    خبرگزاری فارس و دانا داستان وزیر اصلاح طلبی را که با دیپلم در سن 51 سالگی هیات علمی دانشگاه شده را منتشر کردند
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    وزیر اصلاح‌طلب کابینه یازدهم چگونه در ۵۱ سالگی استاد دانشگاه شد؟
  • دکتر ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    تبدیل کردن دانشگاه به خانه احزاب و سیاسی کردن دانشگاه همین عواقب رو هم داره کار برای دانشجوهایی که بخواهن در داخل کار علمی بکنن رو بسیار سخت کردن اساتید و دانشجوهای مذهبی و وفادار به اسلام رو هم تهدید به اخراج می کنن خطاها پایانی نداره به جز اقلیت سکولار و سرمایه دار پایتخت نشین اکثرا از متنفر شدن
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    رهبری همان روز اول به روحانی و دولت جدید هشدار داد که فضای دانشگاه رو به محل تصفیه حساب سیاسی و سرباز گیری سیاسی تبدیل نکنید چون از ماموریت اصلی اون یعنی علم و تحقیق منحرف خواهد شد و عقب نشینی خواهیم داشت پیشرفت علمی دانشگاه ها در 12 سال گذشته به خاطر دور کردن فضای تند سیاسی چپی و راستی از دانشگاه ها بود الآن دوباره فضای دعوا و جنگ های حزبی سیاسیون به دانشگاه ها برای سرباز گرفتن رو دوباره شروع کردن صبر کنید ببینید دوباره ترکیه که هیچ حتی پاکستان و عربستان هم از ما جلو خواهد زد
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    وزیز اصلاح طلب تنها مقصر نیست اگر دقت کنید خروج نخبه ها از کشور دقیقا با تحریم های بانکی و نفتی 2 سال پیش دو برابر شده به خاطر همین مقاله های علمی رو در کشورهای همسایه بخصوص همین ترکیه می نویسن...
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    شما احمدی نژادی ها همیشه عادت دارید برای فرافکنی و فرار از مسئولیت بجای جواب سوال بپرسید . اگر تخلفی بوده باید در مورد همه قانون اعمال بشه هیچ فرقی هم نداره مال کروم جناح باشن
  • ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    کاش لطف کنن پرونده بقیه هم رو کنن نه اینکه برای کار جناحی یه مورد سوا کنن !
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    تعداد مقاله ها به خاطر دانشجو شدن دهه شصتی ها و اصلا باب شدن مقاله نویسی ناگهان زیاد شد. حالا هم که دانشجو ها کمتر می شوند پایین تر هم میاد.
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    خبرگزاری فارس دست مدرک بازان قلابی در دوران اصلاحات را رو کرد.... آفرین
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    وزیر اصلاح‌طلب کابینه یازدهم چگونه در ۵۱ سالگی استاد دانشگاه شد؟
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    دهه شصتیا الان دانشجو تحصیلات تکمیلی ان اون رشد جهشی الان باید دیده بشه
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    نخبه ترکیه نمیره با هوش!!!
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    چه جوری یکنفر مینونه 20 روزه از گلاسکو دکترا بگیره؟؟؟؟؟؟؟
  • کارشناس ارشد علم سنجی دانشگاه تهران ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    با سلام دوستان عزیز خبرهای مربوط به کاهش تولید علمی ایران خبری بس ناصواب است. چرا که در 8 ماه اول سال جاری(میلادی) سهم ایران از تولیدات علمی جهان 1.65 درصد بوده است که این میزان در سال 2013 برابر با 1.53 درصد بوده است. پس با این اوصاف نه تنها ما کاهش نداشته ایم بلکه رشد هم داشته ایم. دوستان عزیز جویای حقیقت می توانند برای آگاهی کامل وضعیت رشد علمی ایرا ن به مصاحبه امروزه دکتر جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام (مسول رسمی رصد تولیدات علمی ایران) با خبرگزاری کتابداری ایران (lisna)مراجعه نمایند. همچنین دوستان بزگوار دو نکته بایددر این زمینه گفته شود. اولاَ پر سه تولید علم یک پرسه 1 یا دو سال نیست. پس ارزیابی این گونه ارزشی ندارد چرا که شکل گیری یک پژوهش وسپس انجام و در نهایت چاپ و انتشاز آن عملی کاملا زمان بر می باشد. دوماً در سال 2013 م باکاهش رشد جهانی علم روبه رو بودهایم واین موضوع در سال 2014 ادامه دارد وفقط مربوط به کشور اسلامی ما نیست.
  • دکتر ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    شمایی که میگین دانشگاه آزاد پیشتازه باید به عرض برسونم کل واحدهای آزادو یکجا در نظر میگیرن و برا همین رتبه خوبی داره نه پیشتاز!!! مقالات ISI اگه تو میدون انقلابم نوشته بشن میرن برا داوری بین المللی که این داورا میدون انقلابی نیستن و هر مقاله ای رو قبول نمیکنن پدرمون درمیاد یه مقاله چاپ کنیم اون وقت شمااااا...
  • احسان ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    آره فقط شماها خدا رو میشناسین و بس فقط شماها سیاه نمکنید و بس خوبه در این جور مواقع کلا خود جوش به یاد خدا هستید در عاشورای 88 هم به یاد خدا بودید یا اجالتا در اون موقع ابر داعشی تشریف داشتین همین که فقط شماها خدا رو میشناسین واسه هفت پشت ملت بسه همه میدونن توی دانشگاه ها چه خبره ولیکن از اجساد متحرک چه انتظاری میشه داشت مشرق واقعا خواهش میکنم منتشر کن ممنونم
  • احسان ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    اینا پاکدستن راستگوئن درستکارن به خاطر همین دمب تمام مدارک راستگوئیشون از سرزمین راستگویی ها و پاکبازی ها یعنی جزیره انگلیس بیرون میزنه
  • ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    اشتباه مثبت دادم. منفي
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    به بعضیا باید گفت : سلام علیکم
  • ناشناس ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    من به عنوان دانشجوی ارشد دانشکده فنی نظرم اینه که تعداد مقالات برای کشور ایران اصلا ملاک خوبی برای پیشرفت علمی نیست. آخه از این همه مقاله ای که منتشر شدچندتاش به مرحله اجرا رسیده که الان با کاهش مقالات ما باید نگران تولید علم کشورمون بشیم . حالا چطور شده که نماینده هایی که فقط در مورد اونها اتهام وجود داره اینقدر به فکر پیشرفت علمی کشور افتادن و از کند شدن روند پیشرفت دلواپس شدن. مشرق جون خودت میدونی چه خبره گول مثبت چند تا دلواپس رو نخود. خواهشا منتشر کن . مرسی
  • گلپور ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    منظور از تولید علم چاپ مقاله هست دیگه؟؟ جالبه شماهایی که سیکل ناقص دارید چرا ادعای علم میکنید..
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    بابا اگه این جماعت گوش به حرف رهبر می دادند که این وضع مان نبود.
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 0
    تب مقاله نویسی فقط و فقط برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های خارجیه. این آمار نشون میده توی دولت یازدهم میل به رفتن از ایران کمتر شده و جوونا دوست دارند بمونند و خدمت کنند
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    استيضاح وزير علوم بايد زنده از تلوزين پخش بشه دانستن حق مردم است
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    بورسیه تحصیلی فرزندان 4 معاون فرجی دانا+اسامی و جزئیات شبکه اطلاع رسانی دانا گزارشی را از ادامه تحصیل غیر قانونی یکی از وزرای کنونی منتشر کرد؛ اکنون و با توجه به فضاسازی رسانه های خاص که البته قصدشان سیاسی جلوه دادن یک استیضاح فنی است شبکه اطلاع رسانی دانا بخشی دیگر از اخبار خود در زمینه بورسیه تحصیلی تعدادی از نزدیکان مسئولان فعلی وزارت علوم را نیز منتشر می‌کند. "زینب رضوان‌طلب" دختر رئیس‌مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم در دوره کنونی است که به گواه اسناد و مدارکی که در اختیار شبکه اطلاع رسانی دانا قرار دارد با استفاده از رانت و موقعیت فامیلی توانسته بورسیه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شود. نامبرده با امضا مستقیم عبدالحسین فریدون که قبل از پدرش سرپرستی مرکز جذب هیئت علمی را بر عهده داشته توانست به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران درآید. در یکی دیگر از موارد تخلف تنها سه روز پس از انتصاب مجتبی صدیقی به عنوان معاون وزیرعلوم و رییس سازمان امور دانشجویان از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ، فرزند وی محمد بشیر صدیقی از سوی وزارت علوم جهت عضویت در هیئت علمی به دانشگاه امیرکبیر معرفی شد. این درحالی است که بسیاری از مسئولین وزارت علوم در چند وقت اخیر نسبت به بورسیه ها و برخی اعضای هیئت علمی در دولت گذشته اعتراضات گسترده ای داشته اند. گفتنی است بسیاری از مسئولین کنونی وزارت علوم و همچنین چهره هایی نظیر میلی منفرد و مجتبی صدیقی نیز از جمله افرادی بودند که در پایان دولت اصلاحات با حکم مصطفی معین به خارج از کشور بورسیه شدند. محمدبشیر صدیقی از دانشجویان ورودی سال ۸۲ رشته صنایع امیرکبیر است که هم اکنون در حال اتمام تحصیلات خود دانشگاه دلف هلند است. "سلما امی" دختر یکی از مشاوران ارشد وزارت علوم است که در در دولت گذشته فشارهای زیادی برای پذیرش بورسیه نامبرده در وزارت علوم از سوی جریانی خاص آورده می شود که در نهایت نامبرده بورسیه پژوهشگاه زلزله شناسی می شود. یکی دیگر از موارد تخلف مربوط به یکی دیگر از معاونان وزیر می شود. این معاون وزیر فرزند احمد احمدی نماینده سابق مجلس است؛ احمدی زمانی که توفیقی سرپرست وزارت علوم بود در پیامی بانتصاب وی را تبریک گفت و از وی خواست تا به برخی از فسادها در وزارت علوم پایان دهد. البته پیام های تبریک آقای نماینده سابق مجلس موثر واقع شد و توفیقی فرزند وی را به عنوان معاون برگزید. در حالی که در دوره گذشته یک مسئول بلند پایه وزارت علوم صلاحیت خواهر آقای معاون کنونی را رد کرده بود با فشار جریان خاص نامبرده هم بورسیه تحصیلی گرفت که البته اسناد این موضوع به طور کامل وجود دارد
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    دکترای حقوق ؟؟؟؟
  • ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    مدارک تحصیلی تمامی اعضای دولت باید در کمیته ای مورد بررسی قرار گیرد . زیرا به نظر میرسد خیلی از مسوولین مدرک شان معتبر نیست...
  • ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    مدرک تحصیلی آقای معاون وزیر.... هم مشکوک است. چون ایشان دانشجوی یکی از دانشگاههای انگلیس بود اما درس اش را ناتمام گذاشت و به ایران بازگشت ولی ادعا میکند که فارغ التحصیل انگلیس است!!
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    0 0
    نامه ای امروز در مجلس منتشر شده. ظاهرا کردان شماره 2 رونمایی میشود ..........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس