کد خبر 335639
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲

گردان های قسام از نه تیپ تشکیل شده است که هر تیب به صورت معمول از پنج هزار رزمنده و پنج گردان شکل می یابد. تعداد کل رزمندگان قسامی به 45 هزار نفر می رسد که در یگان ها و گردان های مختلفی که در سراسر نوار غزه مستقر هستند، توزیع شده اند.

به گزارش مشرف، گردان های قسام از نه تیپ تشکیل شده است که هر تیب به صورت معمول از پنج هزار رزمنده و پنج گردان شکل می یابد. تعداد کل رزمندگان قسامی به 45 هزار نفر می رسد که در یگان ها و گردان های مختلفی که در سراسر نوار غزه مستقر هستند، توزیع شده اند. هر یگانی عهده دار مسئولیت خاصی است و مراکز استقرار خاص خود را دارد که بر همین اساس به فعالیت می پردازد. از برجسته ترین یگان های وابسته به گردان های قسام می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

1 ـ یگان پیاده: یکی از بزرگ ترین و عظیم ترین یگان های شاخه نظامی جنبش حماس از نظر تعداد نیرو و تجهیزات به شمار می آید. 85 درصد از نیروهای گردان های قسام عضو این یگان می باشند که ماموریت آنها درگیری مستقیم با دشمن ـ البته در صورت پیشروی اش به سمت نوار غزه ـ می باشد.

از دیگر مسئولیت های این یگان می توان از ارائه کمک به نیروهای وزارت کشور نوار غزه جهت صیانت از جبهه داخلی اشاره کرد. ضمنا در صورت وقوع فجایع طبیعی نیز نیروهای قسامی به کمک سازمان های ذیربط می شتابند که نمونه آن را در سال 2013 شاهد بودیم.

یگان پیاده مسلح به سلاح های کلاشنیکوف 74 و 103 و نیز سلاح های دوش پرتاب دست ساز موسوم به یاسین می باشد که نسخه ای مشابه آر.پی.جی روسیه است.

از دیگر تسلیحات تحت اختیار یگان پیاده باید به آر.پی.جی 7، کرینکوف، دراگانوف، مسلسل پی.کا.سی و بمب های دستی اشاره کرد که در داخل نوار غزه تولید می شود و در حال حاضر گردان های قسام 250 هزار بمب از این نوع را در اختیار دارد.

یگان ویژه: یکی از فعال ترین یگان ها در جریان جنگ هستند. این یگان مسئولیت اجرای عملیات های نفوذ به پشت خطوط دشمن و حمله به اردوگاه ها و پایگاه های نظامی دشمن را عهده دار می باشد. این یگان بود که موفق شد شائول آرون را چند وقت پیش به اسارت خود بگیرد. اعضای این یگان را نیروهای نخبه و زبده گردان های قسام تشکیل می دهند و سلاح های ام 4، ام 16، کلاشنیکوف 103، آر.پی.جی 18 و آر.پی.جی 7 در اختیار دارند.

از دیگر سلاح هایی که نیروهای این یگان در اختیار دارند می توان به کرینکوف و تفنگ های تک تیرانداز مشهور روسی یعنی دراگانوف و نیز تفنگ های اشتیار 12.7 میلی متری با برد دو کیلومتر اشاره داشت. اف.ان 2000، اف.ان فال، نارنجک، بمب و دوربین های دید در شب و دستگاه های ارتباطی نیز از تجهیزات تحت اختیار این یگان می باشد.

یگان مهندسی: یکی از بخش های اصلی در گردان های قسام است که مسئولیت ساخت تسلیحات و حفر تونل های زیر زمینی را بر عهده دارد. این یگان همچنین کار ایجاد زیرساخت های نظامی در زیر نوار غزه را بر عهده دارد که به عنوان غزه زیر زمینی شناخته می شود. این زیرساخت ها شامل یک شبکه تونلی است که ده ها کیلومتر امتداد می یابد و برای اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از آنها اختصاص به ذخیره تسلیحات دارد. برخی دیگر برای انتقال کمک های امدادی مورد استفاده قرار می گیرد. از مشهورترین نوع این تونل های زیر زمینی می توان به تونل های زیر زمینی ویژه حمله و هجوم یاد کرد که تا در زیر اراضی اشغالی کشیده شده و به نیروهای قسامی اجازه نفوذ به پشت خطوط دشمن را می دهد. تسلیحات تحت اختیار این یگان کاملا مخفی و در حال توسعه مستمر است.

یگان زرهی: این یگان مسئول مقابله با تجهیزات زراعی و تانک های رژیم صهیونیستی است که سلاح اساسی تحت اختیار آنان سلاح های دوش پرتاب آر.پی.جی 7 و آر.پی.جی 29 است. این دوش پرتاب ها برای شلیک پرتابه های دو مرحله ای با قابلیت نفوذ در زره با برد مفید 500 متر می باشد. در کنار آنها باید به موشک های دست ساز بتار اشاره کرد که برد آن تا یک کیلومتر می رسد. از دیگر موشک های تحت اختیار این یگان می توان به موشک مالوتکا با برد 3000 متر، موشک ضد زره کنکورس با قابلیت هدایت و برد 4 کیلومتر، موشک های فاگوت و کورنیت با برد 5500 متر اشاره کرد که برای هدف قرار دادن تانک های میرکاوا از آن استفاده می شود. در کنار این موشک ها می توان به بمب های دست ساز ترکش زا نیز اشاره کرد که 40 کیلومتر ماده منفجره در خود جای داده و قدرت انفجاری بالایی دارد.

یگان پدافند هوایی: این یگان به تازگی ایجاد شده و از زمان تاسیس آن 7 سال بیشتر نمی گذرد. از سلاح های اصلی تحت اختیار این یگان می توان به تیربارهای دوشکا با برد 3500 متر، ضد هوایی ZPU-14.5میلی متری با قابلیت حمل بر روی خودروهای چهار محوری، مسلسل های پی.کا.سی، موشک های زمین به هوا و دوش پرتاب استریلا سام 7 با برد 4200 متر و موشک ایگلا سام 18 اشاره کرد که مجهز به جستجوگرهای هوشمند جدیدی است که قابلیت تشخیص هواپیماهای واقعی از شراره های فریب دهنده یا دیگر پادکارهای دیگر را دارد و از برد 5200 متری برخوردار می باشد. مدرن ترین موشک های ضد هوایی که گردان های قسام در اختیار دارد، گرینچ سام 24 است که در میان موشک های ضد هوایی نوترین می باشد. با استفاده از آنها می توان هواپیماهایی که در ارتفاع 4 یا 5 کیلومتری پرواز می کنند، هدف گرفت. این موشک می تواند شراره های فریب دهنده را تشخیص دهد. موشک های انگلیسی گافلین با برد 5500 متر از دیگر تسلیحات تحت اختیار این یگان می باشد.

کوماندوهای دریایی: ماموریت این یگان نفوذ به پشت خطوط دشمن از طریق مسیرهای آبی است. از برجسته ترین عملیات هایی که این یگان موفق به اجرای آن شد، می توان به نفوذ در پایگاه نظامی زیکیم در سواحل عسقلان اشاره کرد که ضربه ای سنگین برای سازمان اطلاعات رژیم عبری بود. اصلی ترین سلاح این یگان تفنگ های کلاشنیکوف و چاقوهای نظامی است.

نیروی هوایی: بزرگ ترین و شوک آورترین اقدام غافلگیرکننده مقاومت برای رژیم صهیونیستی استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و بومی ساز ابابیل بود که سه نمونه متفاوت دارد. ابابیل A1کهبرایانجامماموریتهایشناساییوتجسسبهکارمیرودودرجریانجنگغزهموفقبهتصویربرداری از مناطق نظامی صهیونیست شد و تا وزارت جنگ رژیم عبری در تل آویو نیز پیش رفت و پس از پایان ماموريت به سلامت به نوار غزه بازگشت. ابابیل B1که با 4 موشکی که بر روی بال هایش نصب شده است، یک جنگنده محسوب می شود و می توان از آن برای بمباران استفاده کرد. ابابیل C1کهیکهواپیمایانتحاریومجهزبهحجمانبوهیازموادمنفجرهمیباشد.

دفتر رسانه ای: رسانه یکی از مدرن ترین ارکان جنگ معاصر به شمار می آید تا جایی که جنگ روانی ـ رسانه ای موفق تر و قدرتمند تر از جنگ های کلاسیک به شمار می رود. از طریق رسانه می توان جبهه داخلی طرف مقابل را نابود کرد و دشمن را در جایی که موشک ها نمی رسد، هدف قرار دارد. با استفاده از رسانه ها می توان پرده از جرائم دشمن و قهرمانی های مجاهدان فلسطینی برداشت.

گردان های قسام توجهی ویژه به ایجاد دفتر رسانه ای داشته اند که هدف از آن تصویر برداری از عملیات های مقاومت و انتشار گزارش خسارت های وارده به دشمن می باشد. گردان های قسام با این کار می خواهد جبهه داخلی دشمن صهیونیستی را تضعیف و رعب و وحشت را در میان سربازان رژیم عبری ایجاد نماید.

یگان امدادرسانی: این یگان مسئولیت تامین حمایت های لوجستیکی از نیروهایی را بر عهده دارد که در مرزهای نوار غزه مستقر هستند. این حمایت ها شامل تسلیحات، مهمات، غذا، دارو و سوخت است.

یگان ارتباطات: قسمتی است که در آن فرماندهان ماموریت های بخش های مختلف را تعیین و دستور العمل ها را صادر می نمایند. این بخش همچنین مسئولیت جنگ الکترونیک را نیز بر عهده دارد و اقدام به ایجاد پارازیت بر روی شبکه های ماهواره ای صهیونیستی می کند و پایگاه های اینترنتی اشغالگران را هک می نماید.

یگان توپخانه: این یگان اصلی ترین و اساسی ترین نیروی بازدارنده گروه های مبارز فلسطینی به ویژه گردان قسام به شمار می رود. این یگان کار خود را با ساخت اولین موشک فلسطینی تحت نام قسام یک شروع کرد و ماموریتش پرتاب موشک به سمت شهرها و شهرک های صهیونیست نشین، پایگاه های نظامی و محل های تجمع نیروهای اشغالگر قدس بود. بر اساس تازه ترین برآوردها، این یگان قریب به 20 هزار موشک و بمب در اختیار دارد که نوع و برد آن متفاوت می باشد و منبع تامین آنها نیز با یکدیگر فرق دارد. برخی آنها از لیبی و سوریه قاچاق شده اند و برخی دیگر در داخل ساخته می شوند که به ترتیب ذیل می باشند:

خمپاره: در هدف قرار دادن محل تجمع نظامیان رژیم اشغالگر قدس در مرزهای نوار غزه و نیز برای حمله به پایگاه های نظامی صهیونیستی همجوار این منطقه مورد استفاده قرار می گیرد. گردان های قسام ده ها مورد تجهیزات ویژه پرتاب خمپاره در اختیار دارد. ضمنا گردان های قسام بخشی از این تجهیزات را خود می سازد. خمپاره 120 میلی متری از جمله خمپاره هایی است که بیش از همه مورد استفاده قرار می گیرد.

موشک های 107: موشک های کوتاه برد روسی به شمار می رود که برای هدف قرار دادن تجهیزات دفاعی، بمباران شهرک ها و محل های تجمع نظامیان صهیونیست مورد استفاده قرار می گیرد که برد آن به 10 کیلومتر می رسد.

موشک های گراد: این موشک ها روسی با بردی بیست کیلومتری هستند. مدل های پیشرفته آن که ساخت سوریه و ایران است، بردی بالغ بر 40 کیلومتر دارد. صدها موشک از این دست را حماس از طریق لیبی تامین کرده است.

قسام یک: اولین موشک دست ساز با طول هفتاد سانتی متر و بردی بالغ بر 4 کیلومتر است.

قسام دو: موشکی دست ساز با بردی بالغ بر 8 کیلومتر است.

قسام سه: موشکی دست ساز با برد 12 تا 15 کیلومتر است.

قسام چهار: موشکی دست ساز با طول سه متر و برد 18 کیلومتر است.

سجیل 55: موشکی دست ساز با برد 55 کیلومتر است.

جی 80: موشکی دست ساز با حرف اختصاری «جی» که حرف اول نام جعبری، فرمانده کل گردان های قسام می باشد و برد آن به 80 کیلومتر می رسد و برای هدف قرار دادن تل آویو مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد. از هر ده موشک پرتاب شده از این دو نوع، گنبد آهنین تنها یک مورد آن را شکار کرده است. بنا به گزارش گردان های قسام این موشک مجهز به یک فناوری مدرن است که به آن اجازه عبور از گنبد آهنین را می دهد.

ام 75: اولین موشک دوربرد فلسطینی است که دست ساز می باشد که قابلیت هدف قرار دادن تل آویو را دارد که به کارگیری آن را در جنگ 2012 شاهد بودیم. «ام» حرف اول نام مقادمه از رهبران شهید جنبش می باشد و عدد 75 نیز نشانگر برد این موشک است.

آر 160: یک موشک دست ساز می باشد و برد آن از تمامی موشک های فلسطینی بیشتر است. حرف «آر» برگرفته از حرف اول نام رنتیسی، رهبر شهید حماس است که ده سال پیش از این وعده داده بود که حیفا را موشک باران می کند و البته این اتفاق نیز افتاد. عدد 160 نشانگر برد پیش بینی شده این موشک می باشد که البته تا این لحظه به اهدافی در 140 کیلومتری و در قلب حیفا اصابت کرده است.

فجر 5: موشک ساخت ایران است که طول آن 6 متر و برد آن 75 کیلومتر می باشد و قادر است 90 کیلوگرم ماده منفجره را با خود حمل کند.

فجر 3: یک موشک ساخت ایران است که برد آن به 43 کیلومتر می رسد که البته تا این لحظه مورد استفاده قرار نگرفته است.

ام 302: تقلیدی از موشک WS2چینی است که برد آن به 140 کیلومتر می رسد و قابلیت حمل 145 کیلوگرم ماده منفجره را دارد.

با وجود این همه، سلاح اساسی که گردان های شهید عزالدین قسام در اختیار دارد، دلاورمردانی است که خود را نذر راه خدا کرده اند. آنهایی که از حق دفاع می کنند و بر دشمنان غلبه می یابند. آنهایی که دنیا را فروختند و آخرت را خریدند.    

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    0 0
    مشرق جان به تیپ می نوشتی یگان بهتر بود. در ضمن به تسمیه نام گذاری موشک های گردان های شهید عزالدین قسام نیز اشاره می کردی. مثلا آر مخفف الرتیسی؛ نام شهید دکتر الرنتیسی دومین رهبر حماس بعد از شیخ احمد یاسین است که توسط آپاچی های کودک کشان هار صهیونیست به شهادت رسید. ولی جی یا ام را نمی دانم.
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۴
    4 0
    استفاده موثری از بهپاد و موشک های ضد هوایی از سوی نیروهای مقاومت در نبرد اخیر ندیدیم متاسفانه توان مقاومت باید در این دو موضوع تقویت بشه تا خلبانان صهیونیست جرات پرواز بر فراز غزه رو نداشته باشند
  • حميد ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    0 1
    لاف نیا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس